BauskasDzive.lv ARHĪVS

Katram savs ceļš ejams

Indra Vētra

2018. gada 31. augusts 00:00

914
Katram savs ceļš ejams

Līga Bajāre ir Bauskas sākumskolas skolotāja. Viņas dzimtās mājas ir Bauskas novada Brunavas pagastā, bet tagad dzīvo Rundāles novada Viesturu pagasta Bērsteles ciemā. Līga pabeigusi Jaunsaules pamatskolu, Mālpils tehnikumu, pēc tam Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmiju (RPIVA), 2006. gadā sāka strādāt par skolotāju Pilsrundāles vidusskolas struktūrvienībā Bērstelē, vēlāk Pilsrundāles vidusskolā, tagad Bauskas sākumskolā.

Nemitīga sevis pilnveide

Līga sevi raksturo kā kreatīvu cilvēku, cīnītāju ar tieksmi uz izaugsmi, cenšoties mācīties no savām kļūdām. Viss sasniegtais panākts ar ļoti smagu darbu. Vispirms tas ir darbs ar sevi – sevis apzināšanās, pašaudzināšana, pašizglītība un tālākizglītība, tam, viņasprāt, ir jānotiek bez apstājas.

Kā jau lielākā daļa meiteņu, arī Līga mazotnē vēlējās kļūt par dziedātāju vai aktrisi. Mācīties uz tehnikumu viņa aizgāja tikai tāpēc, ka tur skolojās viņas brālis un māsa, vēl īsti nezinot par tālāko nākotni. Spēki tika izmēģināti arī Kultūras koledžā, bet mācības ar darbu nebija apvienojamas. Sevi pierādīt RPIVA ieteica krustmāte. «Es nenožēloju šo izvēli, jo darbs ar bērniem ir ļoti interesants, aizraujošs, izglītojošs, katru dienu ir kaut kas jauns. Bērni ir citādāki nekā tad, kad es augu, viņi ir aktīvāki un zinošāki. Cienu savu izvēli, jo ne visiem tas ir pa spēkam. Nereti jauniem pedagogiem slodze par lielu, neiztur nervi. Nākas daudz ieguldīt, lai būtu labs rezultāts un gandarījums par padarīto,» izvēli raksturo skolotāja.

Pirmā pieredze iegūta Bērsteles skolā, par ko pedagoģe ir ļoti pateicīga. Tur uzņemta draudzīgi, uzmundrināta, paslavēta, kas radījis vēlmi apliecināt sevi vēl labāk. Pilsrundāles vidusskolā saņemta cita pieredze, organizējot darbus un komunicējot. Savukārt Bauskas sākumskolu Līga uzskatījusi par atspērienu jaunam izaugsmes ceļam, uz ko vienmēr ir bijusi tendēta: «Nevaru pateikt, vai tas ir slikti vai labi. Katram ir jāizvērtē, kādas perspektīvas viņš vēlas sagaidīt no sava darba, un uz to jācenšas iet. Neviens uz paplātes neko nepasniegs. Ar audzēkņiem ir jābūt pacietīgam, iejūtīgam, vienmēr jāuztur laba oma, jāprot pārliecināt, uzmundrināt un sadarboties ar vecākiem.»

Dzīvot līdzi laikam

Ieviešot jauno mācību saturu, kas balstīts uz kompetencēm, skolēniem tiek dotas iespējas zināšanas un prasmes pielietot praktiskā darbībā, tādējādi izzinot daudzas likumsakarības, apgūstot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, eksperimentējot, analizējot, diskutējot, paužot savu viedokli, organizējot savu darbu. Apgūtais skolēniem ļauj vieglāk apzināties savus talantus, un, iespējams, viņi varēs vieglāk izlemt par nākotnes profesiju, laikus spēs izvēlēties atbilstīgus mācību priekšmetus, apgūstot tos padziļināti. «Vienmēr izdomāju kādu interesantu eksperimentu, lai bērnus piesaistītu tēmai. Ja matemātikā ir runa par tilpuma mērvienībām, tad uz stundu, piemēram, tiek nestas dažādu tilpumu piena pakas. Lejot pienu krūzēs, var praktiski redzēt un salīdzināt, kas ir kas. Skolēniem ir jāmācās strādāt grupās un komunicēt, lai nav tā, ka viņi tikai prot glīti rēķināt un rakstīt,» ir pārliecināta pedagoģe.

