Par medijpratību jeb Lai nezaudētu bez cīņas
Latvijas Žurnālistu savienība sadarbībā ar vairākiem reģionālajiem
medijiem, kā arī aģentūru «Leta» ar Sabiedrības integrācijas fonda
atbalstu realizē projektu, kura laikā centīsimies noskaidrot, kas tad ir
laba žurnālistika un kā to atšķirt no sēnalām un klajiem meliem. Bet
lai noskaidrotu žurnālistikas kvalitātes, vispirms pievērsīsimies mediju
kritikai.
Kas ir mediju kritika, kāpēc tā ir nozīmīga
visai sabiedrībai, tai skaitā pašiem žurnālistiem, intervijā stāsta
Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore, Komunikācijas
fakultātes dekāne, sociālo zinātņu doktore Anda Rožukalne.
Ietekmi par maz apzināmies
Latvijā
līdz šim praktiski nav tāda formāta, kurā regulāri tiek runāts par
mediju saturu, un tam ir sekas, – atzīst A. Rožukalne.
–
Piemēram, cilvēki vai nu sociālajos medijos, vai pie medijiem vēršas ar
tādiem jautājumiem kā «Kāpēc esat veidojuši kaut kādus formātus?» vai
«Kāpēc rādāt un stāstāt par kaut ko, bet par kaut ko nestāstāt?». Ja nav
regulāras mediju kritikas, tad gan auditorijai, gan pašiem medijiem nav
skaidrs, kā un ko vispār vērtēt. Un tad mēs redzam vai nu dusmas par
to, ka žurnālistiem ne vienmēr ir perfekta valoda, ka portālos ir drukas
kļūdas, vai aizkaitinājumu par sensacionalizētu vai dzeltenu saturu. Un
tas viss tiek attiecināts tā, ka ir slikti žurnālisti vai nav
pietiekami kvalitatīvi mediji. Bet nav skaidru kritēriju, ko nozīmē
mediju kvalitāte arī dažādu līmeņu medijos.
Zinātniski to sauc par
morālo paniku, uztraukumu par to, ko mediji dod vai nedod sabiedrībai.
Faktiski šis uztraukums un cilvēku interesēšanas ne tikai par pašu
saturu, sākot ar ziņām un beidzot ar filmām vai seriāliem, nozīmē, ka
sabiedrība lieliski apzinās, cik milzīga ietekme ir medijiem uz viņu
ikdienas dzīvi. Mēs visu laiku dzīvojam mediju piepildītā realitātē.
Piemēram, mēs uztraucamies par ceļu vai gaisa kvalitāti, bet mediju
kvalitāte mūs ietekmē vismaz tādā pašā, ja ne vēl lielākā mērā.
Informācijas apjoms, ko saņemam, ir tiešām milzīgs. Mēs diezgan ilgi
varētu skaitīt visus lēmumus un visas tās dzīves jomas, kas ir atkarīgas
no mediju dotās informācijas. Tāpēc mediju kritika mūsdienās tiek
skatīta plašāk.
Vārds «kritika» šajā ziņā ir neitrāls vai vispārīgs,
tas nenozīmē, ka visu laiku ir jākritizē. Svarīgi ir saprast arī
pozitīvās puses vai kādu labo ieguldījumu. Sabiedrībai svarīgi ir
uzzināt to, ko īsti neviens bez pētījumiem nezina par to, kā mediji mūs
ietekmē, jo mēs to neredzam un mums ir dažādi priekšstati un mīti.
Diemžēl mēs arī publisko un politisko lēmumu ziņā redzam «mitoloģiju»,
piemēram, par mediju auditorijām, par to, cik lielā mērā mediju
lietotāji spēj atšķirt melīgu informāciju, dezinformāciju vai citas
grupas, kā atšķiras vai varbūt neatšķiras krievvalodīgā auditorija no
latviski runājošās. Visi šie svarīgie jautājumi, par kuriem tiek
pieņemti politiski lēmumi, balstās uz kaut kādām izglītības drupatām un,
iespējams, tuviem cilvēkiem vai kolēģiem, kas izsaka viedokļus. Tomēr
ir svarīga mediju kritika, kas ir vērsta uz profesionālo vidi.
