Mašīnā klausās audiogrāmatas

Pirms pusgada par valdes priekšsēdētāju vienam no Eiropas tirgus līderiem – olu un to produktu ražotnei «Balticovo» Iecavas novadā – kļuva Vadims Vlasovs. Intervijā «Bauskas Dzīvei» biznesa vadītājs atklāj – «Balticovo» ir lielisks uzņēmums, viņam patīk te strādāt. Firmas produktus Vadims zina jau sen, vienmēr bijis to pircējs, bet Iecavas maltīšu vietas un skaistais parks rīdziniekam ir atklājums.
Kā kļuvāt par «Balticovo» vadītāju?
– Uzņēmumā sāku strādāt 2015. gada oktobrī kā attīstības un ražošanas vadītājs, no 2016. gada jūlija esmu valdes priekšsēdētājs. Mana iepriekšējā darbavieta bija koku pārstrādes uzņēmumā «Stora Enso» Igaunijā, bet pārsvarā savu karjeru esmu veidojis pārtikas uzņēmumos dažādās pozīcijās.
Kas «Balticovo» ir citādi, salīdzinot ar jūsu iepriekšējo pieredzi?
– «Balticovo» strādā ar dzīvniekiem, tā ir galvenā atšķirība. Ir dažas nianses, bet procesi ir līdzīgi visos pārtikas uzņēmumos. Iegūstot produktus no dzīvniekiem, jāievēro labturības un biodrošības noteikumi.
Galvenais mūsu produkts ir olas, pēc tam nāk olu masa – baltums un dzeltenums, kā arī vārītas olas, pankūku mīkla u. c. Pie tik plaša spektra vadītājam jāzina, kas notiek tirgū, kā strādā konkurenti, jāpārvalda ražošanas procesi. Tāpēc sāku kā attīstības un ražošanas vadītājs, lai uzzinātu darba nianses un varētu labāk plānot gan pārdošanu, gan izaugsmi.
Kādā situācijā pārņēmāt uzņēmuma vadību?
– Uzņēmumā situācija bija stabila, bet tirgū tā bija diezgan smaga. Olu cenas bija ļoti zemas, desmit gadu laikā zemākajā līmenī. Diezgan sīva konkurence bija no Polijas un Ukrainas ražotājiem. Eiropas tirgū bija liela olu pārprodukcija, salīdzinot ar 2015. gadu, kad bija ievērojams eksports uz ASV un visi ražoja daudz. Izaicinājums bija diezgan smagā tirgus situācijā atrast, kur varam samazināt izmaksas, lai saglabātu konkurētspēju. Meklējām dažādus risinājumus – investējām ražošanas optimizācijā, procesa uzlabošanā, nevis vienkārši samazinājām kaut ko. Paralēli strādājām ar partneriem, kas mums piegādā taru un izejvielas, meklējām, kur varam samazināt cenu, transporta izmaksas. Plānotais gada ietaupījums būs vairāk nekā 500 tūkstoši.
Kā vajadzība samazināt izmaksas ietekmēja investīcijas?
– Mēs strādājām tā, lai varētu ieguldīt attīstībā. Šogad maijā plānots pabeigt jaunu jaunputnu mītni, kur investēts gandrīz miljons eiro. Februārī sākam graudu pirmapstrādes kompleksa būvi, kur ir trīs miljonu ieguldījums ar Eiropas naudu. 2016. gadā sākām ražot ne tikai svaigas, bet arī vārītas un nolobītas paipalu olas dažādos iepakojumos. Produkts nonāk gan «HoReCa» («hotels, restaurants, catering» jeb viesu apkalpošana – red.) sektorā, gan mazā iepakojumā tieši mazumtirgus pircējiem. Tā paredzēta kā ātri pieejama, veselīga uzkoda ar septiņām paipalu olām cilvēkiem ar aktīvu dzīvesveidu. Tas ir nišas produkts, un šis virziens pašlaik attīstās strauji. Mēs meklējam, kā pievienot saviem produktiem papildu vērtību, lai piedāvātu tos šajā segmentā.
Kā jūsu vadības laikā mainījusies «Balticovo» situācija Eiropas tirgū?
– Mums ļoti svarīgs ir eksporta tirgus. Mēs pašlaik eksportējam 65% kopējā apgrozījuma. Agrāk šī daļa bija 70%, bet palielinājies ražošanas apjoms. Mums ir stiprākās pozīcijas Latvijā un Baltijas valstīs, ko dēvējam par mājas tirgu un kur vairāk varam kontrolēt cenas. Kad testējam kādu jaunu produktu, uzreiz vērtējam to Baltijas mērogā. Ārpus Latvijas situācija ir citāda, ja produkcijas apjoms ir liels, cenas ir zemākas. Pašlaik mūsu otrais lielākais tirgus pēc apgrozījuma ir Čehija.
Kas ir jūsu galvenie konkurenti?
– Tie ir Eiropas lielākie ražotāji, galvenokārt no Polijas, kur ir diezgan attīstīta putnkopības nozare. Tā kā Polijā ražo 170% pašu patēriņa, tāpēc eksportē daudz. Ir lieli uzņēmumi gan Lietuvā, gan Igaunijā un Ziemeļvalstīs. Tagad Eiropas Savienības tirgū ar eksporta kvotām ienāk Ukrainas ražotāji. Mūsu konkurentiem ir gan svaigas olas, gan vairumtirgus produkti ēdināšanas sektora klientiem, tāpēc sacensība ir cieša.
Vai ražošanā ir kādas inovācijas?
– Pašlaik daudz strādājam ar kvalitātes uzlabošanu. Vārītu olu iepakojumam sākam izmantot aizvalcēšanas iekārtas, jo produkciju diezgan tālu transportē, un tā vedot varam garantēt produkta saglabāšanu. Esam ieguldījuši mazgāšanas iekārtās šķidro olu produkcijas cehā.
Vai notiek sadarbība ar «Egg Energy» biogāzes staciju, kas strādā ražotnes teritorijā?
– Tas ir mūsu partneris, kam pārdodam pārstrādei putnu mēslus. Tieši biogāzes reaktora siltumu vai elektrību neizmantojam, elektroenerģiju iegādājamies no Igaunijas ražotāja «Enefit», ko izvēlējāmies konkursā.
Kā veidojat savu komandu?
– Lielu izmaiņu komandā nav, un tās rosinātas ar noteiktiem kvalifikācijas kritērijiem. Mums ir jauns ražošanas vadītājs, kas uzņēmumā kopumā strādājis 15 gadus. Tagad meklējam cilvēku tehniskā vadītāja pozīcijai. Mani uzdevumi valdes priekšsēdētāja amatā ir izstrādāt attīstības plānu, palielināt rentabilitāti, veidot produktus ar pievienoto vērtību un uzlabot kompānijas tēlu.
Kā uzņēmuma reputāciju ietekmēja skandāls ar putnu labturību, kas tika apšaubīta «Balticovo» Madonas rūpnīcā?
– