BauskasDzive.lv ARHĪVS

Būtu jāsaņem priekšrocības mājas tirgū

Būtu jāsaņem priekšrocības mājas tirgū

Pērn par 54 procentiem apgrozījumu kāpinājusi LED gaismekļu ražotāja Iecavas novadā SIA «Vizulo». Tiesa, gada nogalē plašsaziņas līdzekļos pavīdēja informācija, kas meta negodīgas konkurences ēnu uz uzņēmumu un tā sadarbības partneri.

«2018. gada apgrozījums bija apmēram 8,5 miljoni eiro. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, apgrozījums ir pieaudzis par vairāk nekā pusi jeb 54 procentiem,» aģentūru LETA informēja Jānis Zeltiņš, SIA «Vizulo» valdes priekšsēdētājs. Viņš sacīja, ka  kompānija ir nostiprinājusi savas pozīcijas tādos eksporta tirgos kā Izraēla, Francija, Somija un Nīderlande.

Pārmetumi par saistību
Palielinājies piedāvājums arī Latvijā, bet tieši ar to bija saistīts sižets TV3 raidījumā «Nekā personīga». Sižetā vērsa uzmanību, ka 11 pašvaldības izsludinājušas iepirkumu konkursus par LED apgaismojuma uzstādīšanu savās teritorijās un visur iepirkumu specifikācijās minētas ļoti līdzīgas prasības, kurām atbilst tikai viens uzņēmums, kas gaismekļus uzstāda, – SIA «Derex», un viens, kas tos ražo, – SIA «Vizulo». «Konkursi noslēgušies Gulbenē, Ķekavā un Ludzā. Visos uzvarējusi Daugavpils būvfirma SIA «Derex». Tā uzstādīs gaismekļus, ko ražojis vairākos kriminālprocesos iesaistītā uzņēmēja Māra Martinsona biznesa partneriem piederošā SIA «Vizulo»,» pausts sižetā.

Konkursu prasība – lai pretendentiem pēdējos piecos gados bijis līgums vismaz par 200 LED gaismekļu un to vadības sistēmu uzstādīšanu, kā arī montēti auto plūsmas detektori. Pašvaldību speciālisti atzina, ka tehniskā specifikācija paņemta no citiem konkursiem, jo šāda veida gaismekļu uzstādīšanas pieredzes daudzām pašvaldībām nav. Saulkrastu novada domes deputāts Bruno Veide informēja, ka daļēji nolikums paņemts no Ķekavas pašvaldības, konsultējoties ar Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) ekspertiem.
RTU Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta pētnieks Ansis Avotiņš raidījumam atzina, ka, gatavojot šādu sarežģītu un specifisku iepirkumu konkursu nolikumus, ņemt piemēru un konsultēties ar citām pašvaldībām ir tikai normāla prakse. «Kāpēc jūs domājat, ka būtu jābūt ļoti atšķirīgām specifikācijām?» retoriski vaicāja A. Avotiņš.

Sižetā pārmeta, ka Ķekavas pašvaldības konkursu gatavoja Daugavpils uzņēmums «Rem Pro», kas saistīts ar konkursa uzvarētāju «Derex». Uzņēmums ieķīlājis mantu, lai «Derex» varētu saņemt vairāku simtu tūkstošu eiro vērtu kredītu, kurš vēl nav dzēsts. Savukārt «Vizulo» cieša sadarbības partnere esot firma «Lucidus», kur īpašniekos pastarpināti esot Martinsona ģimene.

Vajag savējo atbalstu

Aizstāvības viedokli SIA «Vizulo» ir publicējis bijušais baušķenieks Andris Bite, SIA «Karavela» līdzīpašnieks. Viņš pauž, ka uzņēmumiem nav viegli konkurēt starptautiskā tirgū, tāpēc svarīgi paļauties uz savas mītnes valsti, ka tā sniegs atbalstu, bet saistībā ar SIA «Vizulo» notiek pavisam citādi.

«Katra valsts un tās ekonomika atrodas mūžīgā cīņā ar citu valstu ekonomikām. Mēs kā eksportētāji ar šo procesu saskaramies ikdienā. SIA «Karavela» gan ar zīmolu «Kaija», gan citiem zīmoliem eksportē uz 40 valstīm, galvenokārt Eiropu, bet arī Japānu, Jaunzēlandi un Dienvidāfriku. Visur saskaramies ar vietējās valsts ekonomikas lobiju – neviens negrib redzēt importu, tā vietā vēlas vietējos produktus,» raksta A. Bite.

