Jānis Jāņa dēls vairs nav modē
Latviskajai kultūrvidei nozīmīgs ir personvārds Jānis. Daudzas dainas
nes šo vārdu, pulka senču saukti Jāņa vārdā. Pagaidām vēl dzīvas Jāņu
svinēšanas tradīcijas. Neviena cita tauta šai saulgriežu laikā savās
dziesmās nepauž tik daudz teiksmu par Dieva dēlu Jāni kā latviešu
līgotāji.
Turas pie saknēm
Senču tradīcijas stipras ir
tikai dažās mūspuses saimēs. Jāni Jāņa dēlu drīz varētu ierakstīt
«Sarkanajā grāmatā», ja tāda būtu radīta izzūdošiem latviešu
personvārdiem paaudžu paaudzēs. Krieviņu ģimene Bauskas novada Vecsaules
pagasta Jaunsaulē ir vieni no retajiem, kam savas dzimtas saknes ir
svarīgas. «Mans tēvs bija Jānis, un vectēvs bija Jānis, arī senākā
atzarā līdzīgi. Citādi nodēvēt savu vienīgo atvasi nemaz nemēģināju,
tradīcijas nevar lauzt,» teic jaunsaulietis Jānis Krieviņš vecākais.
Pamatizglītību ieguvis Jaunsaules skolā, profesionālajā gultnē ievirzīts
Mežotnes arodvidusskolā, obligātā dienesta laikā divas reizes nosūtīts
uz Černobiļu. Dalība atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā
«iegrauzusi» Jāņa veselību, bet šo tēmu viņš labprāt izvēlas necilāt,
tas ir atsevišķs stāsts.
Jānis Krieviņš apkārtnē 30 gadu ir
pazīstams kā muzikants, kurš par muzikālo fonu gādā kāzās, svinībās vai
citos sarīkojumos. «Uzspēlēju daudz ko, bet, ja nopietni, nemāku nekā,
bet gribas. Pēdējā laikā dziedu un spēlēju sintezatoru, muzicējam kopā
ar Albīnu Baļčūnu, Jāni Baueru, Mārtiņu Ružu, Raiti Sirmani un citiem,»
stāsta Jānis. Uz jautājumu, kuri meldiņi paša sirdij tīkamākie un ko
tagad tauta prasa, atbilde ir lakoniska – šlāgeri. «Mūsdienās gudri
saka: «Kantri.» Kas ir kantri? Lūk, kad Bauskā viesojas amerikāņi, tur
varam sadzirdēt autentisku šīs mūzikas veidu. Mūsējo dziesmas varētu
dēvēt par šlāgeriem ar kantrisku piesitienu. Lai būtu autentisks kā
amerikāņiem, vajag riktīgas stabules (kārtīgu balsi – S. D.),» smej
Bauskas puses muzikants un nosaka, ka atdarināt nav vērts, jo tāpat
augstāk par savu asti neuzlēks.
Izmirst un aizaug
Gadā
ir tikai divas dienas – Jāņi un Jaunais gads –, kad viņš nemuzicē. «Tie
ir mani svētki,» paziņo jaunsaulietis un rāda, kur strauta malā ik gadu
tiek kurta jāņuguns krietna vīra augumā. Līgotāju esot arvien mazāk. Sen
pagājuši tie laiki, kad tēva sētā vairāk nekā 50 ļaudis satilpuši un
vienojušies dziesmās, dejās, līksmē līdz rīta gaiļiem. «Ar lāpām no
kaimiņu mājām augšup kalniņā pāri strautam uz mūsu sētu nāca studenti,
kas bija atbraukuši no galvaspilsētas. Šis maģiskais skats spilgti
iegūlis manā atmiņā. Kas tagad?! Vien tukšums un pamestība slauka
kaimiņu pagalmu. Visa apkārtne ieaugusi, ikdienā stirnas saimnieko
cilvēku vietā. Agrāk šaipusē bija pulka Jāņu – Īzaku, Čerļonoku, Šimu,
mans tēvs un vēl citi, bet viņi visi jau zem zemes. Toreiz svētki bija
katrā sētā, līgotāji staigāja no mājas uz māju, uzkavējoties, kur
lielāks trādirīdis,» pagātnes ainās ieslīgst J. Krieviņš.
Viņaprāt,
svētki ir komercializējušies, daudzi aizbraukuši, un latviskais sāk
bālēt. Jāni neizbrīna, ka arī bērnus vairs nevēlas saukt agrāk tik
populārajā vārdā. «Eiropa un globālisms pamazām «iekožas» latviskajā
identitātē. Mūsdienu stilīgie personvārdi pat grūti izrunājami. Lēkājam
visam modernajam līdzi, bet, kur tas novedīs – laiks rādīs,» spriež
Jaunsaules muzikants.
Jāņu nedēļā jaunsaulietis vēl nezināja, vai
visu savu muzicēšanas uzparikti uz svētkiem vilks ārā vai paturēs mājā.
Iespējams, fonā palaidīs Latvijas Radio 2. Arī alu paši vairs
nebrūvēs, kā to darījusi Jāņa mamma. Pats Jānis sīvo nelieto pēdējos
astoņus gadus, savulaik cienastā vests miestiņš no Butautiem Lietuvā.
Taču šogad, visticamāk, cienastā Jāņa bērniem galdā cels lielveikalā
gādāto. Sēta saposta un izceļas kā skaista rota, Jānis pats brīnās, kur
pacietība pievilcīgās ainavas veidošanā. Citi, kas atbrauc uz
«Mālkalniem», ne velti šo vietu dēvējot par mazo paradīzi. Esot jau arī
sievas nopelns, taču pats Jānis nevairās pielikt savu roku.
