BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ne veca, ne izzūdoša tehnoloģija

Indra Vētra

2018. gada 11. septembris 00:00

783
Ne veca, ne izzūdoša tehnoloģija

Auto nozarē viena no nerimstoši aktuālām diskusijām jau vairākus gadus ir par dīzeļdzinējiem un dīzeļdegvielu.

Dīzelis nav izzūdoša tehnoloģija, jo tā attīstībā un uzlabošanā ir ieguldīts ievērojams izpētes darbs, un pašlaik tirgū pieejamie jaunie produkti ir arvien konkurētspējīgāki un videi draudzīgāki. Lai arī laika gaitā dīzelis ir piedzīvojis progresīvu attīstību un pilnveidi, par to tik un tā joprojām strīdas.

«Bauskas Dzīve» sarunājās ar mūspuses novadu iedzīvotājiem, skaidrojot, kāpēc viņu izvēle bijusi par labu dīzelim, benzīnam vai gāzei, kādi ir to plusi un mīnusi.

Dārgāka apkope
Savu izvēli pamato baušķenieks Juris Stašāns, kas ir dīzeļa piekritējs: «Manam auto ir automātiskā ātrumkārba. Braucot ar dīzeli, degvielas patēriņš ir mazāks nekā benzīnam, arī izmaksu ziņā lētāks. Tas arī ir galvenais. Ja, vienmērīgi braucot, dīzeļa patēriņu manā mašīnā rāda 5,2 litri uz simts kilometriem, bet benzīnu septiņus litrus uz simts kilometriem, tad atšķirība ir ļoti manāma. Vienīgi dīzelim ir dārgāka apkope. Speciāli ņēmu 1,9 dīzeļdzinēju, jo tam ir vieglākas un lētākas apkopes. 2,0 dzinēju neņēmu, jo tam viss ātrāk jūk.

Nepiekrītu tam, ka dīzelis ir mazāk jaudīgs, jo, salīdzinot 1,8 benzīna dzinēju ar 1,9 dīzeļdzinēju, otrais variants ir daudz jaudīgāks. Runājot par kvēpu filtru – es paņēmu 2006. gada dīzeļmotora mašīnu, jo tam nav šī kvēpu filtra un pats pārsvarā tikai pa Bausku apgrozos. Ja cilvēks braukā īsus gabalus, tad filtrs ātrāk piekvēp un aiziet ciet, tad sākas problēmas. Ja nemaldos, jauns maksā ap 200 – 300 eiro. Tiem, kas braukā garākus gabalus, der kvēpu filtrs.

Par ziemas apstākļiem – dīzeļdegviela pati par sevi nesasalst. Obligāti vienmēr uz ziemu ir jāmaina degvielas filtrs. Jālej normāla degviela, nevis «kreisā», it īpaši jaunajām mašīnām, ja ne, sūknis var ātri «nobeigties».»

Tālākiem ceļiem – dīzelis
Par benzīna labajām īpašībām stāsta baušķenieks Gundars Daugulis: «Ikdienā lietoju gan dīzeļdzinēja, gan benzīna dzinēja mašīnas. Ar benzīnu pārvietojas tie cilvēki, kas vairāk brauc īsus gabalus, tālākiem ceļiem labāks ir dīzelis. Dīzeļa mašīnu ir sarežģītāk saremontēt, jo tam aiziet vairāk līdzekļu. Savukārt benzīna motoru ziemā ir vieglāk iedarbināt. Labs un jauns dīzeļdzinējs arī labi «leks», bet, ja tas ir pabraukāts, tad gan grūtāk iedarbināt. Par to, vai dīzelis ir mazāk jaudīgs, var ilgi un dikti diskutēt. Dīzelis nav veca un izzūdoša tehnoloģija. Labi, Vācijā tā ir, bet pie mums Latvijā tas vēl ilgi pastāvēs.

Benzīna dzinēju mašīnās ir katalizators, kas arī var radīt riskus – tas var pārkarst, tādējādi var aizdegties auto salons. Ja es tagad pirktu jaunu mašīnu, tad izvēlētos dīzeli, bet, ja veca modeļa auto, tad benzīnu.»

Gāze – ekoloģiskāka
Gailīšu pagasta Uzvarā dzīvojošais Egils Buls ir gāzes iekārtas piekritējs: «Pirms aptuveni desmit gadiem manam auto bija benzīns, tad dīzelis un tagad gāzes iekārta. Tā ir daudz izdevīgāka, un arī auto apkope neizmaksā dārgi. Gāzes iekārtu mašīnā gan ir dārgi ielikt, tāpēc pirku mašīnu, kam tā jau bija uzstādīta.»

