Kā iekārtoties labā darbā?
2017. gada 20. jūnijs 00:00

Laiku pa laikam katrs sastopas ar darba meklējumiem. Mēs sapņojam iekārtoties augsti atalgotā, prestižā amatā, iekļauties draudzīgā un atsaucīgā kolektīvā, realizēt savu profesionālo aicinājumu. Taču neprotam pasniegt savas profesionālās prasmes, dažreiz izgāžam sarunas ar kompāniju, kurā sapņojam strādāt.
«Adros Baltija» jau vairāk nekā 20 gadus specializējas personāla atlases jautājumos – palīdz dažādu amatu speciālistiem atrast labākās darba vietas, bet kompānijām – piesaistīt kompetentus kandidātus. Kompānijas vadītājs Aleksejs Saveļ-jevs ir gatavs dalīties ar uzkrāto pieredzi un sniegt vairākus vērtīgus padomus kandidātiem, kuri atrodas meklējumos.
Sāciet ar pozicionēšanos!
«Pozicionēšanās» pirmajā acu uzmetienā ir dīvains mārketinga termins, kas diezin vai attiecas uz darba meklējumiem. Tomēr tā gluži nav. Pie mums vēršas liels daudzums cilvēku ar «putras» pilnu galvu. Viņi nespēj atbildēt uz vienkāršu jautājumu: «Kas es esmu? Es esmu finanšu direktors? Vai es esmu galvenais grāmatvedis? Kādam darbam es piekrītu? Kādu darbu patiesībā meklēju?»
Iedomāsimies, ka speciālista CV ir norādīts, ka viņš ir bijis žurnālists, tad strādājis ar bērniem, tad kļuvis par reklāmas menedžeri un tagad atkal pretendē uz reklāmas menedžera amatu. Darba devējam noteikti radīsies jautājums: «Vai man priekšā ir žurnālists? Vai speciālists darbā ar bērniem? Vai tomēr reklāmas menedžeris?»
Šādā situācijā ir jāformulē nostādne: «Es, Andris Bērziņš, vēlos strādāt konkrētā transporta vai loģistikas kompānijā. Manas kā loģistikas speciālista funkcijas šajā kompānijā ir precīzas un saprotamas. Mana darba alga – precīzi noteikta summa mēnesī.»
Formulējot nostādni šādā veidā, jums būs vieglāk orientēties, sastādot CV un motivācijas vēstuli. Jūs nenorādīsit nevajadzīgu pieredzi, kas izkliedē darba devēja priekšstatu par jums kā par speciālistu ar konkrētām iemaņām un prasmēm. Meklējot darbu, mēs bieži neprotam formulēt informāciju par sevi. Metamies uz dažādiem darbiem, piespiežam darba devēju orientēties nevajadzīgā informācijā.
Pareizi veidojiet CV!
Pieredze rāda, ka vairāk nekā 95% no mūsu saņemtajiem CV ir nepareizi. Pirmā kļūda – apjoms. Ja CV ir uz četrām piecām lapām, tad tas ir «aiz labā un sliktā robežas». Optimālais apjoms ir viena vai divas lapas. Jums ir skaidri jānorāda kontakti, e-pasts un tālrunis. Adresi norādīt nav vērts – diezin vai darba devējs sāks jums sūtīt vēstules uz mājas adresi.
Galvenais CV uzdevums – pirmajā acu uzmetienā ir jābūt skaidram, uz kādu amatu pretendējat. Precīzi iezīmējiet to CV ievaddaļā un darba pieredzē. Ja ir grūti formulēt darba pieredzi – vērsieties pie mūsu speciālistiem vai jebkuriem citiem rekrūteriem! Viņi noteikti palīdzēs precīzi formulēt iepriekš iegūto pieredzi.
Visizplatītākā kļūda CV – nenorādīt darba rezultātus. Grāmatveža darba rezultāta piemērs: «Pieņēmu grāmatvedību, štatā bija pieci darbinieki, dokumenti tika apstrādāti nepietiekami ātri. Palīdzēju izstrādāt jaunus dokumentu aprites procesus, ieviesu datorsistēmu, samazināju štatus par trim kolēģiem, informācijas apstrādes produktivitāte palielinājās divas reizes.» Vai «septiņu darba gadu laikā izturēju deviņas VID pārbaudes bez aizrādījumiem, bez neviena soda».
Runājot par pārdevējiem – tikai viens no desmit pārdevējiem kārto padarītā darba statistiku. Pārdevēji, ja jūs vēlaties attīstīties un virzīties pa karjeras kāpnēm, noteikti skaitiet un mēriet savu efektivitāti! Projektos, gabalos, stundās! Kā arī, ja jūs norādāt konkrētu darbavietu, miniet arī kompānijas nosaukumu, amatu, pienākumus! Starp citu, pienākumi var būt ne vairāk kā trīs četri. Kad cilvēks uzrāda desmit dažādus pienākumus, tas izraisa šaubas, vai cilvēkam ir bijusi konkrēta specializācija vai viņš bija «pīles» lomā – slikti peldēja, slikti lidoja, slikti staigāja.
Norādiet pieredzē sasniegto!
Ja speciālists pretendē uz darbu valsts struktūrā, ir jāatceras, ka līdzīgās iestādēs darbs ir virzīts uz procesu, nevis rezultātu. Speciālisti darbojas saskaņā ar procedūrām, iekšējie procesi viņiem ir daudz svarīgāki nekā rezultāti. Ir jānorāda pieredze, vadoties no šīs nostādnes.
