Krāsa. Gleznotāja piezīmes
Cāļus skaitot rudenī un atskatoties uz vasaras veikumu, jāpakavējas
laikā no 6. līdz 12. augustam, kad Rundāles novadā risinājās Svitenes
VII glezniecības simpozijs. Mākslinieki no Latvijas un Lielbritānijas
gleznoja plenērā, simpozija teorētiskajā daļā piedalījās paneļdiskusijā
par tēmu «Krāsa» un izstādē iepazīstināja ar šajā nedēļā radītajām
kompozīcijām un studijām.
Forma un saturs
Glezniecībā
krāsu uzskata par vienu no svarīgākajiem formu veidojošajiem elementiem.
Man krāsa ir arī glezniecības saturs. Šogad varēju uz simpozija
noslēguma izstādi pulcētos lietpratējus iepriecināt arī ar divām
pretgaismas studijām, kurās ar krāsu centos atklāt svelmes un oranži
dzeltējošās floras radīto efektu. Pūlējos arī praksē realizēt savu
iepriekš formulēto tēzi, ka ēnas plenērā jāglezno vēsas, caurspīdīgas un
krāsainas, ja ainavas kompozīciju veidojam skatā pret sauli vai citu
gaismas avotu.
Par krāsas dekoratīvo nozīmi simpozijā runāja
māksliniece Ēra Zalcmane, iepazīstinot ar saviem briljantajiem ar akrilu
uz zīda darinātajiem ziedu motīvu gleznojumiem. Tajos, līdzīgi kā
Šartras katedrāles vitrāžās, krāsas spožumu palīdz izcelt kontūrlīnija.
Rundāles novadā pavadītajā nedēļā Ēra savā daiļradē pāršķīra jaunu
lapaspusi, gleznojot Zemgales ainavas ar plašiem horizontāliem
triepieniem. Atmosfēriskie zilzaļie toņi, manuprāt, atklāj autores
harmoniskās personības citu šķautni. Mūsu kolekcijai viņa dāsni atvēlēja
Lielupes ainavu, kas gleznota pie Mežotnes pilskalna. E. Zalcmane ir
vairāk nekā 50 grāmatu māksliniece.
Maija Purgaile ar simpozijam
sagatavotajiem materiāliem pierādīja, ka krāsas izmantošana māk-slinieka
daiļradē mainās periodiski. Piemēram, pirms 15 – 20 gadiem darinātajos
darbos (īpaši austajos gobelēnos) bieži tika izmantotas spilgtas
pretkrāsas. Pamazām kolorīts kļuva niansētāks. Tagad Maijas gleznojumos
vērojama izsmalcināta sudrabaini pelēcināta zaļā gamma. Kompozīcijās
dominē lieli mākoņaini debesu laukumi, kurus var salīdzināt ar P.
Kundziņa mākoņiem. Izstādē mani fascinēja kāda kontrastaināka ainava ar
spilgtu gaismu virs horizonta. Sudrabainais kolorīts ar nedaudz siltāku
priekšplānu rada atmosfēriskumu un telpiskumu.
Gūst spēcīgus impulsus turpināt
Mani
iepriecināja jaunā kolēģe Inese Sudare, kas ir perfekcioniste ne tikai
attieksmē pret savām latviešu tautas folklorai veltītajām bērnu grāmatām
un visiem ar mūsu plenēru saistītajiem darbiem. Šogad gleznotāja
uzņemta Latvijas Mākslinieku savienībā. «Centīšos gleznot aizvien
labāk!» Inese apņēmīgi noslēdza prezentāciju. Izstādē mūsu kolekcijai
viņa dāvāja divus darbus, kas risināti siltumu izstarojošā dzelteni zaļā
gammā.
Vecumnieku mūzikas un mākslas skolas mākslas programmas
vadītāju Andu Sproģi īpaši iedvesmoja pretgaismas efekti Svitenes muižas
parkā un vecajās ābelēs. Šajās studijās autore eksperimentēja ar angļu
akrila krāsām kā materiālu un ābeļu vainagu motīva ritmiem.
Laine
Kainaize runāja par krāsas izmantošanu plenēra glezniecībā. Gleznotājs,
ejot dabā, cenšas savos darbos krāsu izmantot vai nu tiešā veidā, vai
arī jau kāpinātā (košākā, spilgtākā, kontrastainākā) formā. Svitenes VII
glezniecības simpozijā Lainei joprojām svarīgs krāsas uzliciens, kas
var būt gan maigs pieskāriens audeklam ar otiņu, gan spēcīgs ziediens ar
špakteli. Bet to var saprast tikai lietpratēji ar milzīgu praksi.
Gleznotāja ieradās Svitenē, tikko atbraukusi no Normandijas, kur bijusi
arī Kloda Monē darbnīcā Živernī ar slaveno ūdensrožu dārzu. Kāda bauda
bija dzirdēt viņas komentārus un redzēt foto!
