BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: tehnisko apskašu tirgus atvēršana

Komentāri: tehnisko apskašu tirgus atvēršana

Kā komentējat plānus, lai automobiļu tehniskā stāvokļa kontroles sistēmā izbeigtu CSDD monopolstāvokli?

Jānis Račko, KP loceklis

Kaitējums patērētājam

– Konkurences padomi (KP) pārsteidz, ka Latvijā, kur vairāk nekā 25 gadus darbojas brīvā tirgus ekonomika, ir akceptējams VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija» (CSDD) monopolstāvoklis un konkurences ierobežošana, tās četrām kapitālsabiedrībām nosakot ekskluzīvas darbības teritorijas un automātisku līgumu pagarināšanu.

Pašreizējā tehniskā stāvokļa kontroles sistēma satur ne tikai ierobežojumus konkurencei, bet rada arī kaitējumu patērētājam. Patiesībā Latvijas patērētājiem izmaksas par transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli ir vienas no augstākajām ES. Pie šādiem secinājumiem KP nonāca, pielietojot metodoloģiju, kas tiek plaši izmantota starptautiskos ekonomiskajos pētījumos identiska pakalpojuma tarifu salīdzināšanai dažādās dalībvalstīs, kurās labklājības līmenis atšķiras. Izmaksas būtiski ietekmē arī tehniskās apskates periodiskums. Ja kādā valstī tehniskā apskate ir jāveic retāk, patērētāja ieguvums ir lielāks.

ES dalībvalstu pieredze un ES Tiesas prakse apstiprina, ka drošība uz ceļiem nav atkarīga no tirgus modeļa, bet gan no efektīva valsts uzraudzības mehānisma.


Normunds Grunckis, SIA «Divupe2» valdes loceklis

Igauņiem tas ir izdevies
– Iecere nav slikta. Turklāt tāda sistēma darbojas Igaunijā, kas liecina, ka tā ir dzīvotspējīga. Kā būs Latvijā, grūti pateikt. Cik saprotu, lai varētu veikt šādu pakalpojumu, valsts rīkos iepirkumu. Zinot savu uzņēmumu un kolēģus Bauskā, iepirkuma prasībām pašlaik, visticamāk, neatbilstam. Lai varētu veikt visas pārbaudes, servisa aprīkojumā ir nepieciešamas lielas investīcijas. Savā servisā regulāri ieguldām naudu attīstībā. Taču šajā gadījumā man vajag precīzi zināt, cik un kas būs vēl papildus jāsagādā, cik ilgā laikā ieguldītais varētu atmaksāties. Vēl ļoti svarīgi, uz cik ilgu laiku es varētu iegūt tiesības veikt tehniskās apskates. Ja tie būs divi vai trīs gadi, tad ļoti jādomā, vai vērts ieguldīt naudu.

Igauņi to dabūja gatavu, jo viņiem šajā jomā ēnu ekonomikas īpatsvars, salīdzinot ar mums, ir ļoti zems.

Tos, kuri uztraucas, ka tagad apskati varēs iziet kurā katrā «kaktu servisā», varu nomierināt – tā nebūs. Nedomāju arī, ka CSDD no sava monopola tik viegli atteiksies. Tādēļ šai iecerei paredzu grūtu un ilgu ieviešanas ceļu.


Ieva Bērziņa, CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste


Veidosies interešu konflikts
– Par transportlīdzekļu tehnisko apskati atbildīgie eksperti no Eiropas Komisijas vairākkārt Latviju atzinuši kā labās prakses piemēru. Eiropas Savienībā notiek tehnisko apskašu sistēmas pilnveidošana, kas ir viens no veidiem, kā mazināt bojāgājušo skaitu uz ceļiem. Eiropas Komisija (EK) ir atzinusi, ka, uzlabojot tehnisko apskašu sistēmu, uz Eiropas ceļiem varētu glābt vairāk nekā 1200 cilvēku gadā. Latvijā pēdējā desmitgadē bojāgājušo skaits ir samazinājies par vairāk nekā 60 procentiem.

Lielākā daļa EK priekšlikumu saistībā ar tehniskajām apskatēm Latvijā jau ir ieviesta un sevi ir attaisnojusi. Piemēram, pārbaudes ar instrumentālajām metodēm – bremžu stendi, auto izplūdes gāžu pārbaude, biežākas pārbaudes transportam, kas veic pasažieru pārvadājumus u. c.

Nav īsti loģiska sistēma, ka uzņēmums, kurš remontē automobiļus, veiktu arī to kontroli. Šādos gadījumos var veidoties interešu konflikts. Šāda sistēma pieprasa izveidot institūciju, kas uzrauga un kontrolē privātuzņēmēju darbību. Uzraudzība var būt dārgāka nekā tehniskā apskate.