BauskasDzive.lv ARHĪVS

Atbilde ir viena – nav naudas

Vilnis Auzāns

2017. gada 4. jūlijs 00:00

4
Atbilde ir viena – nav naudas

Valsts amatpersonu vaimanas par finansējuma nepietiekamību grantsceļu uzturēšanai nav nekas jauns. Taču kaut kāda rosība uz šiem ceļiem notiek.

Oficiāli to dēvē par brauktuvju ikdienas uzturēšanu. Taču iztērētie līdzekļi degvielai un strādājošo algām netiek kontrolēti. «Bauskas Dzīves» novērotais ceļā no Grenctāles uz Kukučiem diezin vai ir dēvējams par brauktuves uzturēšanu atbilstīgi nosacījumiem un godprātīgu līdzekļu izmantošanu.

Kad «Bauskas Dzīve» piedāvāja satiksmes ministram Uldim Augulim tā vietā, lai pastaigātu pa nesen uzklāto asfaltu, aizbraukt un apskatīties, kā tērē līdzekļus grantsceļu uzturēšanai, amatpersona attrauca, ka plānos šāda vizīte nav iekļauta. «Bauskas Dzīve» nosūtīja divus foto, lūdzot ministru izvērtēt paveikto.

Ceļu sakārtošanu nosauc par prioritāti
Ar ministra padomnieces komunikācijas jautājumos Lienes Užules starpniecību esam saņēmuši U. Auguļa atbildi. Tajā ministrs skaidro, ka «fotogrāfijā redzami autoceļu uzturēšanas darbi – šajā konkrētajā gadījumā notiek ceļa planēšana. Protams, attēlā redzams, ka ceļam ir jānoņem nomaļu uzaugums, jāizrok grāvis, būtu jāmaina arī pamata grunts un jāveic citi nopietni uzturēšanas darbi, lai šo autoceļu pilnvērtīgi savestu kārtībā un tas būtu labā stāvoklī. Diemžēl šāds grantsceļu stāvoklis ir redzams daudzviet visā Latvijā. Īpaši grantsceļu tehniskais stāvoklis pasliktinās pavasarī un rudenī. Lai vienlaikus ar tādiem uzturēšanas darbiem kā planēšana/greiderēšana
u. c. veiktu nopietnus grants autoceļu sakārtošanas darbus, nepieciešams lielāks finansējums.

Kopumā Latvi-jā ir vairāk nekā 11 000 kilometru grantsceļu. Tāpēc jau šogad papildu piešķirtie 10 miljoni eiro tiek ieguldīti tieši vietējo valsts autoceļu sakārtošanā un uzturēšanā. Tāpat arī nākamgad papildu piešķirti 25 miljoni eiro tiks ieguldīti grantsceļu sakārtošanai. Veidosim īpašu grantsceļu programmu, lai pakāpeniski risinātu sarežģīto situāciju. Vienlaikus valsts akciju sabiedrība «Latvijas Autoceļu uzturētājs» (LAU) peļņa tiks novirzīta ceļu uzturēšanas darbiem. Tāpat šovasar 60 km garumā uz grantsceļiem uzklās tā saucamo dubulto virsmu, kas pērn tika veikta tikai 1 km apjomā. Turpinās diskusijas valdībā par autoceļu fonda jeb specializētā budžeta atjaunošanu, lai varētu ilgtspējīgi, sekmīgi plānot un nodrošināt autoceļu remontdarbus. Pašvaldību, nevalstisko organizāciju un sabiedrības atbalsts šajās diskusijās ir ļoti būtisks. Kā līdz šim esmu uzsvēris – autoceļu sakārtošana ir mana darba prioritāte.»

Nekontrolē darbu veikšanu
Ministra skaidrojumu «Bauskas Dzīve» lūdza komentēt ceļu būves speciālistam, Bauskas novada domes deputātam Gatim Skurbam:
– Diemžēl joprojām neviens nerunā un nesaka, kādēļ šāda situācija radusies. Atbilde ir vienkārša – nav ievērota valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu tehniskā specifikācija. Kopš 2006. gada tajā ir detalizēti norādīts, kā jāveic darbi grantsceļos.

Jājautā, vai ceļa uzturēšanas speciālisti sekojuši līdz brauktuvju stāvoklim un pieprasījuši finansējumu šiem darbiem. Vai nauda ir saņemta un vai ir veikta ceļu nomales atbrīvošana no apauguma, grāvju tīrīšana, zāles pļaušana, caurteku tīrīšana utt. Realitāte liecina, ka nekas tāds nav darīts. Tādēļ ceļmalas ir aizaugušas ar zāli, caurtekas «pazudušas» zālē vai arī aizbērtas. Arī apaugums ceļa malā radies no nepareizas brauktuves ikdienas uzturēšanas.

Pirms sūdzēties par naudas nepietiekamību, vajadzētu pieprasīt, lai LAU ievēro vismaz pamatnosacījumus. Pēc profilēšanas ceļa klātnei jābūt līdzenai visā platumā, bez šķērsviļņiem un bedrēm. Uz ceļa klātnes nedrīkst atrasties velēna vai lielāki akmeņi. Seguma malās nevar palikt vaļņi. Nomales profilē, ja radušies bojājumi vai tās šķērsprofils nenodrošina efektīvu ūdens novadu. Pēc uzaugumu novākšanas ceļa nomalēm jānodrošina ūdens atvade bez izskalojumu veidošanās.

Minētajās fotogrāfijās redzams, ka nekas tāds nav darīts. Kamēr brauktuves netiks uzturētas atbilstīgi prasībām, to nemākulīga greiderēšana nedos rezultātu un darbiem nekad naudas nebūs gana.