BauskasDzive.lv ARHĪVS

Sola sudraba pogas un mēteli

Vilnis Auzāns

2017. gada 16. jūnijs 00:00

715
Sola sudraba pogas un mēteli

Latvijā, īpaši laukos, sarūk iedzīvotāju skaits. Līdz ar to samazinās pasažieru daudzums sabiedriskajā transportā, sarūk pārvadātāju ieņēmumi.

Atbilstīgi noteikumiem valstij starpība starp nopelnīto un pašizmaksu ir jāsedz. Diemžēl daudzos reisos valsts tādējādi spiesta samaksāt pārvadātājam pat līdz 85 procentiem no pašizmaksas. Tās ir milzu summas, un ir jārod risinājums to samazināšanai. Jāteic gan, ka reiss Bauska–Rīga ir viens no nedaudzajiem valstī, kur dotāciju apmērs ir minimāls. Tās rodas galvenokārt tādēļ, ka, gādājot par iedzīvotāju ērtībām, autobusi kursē ļoti bieži. Ja reisu skaitu samazinātu, maršruts nebūtu jādotē. Taču par to vismaz pašlaik netiek runāts.

Apmēram puse valstij piederošo grantsceļu ir kritiskā stāvoklī. Bijušajā Bauskas rajonā to remonts šogad nav paredzēts. Šīs negatīvās informācijas gūstā par savu pakalpojumu nodrošināšanu turpina domāt valsts SIA «Autotransporta direkcija» (ATD).

Nav braucis ar autobusu
ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš šonedēļ, 12. jūnijā, bija laikraksta «Bauskas Dzīve» redakcijā, lai vēstītu par viņa pārraudzības jomas – sabiedriskā pasažieru transporta – attīstības plāniem. Viena no priekšsēdētāja atklāsmēm radīja mulsumu – K. Godiņš «Bauskas Dzīvei» atzinās, ka viņš neatceroties, kad pēdējo reizi braucis ar pasažieru autobusu. Taču esot apmeklējis visus pasažieru pārvadātāju uzņēmumus, iepazinies ar to rīcībā esošo autoparku, tādēļ nozari pazīstot labi. Tāpēc viņš ar pārliecību prezentēja ATD speciālistu izstrādāto sabiedriskā transporta attīstības koncepciju laikam no 2021. līdz 2030. gadam.

«Aips» izskatās labi
Pētījumā izvērsti izklāstīta pašreizējā situācija. Valstī vidējais sabiedriskā transporta vecums pašlaik ir 12,3 gadi. Vecākajam pa Latvijas ceļiem ripojošajam pasažieru autobusam ir 38 gadi, pērn pārvadātāji nopirkuši 117 pilnīgi jaunus autobusus. K. Godiņš atzina, ka Bauskas uzņēmums SIA «Aips» uz šī fona pozitīvi izceļas. Te šogad iegādāti trīs jauni autobusi, pērn nopirkti četri jauni braucamie, autobusu parka vidējais vecums ir 10 gadi. Jaunajā koncepcijā paredzēts, ka autobusi nedrīkstēs būt vecāki par 15 gadiem, vidējais transportlīdzekļu vecums nedrīkstēs pārsniegt desmit gadu.

Pašlaik izvirzīt augstākas kvalitātes prasības pārvadātājiem liedz daudzie vairāku gadu laikā noslēgtie 63 dažādi līgumi ar pārvadātājiem. Daļa noslēgto līgumu beigsies 2018. gadā, vairums ir spēkā līdz 2020. gadam. Turklāt 16 procentos līgumi ar pārvadātājiem noslēgti pa tiešo, nerīkojot konkursu. Jaunā koncepcija šādu praksi neparedz. Tiesības strādāt kādā maršrutā būs jāiegūst konkursā, tas radīs konkurenci, tādējādi liekot pārvadātājiem domāt par piedāvātā pakalpojuma kvalitātes paaugstināšanu.

