Vai var būt godīga tirdzniecība?

Godīgā tirdzniecība jeb «Fairtrade» ir starptautiski atzīts zīmols, kas
apliecina – ražotāji par darbu saņem pienācīgu samaksu. Godīgās
tirdzniecības marķējumu drīkst izmantot tikai uz sertificētiem
produktiem un to reklamēšanai.
Eiropā jau vairākus gadu desmitus
Eiropā
Godīgā tirdzniecība darbojas jau 40 gadu un veido milzīgu tirdzniecības
sektoru ar gada apgrozījumu aptuveni 600 miljonu eiro. Izvēloties
Godīgās tirdzniecības preci, patērētājs ar savu naudu «nobalso» par kādu
preci vai pakalpojumu. Šī tirdzniecības alternatīva ir devusi praktisku
iespēju pozitīvi ietekmēt citu cilvēku dzīvi, pretī saņemot labas
kvalitātes produktus. Latvijā gan pagaidām Godīgās tirdzniecības preces
nav ļoti plaši pieejamas.
Starp citu, ne vienmēr Godīgās
tirdzniecības zīme uz produkta nozīmē, ka tas būs krietni dārgāks par
citiem savā grupā. Nereti šie produkti Eiropā atrodami arī lēto veikalu
ķēdēs un nebūt nemaksā pārmēru dārgi. Piemēram, Lietuvas «Lidl» veikalos
var atrast Godīgās tirdzniecības šokolādi, kas līdzīga dizaina un
kvalitātes produktu klāstā maksā tāpat, ja ne lētāk.
Godīgās
tirdzniecības mērķis ir piedāvāt pircējam alternatīvu – iegādāties
kvalitatīvu produktu par pieņemamu cenu, garantējot to, ka pirkums nav
ieguldījums modernās verdzības uzturēšanā. Tā nozīmē tirdzniecības
partnerattiecības starp ražotājiem, tirgotājiem un patērētājiem, kas
dibinātas uz abpusēju izdevīgumu un cieņu, lai dotu pieeju pasaules
tirgum cilvēkiem jaunattīstības valstīs, tādējādi ļaujot uzlabot viņu
dzīves apstākļus un sekmēt ilgtspējīgu attīstību. Godīgās tirdzniecības
organizācijas, kas lielā mērā balstās uz brīvprātīgo darbu, būtiski
atšķiras no tradicionālajiem komerciālajiem importētājiem. To mērķis ir
dot labumu zemniekiem un amatniekiem, nevis maksimizēt savu peļņu.
Samazinot
starpnieku skaitu un pārstrādes izmaksas, tās 40 procentu no preces
mazumtirdzniecības cenas atdod atpakaļ ražotājam. Godīgās tirdzniecības
organizācijas neaprobežojas ar produkta iegādi. Tās dažādām metodēm
cenšas uzlabot dzīves apstākļus nabadzības pārņemtajos reģionos,
galvenokārt ļaujot vietējiem iedzīvotājiem pelnīt ar savu darbu. Tās
sadarbojas ar kooperatīviem, kuri nodrošina cienīgus darba apstākļus
saviem darbiniekiem, un sniedz tiem konsultācijas biznesa attīstībai, kā
arī nodrošina pieeju izdevīgiem aizdevumiem. Šīs organizācijas veicina
arī veselības aprūpi un vietējās sabiedrības izglītošanu, kas vietējiem
bieži vien ir vienīgā iespēja piekļūt medikamentiem un izglītot bērnus.
Šis tirdzniecības modelis aicina uzņēmumu iegūto peļņu ieguldīt vietējās
kopienās, lai ražotājvalstī, reģionā vai kopienā saglabātu pēc iespējas
pilnīgāku ražošanas procesu, tādējādi veicinot nabadzības mazināšanos.
Šokolādes piemērs
Daudziem kakao audzētājiem un laukstrādniekiem nākas izdzīvot ar 1,25 vai vēl mazāk ASV dolāru dienā, kas nozīmē dzīvot zem absolūtā nabadzības sliekšņa. Ganā kakao zemnieku ienākumi ir vēl zemāki – 0,84 dolāri dienā –, bet Ziloņkaula Krastā tie var būt pat tikai 0,50 dolāru dienā, vēstīts biedrības «Zaļā brīvība» veiktajā šokolādes pētījumā. Diemžēl tas attiecas uz daudziem mūsu ikdienā lietotiem produktiem. Cik bieži, iegādājoties pārtiku lielveikalā vai drēbes apģērba ražotāju veikalos, domājam par tiem, kuri stāv pašā produkta tapšanas ķēdes apakšā?
Vēl joprojām lielas korporācijas ar spēcīgiem lobijiem vadošajās rietumvalstu valdībās faktiski paverdzina jaunattīstības valstu iedzīvotājus, gūstot milzīgu peļņu no saviem produktiem, bet korporācijas darbaspēkam un valstij, kurā tā darbojas, atstāj grašus.
Peru kafijas un banānu audzētāji, Filipīnu cukurniedru audzētāji, Rumānijas apģērbu ražotāji vai Taivānas sportu apavu ražotāji, kuri strādā labi pazīstamu korporāciju preču zīmju ražotnēs, nesaņem atbilstošu samaksu par darbu. Zemnieki, kurus noslogo parādi un nabadzība, ir spiesti strādāt vidi degradējošās plantācijās par ļoti zemu atalgojumu. Ražotāji, kuriem pieder nelieli zemesgabali, bieži ir izolēti no tirgus un spiesti pārdot preci starpniekiem par ražošanas izmaksām neatbilstošu cenu. Strādnieki ir pakļauti neapmierinošiem darba apstākļiem ražotnēs, nestabilitātei un saņem darba algu, kas ir izteikti zemāka par iztikas minimumu.
Godīgā tirdzniecība nozīmē to, ka visi tirdzniecības procesā iesaistītie ievēro vairākus galvenos kritērijus:
•
ražotājiem tiek nodrošināta godīga cena par viņu saražoto; samaksa
garantē atalgojumu, kas sedz ražošanas izmaksas un nodrošina iztikas
minimumu;
• ilgtermiņa sadarbība, kas ļauj ražotājiem finansēt vietējo kopienu neatkarīgu attīstību;
• labi darba apstākļi ar atbilstošiem veselības un drošības pasākumiem visiem strādniekiem;
• demokrātiski darba procesi raksturo ražotāju pašu veidotas un pārvaldītas organizācijas;
• cieņa un cilvēktiesību, sevišķi sieviešu, bērnu un cilvēku ar invaliditāti tiesību, ievērošana;
• ražošana saudzē vidi.
Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»