BauskasDzive.lv ARHĪVS

Karsto dienu mūzika Bauskas pilī

Aina Ušča

2018. gada 24. jūlijs 00:00

66
Karsto dienu mūzika Bauskas pilī

Kurzemes un Zemgales hercogu Ketleru laika mūzikas un mākslas trešais festivāls «Vivat Curlandia!» Bauskas pilī 22. jūlijā beidzās ar violas da gamba virtuoza Anatolija Grindenko, klavesīnista Māra Kupča un vijolnieces Agneses Kanniņas programmu «Gambas gars». Divas tveicīgās dienas un siltie vakari bija kā radīti viduslaiku un baroka mūzikai. Tā asociējas ar vasaru – ir gaiša un rāmi plūstoša.

Joprojām iemīlējies
Senās mūzikas pētnieks Boriss Avramecs pēc atklāšanas koncerta iesaucās: «Bauskas pilī valda tāda noskaņa kā nekur citur! Kopš
1993. gada, kad pirmo reizi šeit ierados, joprojām esmu iemīlējies.»

Boriss Avramecs, tolaik pazīstams baroka vijolnieks, senās mūzikas pētnieks,  un viņa kolēģe Solvita Sējāne Bauskā sarīkoja 12 senās mūzikas festivālus, balstoties gandrīz vienīgi uz savu un Bauskas pils muzeja darbinieku entuziasmu. Pēc tam iniciatīvu pārņēma liela koncertorganizācija, Bauskas pils muzejs vairs netika iekļauts aktīvajā senās mūzikas apritē, bet pirms trim gadiem atkal, citu entuziastu radīts, sākās jauns lokāls festivāls «Vivat Curlandia!».

Sadarbībā ar pils muzeju un Bauskas kultūras centru to veiksmīgi attīsta Māris Kupčs – diriģents, Rīgas Senās mūzikas centra un Latvijas Mūzikas akadēmijas Senās mūzikas katedras vadītājs. Šos festivālus raksturo hercogu Ketleru dinastijas periodam raksturīgu skaņdarbu mūzikas atskaņošana, jaunu, daudzsološu solistu un instrumentālistu iesaistīšana programmās, radoša kopdarbība ar dažādu Eiropas valstu senās mūzikas izpildītājiem.

Jaunas tembrālas nianses
Atklāšanas koncertā Bauskas pilī publika jūsmīgi sagaidīja solisti Elīnu Šimkus, kura izpildīja angļu 17. gadsimta laicīgo dziesmu pro-
grammu «Nāc atkal, saldā mīla!» instrumentālistu Mauro Pinčaroli un Kristīnes Stumbures pavadījumā. Lautas spēlētāju – tikko 30 gadus sasniegušo itālieti Mauro – Latvijā, Bauskā un daudzviet Eiropā klausītāji pazīst un mīl. Viņš jau trešo reizi uzstājās «Vivat Curlandia!».

Trio sniegums bija sevišķi spožs. Nevienas kustības vai lieka žesta – tikai mūzika. Šķita, ka Elīnas Šimkus balss ir ieguvusi jaunas krāsas – tik ļoti solistei bija piemērota šī  programma. Boriss Avramecs spriež: «Bieži vien notiek, ka dziedātājām pēc bērniņa piedzimšanas balsī parādās jaunas nianses. Elīna pašlaik ir ideālā vokālajā formā.» Pianists Vestards Šimkus un operdziedātāja Elīna Šimkus šogad kļuvuši par vecākiem dēlam Bernhardam.

Atkal sveču gaismā

Publikas atzinību un nerimstošus aplausus nākamajā koncertā guva Austrijas viduslaiku mūzikas ansamblis «Ensemble Unicorn». Tas ir viens no atzītākajiem šī žanra mūzikas sastāviem Eiropā. Ansambļa vadītājs Mihaels Pošs, kurš koncertā    spēlēja traversflautu, ir ļoti pazīstams senās mūzikas popularizētājs un pedagogs.

Apmeklētāji ar nepacietību gaidīja 17. gadsimta viencēliena operas «Tankrēda un Klorindas divkauja» un oratorijas «Jepta» uzvedumu sveču gaismā Bauskas kultūras centrā. Pērn pirmo reizi Bauskā tika rādīts iestudējums bez skaņas pastiprinātājiem un elektriskā apgaismojuma. Tas visiem šķita negaidīts jaunums, bet vēlāk arī skeptiķi atzina, ka doma ir lieliska. Labā vēsts izplatījās ātri, jo šoreiz klausītāju vidū bija daudz vietējo mūzikas mīļotāju, kuri izmantoja unikālo iespēju, jo nekur citur festivālam speciāli iestudētos uzvedumus nevarēs redzēt.