Faktiski Latvijā mums – mediju profesionāļiem – nav vides, kur mēs varētu runāt par savām problēmām.
Kā šis tukšums tiek aizpildīts citās valstīs?
–
Varat atvērt jebkuru pasaules medija tīmekļa vietni, kur būs izeja uz
dažādām apakštēmām. Ja tas ir tiešām ietekmīgs medijs, jūs ieraudzīsit
kādu sadaļu, ko visbiežāk tā arī sauc – «Mediji», bet var būt arī sīkāk,
kā «Radio un televīzija» un «Sociālie mediji». Piemēram, «The
Guardian», BBC, «New York Times», «Newyorker» ārkārtīgi detalizēti un
regulāri ir formāti – un tie ir ne tikai teksta formāti, bet arī īsi
videoblogi, kas ir trīs līdz piecu minūšu garumā katru dienu. Tāpat
Austrālijas sabiedriskajā medijā ABC katru dienu pēc ziņām ir šāds īss
videoblogs, kurā viens autors analizē visus tās dienas medijus. Redzam,
ka tiek analizēti, piemēram, visi vāki vai lappuses ietekmīgiem
medijiem, kad ir noticis kāds liels notikums, tostarp Tramps ticies ar
Ziemeļkorejas vadītāju vai Merkele ir pārvēlēta, vai notikusi kāda dabas
katastrofa. Faktiski tiek salīdzināts, kā tas tiek atspoguļots un ko
tas nozīmē.
Mediju kritika palīdz saprast mediju valodu. Katram
medijam ir sava unikāla valoda, ar kuras palīdzību tas nodod informāciju
un kurai ir savi ietekmes faktori, un tas var būt gan teksts, gan
audio, gan vizuālās lietas, gan fotogrāfijas, gan karikatūras, gan
«memes» (ilustratīvi pielāgotas fotogrāfijas – red.). Formāti ir ļoti
dažādi. Bet, ja sabiedrība netiek iepazīstināta ar šo valodu, tad no tā
satura var saņemt tikai nelielu daļu, jo, piemēram, varbūt saproti
attēlu, bet īsti neizproti, kāpēc tas tā ir. Tāpat cilvēki var diskutēt,
kā slaveniem cilvēkiem jābūt atspoguļotiem – vai tie būtu kultūras vai
mākslas slavenības, vai politiķi. Šī valoda nav vienkārša, tā ir arī
mainīga, un tam ir saistība arī ar to, kāpēc vispār mediji ir vajadzīgi
cilvēkiem. No savas pieredzes varu teikt, ja jūs to pajautātu cilvēkiem,
deviņi no desmit teiktu, ka tikai izklaidei. Tas arī ir viens no
maldiem, jo, protams, cilvēki grib izklaidēties, mums vajag atpūsties un
gūt kaut kādu prieku, bet līdz ar to mēs paši nemanām citus ceļus, kā
mediji mūs ietekmē.
Par naudas ietekmi medijos
Konkurences
cīņā par iespējām sniegt operatīvu informāciju vai gūt peļņu nereti
cieš arī mediju satura kvalitāte. Tāpat rodas diskusijas par to, kurš no
kura tad īsti ir atkarīgs. Kaut cilvēki it kā atzīst, ka mediju brīvība
ir svarīga, tajā pašā laikā pētījumi apliecina, ka šis faktors ne
vienmēr tiek ņemts vērā vai izprasts.
– Mediju vide ir mainīga.