Tehniskajiem speciālistiem ir vērts norādīt projektu vadīšanas pieredzi, konkrētas instalācijas vai tehniskās realizācijas. Var minēt aptuvenu projektu skaitu vai kvalitatīvi izpildītu procesu daudzumu gabalos vai periodos.
Mārketologi var norādīt realizētos projektus, to, vai ir palielinājusies kompānijas tirgus daļa viņu darbības laikā. Grāmatvežiem ir vērts akcentēt pildāmos pienākumus. Juristam – norādīt precizitāti. Dizaineram – likt akcentu uz kreativitāti.
Vai ir vērts izmantot grafiku?
Atkarībā no tā, uz kādu amatu kandidāts pretendē, CV var saturēt papildu elementus. Piemēram, dizainera CV var saturēt grafiku, ikoniņas, infografiku. Tomēr, ja kandidāts pretendē uz bankas amatu un ir nosūtījis CV ar infografiku, visticamāk, viņa kandidatūru noraidīs. Pajautājiet sev – vai jums ir nepieciešams līdzīgs risks krāsainā CV dēļ?
Ja vēlaties izcelt konsekventumu, konfidencialitāti, rūpīgumu – labāk izvēlēties pie standarta formāta CV, piemēram, «Europass».
Kādā valodā rakstīt?
Šeit viss ir pietiekami vienkārši. Darba sludinājuma teksts ir signāls, kādā valodā ir jāsūta CV. Ja sludinājums par vakanci ir izvietots latviešu valodā, tad arī jānosūta latviešu valodā. Ja angļu, droši sūtiet angļu valodā! Dažos gadījumos nav lieki piezvanīt darba devējam un uzdot tiešu jautājumu, kādā valodā viņš sagaida CV.
Ja amats paredz komunikāciju ar starptautiskiem tirgiem, CV var sūtīt divās valodās – latviešu un angļu.
Kā ģērbties uz pārrunām?
Nesen mēs ar kolēģiem apspriedām, kā ir vērts ģērbties IT speciālistiem. Tā ir atsevišķa tēma, tomēr esmu gatavs dalīties ar vispārīgiem padomiem.
Ir skaidrs, ka apģērbs pauž noteiktu ideju, piedaloties darbā pieņemšanas pārrunās. Ja mēs runājam par bankas jomu, tur ir jāakcentē stingrība, askētiskums, rūpīgums. Aplieciet kaklasaiti, uzvelciet konservatīvu uzvalku un visu, kas izceļ konservatīvismu!
Solīda cilvēka radošs variants – «casual» jeb ikdienas neoficiāls ģērbšanās stils, bieži vien tie ir džinsi, kurpes, žakete.
Nesāciet ar «sapņu kompāniju»!
Pienākot aktīvas meklēšanas periodam, kandidāti bieži «skrien» uz interviju tajā kompānijā, kurā vienmēr ir sapņojuši strādāt. Tomēr visbiežāk sarkst un bālē, neatrod vajadzīgos vārdus un izgāž pārrunas.
Mūsu priekšlikums – noteikt četras piecas kompānijas, kur vēlētos strādāt, un tikpat daudz kompānijas, kur negribētu strādāt. Un, lai cik dīvaini tas būtu, sāciet tieši no otrā saraksta! Izejot dažas intervijas «sliktās» kompānijās, jūs iegūsit «sportisku formu», izpratīsit situāciju tirgū, pārrunu veikšanas sistēmu un to, kādu samaksu prasīt.
Pats interesantākais sākas tad, kad «baisajā un briesmīgajā» firmā izsaka darba piedāvājumu. Iznāk, ka jums tagad ir reāls piedāvājums! Tieši šajā brīdī droši dodieties uz interviju savā sapņu kompānijā! Reālais piedāvājums ļaus jums justies daudz pārliecinošāk.
Prasīt vairāk vai mazāk?
Cilvēki bieži meklē stāvokli, amatu, naudu, bet maz laika velta savu iemaņu attīstīšanai. Ja jūs mācāties valodas, labi programmējat, strādājat ar datubāzēm vai apgūstat jaunus mārketinga paņēmienus, tad nauda un statuss paši jūs atradīs. Lielas algas dēļ ir vērts ieguldīt pašattīstībā.
Tomēr, pirms dodaties uz pārrunām, ir jāiepazīstas ar informāciju, cik par konkrētiem darbiem maksā tirgū. Tad vajag pārlaist skatu minētajai pieredzei, reāli novērtēt savas spējas un ambīcijas.
Daudzus darba devējus kaitina, ja speciālisti pamato algu ar izdevumiem par kredītu, mājokli, ēdienu, sporta klubu. Šī pieeja ir nepareiza, jo darba devējam nav jāinteresējas par darbinieku personīgajiem izdevumiem. Daudz pareizāk ir pateikt vidējo algu savā specialitātē un pamatot nosaukto summu. Piemēram: «Es vēlos saņemt 10% vairāk par vidējo darba atlīdzību manā specialitātē, jo esmu labs speciālists, vadoties pēc maniem iepriekšējā darba rezultātiem.» Darba devējs sapratīs, ka viņš jūs pieņem ar augstāku algu, bet arī iegūst rezultātu, kas ir augstāks par vidējo.
Kopumā ir vērts atcerēties, ka darbā pieņem par konkrētām iemaņām un rezultātiem, kurus mēs varam dot kompānijai. Definējiet pašpozicionēšanos, saprotami formulējiet CV, precīzi aprakstiet pieredzi un iemaņas un neaizmirstiet patrenēties pārrunās «sliktās» kompānijās! Galu galā jums viss izdosies. Vēlam veiksmi!
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»