Latvijas bites traucas debesīs

Baušķenieks Artūrs Šlosbergs iemūžina lidojošo cilvēku emocijas.
Dzelteni svītrainas lidmašīnas, skaļi rūkdamas, traucas debesīs. Tad, cilpu apmetušas, strauji krīt lejup, šķiet, tieši uz skatītāju galvām. Pēdējā brīdī pilots pagriež ātruma pārslēgu, un lidaparāts atkal ceļas gaisā.
Tādu īstu aviošovu baušķenieki diezin vai atceras redzējuši. Iespējams, būtu laiks ko tādu mūsu pilsētā organizēt. Latvijā kopš 2008. gada darbojas īpaši augstas kvalitātes lidojošā šovu komanda «Baltic Bees Jet Team» (‘Baltijas bišu komanda’).
Tā ir Latvijas firma, kas regulāri piedalās dažādos svētkos, piedāvājot lidojošās izrādes. Uzstāšanās kalendārs šogad ir ļoti piesātināts. Komanda savas prasmes demon-strējusi Tartu, Daugavpilī, Krasnodarā, Tbilisi un Batumi. Jūlijā uzstāšanās paredzēta Grieķijā, Krievijā, divas izrādes būs Latvijā. Septembrī komanda aicināta uzstāties Čehijā, Francijā, Austrijā un Ķīnā. Pērn vienu nedēļu strādājuši Irānā.
«Baltic Bees Jet Team» tehniskā personāla vidū ir divi baušķenieki. Viens no viņiem ir fotogrāfs Artūrs Šlosbergs.
Domāju, ka daudziem vārds «aviošovs» nav pilnībā izprotams. Izskaidro, kas tas ir!
– Tā ir piecu, dažkārt sešu lidmašīnu grupa, kuru dalībnieki debesīs, teju virs skatītāju galvām, izpilda visas augstākās pilotāžas standarta figūras. Vīri apguvuši arī vairākus individuālo gaisa triku elementus. Lidaparāti griež debesis ar neiedomājamiem manevriem, nereti ātrumā, kas pārsniedz 700 kilometru stundā.
To visu pavada apdullinoša turbīnu rūkšana, atstājot aiz sevis dūmu vērpetes. Dažkārt tās ir šova pasūtītāju vēlamajos krāsu toņos. Tā ir patiesi aizraujoša izrāde.
Šajā izrādē vienu lidaparātu vadi arī tu?
– Protams, ka ne (smejas)! Es pat nezinu, vai kādreiz to gribētu. Mūsu piloti ir augsta līmeņa profesionāļi. Kāds ir vadījis pasažieru lainerus, cits mācījies augstākajā lidotāju karaskolā un sēdējis pie iznīcinātāja stūres. Es šajā šovā esmu videooperators. Iemūžinu lidojumus, vērojot tos no zemes.
Ja ne pie stūres, tad līdzās pilotam taču esi sēdējis?
– Precīzāk būs teikt – aiz pilota. Kompānija šovā izmanto čehu lidmašīnas «L-39C Albatros». Tā ir divvietīga reaktīvā mācību lidmašīna, kas sevi pierādījusi kā piemērotākais pilotu sagatavošanas lidaparāts. Tādā es arī esmu lidojis. Mana pirmā pieredze bija pirms trim gadiem – treniņš lidostā «Jūrmala» Tukumā. Tas bija 40 minūšu aviošova mācību lidojums.
Pirmajā reizē tu biji ļoti nobijies?
– Es tās izjūtas negribētu dēvēt par bailēm. Bija smagi milzīgo pārslodžu dēļ, pie kurām var pierast tikai ar laiku. Lidojuma brīdī jūti, ka viss, kas ir iekšā, tiek it kā saspiests – citkārt uz leju, citreiz uz augšu. Piloti šīm pārslodzēm trenējas. Klientam tas ir fizisks pārbaudījums un emocionāls baudījums, taču pilotu šīs pārslodzes nedrīkst ietekmēt. Viņš ir atbildīgs par lidojuma norisi, un noteikumus nedrīkst diktēt nekādi apstākļi.
Tagad, kad esmu jau reizes četras lidojis, jūtos vieglāk. Katrs lidojums kļūst arvien patīkamāks.
Vai tavs ikdienas darbs ir uz zemes?