Baroka opera Bauskas kultūras centra pilnā zālē – tas ir patiešām iepriecinošs fakts. Klausītāju vidū bija baušķeniece Valija Reinicāne. Pērn, pirmo reizi noskatījusies operu «Eiridīke» sveču gaismā, viņa 21. jūlijā nolēma apmeklēt gan koncertus Bauskas pilī, gan uzvedumu kultūras centrā. Valija iepazinās ar festivāla māksliniecisko vadītāju Māri Kupču un iztaujāja par baroka operu izrāžu veidošanu. Viņš bija iepriecināts par sarunu ar zinātkāru un motivētu klausītāju.

Iedziļinās Bībeles stāstā
Uzvedumā piedalījās baroka koris, kurā dzied jaunākās paaudzes dalībnieki, un baroka orķestris «Collegium Musici Riga». Abi atskaņotie opusi bija lieliski, bet Dž. Karisimo oratorija «Jepta» izrādījās īsts vokālais meistardarbs azartisku un profesionālu jauniešu izpildījumā.

Oratorijas sižeta pārāk konspektīvo izklāstu uzveduma sākumā daudzi varbūt nevarēja saprast, tāpēc stāstu par izraēlieti Jeptu skaidro klausītāja Valija Reinicāne, kura ļoti labi pārzina Svētos Rakstus: «Par notikumu vēsta Vecās Derības Soģu grāmatas 11. un 12. nodaļa. Jepta, kurš kopā ar biedriem karoja pret elkdievību praktizējošo Amona cilti, Dievam Jahvem deva solījumu: ja izdosies kaujā uzvarēt, tad tam Kungam kā dedzināmo upuri veltīs pirmo, kas iznāks pretī no viņa nama. Tā bija karotāja mīļotā meita... Stāstam ir dziļa jēga – spontānas apņemšanās un solījumi vienmēr nes līdzi lielas ciešanas un pārbaudījumus. To nevajag darīt. Arī mūsdienās. Dievam par visu lielā pazemībā jāpateicas, nevis jāizsaka nepārdomāti solījumi. Neviens cilvēks nav visuvarens, tāds ir tikai Dievs.»

Daudzi klausītāji, kuri sižetā nebija noskaņoti iedziļināties, pēc uzveduma atzinīgus vārdus veltīja izpildītājiem un skaņdarbu izvēlei. Katru gadu «Vivat Curlandia!» piedāvā iepazīt senās un baroka mūzikas mantojuma daļu, par ko vairākums klausītāju iepriekš nav pat dzirdējuši.

Uguns maģija dejās
Pirmās dienas noslēgumā Bauskas pils muzeja seno deju grupa «Galms» pirms pusnakts rādīja jaunu programmu «Ignis». Mijkrēslī deju uzvedums notika pils pagalmā. Stāsta grupas vadītāja un iestudējuma autore Ilona Ozola: «Nolēmām demonstrēt deju numurus ar vienojošu – uguns – tēmu. Tie ir sakārtoti tā, lai simbolu un tēlu valodā izdejotu Bauskas pils vēsturi no 15. gadsimta līdz mūsdienām. Uzvedumā iekļauts daudz gaismas efektu. Muzikālo pavadījumu nodrošina mūsu sadarbības partneri – senās mūzikas grupa «Trakula». Programmā iesaistīts pa vienam pārstāvim no Bauskas Tautas teātra un Īslīces kultūras nama amatierteātra «Dadži». Edvīns Hegenbarts iejuties herolda – vēstītāja – tēlā, bet Edgars Gasners – alegoriskā personāžā.»

Šajā sezonā grupai «Galms» pievienojušās trīs jaunas dalībnieces: Eva Kaufmane, Sarmīte Misēviča un Anete Kona – jau pazīstama grāmatu tulkotāja no somu valodas. Ilona Ozola informē, ka arī turpmāk praktizēs iesācēju dalību jaunajās programmās. Ugunij veltītais uzvedums bija neparasts. Gandrīz stundu dejotāji pavadīja, balansējot ar lielizmēra degošām lāpām, vienlaikus izdejojot renesanses laikmeta soļus un deju zīmējumus. Programmas noslēguma daļā jaunajām dalībniecēm bija atsevišķs koncertnumurs, ko debitantes godam demonstrēja. Ar sevišķu atbildību un izveicību pienākumus veica laukuma asistenti – pils muzeja saimniecības nodaļas vīri. Pēc katra deju numura viņi prasmīgi nodzēsa izmantotās lāpas un iededzināja citas. 

