Tradīcija nav pretrunā ar laikmetīgo amatniecību
Podnieka amats senatnē bija vīriešu privilēģija, bet tagad Bauskas
apkaimē tradīciju turpina arī jaunas, uzņēmīgas sievietes. Viņām
podniecība ir aizraušanās, nevis iztikas pelnīšanas veids. Tradicionālā
amata entuziastu kļūst arvien vairāk.
Vienkārši virtuves trauki
Bauskas
muzeja krājumā glabājas podnieku J. Miltiņa, K. Grīnberga, J. Tomariņa
un J. Straumēna virtuves trauki, kas izgatavoti 20. gadsimta 30. – 40.
gados. Stāsta muzeja direktore Baiba Šulce: «Visi meistari galvenokārt
virpoja vienkāršus, ikdienā lietojamus mājas traukus – bļodas, šķīvjus,
krūzes. Izņēmums ir Miltiņa meistardarbs – ļoti skaista krūka ar
jūgendstila motīviem. Viņa darbnīca atradās Zaļajā ielā Bauskā, kur
meistars gatavoja arī tolaik ļoti pieprasītos krāšņu podiņus. Trauku
formas un glazūras ir atturīgas. Tie nav mākslas darbi, bet gan
funkcionāli sadzīves priekšmeti. Zemgales tradicionālā keramika
atšķirībā no Latgales podnieku izstrādājumiem ar izteik-smīgām formām un
krāšņām glazūrām ir ļoti lakoniska.»
Podnieka amatu daudzi
latgalieši manto no paaudzes paaudzē, piemēram, Ušpeļu dzimtā ar
keramiku nodarbojas jau sestās paaudzes vīri. Zemgalē tā nenotiek, jo
tradīcijas pārrāvums ilga vairākas desmitgades, un tikai samērā nesen
podniecība sāka atdzimt. Par dažādu paaudžu keramiķiem ir uzrakstītas
vairākas grāmatas, taču podniecības vēsturi Latvijas reģionos neviens
nav padziļināti pētījis. Beidzot šo darbu ir nolēmis paveikt Salacgrīvas
mūzikas un mākslas skolas direktors, profesionāls keramiķis Imants
Klīdzējs. To pavēstīja viņa draugs podnieks Leonīds Kupčs, kurš dzīvo un
strādā Vecumnieku novada Misā.
Meistars būvē cepļus
Senā
amata atjaunošanas iniciators Bauskā un apkārtnē ir pazīstamais
Latgales keramikas vecmeistars Evalds Vasilevskis. Pirmo māla
apdedzināšanas cepli pēc priestera Andreja Mediņa lūguma viņš uzbūvēja
Bruknas muižā, kur darbojas atkarību dziedināšanas kopiena. Vienlaikus
tika iekārtota keramikas darbnīca, nopirktas virpas un citi darba
piederumi. Jau vairāk nekā 15 gadus Bruknā ik vasaru notiek keramikas
plenēri, ko apmeklē interesenti no visas Latvijas – mākslinieki,
studenti un cilvēki bez iepriekšējām prasmēm māla veidošanā.
Vēlāk
Evalds uzbūvēja cepli Rundāles novada Baltajā mājā – Ikertu ģimenes
īpašumā, bet pirms dažiem gadiem Krasta ielā Bauskā. Arī Kurzemē un
Vidzemē darbojas vairāki vecmeistara ierīkotie cepļi. Evalds Vasilevskis
palīdzēja mācekļiem un sekotājiem apgūt arī tā dēvētās melnās keramikas
tehnoloģiju. Sava skolotāja idejas Rundāles novadā veiksmīgi īsteno
grafiķe un restauratore Laura Matilde Ikerte kopā ar saviem draugiem,
kolēģiem un domubiedriem. Rundāles Baltajā mājā no 11. līdz 17. jūnijam
notiks jau septītais Lauras Matildes organizētais keramikas plenērs.
Vecāki iedrošina un palīdz
Par
savu pirmo māla veidošanas skolotāju Laura Matilde uzskata kādreizējo
Bauskas mākslas skolas pedagoģi Veldu Mizišu. Vēlāk viņa iepazinās ar
Tiju Bušmani, kura Bauskas bērnu un jauniešu centrā vadīja keramikas
pulciņu. Laura Matilde ir beigusi Rīgas Lietišķās mākslas koledžu (tagad
– Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola) un Latvijas Mākslas akadēmiju,
iegūstot apģērbu dizaineres un grafiķes kvalifikāciju, taču sapnis par
podniecību jo-projām bija aktuāls.
