Fotoradari uzlabo šoferu uzvedību

Ceļu satiksmes drošības direkcija ir izpildījusi valdības apstiprināto plānu – līdz 2018. gada beigām uz Latvijas ceļiem uzstādīt 100 ātruma mērierīces.
Lai gan par stacionāro fotoradaru atrašanās vietu autovadītājus informē pirms tiem uzstādītās ceļazīmes, pērn, piemēram, Iecavas novadā fiksēti vairāk nekā 4000 ātrumpārkāpēju, bet Codē to skaits sasniedz teju 8000.
Mazāk avāriju
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Rolands Rumba informē, ka satiksmes negadījumu kopskaits radaru tuvumā kopš to uzstādīšanas samazinājies par 47 procentiem, bet par 45 procentiem sarucis smago avāriju daudzums. Savukārt radaru vietās nav neviena bojāgājušā, kas būtu saistīts ar ātruma pārsniegšanu.
Mūspusē izvietoti četri stacionārie fotoradari – Ceraukstē, Codē, Iecavā un Vecumniekos, kur atļautais maksimālais ātrums ir 50, 70 un 90 kilometri stundā.
Valsts policijas sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Simona Grāvīte atklāj, ka lielākais «pelnītājs» Bauskas novadā atrodas Codē uz šosejas A7 – 59,4. kilometrā. Pērn 11 mēnešos tas «iekasējis» 263 195 eiro, savukārt par ātruma pārkāpumiem, kas veikti Iecavas novadā, lielceļa A7 41,2. kilometrā, kopējā uzliktā naudas sodu summa ir 140 870 eiro. Vismazāk pagājušajā gadā «ieņēmis» radars, kas atrodas Ceraukstē, šosejas A7 73,7. kilometrā – šeit izrakstīti protokoli par kopējo summu 53 040 eiro. Ātruma mērierīce pagājušā gada 15. augustā uzstādīta Vecumniekos, ceļa Ķekava–Skaistkalne, kas Vecumniekos nodēvēts par Rīgas ielu, un Skolas ielas krustojumā. Līdz 2018. gada 31. decembrim šeit fiksēti 395 atļautā braukšanas ātruma pārkāpumi.
Sodi simtos
S. Grāvīte stāsta, ka ievērojamākais atļautā ātruma pārkāpuma gadījums ar fotoradara starpniecību pērn fiksēts Ceraukstē. Pagājušā gada 10. augustā automašīna «VW Touareg» pa A7 šoseju traucās ar 159 kilometriem stundā, par 69 kilometriem pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu. Par šādu pārkāpumu uzlikts naudas sods – 360 eiro. Tikpat lielā soda naudā iedzīvojies kāds automašīnas BMW X5 vadītājs, kurš 13. jūlijā Codē pārvietojies ar 134 km/h, par 64 kilometriem vairāk nekā tas ir atļauts.
Pašā gada nogalē, 27. decembrī, kāds automašīnas «Audi» vadītājs Vecumniekos traucies ar ātrumu 110 kilometri stundā, par 60 kilometriem stundā ātrāk, nekā tas apdzīvotā vietā pieļauts. Par šo pārkāpumu piespriests 320 eiro sods.
Vēl viens «lidotājs» ar radara starpniecību pieķerts Iecavā. 28. jūnijā spēkrata BMW 730D šoferis braucis ar ātrumu 150 kilometri stundā, par 60 kilometriem pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu, un iedzīvojies 240 eiro naudas sodā.
Bauskā un apkārtnē pērn tika izvietoti arī pārvietojamie fotoradari. Tie pagājušā gada 11 mēnešos fiksējuši 768 pārkāpumus, un automašīnu īpašniekiem kopējā uzliktā naudas sodu summa ir 34 860 eiro. Visvairāk pārkāpumu fiksējis pārvietojamais fotoradars uz Bauskas šosejas – 36,4. kilometrā – 367 pārkāpumus par kopējo naudas sodu summu 9810 eiro.
Turpina pārkāpt
CSDD pārstāvis R. Rumba secina, ka tos, kuri grib pārvietoties ātrāk, šie fotoradari piespiež braukt lēnām. Tomēr, aplūkojot joprojām augsto pārkāpumu skaitu, visticamāk, tas nebūšot īstais iemesls, lai autovadītājs apstātos.
Pēc va/s «Latvijas Valsts ceļi» mērījumiem, uz Latvijas autoceļiem ir samazinājies vidējais braukšanas ātrums. 2014. – 2017. gadā tas bijis vidēji 92 kilometri stundā, savukārt pašlaik rādītājs ir nedaudz virs 89 kilometriem stundā. CSDD to skaidro ar stacionāro ātruma mērierīču esamību.
Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Aleksandrs Sidorčiks atzīst, ka tajās vietās, kur uzstādīti radari, pārsvarā problēmu neesot. Ceļu satiksmes negadījumi ir, bet nav ar smagām sekām. «Radarus vērtēju ļoti pozitīvi, īpaši vērtīga vieta ir, piemēram, Vecumniekos pie skolas. Ātruma mērierīces nenoliedzami uzlabo autovadītāju uzvedību,» secina A. Sidorčiks.
Jautājot, vai Bauskā nebūtu vajadzīgs stacionārais fotoradars kādā vietā, inspektors vērtē, ka «riska grupa ir iebraukšana pilsētā, tur esot lielāki apdraudējumi tranzīta transporta intensitātes dēļ, nereti arī šoferi nepamana vai arī ignorē ceļa zīmes. Tas pats arī Iecavā. Intensīvākā auto plūsma ir uz tranzīta ielām, Zaļās, Kalna ielas. A. Sidorčiks nebūšot tas, kurš rosinās šādu ierīču izvietošanu, viņaprāt, šīs lietas jāatstāj CSDD un Satiksmes drošības pārvaldes ziņā.
«Šoferi uzskata, ka pārāk daudz administrējam šo lietu, tā ir naudas līdzekļu iekasēšana. Spriežot pēc ceļu satiksmes negadījumu skaita, situācija nav kritiska, tāpēc te ir dilemma – vajag vai nevajag. Nopietni jāizvērtē papildu radaru nepieciešamība. Tomēr secinājums ir nepārprotams – fotoradari veicina braukšanas ātruma samazināšanu, šoferi ievēro vietas un cenšas ielāgot ātrumu,» pārliecināts A. Sidorčiks.
Uzrunātie autovadītāji atzīst, ka cenšas ievērot atļauto braukšanas ātrumu, taču nereti, iekļaujoties kopējā plūsmā, nākas to pārkāpt. Baušķeniece Zenta ir pārliecināta, ka arī Bauskā viens stacionārais radars būtu vēlams, jo nereti kravas automašīnas aiztraucas ātrāk, nekā paredz atļautie piecdesmit kilometri stundā.
Lai vēl vairāk uzlabotu drošību uz ceļiem, CSDD tuvākajā laikā īstenos vēl nebijušu jaunumu – vidējā braukšanas ātruma kontroles pilotprojektu, kas nozīmē, ka automašīnas ātrums tiks mērīts, ņemot vērā laiku, kas pavadīts no viena punkta līdz nākamajam. Tāpat paredzēts uzstādīt arvien vairāk stacionāros fotoradarus.
Kopējā statistika par radaru fiksētajiem pārkāpumiem 2018. gadā
Code – 7090,
Iecava – 4224,
Ceraukste – 1468,
Vecumnieki – 395.
Avots: Ceļu satiksmes drošības direkcija.
Statistikas dati par pārvietojamajiem fotoradariem Bauskas pusē 2018. gada 11 mēnešos
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»