BauskasDzive.lv ARHĪVS

Izglītības koncepciju veidos ar jaunu sparu

Izglītības koncepciju veidos ar jaunu sparu

Jau šajā nedēļas nogalē Vecumniekos ir plānots ar jaunu sparu atsākt darbu novada izglītības iestāžu tīkla attīstības koncepcijas veidošanā. Darba grupai, kas izstrādā dokumentu, ir jauns vadītājs un atjaunināts sastāvs.

Vecumniekos 24. oktobrī tika sasaukta izglītības, kultūras un jaunatnes lietu komitejas ārkārtas sēde, kurā novada domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Kovals prezentēja pašlaik paveikto skolu tīkla attīstības koncepcijas izstrādē. Patiesībā tas bija nepabeigts dokuments, kam pievienots tālākās rīcības grafiks.

Pamatota kritika
Izglītības, kultūras un jaunatnes lietu komitejas sēdē deputāti nolēma mainīt grupas vadītāju. Sanākušie atzina, ka jāpilnveido daudzas nodaļas, tāpat kritizēja pašlaik izstrādātās koncepcijas kvalitāti.

Šo lēmumu apstiprināja arī novada domes sēdē 24. oktobrī. Par darba grupas vadītāju tika iecelta Misas vidusskolas vecāku pārstāve, Valsts augu aizsardzības dienesta Sēklu kontroles departamenta direktores vietniece Liena Jaunzeme, savukārt Valles vidusskolas skolotājas Gitas Briņķes vietā darboties apņēmās deputāts Dainis Rijkuris.

«Lielākā daļa kritikas bija pamatota,» tā par izglītības, kultūras un jaunatnes lietu komitejas ārkārtas sēdē spriesto atzina J. Kovals. Viņaprāt, gan nevar pārmest, ka būtu maz strādājis. Problēmas esot radījusi valsts iestāžu nespēja pieņemt skaidrus nosacījumus, kā darbosies lauku skolas nākotnē, – visu gadu bija nepārtrauktas izmaiņas. Tāpat esot pārāk daudz darba centies uzņemties pats, tāpēc viss kavējies. Vairāk vajadzējis strādāt komandā.

Būs saspringts periods
Plānots ir jau šajā nedēļas nogalē, 2. un 3. novembrī, sasaukt plašāku darba grupu. Turpinājumā iecerēta tikšanās ar direktoriem. Novembra beigās izglītības, kultūras un jaunatnes lietu komitejas sēdē varētu būt sagatavoti priekšlikumi, lai koncepciju varētu pabeigt pirms nākamā gada budžeta pieņemšanas. «Pēc plānotā grafika mēs esam jūlijā, un tagad divos mēnešos jāpabeidz dokumenta izstrāde. Tas būs ļoti saspringts periods darbam un diskusijām,» pauda Vecumnieku novada domes priekšsēdētājs Guntis Kalniņš.

Pēc tam, kad J. Kovalu atcēla no grupas vadītāja amata, tajā piekrita darbu turpināt deputāts Māris Āķis. Tajā strādās arī Dainis Rijkuris, kas nozīmē – tagad opozīcijai būs jāpierāda, ka viņi spēs panākt nopietnāku ieguldījumu izglītības koncepcijas izstrādē.

D. Rijkuris uzreiz pauda, ka viņu izbrīna svarīgākais skolu saglabāšanas kritērijs – skolēnu skaits. «Tas ir galvenais kritērijs,» apstiprināja J. Kovals. Viņš gan uzsvēra, ka pašlaik audzēkņu skaits ir stabils un izglītības iestādes plānots saglabāt.

Domes sēdē J. Kovals saņēma pārmetumus par to, ka tā arī nav izdevies radīt komandas darbu starp Vecumnieku novada izglītības iestāžu vadītājiem un galvenajām amatpersonām. Atliek vērot, vai jaunajai komandai izdosies vienoties par koncepcijas gala varianta izveidi.


Vada robotikas pulciņu
Viens no pārmetumiem, ko veltīja J. Kovalam domes sēdē, bija norādes, ka vēl viens papildu darbs prasa pārāk daudz laika, ko atņem tiešo pienākumu pildīšanai. Cik varēja noprast, runa ir par viņa vadītajām robotikas nodarbībām skolās. Tiesa, nav skaidrs, kā tas varēja atņemt papildu laiku vasarā, kad skolās ir brīvlaiks, bet šāds pārmetums izskanēja.
Situāciju ar robotikas pulciņu skaidro J. Kovals: «2015. gadā Vecumnieku vidusskolas direktors Aivars Ķiņķevskis uzrunāja mani. Bija skaidrs, ka šāds tehniskās jaunrades pulciņš skolā ir nepieciešams, tāpēc piekritu vadīt šīs nodarbības. Mana pirmā iegūtā augstākā izglītība informācijas tehnoloģiju jomā palīdzēja ātri apgūt «Lego» robotikas darbības principus, izstrādāt programmu un 2016. gada sākumā sākt skolēnu apmācību.
Pulciņam ir divas būtiskas sastāvdaļas. Robotu būvēšana, kas attīsta skolēnu tehnisko domāšanu, un programmēšana, kas ļauj pašiem radīt pro-
grammas un saprast to darbības principus. Interese no skolēnu puses ir liela, jo bērniem ikdienā patīk darboties ar «Lego» konstruktoriem. Mans uzdevums ir vadīt būvniecības procesu, skaidrot dažādus inženiertehniskos risinājumus un mācīt programmēt. Šiem «Lego Mindstorm» robotu komplektiem ir neierobežotas iespējas konstruēt dažādu veidu robotus un attiecīgi tos programmēt, tādēļ katru reizi ir kas jauns.
Kopš pagājušā mācību gada «Lego» robotiku mācu arī Misas vidusskolā un šogad sāku arī Stelpē. Kopumā nodarbībām veltu vienu pēcpusdienu nedēļā, kuru pamatdarbā kompensēju ar strādāšanu brīvdienās vai pēc darba laika.»


Publikācija ir sagatavota ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.