Skolotāju skolotājs

Iecavas vidusskolas ķīmijas skolotājs Mihails Gorskis par izcilu darbu, sagatavojot skolēnus ķīmijas studijām, saņēma Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieces Emīlijas Gudrinieces vārdabalvu, ko RTU piešķir sadarbībā ar Latvijas Zinātņu akadēmiju.
Apbalvošana notika 25. janvārī RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātē (MLĶF) ikgadējā ķīmijas skolotāju seminārā «Ķīmija kā prioritāte». Par to informē Gundega Preisa, RTU Ārējās komunikācijas nodaļas projektu vadītāja.
Dažādas citas balvas saņēma vairāki Latvijas skolu pedagogi. Tika sumināti arī izcilākie studenti, kuriem tradicionāli piešķir RTU izcilo profesoru Emīlijas Gudrinieces un Alfrēda Ieviņa stipendijas.
Talantīgo skolēnu tramplīns
Šogad Emīlijas Gudrinieces vārdabalvu, ko pasniedz Latvijas Zinātņu akadēmija, saņēma Iecavas vidusskolas skolotājs Mihails Gorskis. Viņu sveicēji nodēvēja par «skolotāju skolotāju», jo laureāta profesionālā darbība cieši saistīta arī ar dabaszinātņu skolotāju sagatavošanu un viņu kvalifikācijas celšanu.
Iecavas vidusskolas direktore Agra Zaķe raksturo skolotāju: «Talantīgs talantīgo skolēnu skolotājs, kurš sagatavo jauno ķīmiķu audzi. Skolotāju skolotājs – māca maģistrantus; ir autors mācību grāmatām un metodiskiem materiāliem. Iekārtojis mūsdienīgu mācību kabinetu un laboratoriju. Sava darba entuziasts. Priecājamies! Lepojamies! Skolotājs ir ekselents tieši darbā ar talantīgajiem audzēkņiem. Viņam ir milzīgas darbaspējas, viņš ir cilvēks, kurš fanātiski mīl savu darbu, darbaholiķis. Tie skolēni, kas seko viņa pēdās, tiek izvēlētajās augstskolās bez grūtībām. Par savu lietu iet kā buldozers.»
Direktore atceras – kad skolotāju cildināja un tika nolasīts viņa labo darbu saraksts, pedagogs atbildes runā sacīja: «Jūtos kā aizgājējs, labi, ka to lemts dzirdēt, dzīvam esot.»
Sasniegumu mēraukla – laiks
«Bauskas Dzīvei» pedagogs Mihails Gorskis atklāj: «Man jau ir tik daudz gadu un tik liels stāžs – Iecavā strādāju kopš 1972. gada, arī universitātē ir liels darba stāžs, līdz ar to – piešķīra, piešķīra, un paldies.» Balvā saņemts Zinātņu Akadēmijas (ZA) diploms, piešķirta nauda un nozīmīte.
Tik pieredzes bagātā dzīvē un darbā noteikti ir daudz audzēkņu, kas sekojuši savam skolotājam «ķīmijas pēdās». «Vispirms jau tie ir mani bērni – dēls Vladimirs, ķīmijas bakalaurs, kas studējis Daugavpils Pedagoģiskajā institūtā. Meita Valentīna saistīta ar kosmētikas jomu, kas arī ir daļa no ķīmijas. Vairāki mani audzēkņi ir ķīmijas doktori, pasniedzēji augstskolās, piemēram, Daugavpils Universitātes doktore Jeļena Kirilova, kas vada arī starptautiskus projektus. Turpat un arī Latvijas Universitātē strādā Artūrs Zariņš, kas nesen kļuva par ķīmijas doktoru. Daudzi mani bijušie skolēni darbojas zinātnē, uzņēmumos.»
Daugavpils Universitātē pašlaik M. Gorskis vada maģistru darbus, bet «nodarbības, ko es vadīju ķīmiķiem, manā vietā lasa Iecavas vidusskolas absolvents Dr.chem. Artūrs Zariņš, un ķīmijas metodikā (topošiem ķīmijas skolotājiem) – vada mans bijušais students Mag.chem. un Mag.paed. Andrejs Zaičenko.»