Māksliniece atceras: «Pirmo
reizi aizbraucu uz Bruknas keramikas plenēru 2007. gada vasarā. Par
klasisko podniecību man nebija priekšstata. Ievēroju, ka visi dalībnieki
ar ārkārtīgu cieņu izturas pret plenēra vadītāju Evaldu Vasilevski,
tver katru viņa vārdu. Meistara autoritāte bija neapstrīdama. Grupā
darbojās gan iesācēji, gan vairāki Evalda mācekļi. Visi aizrāvās ar
melno keramiku. Man nebija ne jausmas, kas tā ir, jo nedaudz pārzināju
tikai glazētās keramikas metodi. Mājās biju redzējusi dažus melnus
traukus – vecāku atvestos suvenīrus no Gruzijas un Lietuvas.
Bruknas
plenērā daudzi traukus nevis virpoja, bet gan veidoja ar rokām – tas
mani aizrāva un izraisīja noturīgu interesi. Tad kopā ar mammu un tēti
nolēmām aizbraukt uz cepļa atvēršanu pie Evalda Vasilevska Latgalē. Pēc
mammas ierosmes 2010. gadā uzrakstījām projektu par tautas amatu
darbnīcas izveidi Baltajā mājā, saņēmām Eiropas Savienības fondu
finansējumu. Par cepļa būvniecību mūsmāju pagalmā tētis vienojās ar
Evaldu.
Pirmo keramikas plenēru, saņemot atbalstu arī no Rundāles
novada pašvaldības, Ikertu ģimenes mājā sarīkoju jau nākamajā vasarā.
Tajā piedalījās 45 dalībnieki, pārstāvot visas paaudzes. Tagad nekāda
reklāma Rundāles keramikas plenēram nav vajadzīga. Interesenti ierodas
no malu malām, bet vairāki baušķenieki un rundālieši plenēram palikuši
uzticīgi kopš pirmās reizes.»
Sasniegumi un jauni mērķi
Laura
Matilde spriež, ka vislielākos panākumus keramikā ir guvis tēvs Aivars
Ikerts. Viņš darbojas tik klusi un nemanāmi, ka reizēm pat mājinieki
nenojauš. Māla veidošanai Aivars velta visu brīvo laiku. Viņš ir
izgatavojis lieliskus melno trauku komplektus. Svētkos Baltās mājas
kafejnīcā ēdienus servē Aivara traukos. Ikdienā to nepraktizē, jo māla
bļodas un šķīvji ir ļoti smagi, viesmīlēm tos grūti pārnēsāt.
Plenēra
aizrautīgi dalībnieki ir rundāliete Ieva Brašmane un viņas mazbērni,
žurnālistes Ilzes Klaperes ģimene, rundāliete Aija Straume, Lauras
Matildes draudzene un uzticama palīdze cepļa kurināšanā Linda
Romanovska. Ļoti neparastus, personalizētus cukurtraukus ar dzīvnieku
galviņu skulpturāliem atveidojumiem savulaik gatavoja pusaudze Rasa
Putniņa, bet Iecavas meitene
Estere Stepanoviča-Monkeviča pārsteidza
ar virtuozitāti, veidojot lielizmēra šķīvjus. Savukārt Lauras Matildes
meita Aurēlija, kurai jau ir 16 gadu, ar trauku veidošanu nodarbojas
kopš piecu gadu vecuma.
Vairākkārt plenērā ir piedalījusies Aija
Straume. Viņas ģimene pirms vairākiem gadiem no Rīgas pārcēlās uz
Rundāles novadu, kur atjaunoja vecu māju. Aija atklāj: «Gribu
atsvaidzināt prasmes, tādēļ 11. jūnijā došos uz keramikas darbnīcu
Baltajā mājā. Plenērā gribu iemācīties veidot lielas bļodas. Māla
veidošana, apžāvēto trauku pulēšana ir neizsakāmi radošs un patīkams
process.»
Bez slēptiem nodomiem
Amatniecības
tradīciju popularizētāju grupai reizēm pievienojas keramikas meistare
Laima Grigone. Viņa dzīvo Svitenes pagastā. Jaunā māksliniece ir zīmola
«Laima Ceramics» vadītāja un savas 2013. gadā atvērtās keramikas
darbnīcas īpašniece. Viņa ir absolvējusi Falmutas Universitātes
(Anglija) bakalaura studiju programmu mūsdienu amatniecībā. Apguvusi
keramikas, stikla, koka, metāla un citu materiālu apstrādes
tehnoloģijas. Augstāk par lietu funkcionalitāti universitātē tika
vērtētas mākslinieku idejas. Tās izpaužas arī Laimas neparastajos,
modernajai amatniecībai raksturīgajos darbos. Viņas iemīļotākais
materiāls ir porcelāns. Pērn ap 60% savā darbnīcā izgatavoto priekšmetu
māksliniece pārdeva ārzemēs, klientus atrodot tīmekļa vietnēs.
