Aicina šonedēļ sajust autokrosa «garšu»

Pēc trīs gadu pārtraukuma šajā nedēļas nogalē, 2. un 3. jūnijā, Bauskas «Mūsa Raceland» trasē Latvijā atgriezīsies Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) Eiropas Autokrosa čempionāta otrais posms.
Sacensību organizators ir autosportists Ivo Traubergs, kurš pats 2002. gadā Eiropas čempionāta (EČ) posmā «Mūsā» plūcis uzvaras laurus. Viņš tagad pauž sajūsmu par čempionāta sacīkšu atjaunošanu, kas pirms tam te organizētas no 1990. līdz 2014. gadam: «Jau vairākus gadus kopā ar Jāni Bergu atjaunojam un attīstām rallijkrosa tradīcijas Latvijā, kā arī RX Ziemas kausus, kas notiek Zilākalna autotrasē Valmieras pusē. Tas ir liels gods un izaicinājums būt par šī Eiropas sacensību posma organizatoriem, jo autokrosa disciplīnā tieši Bauskas posms ir lielākais pasākums Baltijā.»
Kāpēc čempionāta posms notiek tieši «Mūsā», kas to atšķir no citām trasēm? Vai to var uzskatīt par Eiropas līmeņa trasi?
– Šogad aprit jau 40 gadu, kopš pastāv šis sporta komplekss. Šai trasei unikāls ir tas, ka dažādos laika griežos trasē saimniekojuši sportisti – esošie vai bijušie, īsti fanātiķi.
Pilnīgi noteikti Mūsas trasi var uzskatīt par Eiropas līmeņa trasi, jo vēsturiski iepriekšējo sacensību organizatoru Pētera Neikšāna, Edgara Maišeļa un viņa komandas ieguldītā darba dēļ vairāku gadu garumā Mūsas trase tikusi atzīta par vienu no labākajām Eiropas Autokrosa čempionātā. Eiropas čempionāts Latvijā notiek Mūsas trasē viena iemesla dēļ – tā ir vienīgā trase, kas atbilst Starptautiskās Automobiļu federācijas kritērijiem par trases izvietojumu, drošību un citām prasībām. Mūsas trasei ir senas tradīcijas, un būtu grēks tās neturpināt un neizkopt arī nākotnē.
Mūsas trase asociējas ar kaislīgiem latviešu autokrosa faniem un ar ārkārtīgi labu gaisotni dažāda līmeņa sacensībās. Es pirmo reizi šo Latvijas autokrosam tik ļoti nozīmīgo trasi apmeklēju, kad man bija 5 – 6 gadi, kad tur risinājās nevis Eiropas, bet gan «Sociālistisko valstu draudzības kauss» autokrosā. Bauskas sporta komplekss «Mūsa Raceland» ir vissenākā un vienīgā šāda veida nacionālā sporta bāze autokrosa sacensībām. Pēc nedēļas te 25. reizi tiks aizvadīts Eiropas čempionāta posms.
Sacensībās, kas notiks 2. – 3. jūnijā, savu dalību var pieteikt četrās klasēs («Buggy 1600», «Junior Buggy», «Super Buggy», «Touring AX»). Pastāstiet sīkāk par katru no tām!
– «Junior Buggy» klasē motora darba tilpumam ir jābūt līdz 600 cm3, klasiski visi bagiji izmanto motocikla dzinējus, savukārt pārējie tehniskie risinājumi un inženieru izpausmes veidi ir ļoti dažādi. Savukārt «Buggy 1600» ir vienu raudzi lielāki bagiji, atļautā dzinēja kubatūra ir līdz 600 cm3, ar visu ratu piedziņu. «Super Buggy» klases nosaukums jau pats par sevi pauž, ka šie bagiji ir izmērā lielāki un jaudīgāki. Motora darba tilpums tiem ir atļauts līdz 5000 cm3 jeb, kā tautā saka, – līdz piecu litru motoram. Šajā klasē ir ļoti plaša izvēle, kā komponēt savus zirgspēkus. Tehniskajai komisijai un lietpratējiem šajā klasē ir ļoti daudz jaunrades, ko izvērtēt.
«Touring AX» jeb salona automašīnu klasi vēsturiski dēvēja par «Divīziju Nr. 1». Specifikācija – tās ir salona automašīnas, kas reģistrētas speciāli izveidotā FIA sarakstā, kas izvērtē, vai auto atbilst visiem drošības kritērijiem.
Atļautais dzinēja darba tilpums – līdz 3500 cm3 (var būt gan atmosfēriskie, gan turbo dzinēji). Automašīnas minimālais svars – 1200 kilogramu bez vadītāja.
Pēc pašreizējā sacensību dalībnieku pieteikumu skaita vislielākā konkurence un cīņa būs vērojama bagiju ieskaites klasē – gan 1600, gan «Super Buggy» klasē. Jau pāris pēdējo gadu laikā salona automašīnas («Touring AX» klases) vairs nekoncentrē sevī tik kuplu dalībnieku skaitu, kā tas bija pirms desmit gadiem. Agrāk tieši «Touring AX» klasē pat pieci seši latvieši cīnījās par Eiropas čempiontitulu.
