Nekas neliekas par grūtu, ja darāmais patīk

Retroautomobiļi «Pobeda» un «Volga» savulaik bija pēckara simbols, Padomju Savienības autoražotāju gods un lepnums. Ikviens bija laimīgs, iegādājoties šīs vieglās mašīnas, lai gan tās vairāk bija grezns aksesuārs, ne pārvietošanās līdzeklis. Mūsdienās šiem antīkajiem automobiļiem ir kolekcijas vērtība.
Hobijs ar piemaksu
Viens no mūspuses novadu vīriem, kas retrovāģus iepērk, restaurē un pārdod, ir bijušais Bauskas novada domes deputāts Alvis Feldmanis. Tas neesot bizness, bet gan hobijs.
Auto viņš noskatot internetā. Alvja īpašumā jau trīs gadus ir 1959. gada izlaiduma mašīna «Volga» un motocikls «Jawa», kas ražots 1969. gadā. «Retromašīna ir gandrīz oriģināla, tai mainīta tikai krāsa. Iepriekš auto bija gaiši brūns, tagad – nedaudz tumšāks. Metināti ir tikai sliekšņi. Braukt ar šo auto ir ļoti patīkami, un nemaz nav tā, ka vāģis patērē nenormālos benzīna litrus. Kādreiz šajos auto lēja 76. markas benzīnu, tagad ļoti labi der arī 95. markas degviela. Protams, rūsa ir, bet galvenais, ka automobilis ir oriģināls,» uzsver baušķenieks, piebilstot, ka to autjaunojis gada laikā, kamēr citi mašīnas restaurējot piecus gadus.
Par senajām mašīnām Alvis interesējies jau bērnībā, tādas piederējušas arī viņa tēvam. A. Feldmanis ar auto restaurāciju nodarbojas aptuveni 20 gadu. Atjaunotas esot daudzas mašīnas, dažas no tām atrodoties Jūrmalas muzejā un Bauskas novada Gailīšu pagasta Uzvaras automobiļu kolekcijā.
A. Feldmanis 1970. gadā Priekuļu tehnikumā ieguvis autome-hāniķa izglītību. «Principā viss ir sarežģīti, bet, ja patīk tas, ko dari, tad nekas neliekas par grūtu. Tomēr –, ja gribas, lai mašīna ir kā jauna, tas dārgi maksā. Jo senāks automobilis, jo dārgāk tas maksā,» teic Alvis.
Apmeklē pasākumus
Alvis ar «Volgu» izbraukumos dodoties katru dienu, bet reizi gadā viņš apmeklējot Antīko automobiļu kluba padomju tehnikas sekcijas sezonas atklāšanas pasākumu Rūjienā. Šogad sarīkojumā bijušas skatāmas 40 mašīnas.
Baušķenieks dodoties uz līdzīgiem pasākumiem arī Lietuvā. «Tā nav, ka garāžā darbojos no rīta līdz vakaram. Ceļos agri, un vislielākā iedvesma kaut ko darīt man ir no rītiem. Tas ir mans vaļasprieks brīvajos brīžos. Bez antīko auto restaurēšanas mājās ir arī citi darbi. Kad strādāju, visu spēju izdarīt, bet kopš aiziešanas pensijā darbu ir daudz vairāk,» stāsta Alvis.
Padomju mašīnā viņš ieguldījis četrus tūkstošus eiro, kas neesot maz. Tagad Alvis noskatījis vienu citu antīko automobili un īpašumā esošo mašīnu nolēmis pārdot. «Vismaz vienai «Volgai» mājās jābūt,» smejoties teic saimnieks.
Ar motocikla «Jawa» atjaunošanu īpašniekam nācās pamocīties nedaudz ilgāk – divus gadus. Toties tagad tas izskatās kā jauns un ir pilnībā lietojams. Motocikla restaurācija esot sarežģītāka nekā mašīnas, «jāpiešaujas» pie dažādiem knifiem.
INTERESANTI
Automobilis «Volga»
Vidējās klases vieglais automobilis, kas tika ražots Gorkijas automobiļu rūpnīcā no 1956. līdz 1970. gadam.
Izstrādes procesā tika plaši izmantota ārzemju ražotāju pieredze. Tās izpētei atbilstīgi tā laika tradīcijām piesaistīja ārzemju automobiļu modeļus: divus 1954. gada «Ford Mainline» ar sešu un astoņu cilindru dzinējiem (ASV), 1953. gada «Chevrolet-210» (daudzos avotos minēts – «Styleline DeLuxe», ASV), 1952. gada «Standard Vanguard» (Lielbritānija) un «Opel Kapitan» (VFR), kā arī citus.
«Volgas» dizaina autors, pieredzējis mākslinieks-konstruktors Ļevs Jeremējevs balstījās uz pasaules automobiļu modes tendencēm –
uz amerikāņu «stailingu». Tobrīd dominēja aviācijas un pat kosmisko raķešu motīvi. Tika izveidots ļoti izteiksmīgs, dinamisks un elegants tā laika automobilis ar diezgan sarežģītu virsbūvi, nosacīti pretējs jau pierastajai «Pobedai» vai smagnējam «ZiMam GAZ-12» un vieglajiem «ZiSiem».
Automobiļi, kas ražoti no 1959. līdz 1962. gadam, tiek saukti par «otro sēriju».
1958. gada beigās mašīnas, pārsvarā gan to izskatu, modernizēja. Tika mainīta priekšējo spārnu forma, palielinot riteņu arkas, auto priekšas noformējums līdzinājās vienam no 1955. gada prototipiem (tā sauktā «haizivs mute», radiatora reste ar 16 ribām). Pavisam saražoja aptuveni 140 tūkstošus šādas modifikācijas automobiļu.
Avots: volga21.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»