Tajā notiek daudzas interesantas lietas, bet, ja tas netiek skaidrots un
nav pašrefleksijas par to, kāpēc mēs to darām un kāpēc vispār kādam par
to ir jāinteresējas, tad rodas sajūta, ka, jā, mums ir dažādi mediji,
un reizēm žurnālisti izdara lielu darbu politiķu, amatpersonu vietā un
ārkārtīgi pašaizliedzīgi strādā, bet kopumā ir ļoti daudz jautājumu, par
kuriem neviens nerunā vai nespēj runāt. Manuprāt, būtu ļoti svarīgi, ja
mediju redaktori stāstītu, ko viņi grib izdarīt un ko viņi īstenībā
var. Šis virziens, ko sauc par jauno objektivitāti, nozīmē, ka
žurnālisti un arī redaktori regulāri sarunājas ar savu auditoriju par
to, kāpēc mēs to darām, nevis vienkārši «re, kur ir mūsu foršais
raidījums, raksts, spožā intervija vai modes sesija». Tas arī ir viens
no mediju formātiem, ja mēs izstāstām, kāpēc mēs to darījām un ko tas
dos, kā mums gāja. Tā arī ir daļa no mediju kritikas. Tas arī palīdzētu
sabiedrībai labāk saprast gan katra medija valodu, gan iespējamo
ietekmi.
Runājot par sabiedrisko attiecību un reklāmas jomu, kam, jūsuprāt, būtu jāveic analīze par tās kvalitāti?
–
Negribētu izslēgt no sarunas nevienu avotu. Tajā noteikti būtu
jāpiedalās pašiem profesionāļiem, kas skaidrotu, atbildētu uz
jautājumiem. Piemēram, mani un droši vien katru, kas vēlas izdarīt
apzinātu izvēli vēlēšanās, interesē reklāmistu un politiskās
komunikācijas meistaru – un mums ir tiešām talantīgi cilvēki šajās jomās
– atbildes uz jautājumiem, ko jūs darāt, kad klients liek manipulēt, ja
jūs redzat, ka jūsu darbs var sabiedrībai ilgākā laikā nodarīt
kaitējumu.
Otra grupa ir klienti. Šīs nozares balstās spēcīgā
atkarībā no klienta vēlmēm. Mēs Latvijā profesionāļu vidē zinām, ka ir
klienti, kas ir atbildīgi, un ir klienti, kas ir gatavi samaksāt par,
teiksim, sociāli bezatbildīgu produktu. Ļoti apbrīnoju «Re: Baltica»
cīņu pret viltus ziņu portāliem, un pati arī esmu vienu bloga ierakstu
veltījusi reklāmdevējiem, kas tos baro, taču neesmu dzirdējusi nevienu
skaidru atbildi ne no autotirgotājiem, mazo kredītu devējiem vai citiem
ietekmīgiem reklāmdevējiem, kāpēc saviem mediju plānotājiem uzdod likt
reklāmas un barot šos viltus ziņu portālus. Tātad svarīgi būtu arī
klienti, bizness, kas uztur daļu no medijiem.
Tie būtu arī pētnieki,
lai cik bēdīga būtu mūsu situācija ar individuālajiem projektiem.
Protams, tas arī palīdzētu veidot politiku pētījumu jomā. Ir ļoti daudz
jautājumu, piemēram, par ietekmi, tostarp jautājums par reklāmas un
mediju satura ietekmi nav atbildams bez pētījumiem.
Protams,
jāiesaista arī amatpersonas, politiķi, kas izlemj dažādus jautājumus.
Teiksim, bija diskusija par administratīvajiem resursiem pirms
vēlēšanām. Ir skaidrs, ka, piemēram, sabiedrības veselības kampaņa par
to, ka cilvēkiem jāuzmanās uz ūdens, ir ļoti svarīga, daļa no Ceļu
satiksmes drošības direkcijas kampaņām ir ļoti vajadzīgas, bet,
iespējams, ka citu veidu valsts iestāžu komunikācija balstās vai nu
stereotipos, vai parocīgos instrumentos, un tur ir arī jautājums par to,
kādā veidā šī nauda tiek tērēta, ja tā ir valsts kapitālsabiedrības vai
pašvaldības uzņēmuma nauda.
Atbildības saldā nasta
Pieredze
un sarunas liecina, ka medijos strādājošie nereti ir gana paškritiski
un ļoti labi apzinās, kur un kā ir kļūdījušies. Bieži vien iemesls ir
kāda resursa iztrūkums, to skaitā laika vai līdzekļu. Tāpat auditorija
mēdz būt pārlieku kritiska un prasīga – uzstāj, lai žurnālists ar
publikāciju atrisinātu visas problēmas, – novērojusi A. Rožkalne.