Uzņēmējs uzsver, ka lielam eksportētājam, kurš cīnās eksporta tirgos lielas konkurences apstākļos, būtu jāsaņem priekšrocības vietējā, mājas tirgū. It īpaši, ja savā nozarē tāds ir vienīgais. «Ražojošs uzņēmums mājas tirgū rada lielu ekonomisko pienesumu – ne tikai nodokļus, bet arī noietu virknei apkalpojošo uzņēmumu, piemēram, izejvielu, materiālu piegāde un tā tālāk. Ekonomiskais efekts, ko ražojošais uzņēmums atstāj Latvijā, ir 10 – 20 reizes lielāks, salīdzinot ar jebkuru citu uzņēmumu, kurš tādas pašas preces ieved un pārdod, piemēram, pašvaldībai,» pauž A. Bite.

Svarīgi – kā ietekmē ekonomiku
Šajā situācijā tieši atbalsts no valsts puses gan iepirkumos, gan konkursos būtu vērtējams tikai normāli. «Lai veicinātu eksportu, valstij kopā ar pašvaldībām pašvaldību iepirkumi jāveido kā bāze uzņēmumiem ar attīstības perspektīvām. Tās būtu iespējas radīt uzņēmuma eksperimentālo bāzi, kurā uzņēmums var izmēģināt jaunas lietas, eksperimentālus projektus un tamlīdzīgi. Tā mājas tirgū uzņēmumiem nodrošinātu atbalstu un ļautu veiksmīgi konkurēt eksporta tirgos. Ieguvēji būtu visi, arī nodokļu ieņēmumu ziņā,» raksta A. Bite.

Tāpēc uzņēmēju izbrīna savādā ažiotāža, kas sacelta ap SIA «Vizulo». «Man nav saprotama atsevišķos medijos izskanējusī informācija, kas, savdabīgā tonī savirknējot dažādus faktus, ļauj būvēt sazvērestības teorijas par Latvijas uzņēmumu «Vizulo». Aizkadrā palicis fakts, ka tas ir veiksmīgs uzņēmums, kurš vienīgais Latvijā specializējies LED gaismekļu ražošanā un vairāk nekā 80 procentus produkcijas eksportē uz Somiju, Nīderlandi, Franciju, Jaunzēlandi un citām valstīm,» tā A. Bite.

Uzņēmējs pārliecināts, ka tas nav vienīgais gadījums Latvijā, kad «noēd» vietējos potenciālā labuma uzņēmumus, kas varētu atstāt naudu Latvijā, šeit ražojot un tirgojot vietējām iekšzemes piegādēm. Kā piemēru min «Pasažieru vilciena» vagonu iepirkuma projektu, kur pirmā potenciālā piegādātāja – vagonu ražotāja – bija Rīgas vagonbūves rūpnīca. ««Noēda» tikai tāpēc, ka negribēja atstāt vietējam, jo varbūt aiz tā kāds stāv, varbūt «aug kājas» no kāda politiķa. Mēs esam maza valsts, un aiz katra uzņēmuma visbiežāk kāds stāv, var atrast kādas «kājas»,» vērtē A. Bite. Viņš uzskata, ka mērauklai jābūt – svarīgi, kā uzņēmums ietekmē ekonomiku. Nozīmīgi ir tas, cik daudz nodokļu paliks valstī, ko uzņēmums ģenerēs saistītajās industrijās, kas aptver ražošanas procesu.

Saņem atzinību «Eksporta un inovācijas balva 2018»
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Ekonomikas ministriju 13. decembrī rīkoja konkursa «Eksporta un inovāciju balvas» pasniegšanas ceremoniju. Atzinības rakstu kategorijā «Rūpnieciskais dizains» saņēma LED gaismekļu ražotājs «Vizulo» par izstrādāto gaismekli «Lakstīgala».

«Lai arī kopējie apjomi aug katru gadu, tomēr mūsu vadmotīvs – gaismekļu kvalitāte, dizains un apkalpošanas kultūra – ir pirmajā vietā. Individuāla pieeja katram klientam neatkarīgi no viņa atrašanās vietas ir panākumu atslēga. Interesanti, ka pērn lielākais eksporta apjoms bija valstī, kas atrodas vistālāk no Latvijas, – Jaunzēlandē,» gandarīts ir «Vizulo» valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Nenoliedzamu ieguldījumu pārdošanas apmēru kāpināšanā ir sniegusi izpētes un attīstības komanda, kurā patlaban strādā jau
20 inženieri. «Skaidri apzināmies, ka būs jāattīsta jauni produkti un jāpilnveido arī esošie, piemēram, integrējot arī viedās tehnoloģijas, kas būtiski palielina gaismekļu funkcionalitāti un līdz ar to – uzņēmuma globālo konkurētspēju,» tā J.  Zeltiņš.

Avots: Toms Kursītis, «Vizulo» pārstāvis, ziņu aģentūra LETA.