Raksturojiet autokrosa tendences Latvijā!
– Diemžēl pašreiz autokross nav slavas zenītā, bet domāju, ka tas daļēji ir citu autosporta disciplīnu attīstības dēļ, varbūt arī dēļ mana un kolēģa Jāņa Berga paveiktā Latvijas rallijkrosā. Negribētu teikt, ka autokross Latvijā tuvāko gadu laikā beigs pastāvēt, tomēr iepriekšējos gadu desmitos bija novērojama lielāka aktivitāte šajā disciplīnā. Lai gan esmu pārliecināts, ka, atgriežoties Eiropas Autokrosa čempionāta posmam Bauskā, nacionālie sportisti sajutīs autokrosa «garšu» un, iespējams, vēlmi cīnīties par tituliem un medaļām arī Eiropas platuma grādos.
Kādas ir vecuma grupas autokrosā, vai pārstāvēti arī talantīgi jaunieši? Vai notiek paaudžu maiņa?
– Autokrosā nav tādas izteiktas vienas vecuma grupas, nav arī noteikti vecuma ierobežojumi. Izņēmums ir «Junior Buggy» klase. Lai kļūtu par čempionu šajā klasē, nevar būt vecāks par 21 gadu. Autokross pārstāv visas paaudzes – jaunākajam dalībniekam autokrosā ir 15 gadu, savukārt vecākais ir čehu sportists Jaroslavs Hošeks, kuram jau ir 73 gadi.
Cik ārvalstu sportistu būs šajās sacensībās? Vai ir skaidrs, kad viņi ieradīsies uz sacīkstēm un cik ilgi uzturēsies Bauskā?
– Ārvalstu sportistu atsaucība šīm sacensībām ir ļoti liela, to mēs varam vērtēt pēc pašreizējo pieteikumu daudzuma. Savu dalību Bauskas posmā pieteikuši jau vairāk nekā 75 ārvalstu sportisti. Lietuvā, Vilkiču trasē, un Bauskā plānotās sacīkstes «sapārojot» un organizējot tikai ar vienas nedēļas starpību, nodrošinājām, ka sportistiem no Eiropas un viņu komandām no Latvijas un Lietuvas ir viens izbrauciens uz dienām desmit.
Sportistiem saskaņā ar plānu Bauskā ir jāierodas ne vēlāk kā piektdien, 1. jūnijā. Tad jāiziet administratīvā un tehniskā kontrole, jānostājas savā vietā servisa zonā un jāgaida sestdiena un svētdiena, kad paredzētas sacensības. Tā kā nākamais posms ir Lietuvā, paredzu, ka lielākā daļa Bauskas posma dalībnieku pēc sacīkstēm dienas divas līdz trīs uzturēsies Bauskā un tās apkaimē.
Vai ir iegūts nepieciešamais finansiālais atbalsts sacensību pilnvērtīgai organizēšanai?
– Ar naudu kā jau vairumā situāciju ir pietiekami daudz izaicinājumu, tomēr, pateicoties lielai neatlaidībai un sadarbības partneriem un draugiem, organizācija norisinās līmenī. Liels atbalsts ir Bauskas novada pašvaldība, kā arī ģenerālsponsore «Latvijas Nafta», kuras mūs sadzirdēja un noticēja stāstam par Eiropas Autokrosa vēsmu atgriešanu Bauskā.
Pats esat bijis autokrosa sacensību dalībnieks un plūcis uzvaras laurus tieši Mūsas trasē. Vai nav tā, ka gribas atgriezties uz starta līnijas?
– Jā, par sevi varu teikt, ka nu jau es būšu bijis visās frontēs, kas saistītas ar autokrosa čempionāta posmu. Esmu bijis gan profesionāls sportists, gan tiesnesis, gan arī mehāniķis, tagad būšu bijis organizators. Esmu izbaudījis šo pasākumu pilnībā no visām četrām šķautnēm. Protams, ja nebūtu jāorganizē šis posms, es apsvērtu tādu iespēju, proti, posmā piedalīties kā sportists. Pašlaik tas nav primārais, ir ļoti daudz darba, ko kopā ar kolēģi Jāni esam iesākuši pie rallycross.lv projekta.
UZZIŅAI
Eiropas Autokrosa čempionātam ir desmit posmi. Pirmais risinājās 4. – 6. maijā Vācijas pilsētā Zēlovā, bet noslēdzošais posms tiks aizvadīts 21. – 23. septembrī Itālijas pilsētā Madžiorā.
Šis gads kļuvis unikāls Latvijas krosa sabiedrībai, jo vienā gadā valstī notiks gan Pasaules Rallijkrosa čempionāta posms, gan Eiropas Autokrosa čempionāta etaps.
Eiropas čempionāts autokrosā FIA hierarhijā ir šī sporta veida augstākais seriāls.
Pasaulē šogad būs tikai trīs valstis, kas rīko abus lielākos krosa tipa sacīkšu seriālus, – šāds «komplekts» bez
Latvijas vēl būs tikai Vācijai un Francijai.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»