Laura
Matilde Ikerte atzīst: «Mums ar Laimu izveidojusies patīkama
komunikācija bez slēptiem nodomiem un konkurences. Pēdējo cepli Baltajā
mājā pirms dažām nedēļām mēs kurinājām kopā – es, draudzene Linda,
Laima, viņas asistente Baiba un Kristīne Selane. Process prasa daudz
fiziska spēka un izveicības, gan ievietojot traukus krāsnī, gan
aizmūrējot cepļa muti. Ar visu lieliski tikām galā. Dažreiz aizbraucu
pie Laimas, lai mācītos strādāt ar keramikas kājminamo virpu, bet viņa
izmēģina melnās keramikas tehnoloģiju. Viena otru iedvesmojam dažādām
aktivitātēm.»
Vienatnē meža vidū
Podnieks Leonīds
Kupčs jau 30 gadus strādā vienatnē. Viņa māja un darbnīca atrodas mežā
netālu no Misas ciema. Amatu iemācījies, vērojot sievas – profesionālas
keramiķes Tiklas Kupčas – darbošanos.
Leonīds ir atklāts: «Reiz
ar sievu izraisījās konflikts augstās mākslas un amatniecības dēļ.
Nolēmu viņas darbā vairs neiejaukties ar saviem spriedumiem un
komentāriem. Sākumā māls man nepatika – tāds glums, līp pie rokām. Kad
sieviņa atstāja šo pasauli, paliku viens ar virpām, instrumentiem,
cepli. Mana vienīgā izeja bija turpināt Tiklas iesākto nu jau citā –
amatieriskā izpildījumā. Podniecība jau sen ir mans dzīvesveids.
Strādāju, galvu nepacēlis. Mālus mīcīt nav viegli, arī cilāt smagos
traukus, saiņot vešanai uz tirdziņiem. Nākamgad man paliks 80 gadu. Pats
brīnos, jo nemaz nejūtos kā večuks. Spēka vēl ir diezgan. Tā kā man nav
neviena palīga vai mācekļa, dažus procesus cenšos racionalizēt.
Vairs
nekurinu lielo malkas cepli. Pārāk daudz cilāšanas un staipīšanas,
turklāt apdedzināšana ilgst apmēram 26 stundas. Tagad izmantoju
elektrisko krāsniņu ar temperatūras 12 režīmiem. Podniecība man ļoti
patīk. Nespēju izteikt baudu, ko izjūtu, izceļot no krāsns krūzes un
bļodas. Skaistās runas par amatniecības tradīciju saglabāšanu ir viens,
bet realitāte – kas cits. Latvijā katrs kuļas, kā māk.»
Tiklas un
Leonīda amata tradīciju mantotāji ir dēli. Jānis Kupčs Tallinas Mākslas
institūtā beidza Keramikas nodaļu, pēc tam – Latvijas Mākslas
akadēmijas Glezniecības nodaļu. Viņš dzīvo Ventspilī, rīko gleznu
personālizstādes, bet keramiku gan neeksponē. Mākslinieks ir arī otrs
dēls Ludis Kupčs, bet meita Liene – biznesa sieviete.
UZZIŅAI
Populārākie amatniecības tirdziņi Rīgā
Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja gadatirgus jūnijā.
Līgo tirgus Doma laukumā.
Ziemassvētku tirgus Līvu laukumā un Doma laukumā.
Kalnciema kvartāla tirdziņš.
Dziesmu svētku nedēļas tirgus Vērmanes dārzā.
Rīgas svētku tirdziņš Spīķeru kvartālā.
Tirdzniecības vietas ir jāpērk visos tirgos. Šogad katram amatniekam par vietu Vērmanes dārzā (8 dienas) jāmaksā 500 eiro.
Melnā keramika
Ekoloģiska metode, kurā neizmanto ķīmiskas glazūras.
Trauku
apdedzināšanai melnās keramikas ceplī ir nepieciešama 1000 grādu
temperatūra. Degšanas procesā, lai priekšmeti iegūtu melni matētu toni,
ir jāpārtrauc skābekļa piegāde, ar māliem aizmūrējot cepļa atveri.
Apdedzināšanas cikls, sākot no trauku ievietošanas ceplī līdz izņemšanai, ilgst trīs dienas.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»