Mazo skolu dilemma – bez risinājuma
Priekšvēlēšanu politiskajā diskusijā Iecavā 18. septembrī otra tēma,
par ko debatēja politiķi un iedzīvotāji, – izglītība un skolu nākotne
laukos. Latvijā bērnu kļūst arvien mazāk. Mēs esam viena no bagātākajām
valstīm tādā ziņā, ka salīdzinoši daudz tērējam izglītībai, jo ir ļoti
mazas klases un skolas. No vienas puses, ir maza lauku skola, kurā
skolēnu eksāmenu rezultāti uzrāda zemu kvalitāti un dažus bērnus uzturēt
ir dārgi. No otras puses, mācību iestādes esamība pagastā ir ļoti
svarīga dažādos aspektos. Kā politiķi cer atrisināt šo dilemmu? Kur
meklējams zelta vidusceļš?
«Nāves spriedums» pagastam
Krišjānis
Feldmans, Jaunā konservatīvā partija, Zemgale, sarakstā Nr. 1.: –
Runājot no ekonomiskā skatpunkta, piekrītu tēzei, ka ir nepieciešama
kvalitatīva izglītība, it īpaši vidusskolām. Mūsu partijas programmas
plānā jau ir ierakstīts, ka esam pret mazo skolu slēgšanu, sevišķi
reģionos, kur tas nozīmē potenciālu populācijas samazināšanos un
nacionālās drošības apdraudējumu. Daži ierēdņi domā, ka ir jāslēdz tās
skolas, kurās audzēkņu skaits ir zem simt. Nevar pateikt konkrētu
skaitli, kad skola ir izdevīga, kad nav. Diskutējot par izglītības
kvalitāti, problēma ir tajā, ka bieži vien pašvaldības nevēlas
sadarboties, un cieš no tā skolēni. Ceru, ka pašvaldības saņemsies un
labprātīgā ceļā tomēr spēs vienoties savā starpā par efektīvu skolu
izglītības sistēmu.
Valdis Šakars, LSDSP/KDS/GKL, Zemgale, Nr.
1.: – Slēdzot mazu lauku skolu, it īpaši, ja tā ir pamatskola, tas mazai
apdzīvotai vietai savā ziņā ir nāves spriedums. Mēs uzskatām, ka līdz
pamatskolai mazās skolas nedrīkst slēgt nekādā gadījumā, jo šiem bērniem
jāizglītojas pēc iespējas tuvāk mājām. Viena liela problēma ir tajā
apstāklī, ka lielākā daļa no pašvaldībām ir dotējamas. Tas nozīmē, ka
ievēlētie deputāti četrus gadus ir ar garantētu algu un neko īpaši
nevēlas darīt. Tādēļ izskatās, ka pašvaldība nav motivēta attīstīt
dzīvokļu īres mājas tirgu, lai skolotājiem varētu piedāvāt labus
sadzīves apstākļus. Vajag piešķirt kādu bonusu, lai viņi vispār vēlētos
doties uz laukiem dzīvot un strādāt. Tā nav neizpildāma misija.
Jāsaplāno tā, lai finansiālie līdzekļi tiktu izlietoti saprātīgi.
Noteicošais – palielināt iedzīvotāju skaitu
Ralfs
Nemiro, «KPV LV», Zemgale, Nr. 2.: – Jādomā par iedzīvotāju skaita
palielināšanu. Partijas programmā minēts, ka visas skolas ir jāpārņem
valsts pārziņā, lai izglītības reformas neapstājas diskusijās ar
pašvaldībām. Tas ir ar nolūku, lai noteiktu vienotu izglītības
standartu. Ļoti bieži gadās situācija, ka starp vienu un otru pašvaldību
notiek konkurence. Te ir runa arī par to, ka naudas līdzekļi tiek
nelietderīgi izšķērdēti, jo norisinās nepareiza finanšu plānošana.
Āris
Ādlers, «Progresīvie», Zemgale, Nr. 10.: – Mēs lauku skolu jautājumu
cieši saistām ar lauku attīstības politikas trūkumu, kas savukārt
saistās ar vispārinātu jēdzienu – iedzīvotāju skaita palielināšanās.
Piekrītu viedoklim – ja lauku skola tiks slēgta, tad dzīve pagastā arī
beigsies, bet konkrēti par slēgšanu vai neslēgšanu nevēlos runāt.
Politiskā līmenī jāmaina šo mācību iestāžu uzdevumi un funkcijas,
apvienojot ar sociālo vai ekonomiskās izaugsmes, vai citām funkcijām.