–
Ir spiediens visu laiku būt veiksmīgiem, un tas nozīmē gan būt spožiem,
oriģināliem, aizraujošiem, gan arī nepazaudēt auditoriju un to visu
laiku audzēt, pat līdz absurdam. Kā zinām, tai ir kaut kādas robežas,
vismaz no cilvēku skaita un teritorijas viedokļa. Viņi ir paškritiski un
norūpējušies par to, kādā veidā vispār pastāvēt.
Tas, ka nav šādu
publisku formātu [kur diskutēt], arī mainās. Ik pa laikam tomēr notiek
individuāla vai organizēta komunikācija sociālajos tīklos, medijos – var
ātri atbildēt uz jautājumiem vai uzklausīt cilvēku domas. Jautājums,
cik ļoti tas tiek ņemts vērā, jo arī ne vienmēr tie kritizētāji saliek
kopā mediju uzdevumus ar savu patiku vai nepatiku vai tā brīža pārdomām
vai emocijām. Piemēram, ir izstāstīta viena stāsta daļa un tiek
pieprasīts, lai žurnālists visas problēmas tajā vienā formātā – vienā
rakstā vai raidījumā – atrisina, kas absolūti nav iespējams, to var
izdarīt ilgākā laikā. Bet tādu pastāvīgu formātu īpaši nav.
Ik pa
laikam notiek mediju pētījumi, piemēram, tiek izpētīts, kāds ir saturs,
cik tas ir daudzveidīgs, kādā pakāpē ir plurālisms, jo cilvēkiem ir
būtiski redzēt skatījumu daudzveidību, cik pilnvērtīgi ir atspoguļotas
kādas problēmas. Tas gan, ka pētījumus žurnālisti īpaši neņem vērā, bet
tā ir globāla problēma. Tā ir pašaizsardzība. Ja tas profesionālis ir
ārkārtīgi dinamiskā vidē strādājis, un, kā zināms, žurnālisti ir vieni
no tiem, kas pastāvīgi ir uz pārstrādāšanās robežas, viņi uzskata, ka
neviens neizprot situāciju, apkopojot gada darbības datus tik dziļi kā
pats profesionālis. Taču esmu bijusi patīkami pārsteigta par kolēģiem
dažādos medijos, cik viņi atklāti un labprāt stāsta [par notiekošo]. Es
to tulkoju tā, ka īstenībā neviens neuzprasa «Kā tev iet darbā?» un
«Kāpēc tu to dari?», un tās domas «Kā man strādāt?», «Cik es varu?»
paliek katra iekšējām pārdomām, un tās nav tās vieglākās domas.
Runājot
par kritiku, paškritiku u. tml., tas viss kaut kādā mērā nonāk līdz
atbildībai par saražoto produktu, mediju saturu. Kā izpaužas mediju
atbildība un vai vispār izpaužas?
– Teikumi, kas sākas ar «visi»
vai «vispār», ir pilnīgas muļķības. Problēma ir tā, ka, ja mēs nerunājam
par mediju kvalitāti un atbildīgumu, tad mēs nespējam nošķirt, ka
Latvijā ir dažādi mediji. Ir ārkārtīgi augstas kvalitātes
pašaizliedzīgi, profesionāli žurnālisti un mediji un ir tādi, lai pārāk
bieži nelietotu vārdu «prostitūcija», ko akadēmiski sauc par
instrumentālajiem medijiem, kuri vienkārši ir instrumenti kāda rokās, un
kādiem mērķiem tiek imitēts medija darbs. Tāpēc īsā atbilde būs, ka
situācijas ir ļoti dažādas.
Atbildība ir ļoti dažāda, bet, kamēr
mums nav skaidrības par kritērijiem, protams, atbilstīgi mūsu ikdienas
iespaidiem mēs vai nu visus ceļam debesīs un prasām no žurnālistiem to,
ko viņi nevar izdarīt, un reizēm paslavējam, vai pie katra sīkuma visus
kritizējam un sakām, ka tie ir nekam nederīgi, negodīgi cilvēki.
Protams, atbildību ietekmē ārkārtīgi augstā komercializācija. Žurnālisti
un mediji dzīvo trūcīgos apstākļos un izaicinājumu pilnos džungļos, kur
tiešām daļa lēmumu nav par labu atbildībai, bet par labu izdzīvošanai.