Īsteni sirdscilvēki
Tēva
tēvu mājās Līgosvētkus lielākoties aizvada arī Jāņa dēls Jānis
Krieviņš. Viņš gan nav jaunākais Krieviņš, bet vidējais, jo pašam pūrā
arī ir piecgadīgs puika, kurš nes senču vārdu. «Man nav nekādu iebildumu
pret šo vecāku doto vārdu. To es saistu gan ar svētkiem, gan ģimenes
tradīcijām. Kad biju mazs un kad ome, tēta mamma, bija dzīva, viņai
apsolīju – ja man būs dēls, ģimenes tradīcijas nelauzīšu. Bijušajai
sievai nebija pat izvēles iespējas, bet viņa arī nepretojās,» par sava
vārda nozīmi stāsta J. Krieviņš vidējais.
Viņaprāt, Jāņiem ir
līdzīgas rakstura iezīmes. Cik Jāņus pazīstot, visi ir gan izpalīdzīgi,
gan atvērti, gan sirsnīgi – īsti sirdscilvēki. «Daudz Jāņu zinu, ne par
vienu neko sliktu nevaru teikt,» nosaka vidējais Krieviņš, kurš dzimtā
tiekot dēvēts arī par Garo Jāni, jo arī brālēns esot Jānis un arī
Krieviņš, tikai Īsais.
Citiem nereti ir jautājums – cik tad jūs
tie Krieviņi tur esat? Bijis ne mazums kuriozu. Jānim parasti pārpratumi
bijuši ar paša brālēnu. «Kad sastrādā pigorus, man grib piešūt viņa
grēkus un otrādi. Arī automašīnas mums līdzīgas, tikai krāsa nedaudz
atšķiras. Ne reizi vien kļūdaini atsūtītas vēstules. Kad vēl bija mājās
analogās līnijas tālrunis, kad zvanīja un prasīja Jāni, nācās jautāt,
kuru vajag – jaunāko, vidējo vai vecāko, visbiežāk vaicāja pēc
muzikanta,» sadzīves ainas atklāj J. Krieviņš.
Viņš pats ir
latviskuma piekritējs, arī draugi bērnus biežāk saucot senlatviešu
vārdos, taču par Jāni neviens nav nosaukts. Jānis secina, ka paziņu,
draugu un radu lokā nevienu citu, kurš savai atvasei būtu devis vārdu
Jānis, nezina. Viņš vienīgais. «Tagad dominē Meksikāņu seriālos
saklausītie vārdi, cik ilgi tā turpināsies? Vai Jāņi atdzims ar savu
spozmi, neesmu gaišreģis un nākotni nevarēšu atklāt,» pauž jaunsaulietis
J. Krieviņš vidējais.
Ļaudis ar svētku vārdiem novados
Līdz šodienai Rundāles novadā savu dzīvesvietu deklarējuši 133 Jāņi un 25 Līgas.
Iecavas novadā ir 257 Jāņi un 55 Līgas.
Vecumnieku novadā ir 403 Jāņi un 70 Līgas.
Jāņos bez Jāņiem
Olivers,
Ārons, Bendžamins, Kāleps, Lueta, Odrija – tie ir tikai daži no
cittautu vārdiem, kas šogad doti Bauskas novada mazuļiem. Pašvaldības
dzimtsarakstu nodaļas vadītāja Sandra Kolberga atklāja, ka pēdējos divus
gadus, kā arī šajā pusgadā par Jāni nav nosaukts neviens novada
jaundzimušais.
«Jāņa vārds tagad ļoti reti tiek dots, modernisms
nāk iekšā. Ja tā turpināsies, drīz, iespējams, Jāņos vairs nebūs, ko
sveikt,» pieļauj S. Kolberga.
Kopš 2009. gada par Jāni, ieskaitot
arī bērna otro vārdu, Bauskas novadā nosaukts 31 puika. Visvairāk –
seši latviskā vārda nesēji – dzimuši 2009. gadā, bet pēcāk cipari
mainīgi (2009. g. – 6, 2010. g. – 3, 2011. g. – 5, 2012. g. – 5, 2013.
g. – 4, 2014. g. – 5, 2015. g. – 3).
Arī citās mūspuses
pašvaldībās situācija ir līdzīga. Rundāles novadā vārdu Jānis vecāki
devuši 2008., 2009., 2010. un 2014. gadā. Minētajos gados pa vienam
zēnam tikuši pie šī vārda, informēja Rundāles novada dzimtsarakstu
nodaļas vadītājs Edvīns Balodis.
Vecumnieku novada dzimtsarakstu
nodaļā kopš novada izveides 2009. gadā par Jāni nosaukti pieci puikas,
četras reizes vārds Jānis ir likts kombinācijā ar otru vārdu.
«Skatoties
pēc statistikas, acīmredzami, ka šis vairs nav populārs vārds. Neesmu
novērojusi, ka būtu kāda īpaša modes tendence vārda došanā. Izteiktus
ārzemju vārdus arī izvēlas ļoti reti,» tendences ieskicē Vecumnieku
novada dzimtsarakstu nodaļas vadītāja Elga Kaļķe.
Iecavas novadā
pēdējo desmit gadu laikā piedzimuši 14 Jāņi (2014. g. – 3, 2015. g. – 2,
2016. g. – 3, 2017. g. – 1). Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja Edīte
Jančone pavēstīja, ka šogad personvārds Jānis bērniem nav reģistrēts.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»