BauskasDzive.lv ARHĪVS

Bauskas šoferi protestēs Rīgā

Sandra Danosa

2018. gada 4. oktobris 10:11

639
Bauskas šoferi protestēs Rīgā

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība «LAKRS» 4. oktobrī Rīgā, pie Satiksmes ministrijas, rīkos Latvijas autobusu šoferu piketu. Tajā piedalīsies ap 100 autobusu vadītāju, ieskaitot arī  Bauskas šoferus no SIA «Aips», portālu informēja «LAKRS» priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

Viņš pastāstīja, ka plānotā protesta mērķis ir pievērst deputātu, valdības, darba devēju, sabiedrības, it īpaši Satiksmes ministrijas, uzmanību darba apstākļu problēmām transporta nozarē – pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. «Mēs pasveicināsim aizejošos deputātus un atgādināsim par sevi potenciālajiem varasvīriem,» teic J. Kalniņš un piebilst, ka par nākamajiem protesta soļiem tiks domāts pēc Saeimas vēlēšanām.

Arodbiedrības priekšstāvis uzsvēra, ka gadiem ilgi nekas nav risināts. Valsts ekonomējot, pārvadātājs savai peļņai arī ietaupa, bet šoferiem atlicina tik, cik paliek pāri. «Uzņēmēji izveido darba samaksas sistēmas, kas nav motivējošas, drīzāk –  demotivējošas. Autobusu vadītāju trūkums palielina nepieciešamību strādāt virsstundas par niecīgu virsstundu piemaksu. Viss tiek balstīts uz pensijas un pirmspensijas vecuma ļaudīm, jo jaunie par tādu algu nenāk strādāt. Kā izteicās viens no pārvadātājiem – darba samaksas sistēma esot gaumes lieta, kur vēl ciniskāk var izrunāties!? Vairums darba devēju, tostarp arī Bauskas šoferīšiem, nemaksā par darba gatavības jeb gaidīšanas laiku, bet apmaksā tikai braukšanas stundas. Pie darba devēja viņš atrodas padsmit stundas, bet samaksā tikai par septiņām vai astoņām. Precīzi nevar izvērtēt, kurā uzņēmumā labāk, kurā sliktāk, bet šī iemesla dēļ notiek arī iekšējā migrācija,  redzam, kā autobusu vadītāji skrien no viena uzņēmuma uz otru. Uztausta visas nianses, ja neapmierina pilnībā, brauc arī prom no valsts,» situāciju raksturo J. Kalniņš.

Valsts piešķirtās dotācijas zaudējumu segšanai pārvadātājiem nenodrošina atbilstīgu darba samaksu par padarīto darbu un tā kvalitāti. «Esam šo laiku «baroti» vien ar solījumiem. Arī pirms šīs protesta akcijas bijām pie satiksmes ministra, kurš solīja, ja būs kādi piedāvājumi, ir gatavs runāt par papildu dotāciju iedalīšanu. Pagaidām nekas tālāk par solījumiem nav bijis. Kompromisu neesam redzējuši,» teic J. Kalniņš.

Viņš skaidroja, ka pirms jaunā iepirkuma organizēšanas – 2019. gadā reģionālās nozīmes un maršruta tīklā pārvadājumiem ar autobusiem – arodbiedrībai  ir svarīgi panākt, lai iepirkumos neuzvar lētākais piedāvājums, kas, iespējams, turpmāk atkal negatīvi ietekmēs autobusu vadītāju un citu transporta darbinieku garantētās algas un citu darba apstākļu noteikumus.

Arodbiedrība «LAKRS» kopš 2012. gada ir uzturējusi ģenerālvienošanās noslēgšanas garu, lai noteiktu valstī autobusu vadītājiem un citiem transporta darbiniekiem minimālās garantijas – darba algu, darba un atpūtas laika regulējumu. Taču darba devēju atteikums slēgt ģenerālvienošanos arodbiedrībai rada bažas par nevēlēšanos uzņemties saistības un būt sociāli atbildīgiem.

«Agrāk maksāja konduktoriem un šoferiem algu, tagad divi amati ir salikti vienā un darba samaksa ir zemāka. Daudzi šoferi pauž, ka alga, kāda bijusi latos, tagad ir eiro.  Formulas, ko Autotransporta direkcija pasniedz, nosaucot vidējo tarifa likmi, mūs neinteresē. Tas maldina sabiedrību, neviens nezina, par cik stundām kas tiek nopelnīts. Mums ir jāpaceļ arī prestižs šai profesijai, ne tikai skolotāju un mediķu,» pārliecināts ir J. Kalniņš.

Protestā arodbiedrība prasīs nodrošināt atbilstīgas dotācijas transporta nozarē pārvadājumiem ar autobusiem, noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņi eiro stundā. Tāpat «LAKRS» prasīs noslēgt ģenerālvienošanos nozarē, galvenokārt tajā paredzot minimālo garantēto darba algu un samaksu par darbgatavības laikposmu un maksimālo darbgatavības laikposmu.
Igaunijas firmai «Hansabuss» piederošā uzņēmuma SIA «Aips» valdes loceklis atklāja, ka  pašlaik pārvadāšanas uzņēmumā ir nodarbināti 40 vadītāji, un apstiprināja, ka šie cilvēki ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušie. J. Kļaviņam nebija informācijas, cik no darbiniekiem piedalīsies «LAKRS» rīkotajā protesta akcijā ceturtdien pie Satiksmes ministrijas. Viņš  atzina, ka šī beidzot ir  pareizā vieta, kur prasīt papildu līdzekļus autobusu vadītāju algām. «Ja izpildām arodbiedrības prasības, tad ne tikai mēs, bet arī jebkurš pasažieru pārvadātājs ar pašreizējo finansējumu beigs darbu,» paziņoja J. Kļaviņš.