Tas ir viens no galvenajiem faktoriem, kas atbildīgumu samazina. Pārējie
varbūt nav tik svarīgi.
Par mediju brīvību
Patiesībā,
uzsver A. Rožukalne, nav daudz tādu normatīvo aktu, kas ierobežotu
žurnālistu brīvību. Taču ir iespējas, kur vēl būtu jāaug.
– Īpaši
daudz nevaru nosaukt. Mums ir liberāla mediju regulācijas sistēma,
mediji ir diezgan brīvi, tas arī mazliet samazina atbildīgumu.
Elektroniskajiem medijiem ir aug-stākas prasības un arī regulācija.
Protams, ir sava veida ierobežojumi, žurnālistiem nav imunitātes, kā tas
ir citās valstīs, nedrīkst pārkāpt likumu un aizskart citus cilvēkus,
nodarīt kaitējumu, bet es neredzu šķēr-šļus ārkārtīgi kritiskām
publikācijām pret augsta līmeņa amatpersonām, ja tas viss ir precīzi.
Kopā ar kolēģiem diskutējot par kaut kādu it kā pārkāpumu, esmu
domājusi, vai tas varētu būt izdarīts bez kādas apsaukāšanās vai
rupjības, un visu informāciju ir iespējams atklāt. Šajā ziņā nav
ierobežojumu.
Tas, ko es redzu kā problēmu un ko grasās risināt
jaunais mediju regulējums, ir saistīts ar to, ka drīzāk ir jānostiprina
mediju brīvība, nosakot daudz skaidrākas brīvības un privilēģijas
profesionāliem žurnālistiem un atšķirot postpadomju un instrumentālos
medijus, kas būtībā piesārņo visu komunikācijas vidi ar savu divkosību
un liekulību, un arī neskaidriem profesionāliem principiem. Tādā ziņā
mums ir ļoti novecojuši normatīvie akti. Būtu svarīgi arī dekriminalizēt
neslavas celšanu presē. Daudzās valstīs tas nav noteikts
Krimināllikumā, ka žurnālistu var ielikt cietumā par to, ka viņš ir
aizskāris kādu un kļūdainu informāciju izplatījis.
Vienlaikus kriminālatbildība par nepatiesas informācijas publicēšanu nepastāv.
–
Jā, tāda nepastāv. Eiropas cilvēktiesību deklarācija, kas paredz
tiesības saņemt informāciju, neparedz tiesības saņemt tikai patiesu
informāciju. Tas var saniknot, bet tā ir daļa no brīvības. Atgriežoties
pie pamatjautājuma, ja cilvēki neizprot informācijas sarežģītību un
daudzveidību, un kritērijus, tad, protams, pieaug pieprasījums visu
regulēt, ielikt likumos, bet ir milzīgs risks nonākt pie tā, ka
samazināsies brīvas informācijas apjoms.
Noslēdzot sarunu, ko vajadzētu darīt, lai attīstītu mediju kritiku?
–
Vajadzētu skaidri nolemt jauku kolēģu redakcijās, ka līdzās laika
ziņām, kaut vai horoskopiem un citai svarīgai informācijai par
uzņēmējdarbību un sociālajiem jautājumiem, ir regulāri formāti, kuros ir
iespēja runāt par medijiem nebaidoties. Esmu redzējusi, ka viens medijs
baidās publicēt ko kritisku par otru. Tas ir vienkāršoti iztulkots
Komerclikums, ka konkurenti cits citu neaizskar, bet mediju jomā,
manuprāt, to nevar tā attiecināt. Ir vajadzīgi resursi, un Mediju
atbalsta fondam, kas strādā jau otro gadu, tam ir paredzēti resursi,
taču ir pieteikts ļoti maz projektu. Tāpat kā pētnieciskā, analītiskā
žurnālistika, šis izglītojošais, diskusijās balstītais saturs nav viegli
un ātri izveidojams, kā, piemēram, jauki portretstāsti par brīnišķiem
cilvēkiem Latvijas simtgades kontekstā. Tas ir daudz vieglāks formāts
nekā iedziļināties, meklēt avotus, datus, tos salīdzināt, domāt. Taču
katra tradīcija var pastāvēt. Ir bijuši ļoti veiksmīgi formāti, kas
turpina pastāvēt, piemēram, «Melu detektors», kas arī ir vienlaikus
mediju izglītības un mediju kritikas formāts. Ir arī citi formāti, kuri,
ja vien būtu spēks un resursi tos turpināt, būtu labs pamats.
