BauskasDzive.lv ARHĪVS

Mākslā iedziļinās profesionāļu vadībā

Aina Ušča

2017. gada 20. jūnijs 00:00

656
Mākslā iedziļinās profesionāļu vadībā

Bauskas kultūras centra (BKC) gleznošanas studijas «Meistars Gothards» dalībnieki 16. jūnijā piedalījās izglītojošā ekskursijā muzejā «Rīgas Birža», lai apmeklētu izstādi «Prado 12 raksturi».

Minētā ekspozīcija ir unikāla – Madrides slavenā Prado muzeja pirmais sadarbības projekts ar Baltiju. Izstādi, kas atvērta jau pāris mēnešu, var aplūkot līdz 16. jūlijam.

Sākums jaunai tradīcijai
Braucienu organizēja BKC studijas «Meistars Gothards» vadītāja Inga Krolle.  Atsaucība un interese par izstādi bija ļoti liela. Negaidīts pārsteigums studijas dalībniekiem muzejā izrādījās tikšanās ar bijušo ilggadējo gleznošanas skolotāju Elgu Grīnvaldi, kura kopš pagājušā gada dzīvo Florencē. Kopā ar saviem audzēkņiem izstādi apmeklēja arī gleznošanas pasniedzējs Māris Upzars un studijas «Meistars Gothards» konsultante Laura Matilde Ikerte.

Izbraukumos, dažādu izstāžu atklāšanā Latvijā, Lietuvā un plenēros studijas dalībnieku nelielas grupas ir piedalījušās arī agrāk, taču 16. jūnija mācību ekskursija bija pirmā, kurā tika aicināti visi amatiergleznotāji. Tas ir sākums jaunai tradīcijai.

Protams, izstādes Rīgā katrs var apmeklēt individuāli, taču interešu grupā informācija tiek uztverta daudz produktīvāk, spriež Laura Matilde Ikerte. Viņa turpina: «Ekspozīciju «Prado 12 raksturi» izstaigājām ne reizi vien. Tā bija lieliska iespēja, aplūkojot konkrētus māk-slas darbus, ar studistiem iedziļināties sarunās par profesionālo meistarību, analizējot autoru silu, detaļas, nianses. Mans kolēģis Māris Upzars un es varējām dalīties savā pieredzē un izjūtās. Neformālā gaisotnē cilvēki atveras, nebaidās uzdot jautājumus, ko gleznošanas nodarbībās dažreiz kautrējas darīt. Tad arī  nav laika garām sarunām, jo visiem jāveic noteikts uzdevums. Ļoti priecājos par Ingas Krolles iniciatīvu un ticu, ka mācību ekskursijas kļūs par studijas tradīciju.» 

Ikviena glezna ir stāsts
Izstādi «Prado 12 raksturi» baušķeniekiem palīdzēja iepazīt gide –  muzeja «Rīgas Birža» izglītojošo programmu kuratore Maija Mackus. Viņa aizraujoši un ārkārtīgi interesanti komentēja Prado muzeja kolekcijas gleznas, ne mirkli neieslīgstot liekvārdībā vai mākslas darbiem pievienoto anotāciju atkārtošanā. Maija atklāja zīmīgas un neparastas detaļas gan par gleznu saturu, gan autoriem. Viņa prata apbrīnojami labi ieskicēt arī laikmeta kontekstu.

Kolekcijā ir spāņu, itāliešu, flāmu un franču gleznotāju 16. – 19. gadsimta gleznas. Katra vēsta par atšķirīga rakstura sievietēm. Pirmo reizi Rīgā tiek eksponēti Venēcijas slavenākā meistara Paolo Veronēzes, Flandrijas glezniecības grandu Pītera Paula Rubensa un Antonisa van Deika darbi, spāņu klasiķa Fransisko Goijas, kā arī šī perioda citu pazīstamu spāņu un franču mākslinieku gleznas – sieviešu portreti vai alegoriskas figurālas kompozīcijas.

