BauskasDzive.lv ARHĪVS

Antikorozijas apstrādei pūliņus nevajadzētu žēlot

Indra Vētra

2018. gada 23. oktobris 00:00

969
Antikorozijas apstrādei pūliņus nevajadzētu žēlot

Pamazām tuvojas ziema, tāpēc ir laiks padomāt par savu automašīnu, vai tā ir gatava aukstajai sezonai. Lai gan vēl ir skaistas un saulainas dienas, nezinām, kāds laiks būs rīt, – pirmais sniegs vai gaisa temperatūra, kas noslīdējusi zem nulles grādu atzīmes.

Sāk ar riepu nomaiņu
Konsultējoties ar Vecumnieku autoservisa «SoLiDaTi» automehāniķi Timuru Dukātu un Iecavas autoservisa «Iecavnieks Auto» vadītāju Mārtiņu Petrovski, «Bauskas Dzīve» apkopoja vairākas pamatlietas, kam jāpievērš uzmanība, lai auto lietošana ziemā būtu daudz ērtāka un nevajadzētu domāt par problēmām.

Abi speciālisti pirmo piemin riepu nomaiņu, kas jāizdara laikus. Jaunas ziemas riepas  būtu jāpērk ik pēc pieciem gadiem, bet aktīvākiem braucējiem ik pēc diviem. Pēc likuma ziemas riepām obligāti jābūt, sākot ar 1. decembri, bet, tā kā zināms, kādi laikapstākļi mēdz būt Latvijā, to var darīt agrāk. Kad? Tas ir pēc paša ieskatiem. Timurs iesaka to veikt, kad jau parādās pirmie grādi zem nulles. «Strādāju arī par ugunsdzēsēju glābēju un varu pateikt, ka bieži autoavārijas ir tieši saistītas ar pārāk vēlu vasaras riepu nomaiņu pret ziemas. Vēso sezonu riepu protektora ieteicamais augstums ir četri milimetri. No pieredzes varu teikt, ka tas ir par maz, it īpaši, ja braucamrīks tiek lietots ikdienā. Spiedienu riepās arī ieteicams regulāri pārbaudīt. Standarta variantā tam jābūt no 2 līdz 2,4 bāriem, bet tas atkarīgs no mašīnas veida un riepu diametra. Cik lielam jābūt spiedienam, parasti rakstīts uz degvielas tvertnes vāciņa, vai jāmeklē uzlīme uz durvju statnes. Šogad servisā pirmo transportlīdzekļu ziemas riepu maiņu veicu oktobra sākumā,» stāsta Timurs. Vērts būtu padomāt par riepām ar radzēm, lai izvairītos no «melnā ledus».

Eļļas, filtri, akumulators
Iespējams, daudzi aizmirst savlaicīgi nomainīt logu šķidrumu, tādējādi ielietais vasaras vielu maisījums sasalst pie pirmajiem mīnusiem, tāpēc automehāniķi iesaka par to atcerēties laikus. Ja nepieciešams, jānomaina kvēlsveces. Eļļas un filtru maiņu būtu jāveic gan pirms, gan pēc ziemas sezonas. Īpaši svarīgi tas ir vāģiem ar dīzeļdzinēja motoru, lai atvieglotu auto iedarbināšanu un noņemtu papildu slodzi motoram. Tāpat, tuvojoties vēsajiem mēnešiem, noteikti jāpārliecinās, kas notiek ar akumulatora darbību, jo tā ir vēl viena no problēmām, kāpēc lielos mīnusos nevar iedarbināt dīzeļmotora dzinēju. Jo vecāks tas ir, jo vairāk darbosies ar traucējumiem. Kontroli var veikt servisos.

Transportlīdzekļa degvielas tvertnē ziemā var veidoties ūdens kondensāts, kas var sasalt un traucēt dzinēja darbībai. Tāpēc Timurs ierosina vienreiz gadā degvielai pievienot ūdens savācēju. No tautas metodēm kā ūdens izvadītāju var lietot spirtu – uz pilnu bāku ielejot puslitru. Autoveikalos ir atrodama arī speciālā ķīmija, kas paredzēta šim nolūkam.