Esam apdraudēti
Ivonna Plaude, Latvijas Žurnālistu asociācijas valdes priekšsēdētāja
Starptautiskās
preses un vārda brīvības organizācijas «Reportieri bez robežām»
ikgadējā ziņojumā «Pasaules preses brīvības indekss» Latvija gada laikā
bija pakāpusies par četrām vietām.
Pirmajā mirklī, tikai tabulā
vien raugoties, protams, ļoti iepriecinoša ziņa. Skaidrs, ka, salīdzinot
ar tām 156 valstīm, kas reitingā atrodas zemāk, piemēram, ar Turciju,
kur neatkarīgu žurnālistu darbs vispār nav iespējams, un Slovākiju un
Maltu, kurā žurnālisti nogalināti (kopumā pagājušā gadā nogalināti
65
žurnālisti), vai Čehiju, kurā prezidents Zemans atļaujas ierasties
publiskā saietā ar stilizētu kalašņikova automātu, ko rotā uzraksts
«žurnālistiem», mums tiešām ir paveicies.
Bet, iedziļinoties un
izlasot starptautisko ekspertu vērtējumu līdz galam, ir skaidrs, ka esam
ļoti apdraudēti. Un ne jau tikai mēs – Latvijas mediji un to
žurnālisti, apdraudēta ir gan demokrātijas attīstība mūsu valstī, gan
pati valsts. Lai arī par demokrātiju reizēm runājam gluži kā par...
kompetenču izglītību (visi runā, bet, šķiet, ka nezina, ko), šī brīža
definīcija ir visai skaidra – demokrātija ir process, kam ir visai
skaidras pazīmes. Viena no būtiskākajām – strikta varas dalīšana, kur
līdztekus vēlētai un izpildvarai darbojas arī neatkarīga tiesu un
neatkarīga mediju vara. Šoreiz par pēdējo. Kā domājat, cik ilgi
pastāvētu kaut viena no pilsētas desmit (varbūt vairāk?) frizētavām, ja
pēkšņi pašvaldība nolems, ka jāiegulda nodokļu maksātāju nauda un
jāatver, piemēram, skaistumkopšanas salons, kurā visi pakalpojumi
iedzīvotājiem ir bez maksas? Līdzīgs stāsts ir arī ar medijiem; ar
pašvaldību un atsevišķu, teiksim tā, oligarhu, ieguldījumiem «kabatas
izdevumos», konkurēt izdodas retajam...
Un vēl, ja runājam par
preses brīvību, starptautiskie eksperti spriež, ka situāciju pavisam
noteikti pasliktina Krievijas izcelsmes viltus ziņu izplatība, un kā
otrs lielākais drauds ziņojumā tiek minēta pašvaldību ielaušanās mediju
telpā. Turklāt, kā izrādās, visi šie jautājumi ir ļoti cieši saistīti.
Tieši pašvaldību amatpersonas, kas, aizbildinoties ar vajadzību informēt
sabiedrību, izdod «avīzītes», grauj demokrātijas pamatus. Tas notiek ar
propagandai atbilstošajām metodēm. Propagandas primitīvisma dēļ pat
vairs neesam spējīgi iedziļināties, pretstatīt, salīdzināt, vispārināt,
secināt... Lūk, šajā brīdī tad arī varam teikt, ka hibrīdkarā nekādi
cīnītāji neesam, bet tā informatīvajā frontē esam zaudējuši bez cīņas...
Publikācija
ir sagatavota ar Sabiedriskās integrācijas fonda finansiālu atbalstu no
Latvijas valsts budžeta līdzekļiem sadarbībā ar Latvijas Žurnālistu
asociāciju.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»