Sanda
Skorrano, «No sirds Latvijai» (NSL), Zemgale, Nr. 2.: – Mūsu partijai
izglītības joma ir ļoti svarīga. Ja mums būs izglītota sabiedrība, ir
cerība beidzot tikt pie gudras valdības. Manā skatījumā lauku skolu
likvidēšana vai nelikvidēšana ir diezgan populistisks jautājums, kuru
savā labā ļoti daudz izmanto partijas. Izglītības kvalitāte šajās skolās
nav slikta, to varu apgalvot, jo pati tādā esmu mācījusies. NSL kā
viena no prioritātēm ir izglītības kvalitātes celšana, kas ir jādara
tagad, bet patiesībā bija jau jāizdara vakar. No vienas puses, esmu pret
mazo skolu slēgšanu, bet, no otras, – parunājot ar izglītības sistēmā
strādājošajiem, ne ministrijā, viņi atzīst paši, ka nav reāli uzturēt
skolu ar dažiem bērniem tajā. Uzskatu, ka ciems jau sen ir beidzis
pastāvēt, ja jau konkrētajā skolā ir tik maz audzēkņu. Patiesībā
problēma jārisina, palielinot iedzīvotāju skaitu ciemā, proti,
izglītības joma ar citām ir jārisina kopsakarā. Tas neko nemainīs, ja
skolas tiks atstātas pašvaldību vai pārņemtas valsts pārziņā.
Aleksandrs
Novickis, Latvijas Reģionu apvienība, Zemgale, Nr. 7.: – Partijas
programmā jau ir ierakstīts, ka pamatskolas nepieciešamas tuvāk mājām.
Mēs vēlamies panākt, lai iedzīvotāji neizbrauc no lauku reģioniem, lai
ciemos paliek sociālie un kultūras centri. Ir nepieciešams saglabāt šīs
mācību iestādes, nodrošinot lauku iedzīvotāju populāciju.
Atstāt pašvaldību ziņā
Ainārs
Sviklis, «Jaunā Vienotība» (JV), Zemgale, Nr. 9.: – JV izglītības joma
ir viena no svarīgākajām prioritātēm. Priekšnoteikums ir laba un
kvalitatīva izglītība. No mums cilvēki var sagaidīt konsekventu darba
turpināšanu. Tas, par ko mēs runājam šodien, ir tas, ko iepriekšējā
Saeima četrus gadus iepriekš ir pieņēmusi izglītības attīstības
pamatnostādnēs. Runājot par šīm reformām un pārmaiņām, nepieciešams
paskatīties uz trim virzieniem – pirmkārt, jānodrošina kvalitatīva
izglītības iestāžu vide. Otra noteikti ir kvalitāte, kas saistās ar to,
kādus mēs gribam redzēt, piemēram, būvinženierus, amatniekus,
augstskolu beidzējus. Trešā lieta – nauda. Mēs nevaram ieguldīt finanses
neefektīvā izglītības iestādē, uzskatu, ka tur arī nauda pazūd. Lēmums
ir jāatstāj pašvaldību līmenī, mēs tikai varam norādīt.
Raitis
Ābelnieks, Nacionālā apvienība, Zemgale, Nr. 4.: – No pirmās līdz sestās
klases skolēniem jāmācās pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, bet
pamatskola un vidusskola var atrasties arī tālāk no mājām. Kāpēc
pamatskolas nesaglabāt tuvāk mājām? Ja būtu pietiekams skolēnu skaits,
tad tās varētu palikt tuvāk. Fizika, ķīmija, dabaszinības – šos
priekšmetus mācot apvienotajās klasēs, noteikti krītas izglītības
kvalitāte, tas pats attiecas arī uz vidusskolas klasēm, tāpēc racionālāk
ir uz vietas saglabāt sākumskolu. Lēmumu par skolu reorganizāciju labāk
atstāt pašvaldības ziņā.
Viktors Valainis, Zaļo un Zemnieku
savienība, Zemgale, Nr. 7.: – Mēs jau sen esam iestājušies par to, lai
lauku skolas tiktu saglabātas, un šī nostāja nav mainījusies arī šodien.