Uz jautājumu par šodienas talantiem, kas vēl sēž skolas solā, pedagogs atteic: «Jebkurš bērns ir perspektīvs, tomēr, kas galā sanāk, to pēc gadiem tikai redz. Uzskatu, ka skolotāju vērtēšanas sistēma ir neadekvāta. Pedagogu darbu var redzēt tikai pēc 10 – 15 gadiem, kad skolēns beidzis skolu. Tagad mēģina pēc ārējām pazīmēm ierindot skolotājus, tas ir neobjektīvi.» Pedagogs stundās nedomājot par to, kā īpaši darboties, lai audzēkņi gūtu augstus sasniegumus. Toties akcents esot uz to, lai skolēni kļūtu gudri, zināt griboši un strādāt griboši. Kas no tā visa sanāk, katram ir savs ceļš dzīvē, to varot redzēt tikai pēc laika. ««Katram cilvēkam dzīvē ir punkti, caur kuriem viņš iziet, un, kā šie punkti pēc tam savienojas, to var redzēt tikai vēlāk, iepriekš to nav iespējams paredzēt,» tādu atziņu uzrunā studentiem paudis «Apple» un «Pixar» līdzdibinātājs Stīvs Džobss. Es viņam pilnībā piekrītu. Iepriekš neko nevar paredzēt, vienkārši jācenšas.»
Motivēts audzēknis – tagad pedagogs Bauskā
Skolotāja M. Gorska audzēknis ir arī Bauskas Valsts ģimnāzijas ķīmijas skolotājs Gints Kaspars. Viņš stāsta, ka skolas gados bijis motivēts ķīmijā, tāpēc atzīmes bijušas labas. Nekad toreiz neesot bijis garlaicīgi ķīmijas stundās, pat tad, kad uzdevumi jārisina. «Tiem, kam nepatika, nebija «putukrējuma»,» stāsta G. Kaspars.
No skolotāja M. Gorska savā darbā G. Kaspars centies «paņemt» viņa mierīgumu, apbalvotais pedagogs skolā reti kad pacēlis balsi, bijis nosvērts, atvērts, gatavs skaidrot. Abi arī tagad satiekoties, piemēram, skolotāju konferencēs. Arī tad, kad «Bauskas Dzīve» zvanīja jaunajam skolotājam, viņš atbildēja, ka atzvanīšot, jo tieši tajā brīdī sarunājās ar M. Gorski. «Arī aktivitāti cenšos pārņemt no skolotāja Gorska. Viņš uztur kontaktus ar tiem, kas turpina «ķīmijas līniju». Viņš ir «magnēts», kas pievelk labus cilvēkus. Interesanta personība, piemēram, arī nopietnās sarunās mēdz izmest kādu joku. Sarunas parasti no piecām minūtēm izvēršas 25 minūtēs, jo skolotājs ir ieinteresēts kā tēvs, vispirms paprasa, kā iet pa dzīvi, kas jauns, par ķīmiju pēc tam.»
Pedagogs skolas gados nelietojis noliedzošus vārdus «grūts uzdevums», «nesaprotams», jo tie varot nobiedēt, iespaidot bērnus un viņu attieksmi pret veicamo. Viņš sacījis, ka būšot interesanti, jautri. «Pedagogs ķīmiķu pulkam «saražo» daudz noderīgu cilvēku, turklāt joprojām nav apstājies. Reizēm pat ir ieguldījis savu naudu, lai tikai skolēni varētu kaut ko redzēt, eksperimentēt. Ķīmijā ir «līdz kaulam», otru tādu neesmu sastapis,» atklāj G. Kaspars.
MIHAILS GORSKIS
M. Gorskis ir 166 zinātnisko un metodisko publikāciju autors un līdzautors, docējis vairākus studiju kursus, aktīvi darbojas Latvijas Ķīmijas skolotāju asociācijā. M. Gorskis iepriekš bijis RTU apbalvojuma labākajiem ķīmijas skolotājiem laureāts.
Ķīmijas skolotāju Mihailu Gorski Starptautiskais Biogrāfiju centrs Lielbritānijā 1999. gadā nominēja par Pasaules tūkstošgades cilvēku («International Man of the Millennium»). Savukārt 1998. gadā skolotājs atzīts par Pasaules 1997./1998. Gada cilvēku («International Man of the Year»). RTU apbalvojumus, citas balvas un atzinības pedagogs saņēmis arī iepriekš.
Gints Kaspars:
«Viņš [M. Gorskis] ir «magnēts», kas pievelk labus cilvēkus. Interesanta personība, piemēram, arī nopietnās sarunās mēdz izmest kādu joku. Sarunas parasti no piecām minūtēm izvēršas 25 minūtēs, jo skolotājs ir ieinteresēts kā tēvs, vispirms paprasa, kā iet pa dzīvi, kas jauns, par ķīmiju pēc tam.»
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»