Atvadoties Laine
pastāstīja par plenēra pēdējām dienām: «Guvu spēcīgus impulsus turpināt
Rundāles ciklu. Sestdien baudīju piecus koncertus Rundāles pilī, kā arī
priecājos par kompaktā, ļoti vīrišķīgā gleznotāja Alberta Franciska
Pauliņa jubilejas izstādi Bauskas muzejā. Manuprāt, viņam ir ļoti
spēcīgas krāsu attiecības, viņa darbi ir dramatiski un vienlaikus ļoti
harmoniski. Kaut kādai baudai jābūt, strādājot plenērā, tāpēc svētdienas
rītā, kad stiprs vējš mijās ar lietu, es tomēr nevarēju ārā uzgleznot
savu lielāko līdzpaņemto audeklu.»
Pilnveido daiļradi laikā neierobežoti
Vairākkārtējā
mūsu pasākuma dalībniece Maija Bērziņa šogad eksponēja ļoti spēcīgu
darbu kolekciju. Jauki, ka gleznotājs var pilnveidot daiļradi laikā
neierobežoti. Tas nav tā kā, piemēram, ar baletu. M. Bērziņas diptihs
savdabīgā kompozīcijā idejiski apvieno Rundāles un Svitenes parka zilo,
pretstatot zaļajam. Toņi ir intensīvāki un dinamiskāki salīdzinājumā ar
pagājušā gada darbiem.
Laura Akmentiņa pievērsās seno rožu šķirņu
dekoratīviem, stilizētiem gleznojumiem, izceļot «madžendīgi» rozā toni
pret zilo krāsu. Bet jaunā māksliniece Liliāna Indāne simpozija
teorētiskajā daļā stāstīja par saviem daudzveidīgajiem formas
meklējumiem, izvirzot mērķi plenēra laikā radīt kompozīcijas ar dažādiem
tehniskiem paņēmieniem un atšķirīgu ievirzi. Tas Liliānai arī izdevās –
novada kolekciju papildināja brīnišķīga 21. gadsimta abstrakcija.
Izcilo
zīmētāju Guntu Gračinsku lietus un vējš nenobiedēja, un viņa uzgleznoja
iecerēto studiju ar zirgiem. Skatoties audeklā, jūtam, ka tūlīt pār
zirgiem un mums sāks gāzties ūdens no tumšā mākoņa. Gunta mums dāsni
atvēlēja ļoti glezniecisku, neparasti komponētu Rundāles dārza
attēlojumu eļļā un brīnišķīgu litogrāfiju. Turpretī arhitekte Liene
Šervinska ražīgi strādāja akvarelī gan Rundālē, gan Svitenē. Šajā
tehnikā autore glezno faktiski visos glezniecības žanros. Šoreiz viņa
mums dāvināja vērienīgu Rundāles pils ainavu un efektīgu ziedu
pludinājumu.
Mani visvairāk pārsteidza Marita Kitija Škapare
(viņas abas ar Liliānu Indāni šopavasar Svitenes pilī uzgleznoja savus
mākslas skolas diplomdarbus), kura plenērā sāka strādāt eļļas tehnikā.
Rundāles novada kolekciju papildināja divi 21. gadsimta laikmetīgās
mākslas paraugi – Svitenes ainavas ar oranžu lapsu un zilu briedi, kas
tik organiski iekļaujas it kā reālistiskajos gleznojumos. Kitija pati
man teica: «Ņemiet «Strūklaku»!» Taču es neuzdrīkstējos to darīt,
uzskatot, ka tik izcilai studijai jāglabājas pie autores.
Bauskā izstādīs Rundāles novada mākslas darbu kolekciju
Noslēdzot
tēmu «Krāsa», varu piebilst, ka agrā jaunībā parasti glezno tumšā
(bieži – brūnā) gammā. Atceramies Van Goga «Kartupeļu ēdājus»! Bet cik
īsā laika posmā Vinsenta gleznas kļuva briljantspožas (un tas nav tikai
viņa brāļa Teo gādāto dārgo krāsu dēļ)! Ar gadiem cilvēks visus toņus
sāk redzēt un arī gleznot vēsākus.
Un nobeigumā priecīgas ziņas.
Bauskas muzejs savā 2019. gada plānā ir iekļāvis Rundāles novada mākslas
darbu kolekcijas izstādi, kurā tiks eksponēta daļa gleznu un grafiku.
Rītos un vakaros baudot svitenieku sarūpēto mielastu, mākslinieki kala
plānus par Rundāles novadā notiekošo plenēru. Izskanēja ideja turpmāk
augustā vienu dienu visiem veltīt zirgu skicēšanai, gleznošanai un pat
izjādei. Ir iecere darināt arī simpozija karogu un eksponēt gleznas
Rundāles pilī, kas ar savu unikālo rožu dārzu ir iedvesmas avots tik
daudziem autoriem.
Publikācija
ir sagatavota ar «Latvijas Valsts meži», Valsts kultūrkapitāla fonda un
Zemgales plānošanas reģiona finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»