«Bieži vējstikla tīrītājus auto tur tik ilgi, kamēr tie galīgi nolietojas. Tas nav pareizi, ja sniegotā laikā tie ceļa vidū beigs darboties, – viss, netiec ne uz priekšu, ne atpakaļ, jo redzamība ir pārāk apgrūtinoša. Tāpēc jaunus vajadzētu iegādāties pirms puteņainā laika, kā arī pirms tam vējstikla tīrītāji jāiekustina un jānotīra no tiem sniega kārta, lai netiktu bojātas gumijas un ierīce. Vecākām mašīnām ir vērts laikus padomāt par jaudīgākām spuldzēm, kas ievērojami uzlabos redzamību,» turpina «SoLiDaTi» automehāniķis. Lai pēc mašīnas mazgāšanas nerastos pārsteigumi, piemēram, sasalušas un grūti atveramas durvis, uz to blīvēm jāuzklāj silikons. Apstrādāt var arī slēdzenes un rokturu eņģes.

Apkārtējās vides ietekme
Vissāpīgākais jautājums šoferiem ir auto virsbūves pasargāšana no smilšu un sāls maisījuma ietekmes. Kaut vai mazākās korozijas iezīmes var pārvērsties par plašu problēmu, tāpēc, lai smiltis un sāls pēc iespējas mazāk kaitētu automobilim, būtu jāveic auto virsbūves antikorozijas apstrāde. Reizi gadā tas noteikti jādara. «Ziemā mašīnu ieteicams mazgāt pēc iespējas retāk. Jo vairāk to mitrina, jo spēcīgāk pie tās lips sāls un smiltis. Pēc ziemas sezonas gan var droši visu mašīnu kārtīgi nomazgāt un iztīrīt. Esmu secinājis, ka autoražotāji nav ieinteresēti, lai transportlīdzeklis kalpotu pēc iespējas ilgāk. Izskatās, ka arī lielākā daļa mašīnu īpašnieku nopērkot nedomā, kas ar to notiks pēc pāris gadiem,» teic Timurs.

Viņš ziemas laikā automašīnā iesaka arī glabāt vairākas lietas neparedzētiem gadījumiem – cimdus, lai nav jāsaldē rokas, nelielu sniega lāpstiņu un skrāpi ar slotu, jo esot ļoti nepatīkami braukt aizmugurē aiz tāda vāģa, no kura krīt sniegs. Tas vēl vairāk apgrūtina cita redzamību uz ceļa. Neatņemama sastāvdaļa ir arīdzan standartlietas, kas bieži vien neesot, – trijstūris, aptieka, atstarojoša veste, ugunsdzēšamais aparāts.




Vai savu automašīnu esat sagatavojis ziemai?

Juris Taškāns, strādā degvielas uzpildes stacijā «Viada»:
– Vēl  neesmu sagatavojis. Noteikti to izdarīšu tuvākā mēneša laikā. Padomā ir nomainīt riepas, jaunas pērku reizi piecos gados, kā arī degvielas un gaisa filtrus, ko daru divas reizes gadā. Tās ir galvenās lietas, ko izdarīšu. Ja būs vajadzība, mainīšu arī eļļu, dzesēšanas un logu šķidrumu.

Jolanta Spundiņa, pašnodarbinātā:
– Darba mašīnai viss izdarīts, savai vēl viss priekšā. Kas tiks veikts, nemāku teikt, jo par tehniskām lietām atbild vīrs. Atstāju to viņa ziņā.

Aivars Puriņš, strādā:
– Visu gadu gatavojos ziemai. Eļļa un filtri nomainīti. Jaunas riepas mēdzu pirkt ik pēc pieciem gadiem.

Deivids Peleckis, mežstrādnieks:
– It kā esmu visu izdarījis. Riepas ir vissezonas. Iespējams, ielikšu jaunākas spuldzītes, citas vējstikla slotiņas un iepildīšu aukstajai sezonai paredzēto logu šķidrumu. Visas standartlietas – sniega lāpstiņas un skrāpekļi – mašīnā stāv cauru gadu, jo, tos izņemot ārā, pēc tam var aizmirst ielikt atpakaļ.

Egons Kārkliņš, skārdnieks:
– Neesmu neko vēl darījis, jo tikai pirms mēneša iegādājos jaunu automobili. Riepas mainīšu tikai tad, kad iegādāšos citus auto diskus. Noteikti būs jāmaina eļļas, siksnas, filtri. Drīzumā mašīnu vedīšu uz servisu, un tur man pateiks, ko nepieciešams darīt.