Izvēlas sēsties nevis pie auto, bet gan velosipēda stūres

Pēdējā laikā arvien aktīvāki kļūst cilvēki, kuri ikdienā pārvietojas ar
velosipēdu. Viņi veido domubiedru grupas, savam pulciņam aicinot
pievienoties arvien jaunus biedrus. Diezgan regulāri tiek rīkotas
dažādas kampaņas, lai ikvienu pievērstu veselīgajam pārvietošanās
veidam, piemēram, akcija «Diena bez auto». Riteņbraukšana nodrošina
veselīgu un izdevīgu dzīvesveidu. Velosipēds kļuvis par daudzu
iedzīvotāju neatņemamu ikdienas sastāvdaļu.
Bauda svaigu gaisu
Aktīva
velobraucēja ir Sintija Leigute – ceļu uz un no darba jaunā sieviete
mēro ar riteni. Tā kā darbs ir pilsētas centrā, ceļā no dzīvesvietas
viņa pavada 15 minūtes. «Es jau divus gadus izmantoju velosipēdu,
braucot uz darbu, jo tā ir ērtāk nekā ar autobusu vai kādu citu
transporta līdzekli. Patīk, ka varu justies brīvi, ieelpot svaigu gaisu,
nevis sēdēt piesmakušā autobusā,» izvēli ikdienā pārvietoties ar
velosipēdu pamato S. Leigute.
Tā kā ikdienas darba vajadzībām S.
Leigutei jāmēro ceļš arī uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi,
tad velosipēds tiek izmantots arī ceļam uz turieni un atpakaļ. Arī ārpus
ikdienas vajadzībām S. Leigute labprāt pārvietojas ar riteni. «Ar
velosipēdu dodos visur,» stāsta S. Leigute.
Ērti un ātri
S.
Leigute ir pārliecināta – braukšana ar velosipēdu ir ērts, ātrs,
veselīgi sportisks un lēts pārvietošanās veids. «Netiek piesārņots
gaiss, un būtiski tiek ietaupīti līdzekļi,» vērtē S. Leigute. Finanšu
ietaupījums ilgākā laikā ir ļoti jūtams. Sieviete izrēķinājusi, ka,
ikdienā neizmantojot auto, ietaupa tik daudz, lai varētu doties kādā
ceļojumā. Jaunā sieviete saskata daudz priekšrocību šādam dzīvesveidam,
tādēļ atgādina: «Braucot ar velosipēdu, mēs kļūstam veselīgāki un
enerģiskāki, pozitīvi uzlādējamies. Nav jāsēž sastrēgumos, visur var
ātri nokļūt.»
S. Leigute iesaka ikvienam ķerties pie velosipēda
stūres un nebaidīties braukt arī ziemā. Tieši tā viņa dara arī pati.
Liela motivācija tam, lai divriteni izmantotu visu gadu, ir
infrastruktūra – pilsētā izveidoti veloceliņi, pa tiem pārvietošanās ir
ērta un ātra.
Arī neatkarīgais producents, kādreizējais grupas
«Credo» mūziķis Verners Bokums, kas ar velosipēdu dodas uz darbu, domā
līdzīgi: «Pilsētā tas ir vislabākais transports – vari braukt pa ietvi,
daudzviet izbūvēti veloceliņi.» Viņš visiem iesaka ikdienā izmantot
velosipēdu, jo tas ir ērts un veselīgs pārvietošanās veids. Ar
riteņbraukšanu vīrietis aizrāvies jau bērnībā, kad kopā ar draugiem ik
dienu devušies tuvākos un tālākos pārbraucienos. Ziemā, kad ceļi
slideni, V. Bokums ar riteni nebrauc, jo nevēlas iedzīvoties likstās.
Veselības uzlabošanai
V.
Bokuma ceļš no dzīvesvietas uz darbu ir 16 kilometru. Dienas laikā
vīrietis pieveic pat 40 kilometru, taču tas problēmas nesagādā. Viņš
atklāj, ka pirms desmit gadiem viņam veikta gūžas operācija, kas
ilgstošu iešanu un skriešanu krietni apgrūtina. Taču braukšana ar
velosipēdu, kā arī peldēšana ir ikdienas labākās fiziskās aktivitātes.
Uz
jautājumu, kādēļ uz darbu brauc ar velosipēdu, nevis ar auto, V. Bokums
atbild: «Man bērnībā bija vīzija, ka nekad nesēdīšos pie auto stūres.
Varbūt, tā ir māņticība, bet esmu to ņēmis vērā, tādēļ man nekad nav
bijusi autovadītāja apliecība. Man ir trīs tabu – azartspēles, braukšana
ar automašīnu un narkotikas.»
Cieņā no padomju gadiem
Ikdienā
ar velosipēdu brauc arī Pāvilostas muzeja vadītāja Irina Kurčanova.
«Padomju gados ļoti daudz cilvēku pārvietojās ar riteņiem. Braucot ar
velosipēdu, var daudz ātrāk un vieglāk mājās pārvest pārtiku,»
pārliecināta I. Kurčanova. Tieši tāpēc joprojām daudzi izmanto
velosipēdu.
Muzeja vadītāja priecājas, ka viņai
ikdienas riteņbraukšanu tīkamāku dara fakts, ka brauc ar skaistu,
sievišķīgu velosipēdu. To jubilejā saņēmusi dāvanā no radiem. Ar
velosipēdu muzeja vadītāja pārvietojas gada siltajā periodā – vasarā,
rudenī un pavasarī. Ziemā braukt ar velosipēdu Irinai Kurčanovai nešķiet
droši.
Arī I. Kurčanovas kolēģes Larisa Ķipste un Sandra Tetere ir aktīvas velobraucējas. Tālāko ceļu uz darbu un atpakaļ mēro S. Tete
re
– viņai jāveic astoņi kilometri, L. Ķipstei – trīs, savukārt I.
Kurčanovai – pieci. L. Ķipste atzīst, ka «maza kustība ir labāka nekā
nekas». S. Teterei daļa ceļa jāmēro pa grantsceļu. Uz jautājumu, vai
pārvietošanās pa šo segumu nesagādā grūtības, muzeja darbiniece atbild:
«Nav tik traki! Esmu pieradusi.» Viņa gan smej par kādu vērojumu – ja
pirmdienā braukts ar auto, tad tā paiet visa nedēļa. Tādēļ pašai
jāapņemas ikreiz, kad ārā ir labvēlīgi laikap-stākļi, sēsties pie
velosipēda, nevis auto stūres.
Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»