Bijušā rajona robežās
Sarunā K. Godiņš uzskaitīja vēl virkni pozitīvu ieguvumu, kuri būs iespējami, īstenojot jauno koncepciju. Tā paredz pasažieru pārvadājumiem Latviju sadalīt 20 maršrutu tīklu daļās. Mūsu pusē šī teritorija būtu bijušā Bauskas rajona robežās. Tas pasažieriem nodrošinās ērtāku un izdevīgāku satiksmi, atvieglos maršrutu plānošanu, uzņēmējiem būs ērtāka maršrutu pārvaldīšana, lielākas peļņas un attīstības iespējas. Jāatzīst gan, ka mūsu četros novados tas neko būtisku nemaina.

Vienotu prasību izstrāde samazinās pakalpojumu pašizmaksu. Arī pasažieri varēs rēķināties, ka cena par nobraukto kilometru būs vienāda kā Daugavpils pusē, tā arī Kurzemes piejūras novados.

K. Godiņš tomēr uzsvēra, ka izmaiņas noteikti būs jāveic arī Bauskas puses maršrutos. Tieši tādēļ pašvaldība aicināta izzināt iedzīvotāju vēlmes par izmaiņām sabiedriskā transporta maršrutu tīklā.

Virkne ekstru
Jaunā koncepcija paredz daudz stingrākas prasības pārvadātājiem, piedaloties konkursā par tiesībām apkalpot izvēlētos maršrutus. Autobusi būs jāaprīko ar vizuālo un audio informāciju par pieturvietām, jānodrošina biļešu tirdzniecībā bezskaidras naudas norēķini. Salonos jābūt ventilācijas un apkures sistēmām, videonovērošanas kamerām. Būs jāuzstāda speciāli alkometri vadītājiem, kā arī globālās pozicionēšanas sistēma. Braucēji būs jānodrošina ar bezmaksas bezvadu internetu, individuālo apgaismojumu virs sēdekļiem, kā arī vēl virkni citu ekstru.

«Esam veikuši aprēķinus, kas rāda – šo visu prasību ievērošana pārvadātājam varētu radīt sadārdzinājumu līdz vienam centam par kilometru. Pasažieru ērtību un drošības dēļ tā nav liela summa. Uzlabojot servisu, mēs panāksim, ka arvien vairāk cilvēku izvēlēsies braukt ar sabiedrisko transportu. Laikā, kad vērojama pasažieru skaita samazināšanās, katrs papildu braucējs ir nozīmīgs,» vērtē
K. Godiņš.

Attālināti no realitātes
Ar prasībām, kuras tiek gatavotas pārvadātājiem jaunajam konkursam, iepazinies arī SIA  «Aips» vadītājs Uldis Kolužs. «Bauskas Dzīvei» viņš tās atzina par nepamatotām, attālinātām no šodienas realitātes. Ir skaisti runāt par 21. gadsimta pasažieru pārvadājumiem, bet tie jāveic pa 20. gadsimta kvalitātes ceļiem. Tādēļ šādas prasības šķiet pārspīlētas.

Daudzviet lauku iedzīvotājiem primārais ir autobuss, kas spēj viņus nogādāt novada centrā. Individuālais apgaismojums, drošības jostas visām sēdvietām, elektroniskie tablo un Wi-Fi – tas drīzāk atgādina sudraba pogas pie noplīsuša lupatu mēteļa, tā spriež U. Kolužs. «Bauskas Dzīve» piebilst, ka no rudens līdz pavasarim dangainajos grantsceļos pasažieris ir laimīgs, ja autobusam kāds ritenis nenokrīt. Šādos apstākļos piedāvāt viņam iespēju sērfot mobilajā telefonā vai planšetē šķiet pat nekorekti.