Katras gleznas anotācijas sadaļas nosaukums atspoguļo kādu sievietes rakstura iezīmi. Tā ir vispārināta, nevis attēlotajām personām vai alegoriskiem tēliem piemītoša. Šis ir ļoti veiksmīgs izstādes kuratoru koncepts, kas samazina distanci starp skatītāju un senlaikos tapuša mākslas darba subjektu, to pietuvinot vērotājam.

Vārdi un tituli
Maija Mackus atklāj: «Izstāde «Prado 12 raksturi» ir Madrides Prado muzeja jaunā direktora Migela Falomira pirmais nozīmīgākais projekts un pirmā pieredze eksponēt   Spānijas nacionālos dārgumus Rīgā. Esam bezgala priecīgi par sadarbības jauno iespēju. Prado muzejam Madridē drīz būs 200 gadu. Tā kolekcijas ir kā Spānijas vēstures vizuāls stāsts, jo Prado ekspozīciju un krājuma lielāko daļu veido spāņu monarhu gleznu kolekcijas.»

Izstādes titulglezna, kas redzama afišās, ir Francijas princeses Elizabetes portrets, kura autors ir franču mākslinieks Franss Purbuss Jaunākais. Elizabeti viņš  uzgleznoja 13 gadu vecumā pirms princeses laulībām ar spāņu karali Felipi I. Tad Elizabete kļuva par karalieni Izabellu. Izstādes «sejas» portrets ir brīnumains gan personas izteiksmīguma, gan tērpa detaļās.

«Prieks, ka flāmu 17. gadsimta gleznotāja Paula Pītera Rubensa alegoriskais, antīkajā mitoloģijā balstītais darbs «Cerēra un divas nimfas» arī ir šajā kolekcijā. Ce-rēra ir seno romiešu auglības simbols. Rubenss bija ne vien atzīts gleznotājs, bet arī ievērojams 17. gadsimta diplomāts. Audeklu, kas ir aplūkojams mūsu izstādē, viņš kopā ar vēl septiņām paša gleznām uzdāvināja Spānijas galmam un pats tos nogādāja karaļa rezidencē Madridē.  Katoliskajā Spānijā tādas vaļības kā sieviešu kailfigūru gleznojumi publiski netika pieļauti, tādēļ karaļnamā tika ierīkots slepens kabinets to aplūkošanai,» stāsta Maija Mackus.

Intriģējošs piedāvājums
Katru piektdienas vakaru līdz muzeja slēgšanai «Rīgas Biržā» notiek tematiskas lekcijas par ekspozīcijai pieskaņotiem tematiem. Baušķenieki apmeklēja mākslas  zinātnieces Ksenijas Rudzītes lekciju par ziedu simboliku Rietumeiropas mākslā no viduslaikiem līdz 18. gadsimtam. Daudzi rīdzinieki un interesenti no reģioniem lekcijas apmeklē regulāri.

Monta Zavaduļina, Pierīgas iedzīvotāja, sacīja, ka cikla izcilāko lekciju par tēmu «Svētie un kārdināšana» esot lasījis Rundāles pils muzeja direktors, gleznotājs un mākslas zinātnieks Imants Lancmanis. Prado muzeja eksponētajā kolekcijā ir flāmu autora Pītera Kuka van Alsta kompozīcija «Svētā Antonija kārdināšana», bet šis sižets arī vēlākos laikmetos ir aizrāvis simtiem gleznotāju. Iespējams, ka pazīstamākā ir 20. gadsimta sirreālista Salvadora Dalī  glezna.

Maija Mackus atklāj, ka izstādes slēgšanas dienā, 16. jūlijā, apmeklētājus gaidīs pārsteigums – jaunizveidotā vīru kora «Rīgas Birža» uzstāšanās. Repertuārā būs dažādu Spānijas reģionu 16. gadsimta mūzika.