Lēmums par skolas esamību vai neesamību būtu jāpieņem pašvaldībai,
kurai ir pienākums izvērtēt iespējas, kur šie bērni paliks, ja pagasta
skola tiks likvidēta. Ja skolas infrastruktūra tiktu izmantota arī
citiem mērķiem, tad dzīve iestādē būtu vēl veiksmīgāka. Audzēkņu skaitam
skolās vairāk nebūs nekādas nozīmes, svarīgi būs eksāmenu rezultātu
rādītāji. Pret šādu pieeju mēs esam bažīgi, jo lēmums pieņemts bez
jebkāda izvērtējuma. Jāmeklē veids, kā pedagogiem nodrošināt tādu
atalgojumu, lai viņiem būtu vēlme iet strādāt uz lauku skolām. Šeit ir
jāstrādā kopīgi – Izglītības ministrijai ar Satiksmes, Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
Ministrijām jāsadarbojas
Ilze
Viņķele, «Attīstībai/Par!», Zemgale, Nr. 1.: – Diskusijā netika
pieminēta izglītības sistēmas galvenā jēga – cilvēks, kurš iegūst
izglītību. Tikai ar bērna interesēm vērtējamas reformas. To virziens ir
pareizs, tikai ir virkne lietu, kas būtu koriģējamas. Sākumskola ir
atstājama iespējami tuvu dzīvesvietai, lielāki bērni noteikti ir
izvadājami pa sakārtotiem ceļiem. Partijas programma paredz daudz
nopietnāku atbalstu mazākumtautību skolotāju apmācībām, atbalsta
sniegšanu tālākizglītībai visa mūža garumā. Uzskatu, lai uzlabotos
izglītības kvalitāte, vairākām ministrijām ir kopā jāsadarbojas,
piemēram, Izglītības ministrijai ar Labklājības ministriju.
Artūrs
Malta, «Par Alternatīvu», Latgale, Nr. 2.: – Runa ir par to, ka laukos
nav cilvēku. Es uzskatu, ka tās ir muļķības. Skolai vajadzētu atrasties
vismaz trīs kilometru rādiusā no mājām – tā, kā tas bija Kārļa Ulmaņa
laikos.
Dainis Grabovskis, Latvijas Centriskā partija, Kurzeme,
Nr. 1.: – Latvijā skaitās dārgākā izglītība, skolas izmaksā vairāk nekā
Vācijā. Kāpēc tā ir, es nespēju saprast. Pirmais – ir jāatrod iespēja
skolas saglabāt, ja ne mācību ie-stādes, tad vismaz klases, jo bērnam ir
jāmācās tajā ciemā, kur viņš dzīvo. Otrais – deputātiem vajadzētu
atņemt četru gadu imunitāti politikā, tad vezums izkustētos.
Atbildība – valstij vai 122 saimnieciņiem?
Skolēnu
skaita samazināšanās, klašu nenokomplektēšana, apvienoto klašu izveide
skolās ir pieaugoša realitāte. Daudzi politiķi uzsver, ka lēmums par
vidusskolu pastāvēšanu jāatstāj novadu domju ziņā. Ko darīt, ja tomēr
pašvaldība nespēj pieņemt lēmumu par skolas likvidēšanu vai
nelikvidēšanu?
I. Viņķele: – Īstenībā šajā gadījumā valsts varētu
nākt palīgā, un ne viena vien no partijām, kas kandidē, ļoti skaidri
pateikušas, ka vidusskolas būtu jāņem valsts pārvaldībā, kas noteiktu
vienotu standartu. Ņemot vērā iedzīvotāju, bērnu un vecāku intereses,
šīs skolas varētu apvienot. Par mazajām klasēm lemt vajadzētu
pašvaldībai, bet jautājums ir, cik aktīvi ir pagastu iedzīvotāji un cik
sakārtota ir pašvaldību norēķinu sistēma.
R. Nemiro: – Mēs vēlamies, lai šī atbildība būtu tikai valstij, nevis 122 saimnieciņiem, kas katrs velk deķīti uz savu pusi.
V.
Valainis: – Mēs tomēr iestājamies par to, ka atbildība jāatstāj
pašvaldības ziņā. Ja pēkšņi no Rīgas kāds sāks kaut ko regulēt, tas
nebūs normāli, un tiks izdomāti visādi kritēriji. Neviens labāk to visu
nevar izvērtēt kā cilvēks, kas dzīvo turpat uz vietas. Valsts var
atbildēt par investīcijām un struktūrfondiem.
A. Novickis: –
Replika par skolu tīkla sakārtošanu – vēlos vērst uzmanību uz to, kādā
veidā lēmumi tiek pieņemti. Ar saviem cilvēkiem nav jārunā un jāsola
tiem kaut kas tikai tad, kad nāk vēlēšanas, bet tas jādara ik dienas.
Ā.