 ATD vadītājam šāds pesimisms nav pieņemams. K. Godiņš uzskata, ka ir jātiecas pēc pozitīvā. «Mums ir jātic, ka būs reiz gan sudraba mētelis, gan sudraba pogas,» pārliecināts K. Godiņš. Tajā pašā laikā viņš nespēja paskaidrot, kā tiks panākta grantsceļu sakārtošana, lai pārvadātājiem sirds nesāpētu, laužot pa bezceļiem jaunos autobusus. Turklāt gan pasažieru pārvadājumi, gan valsts autoceļu uzturēšana ir vienas Satiksmes ministrijas pārziņā. Nesenā sarunā ar «Bauskas Dzīvi» satiksmes ministrs Uldis Augulis neko konkrētu par valstij piederošo grantsceļu kvalitātes uzlabošanu nespēja pateikt. Viņa attieksme skaidri manāma arī šajā atvērumā lasāmajā tekstā «Ministrs nepievērš uzmanību grantsceļiem».

Visiem nav samaksāts
K. Godiņa uzburto pozitīvo ainu bojā vēl kāda realitāte. Valsts jo-projām ir parādā pārvadātājiem par viņu sniegtajiem pakalpojumiem. To atzina arī ATD amatpersona: «Par 2016. gadu valsts pārvadātājiem ir parādā ap sešiem miljoniem eiro. Tas ir kopā gan par vilcieniem, gan pilsētu un starppilsētu maršrutiem. Atsevišķi reģionālo un vietējo pārvadājumu sniedzējiem šis parāds ir viens miljons eiro. Mīnuss diemžēl ir arī šogad.»

ATD vadītājs gan pauda, ka līdz ar jaunās koncepcijas stāšanos spēkā šādiem parādiem vairs nevajadzētu rasties.

Nelegālos pārvadātājus nespēj izskaust
Nav noslēpums, ka zaudējumus valsts dotētajiem pārvadātājiem rada nelegāļi. Šis fakts nevienam nav svešs, taču izskausts tas netiek. To atzina arī K. Godiņš. ATD vadītājs minēja gadījumu, kad viņam, ejot gar autoostu, kāds cilvēks vaicājis, vai nevajag par lētāku samaksu aizvest uz Daugavpili.

K. Godiņš uzskata, ka ar šo problēmu jācīnās Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts policijai. To izskaust nav ATD spēkos.

Autoosta būs Torņakalnā
Reģionu pasažierus satrauc arī dzirdētais par Rīgas Starptautiskās autoostas pārvietošanu uz Torņakalnu Daugavas kreisajā krastā. Tas tiek minēts kā pagaidu variants, kamēr pilsētas centrā izbūvēs jauno «Rail Baltica» trasi. Taču nav izslēgts, ka Torņakalns no pagaidu versijas ar laiku pārvēršas par pastāvīgu Bauskas–Rīgas autobusu galapunktu. Ja šajā situācijā paliek spēkā pašreizējā kārtība, tad pie 3,05 eiro par braucienu no Bauskas līdz Rīgai nāksies piemaksāt vēl 1,15 eiro. Šāds sadārdzinājums noteikti nevairos sabiedriskā transporta izmantotāju pulku.

K. Godiņš par šo problēmu sacīja, ka risinājumam vēl ir ļoti daudz nepilnību: «Torņakalnam jābūt gatavam uzņemt autobusu pasažierus ap 2021., 2022. gadu. Esam runājuši ar Rīgas domi, prasot, kā tiks nodrošināta pasažieru nokļūšana centrā. Vēl gadi divi ir šī jautājuma risināšanai. Mums ir svarīgi, lai pasažieri nebūtu zaudētāji.»


Aicinājums novada iedzīvotājiem
Lai pilnveidotu reģionālo maršrutu tīklu, padarot to pievilcīgāku pasažieriem un vienlaikus uzlabotu reisu rentabilitātes rādītājus, ATD lūdz līdz 1. jūlijam sniegt priekšlikumus mūsu četru novadu apkalpojošo maršrutu reisu izpildes laika izmaiņām, lai pieskaņotu reisus novadu iedzīvotāju vajadzībām.

Ja nepieciešama informācija par novadu apkalpojošiem maršrutiem, lūgums sazināties ar VSIA «Autotransporta direkcija» pa tālruni 67686499 vai rakstot uz elektroniskā pasta adresi: janis.lagzdons@atd.lv. Iedzīvotāji līdz 27. jūnijam savus priekšlikumus var iesniegt arī pagastu pārvaldēs.