BauskasDzive.lv ARHĪVS

No «zapiņa» laikiem līdz mūsdienām

Indra Vētra

2018. gada 23. novembris 00:00

590
No «zapiņa» laikiem līdz mūsdienām

Aizraušanās. Baušķenieka Dāvja Arāja vaļasprieks – autorallijs.

Dāvja Arāja viskaislīgākā aizraušanās ir autorallijs. Interese par tehniskām lietām bijusi jau bērnībā, kad palīdzējis tētim garāžā. Kādreiz sacensībās startējis kā pilots, bet pēdējā laikā ir stūrmanis. «Pat nezinu, kura loma man labāk patīk. Drošāk ir pašam braukt, bet, ja otram uzticas, tad nav ne vainas sēdēt blakus un šifrēt stenogrammu,» stāsta Dāvis.

Slavenais ZAZ-968
Autosportists ir no Vecumnieku novada, absolvējis Misas vidusskolu un Latvijas Lauksaimniecības universitātes Tehnisko fakultāti. Pašlaik viņš ir Tehniskās uzraudzības departamenta Zemgales reģiona nodaļas inspektors un kopā ar sievu Sandru audzina divus mīļus bērnus.

Kopš 2010. gada Dāvis dzīvo Bauskā, pirms tam mitinājies Misā. Netālu no mājas esošajā garāžā abi ar tēvu būvējuši treileru, un tehniskās lietas iepatikušās. Mācoties 9. klasē, baušķenieks pēc saviem ieskatiem pārveidojis un atjaunojis 1969. gadā ražotu motociklu «Jawa». Kādu laiku pats to lietojis izklaidēm, un tad parādījies nākamais spēkrats – automobilis ZAZ-968. Par ikdienas pārvietošanās līdzekli tas kļuvis dienu pēc pilngadības sasniegšanas, iegūstot autovadītāja apliecību.

Redzot, kā citi autosportisti viņa dzīvojamā rajonā trenējas sacensībām, arī Dāvis nolēma sevi izaicināt. Viņš rallija organizatoram Jurim Aperānam sākumā to «izspēra» kā joku, bet beigās nevēlējās viņu pievilt, tāpēc nācās izmēģināt spēkus šajā sporta veidā. Veicās tīri labi. Daudzi bija izbrīnīti par to, ka minirallijā uz starta stājas baušķenieka «zapiņš», kas citu spēkratu vidū izcēlās. Pirmais kauss Latvijas mēroga autosporta karjerā bija 2006. gadā kopā ar Gati Balgalvi Gulbenes rallijā, iegūstot trešo vietu.

Pievēršanās autosportam sākās ar miniralliju Vecumniekos, kur varēja piedalīties bez papildu drošības aprīkojuma. Šīs grupas braucējiem «dopi» nav kā ātrumsacensības, bet gan kā regularitātes brauciens par to, kurš precīzāk ievēros noteikto vidējo ātrumu. «Pirmās sacensības man bija izaicinājums. Auto īpaši negatavoju. Citi puiši lika velospidometrus, lai redzētu, cik ātri brauc, es pirmajā reizē tādu neizmantoju. 2008. gadā Latvijas rallijsprinta čempionāta 5. posma sacensībās kopā ar Ruslanu Mišukovski ieguvu trešo vietu. Žēl, ka desmit sekunžu soda dēļ palaidām garām pirmo vietu,» atmiņās dalās rallists.

Patīk seni auto
Pēc tam iegādāts «Audi-80 Quattro». Lēnā garā tas pārbūvēts par rallijauto – ieliktas  «dugas», uzstādīts drošības aprīkojums, labākas bremzes, uzliktas citas riepas (ziemā tās ir septiņu milimetru radžu riepas), dzinējs palicis oriģinālais.

«Auģiks» piedzīvoja tikai dažas sacensības, jo hobijs uz laiku bija nonācis saimnieka otrajā plānā. Mesties atkal rallijā, šoreiz kā stūrmanim, piedāvāja kursabiedrs Atis Ozoliņš – kolēģis auto tirdzniecības un pēcpārdošanas uzņēmumā «Domenikss». Dāvis piekrita, abi ar BMW M3 E30 piedalījās aptuveni trīs «gonkās». «Ziemā Alūksnē bija sprinta sacensības pirmajā vai otrajā ātrumposmā. Tur vienā ceļa posmā bija trīs tramplīni ik pēc simt metriem. Pirmajā mēs uzgājām šķībi, līdz ar to otrajā taisni nevarējām trāpīt un aizkūleņojām līdz trešajam tramplīnam. Mašīna pēc tam netika atjaunota, un tā mūsu sadarbība beidzās,» stāsta D. Arājs.

Panākumi turpinās
Kolēģis Normunds Otomers aicināja piedalīties rallijos par stūrmani, jo bijis pārbūvējis tā vajadzībām 1979. gadā ražotu mašīnu «Opel Ascona». Pērn abi aktīvi sāka piedalīties sacīkstēs un dara to joprojām. Dāvis startējis «Historic 2WD» klasē jeb vēsturisko spēkratu (auto, kas ražoti līdz 1995. gadam) divu riteņu velkošajā klasē. Ar savu «Audi» baušķenieks varētu startēt četrriteņu velkošajā klasē, bet šī mašīna saimniekam palikusi kā izklaide, ar ko ziemā braukā pa aizsalušu ūdenstilpni. «Pērn pēdējā posmā mūs apbalvoja par trešo vietu, un gada kopvērtējumā arī ieguvām bronzu. Šogad Normunds nolēmis mašīnu modernizēt, tai ir «kulaciņu» tipa ātrumkārba, lai ātrāk pārslēgtos. Zobratu mehānisms divas reizes mūs pievīla – līkumā tas iesprūda un palika otrajā ātrumā. Pirmajā reizē izstājāmies, jo mums priekšā vēl bija diezgan liels ceļa gabals, nevēlējāmies mocīt dzinēju. Otrajā nobraucām līdz galam, bet zaudējām četras minūtes. Beigās izdomājām uzlikt atpakaļ veco ātrumkārbu,» atminas Dāvis.

14. oktobrī abi kolēģi Liepājas rallijā savā klasē ieguva otro vietu un gada kopvērtējumā ceturto. Tuvākais Latvijas rallija čempionāts pēc diviem mēnešiem plānots Alūksnē, pēc tam tas būs «Sarma» Gulbenes pusē. Lielu paldies Dāvis saka SIA «Radekss» par finansiālu atbalstu, lai varētu piedalīties rallija sacensībās.

Autosportista vaļasprieks ir arī ralliju skatīšanās gan ārzemēs, gan Latvijā. To viņš apmeklē kopā ar saviem draugiem. Puiši uz katrām sacensībām ierodas pat noteiktas krāsas kreklos, ko sagatavo speciāli šim notikumam. Būts dažādās pasaules rallija čempionāta vietās. Ja ir silts laiks, tad nakšņo teltī. Šoziem apmeklēšot Zviedriju.