Lai dzīvotu līdzi laikam un iegūtu jaunas zināšanas, Līga iesaistījusies vairākos projektos un kursos. Bauskas sākumskola ir projekta «Skola 2030» pilotskola, tādējādi daudz jāmācās. Semināros apgūst jaunākās metodes, kā vajadzētu strādāt ar bērniem, iepazīstina ar jauno vērtēšanas sistēmu – mācību satura pārskatīšanu un pilnveidi. Notiek savstarpēja stundu vērošana, to analizēšana, lai veiksmīgāk tiktu aprobēts jaunais mācību saturs.

«eTwinning» programmā
Līga aktīvi pašlaik darbojas «eTwinning» programmā, kas ir Eiropas skolu kopiena virtuālajā vidē, kurā sadarbojas pedagogi no Eiropas Savienības valstīm.

««eTwinning» darbojos jau desmit gadu un šogad kļuvu par tā vēstnieci. Esmu ļoti priecīga, jo tas arī ir jauns sasniegums. Šogad Latvijā būs 21 vēstnieks. Ko dara vēstnieki? Viņi iepazīstina citus kolēģus ar «eTwinning» sadarbības iespējām projektā  – brauc uz skolām, informē par bezmaksas izglītības iespējām, kā arī, pildot mentora pienākumus, palīdz kolēģiem veidot savus pirmos projektus,» stāsta Līga.

Pašlaik aktuālākās esot lekcijas par mobilajām lietotnēm un pārējiem informācijas tehnoloģiju rīkiem. Viens no pēdējiem bijis trīs dienu seminārs Rīgā, kurā pedagogi profesionāļu vadībā izzinājuši, kā mācību procesā izmantot 3D tehnoloģijas un citas metodes. Pašlaik skolotāja Baltijas Datoru akadēmijā mācās kursos «Izglītības projektu organizēšana, norise un pārvaldība, izmantojot mobilās tehnoloģijas».

Vaļasprieki – fotogrāfija un mūzika

Līgai Bajārei ir divas meitas – četrpadsmit gadu vecā Eva ar aktierspēles dotībām  un deviņgadīgā Zane – savu talantu meklējumos. Jaunākajai atvasei mamma ir daudz palīdzējusi, pati veidojot dažādus mācību materiālus, printējot, sienot burtnīcas. Taisījusi viņai piemērotas krāsojamās grāmatas, jo meita ir vājredzīga. Tagad Līgas izgatavotās lietas izmanto Strazdumuižas internātvidusskolā. Arī savas audzināmās klases bērniem regulāri sanākot kaut ko veidot, idejas radot pašai, nevis ņemot no virtuālās vides.

Vislielākais atbalsts ir vīrs Vitālijs. Bērsteliete ir iemācījusies darbu uz mājām neņemt. Kopā ar ģimeni brīvajā laikā patīkot būt pie dabas, pētīt alas vai izbaudīt jūras radīto gaisotni. Pirms darba sākšanas Bauskas sākumskolā Līgai bijušas domas arī par došanos uz ārzemēm, bet pagaidām viņa savus spēkus vēlas izmēģināt pedagoģes amatā tepat dzimtenē.

Radošajai skolotājai kādreiz bijuši dažādi hobiji – sākot no kora un beidzot ar teātri. Tomēr sapratusi, ka kaut kas ir jānoliek malā, lai varētu pilnvērtīgi un profesionāli pievērsties savam amatam, jo tajā ir jāiegulda daudz laika. Reizēm Līga trenējas pašmācībā ģitārspēlē, aizraujas ar fotografēšanu, tai pievēršoties gandrīz katru dienu. Pirms pāris gadiem izveidota pirmā fotoizstāde «Debesis», kas paceļojusi pa Rundāles novadu.