– Jā. Mans pienākums ir filmēt šovu. Šim procesam ir «jāpiešaujas», jāzina, kā un no kuras puses lidmašīnas lidos, kā pareizāk uzstādīt kameru. Nofilmētos šova elementus ievietoju sociālajos tīklos. Skatījumu skaits liecina, ka manis uzņemtās epizodes cilvēkiem patīk.
Tāpat lidaparātos ir izvietotas miniatūras kameras uz spārniem, arī salonā. Tajās iespējams fiksēt kabīnē sēdošo pasažieri. Ja klientam ir vēlme, uzņemto materiālu sagatavoju kā mazu videofilmiņu.
Kādas ir klientu grimases?
– Lidmašīnā galvenokārt visi iekāpj ļoti pašpārliecināti. Cilvēks, samaksājot ne mazu naudu, ir sevi it kā jau noskaņojis, ka viņš tagad baudīs šovu par pusotru tūkstoti. Pēc lidojuma klientiem ir citi vaibsti. Jā, cilvēki ir laimīgi, jo ir piedzīvojuši īpašas emocijas, saņēmuši tādu adrenalīna devu, par kuru reti kurš spējis iedomāties.
Daudzi pat nebija īsti apjautuši, kas ir šis individuālais lidojums ar reaktīvo lidmašīnu. Cilvēki nezināja, uz ko viņi parakstījušies.
Protams, pilots strādā tā, lai klients būtu apmierināts. Ja pasažieris jūt, ka viņam kļūs slikti, par to var pateikt pilotam – lidmašīnas ir aprīkotas ar individuālo sarunu ierīcēm. Tad pilots triku sarežģītības pakāpi samazina. Svarīgi tomēr, lai cilvēks izkāpj no lidaparāta priecīgs. Jā, daudzi izvemjas, jo ne visiem organisms pareizi reaģē uz pārslodzi.
Vai ar pretenzijām par samaitāto dzīvi neviens pie jums nav vērsies?
– Nē, drīzāk otrādi. Kad es montēju uzfilmēto, ļoti bieži visinteresantākie kadri ir brīdī, kad cilvēks pēc lidojuma ir uz zemes un vēl varbūt nav izkāpis no lidaparāta. Daudziem skatiens ir sapņaini vērsts tālumā, un acīs var nolasīt gluži vai eksistenciālus jautājumus – kas ar mani noticis, kā tagad dzīvot?
Cik daudzi vēlas piedzīvot šādu izaicinājumu?
– Jā, neraugoties uz prāvo cenu, interesentu netrūkst. Pusotrs tūkstotis mums ir liela nauda, bet ir cilvēki, kam to samaksāt nav problēmu. Motīvi ir dažādi: pašapliecināties, izpausties draugu priekšā. Var būt arī pavisam vienkāršs iemesls – uzņemt adrenalīnu. Vieni to ķer, «lidojot» pa šoseju ar 150 – 200 kilometru ātrumu, citi to rod debesīs.
Tavs darbs ir neparasts. Kas tajā sniedz gandarījumu?
– Jā, tas ir mans darbs, kurā nopelnu algu. Tā ir iespēja ceļot, vērot skaistus skatus, kurus nevar ieraudzīt uz zemes. Vērtīga bija pērn Irānā pavadītā nedēļa. Skaistas bija šovasar Gruzijā nostrādātās dienas. Ļoti augstu vērtēju pieredzi, kuru gūstu, strādājot šajā komandā.
Artūrs Šlosbergs
Dzimis 1989. gadā.
Bauskas pilsētas pamatskolas un Bauskas 2. vidusskolas absolvents.
Latvijas Kultūras akadēmijā ieguvis bakalaura grādu kinooperatora specialitātē.
Vaļasprieks – fotografēšana.
Dzīves moto – uzticēto izdarīt kārtīgi, bieži vien nežēlojot sevi.
Kompānija «Baltic Bees Jet Team» piedāvā individuālus lidojumus pilota uzraudzībā ar lidmašīnu «L-39C Albatros». Tā spēj attīstīt ātrumu no 200 līdz 900 kilometriem stundā. Manevri tiek veikti 200 – 3000 metru augstumā. Samaksājot 1500 eiro, klients gaisā pavada līdz 20 minūtēm.
Gaisa izrādēs 60 – 2000 metru virs zemes tiek veikti vairāk nekā 30 augstākās pilotāžas manevri.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»