Uzticīgie apmeklētāji
Festivāla koncertus klausījās un nakts uzvedumu ar profesionālu interesi un aizrautību vēroja aizrautīgie domubiedri – Lietuvas Biržu muzeja «Sela» direktors Gintars Butkevičs, viņa vietniece Edita Landberģiene un kolēģes, kā arī Biržu mūzikas skolas pedagoģe Romualda Butkevičiene. Viņi ir uzticīgi festivālam kopš tā pirmās dienas 2016. gada 20. jūlijā.

Gintars Butkevičs un viņa dzīvesbiedre Romualda atklāj: «Festivāla divas dienas Bauskā mums ir brīnišķīgs vasaras notikums. Mācāmies, vērtējam, domājam un priecājamies. Ik gadu ierodamies nelielā vai paplašinātā kompānijā. Pērn bija atbraukuši arī daži Biržu mūzikas skolas audzēkņi. Birži ir tik tuvu, ka braucam mājās pēc nakts koncerta un nākamajā dienā atgriežamies. Rīgas Senās mūzikas centra vadītāja Māra Kupča un Latvijas jauno mūziķu atsaucība ir veicinājusi  Biržos nodibināt baroka mūzikas festivālu, kas notiek pavasarī. Ar Rīgas Senās mūzikas centru sadarbojas Lietuvas jaunie un talantīgākie senās mūzikas izpildītāji. Turklāt Biržu mūzikas skolai ir aktīva saikne ar Bauskas mūzikas un mākslas skolu, kas kļūst aizvien ciešāka.»

Draudze pateicas jauniešiem
Bauskas luterāņu draudze un mācītājs Aivars Siliņš pateicas festivāla rīkotājiem un dalībniekiem par jauno tradīciju. Pēc svētdienas dievkalpojuma baznīcā jau trešo reizi notika festivāla jauno talantu koncerts. Mūzikas akadēmijas studenti un daži pat tikko uzņemtie audzēkņi 22. jūlijā baušķeniekiem dāvāja ļoti pārdomātu, daudzveidīgu programmu. Jauniešu nedalītā mīlestība pret mūziku un atvērtība, ko nediktē prāts, koncertam piešķīra apskaidrotības auru. Arī sirsnība, ko draudze veltīja topošajiem māksliniekiem, šķita mūsdienu racionālajam laikmetam netipiska.

Vēlāk Bauskas pilī klausītājus gaidīja patīkama atkalredzēšanās ar Austrijā dzīvojošā latvieša Ernesta Neimaņa ansambli un tenoru Ansi Beitiņu. Notika arī klavesīnistes Zitas Mikijanskas solokoncerts.

Perspektīvā vērstas idejas
Iespaidus par festivāla norisi «Bauskas Dzīvei» uztic mākslinieciskais vadītājs Māris Kupčs: «Biļešu izplatīšanas sistēma atspoguļo arī ģeogrāfiskos parametrus. Jau tagad zinām, ka festivāla pirmajā dienā visvairāk bija iebraucēju no Rīgas, citām pilsētām, pat no Latgales, kas tomēr atrodas tālu. Tie ir fokusētie apmeklētāji.

Taču visiem ieeja koncertos otrajā dienā bija bez maksas. Saskaitot klausītāju aizņemtās vietas, drīz varēsim uzzināt, vai šis jauninājums attaisnojas. Ja ne, nākamreiz meklēsim citu pieeju. «Vivat Curlandia!» nav un nebūs komerciāls projekts. Rīkotāju galvenais mērķis ir vietējo iedzīvotāju intereses veicināšana par senās mūzikas žanru, arī izglītošana, jo tik izcila vieta senās mūzikas un Eiropas kultūrvēstures mantojuma popularizēšanai kā Bauskas pils ir retums. Iespējams, ka, dzīvojot tuvumā, daudzi pat neapzinās šo vērtību. Mūsu īpaši gaidītie klausītāji ir Bauskas mūzikas un mākslas skolas pedagogi un audzēkņi. Būtu bezgala iepriecināti, ja kāds jaunietis ieinteresētos par seno instrumentu spēli un mēs varētu sniegt profesionālu atbalstu kādai skolai. Laikā, kad kultūra sāk asociēties ar vienkāršotām, apšaubāmām izklaidēm, lokālā un Eiropas kopīgā mūzikas mantojuma saglabāšana ik gadu kļūst aktuālāka.»