BauskasDzive.lv ARHĪVS

Latvijas sarežģītākā maršruta problēmas

Uldis Varnevičs

2017. gada 28. februāris 00:00

128
Latvijas sarežģītākā maršruta problēmas

Sabiedriskā transporta pārvadājumu maršruta Bauska–Rīga autobusu vadītāji pauduši neapmierinātību ar akciju sabiedrības «Nordeka» amatpersonu attieksmi pret darbiniekiem.

Transporta plūsma uz A7 maģistrāles posmā Bauska–Rīga ir intensīvākā Latvijā, līdz ar to publisko pārvadājumu maršruts Bauska–Rīga arī ir sarežģītākais valstī. «Ļoti aktīva satiksme, daudz pieturu un pasažieru, sastrēgumi, ierobežots laiks – tas raisa stresu, turklāt papildu spriedzi rada uzņēmuma amatpersonu attieksme,» atzīst autobusa vadītājs Broņus Matuzonis, kas pašlaik devies pensijā.

Vainīgais – šoferis
16 šoferi parakstījuši iesniegumu a/s «Nordeka» vadībai, izvirzot vairākas prasības, informē B. Ma-tuzonis. Lielu neapmierinātību raisot kontrolieru darbība. Ja pasažierim ir biļete līdz Iecavai, bet viņš brauc tālāk, kontrole atzīst – vainīgs šoferis. Pārkāpēju dēļ nav 140 – 160 eiro prēmijas.

«Bauskas Dzīve» aprunājās ar vairākiem šoferiem, kas nevēlējās paust savu vārdu. «Darba līgumā ierakstīts, ka esmu autobusa vadītājs ar papilddarbu – konduktors. Tur nav minēts, ka esmu kontrolieris. 66 kilometros ir 36 pieturas, gandrīz tikpat daudz kā garākā maršrutā līdz Alūksnei. Kā lai atceras, līdz kurai pieturai katrs pircis biļeti?» situāciju skaidro viens no šoferiem. Kontrolieri soda autobusu vadītājus. «Ko var paņemt no pārkāpēja? 15 eiro, bet mums atņem prēmiju,» sašutuši šoferi. Viena no prasībām – lai ir nevis viena, bet divas kontrolieres, kas nodrošinātu godīgāka lēmuma pieņemšanu.

Pirms aiziešanas pensijā par līdzīgu situāciju sodu saņēmis arī B. Matuzonis. Viņš plāno tiesāties ar a/s «Nordeka», jo uzskata, ka nav vainīgs. «Mūsu uzņēmumā strādājošie autobusu vadītāji par kvalitatīvu darbu tiek prēmēti, vadoties no uzņēmuma resursiem un konkrētā mēneša rezultātiem. Ja konstatēti pārkāpumi, pieļaujama prēmijas samazināšana vai neizmaksāšana,» uzņēmuma viedokli «Bauskas Dzīvei» pauž Sergejs Konopijevs, a/s «Nordeka» pasažieru pārvadājumu daļas direktors.

Prēmijas kā soda līdzeklis
Viena no šoferu prasībām – paaugstināt pamatalgu. «Diemžēl a/s «Nordeka» vadība turpina piekopt iepriekšējo atalgojuma politiku – vairāk nekā 50 procentu no darba samaksas veido prēmijas un piemaksas. Šoferi ir piekrituši šādiem nodarbinātības nosacījumiem, slēdzot darba līgumu. Bez kolektīvas rīcības nav iespējami nekādi grozījumi,» «Bauskas Dzīvei» pauda arodbiedrības LABA pārstāvji, kas pirms vairākiem gadiem rīkoja streiku ar prasību paaugstināt atalgojumu a/s «Nordeka».

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrības valdes priekšsēdētājs Juris Kalniņš uzskata, ka uzņēmumu vadītāji pārāk bieži izmanto prēmijas un citas piemaksas, lai sodītu šoferus un tādējādi ietaupītu. «A/s «Nordeka» nav sliktākā darba samaksas sistēma Latvijā, bet nav arī tā, ko gribētu redzēt. Nepieciešama atalgojuma paaugstināšana,» uzskata J. Kalniņš.

Vajadzīgs koplīgums
A/s «Nordeka» vadība pagaidām nekādas pārmaiņas nav iecerējusi. «Uzņēmuma vadība rūpējas par darbiniekiem un darba vidi, stingri ievēro atpūtas un darba režīmu, virsstundu darbs pieļauts saskaņā ar Darba likuma prasībām. Uzskatām, ka B. Matuzoņa informācija neatbilst reālajai situācijai uzņēmumā,» informē S. Konopijevs.

Autobusu vadītāji vēlas, lai mainītos attieksme. «Braucam kā taksometri – nespēj ieskrieties un jau bremzē. Tumšā laikā pasažieri slēpjas stāvvietās un ir ieraugāmi vien pēdējā brīdī. Ne vienmēr viņus var pamanīt. Ja pabraucam garām, esam vainīgi. Sastrēgumu dēļ vēlāk nokļūstot Rīgas autoostā, tas pats – šoferi vainīgi un sodāmi. Nepamanījām, ka biļete nav nopirkta līdz galam, kaut kas atgadās salonā – atkal vainīgi. Visā vienmēr vaino šoferus,» sarūgtināti gan par vadības, gan pasažieru attieksmi ir autobusu vadītāji.

2020. gadā būs jauni konkursi par tiesībām veikt pārvadājumus zonās. «Būs jācīnās, lai nebūtu nosacījums, ka uzvar lētākais iepirkums, jo tas atsaucas uz šoferu algām. Gribam panākt, lai šoferi slēdz koplīgumu ar darba devējiem,» informē J. Kalniņš. Viņš uzsver, ka tas nav atkarīgs tikai no arodbiedrības – vajag arī šoferu atbalstu, bez tā daži arodbiedrības vadītāji vien neko nepanāks.