Ādlers: – Mēs noteikti uzskatām, ka tā ir pašvaldības kompetence. Ja šī
lemšana būs tikai valsts ziņā, iespējams, rezultāti uzlabosies tikai
atsevišķās vidusskolās, ne visās.
I. Viņķele: – Visdrīzāk,
nākamo četru gadu laikā visas 119 pašvaldības nav ilgtspējīgs Latvijas
attīstības modelis, tā ka, visticamāk, turpmāko gadu laikā pieredzēsim
mēģinājumu veidot lielākas pašvaldības. Igaunijā jau ir lēmums, ka
pašvaldībā nevar būt mazāk par desmit tūkstoš iedzīvotājiem.
R.
Nemiro: – Pirmais punkts ir iedzīvotāju skaita palielināšana. Mēs
nerunājam par skolu likvidēšanu, bet par kvalitātes unificēšanu.
K.
Feldmans: – Šeit izskanēja visdažādākie viedokļi, tomēr visbūtiskākā
nozīme ir izglītības kvalitātei. Es savlaicīgi aicinu domāt nevis par
sevi, bet par bērniem, mazbērniem, lai viņi šajā laikā iegūtu labāko
izglītību. Slikti eksāmenu rezultāti nenosaka, ka audzēknis ir muļķis,
jo viņš tāds nav. Tajā visā ir kāda cita problēma meklējama. Vecākiem ir
jādomā nevis par to, lai pašam ir ērtāk, bet par to, lai viņa bērnam
būtu labāk. Pašvaldībai būtu jānodrošina transports, lai bērns tiktu
līdz nepieciešamajai labākajai izglītības iestādei.
***
Diemžēl
konkrētu ieteikumu, kā sabalansēt skolēnu mazo skaitu izglītības
iestādēs ar kvalitātes rādītājiem un finansiālo situāciju, bija gaužām
maz. No kardinālākām idejām vairākums politiķu izvairās. Daži aizsedzas
ar veselo saprātu, kas būtu rādītājs audzēkņu skaitam skolās, lai tās
neslēgtu. Bet kas ir katram veselais saprāts, kā to izmērīt?
Debatēs
klātesošie klausītāji kā argumentu pašvaldību neizlēmībai skolu tīkla
sakārtošanā un izglītības kvalitātes nodrošināšanā minēja faktu, ka
domēs daudzi deputāti ir skolu direktori, kuri nav ieinteresēti mācību
iestāžu reorganizācijā. Turklāt viņi ir arī daudzējādā ziņā atkarīgi no
domes vadības, tādēļ viss iet vecajās sliedēs. Izpilddirektors nedrīkst
būt deputāts varbūt šāds ierobežojums varētu tikt attiecināts arī uz
skolas direktoru? Uz šo jautājumu Viktors Valainis atbildēja: – Man
liekas, ka te vispār nevajadzētu būt nekādiem ierobežojumiem par to, kas
var vai nevar kandidēt.
Rezumējums – gan ceļu, gan izglītības problēmu cēlonis ir tas, ka nav iedzīvotāju un līdz ar to mazs skolēnu skaits.
Skolēnu skaita dinamika vispārizglītojošajās skolās
Latvijā:
2018./19. m. g. - 203 883;
2016./17. m. g. - 243 607.
Bauskas novadā:
2018./19. m. g. –2499;
2016./17. m. g. – 2644.
Šajā
mācību gadā Bauskas novadā strādā vairs tikai divas vidusskolas –
Bauskas Valsts ģimnāzija un Bauskas 2. vidusskola; vidusskolas Uzvarā un
Īslīcē reorganizētas par pamatskolām, savukārt pamatskola Mežotnē
pārveidota par sākumskolu.
Iecavas novadā:
2018./19. m. g. – 1541 (gan skolas, gan pirmsskolas iestādes);
2016./17. m. g. – 1538 (gan skolas, gan pirmsskolas iestādes).
Rundāles novadā:
2018./19. m. g. – 354 audzēkņi (t. sk. 64 pirmsskolēni);
2016./17. m. g. – 335 (t. sk. 66 pirmsskolēni)
Vecumnieku novadā:
2018./19. m. g. – 807;
2016./17. m. g. – 836.
Vecumnieku
novadā vēl arvien ir četras vidusskolas un viena pamatskola. Valles
vidusskolā šajā mācību gadā nav vairs ne 10., ne 11., ne 12. klases.
Lielākajā – Vecumnieku vidusskolā – 380 audzēkņu.
Iedzīvotāju skaita dinamika novados
Dati: pašvaldības.
Publikācija ir sagatavota ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»