Būtiskākos plusus par gāzes iekārtām skaidro ecogas.lv portāls: «Gāzes degvielai ir augstāks oktānskaitlis nekā benzīnam, tas ļauj palielināt dzinēja jaudu; gāze palielina dzinēja resursus, nesaturot metāla noārdīšanās katalizatorus, neveidojot piededžus uz svecēm un cilindru sieniņām; mūsdienīgās gāzes iekārtas ir pilnīgi hermētiskas un nepieļauj gāzes smaku ne auto salonā, ne ārpus tā. Gāzes degviela ir vairāk nekā divas reizes lētāka par benzīnu, turklāt ekoloģiskāka par parasto degvielu.»


Ekspertu vērtējums

Atjaunojamās dīzeļdegvielas ražotājas «Neste» tehnoloģiskā centra eksperts Sepo Mikoens un fiziķis, dīzeļmotoru eksperts Uldis Rolis ir apkopojuši sešus sabiedrībā populārākos mītus par dīzeli un dīzeļdzinēju.

Mīts Nr. 1: Dīzeļdzinēju automašīnām CO2 izmešu ir vairāk nekā benzīna automašīnām.
Patiesība: Lietojot jaunākās paaudzes dīzeļdegvielu, tiek ievērojami samazināti CO2 izmeši. Modernie kompresijas aizdedzināšanas motori strādā ar degvielu, kuras ķīmiskās un fizikālās īpašības, kā arī motoru konstruktīvie risinājumi ļauj tiem veidot mazāku šo izmešu apmēru nekā dzirksteļaizdedzes motoriem pie vienas un tās pašas jaudas. Tas nozīmē, ka arī degvielas patēriņš ir mazāks. Jo tas zemāks, jo mazāk minēto izmešu.

Nr. 2: Dīzelis ir mazāk jaudīgs.
Patiesība: Jaunās dīzeļdzinēju automašīnas piedāvā spēcīgu griezes momentu pat pie zemiem apgriezieniem, sniedzot jaudīgu un vienmērīgu paātrinājumu gan pie braukšanas sākšanas, gan apdzīšanas laikā. Svarīga loma jaudā ir temperatūras pieaugumam cilindrā, kas dīzeļmotoram ir mazāks, tādējādi arī mazāka jauda. Tomēr mūsdienu tehnoloģijas to ievērojami kompensē.

Nr. 3: Dīzeļdzinējs ir veca, izzūdoša tehnoloģija.
Patiesība: Šodien jaunie dīzeļdzinēji ir progresīva tehnoloģija, kas garantē jaudīgu, drošu, efektīvu, videi draudzīgāku pārvietošanos ikdienā. Kombinējot to ar atjaunojamo degvielu, videi tiek radīts vēl mazāks kaitējums. Ļoti svarīgi izvērtēt, kas ir piemērotākais dzinēja tips katra cilvēka ikdienas vajadzībām, jo benzīna dzinēji nav ekonomiski izdevīgi un videi draudzīgi, ja regulāri tiek veikti gari pārbraucieni, bet dīzelis nav piemērots mazām automašīnām un mazam ikgadējam nobraukumam. Tas nozīmē, ka nav viena konkrēta risinājuma. Viss ir atkarīgs no katra individuālā viedokļa.

Nr. 4: Automašīnas kvēpu filtrs (DPF) rada papildu riskus un izmaksas dīzeļdzinēju automašīnu īpašniekiem.

Patiesība: Svarīgi ir atcerēties, ka jebkurš transporta līdzeklis ir aprīkots ar visām nepieciešamajām iekārtām, lai nodrošinātu mūsdienu prasības pret apkārtējo vidi. Tas nav paaugstināts risks, tā ir nepieciešamība. Papildus visām apkopēm un kārtīgai auto uzturēšanai, lietojot kvalitatīvu un sertificētu degvielu, kvēpu filtrs tiek saudzēts vēl vairāk, kalpojot ilgāk un uzlabojot automašīnas veiktspēju kā īstermiņā, tā arī ilgtermiņā.

Nr. 5: Dīzeļdegviela sasalst pie pirmā sala.
Patiesība: Uzturot automašīnu labā tehniskā stāvoklī, regulāri veicot apkopes, tostarp mainot degvielas filtru, pārbaudot sprauslas, sveces, kā arī izmantojot ziemas apstākļiem piemērotu degvielu, problēmu ar dīzeļdzinējiem nav.

Nr. 6: Lietojot atjaunojamo dīzeļdegvielu, tiks zaudēta rūpnīcas servisa garantija.

Patiesība: Ir svarīgi atcerēties, ka augstas kvalitātes atjaunojamā dīzeļdegviela jeb hidrogenētā augu eļļa (HVO) un tradicionālā biodīzeļdegviela jeb taukskābju metilesteris (FAME) nav viens un tas pats. Lai gan šie produkti tiek iegūti no organiskās biomasas, tie ir ļoti atšķirīgi. Automašīnas pirms to nonākšanas tirgū, tiek testētas lietošanā, tai skaitā pārbauda atbilstību lietot sertificētu degvielu. Tās, kas atbilst spēkā esošiem kvalitātes standartiem, nerada iemeslu, lai tiktu ierobežota garantija.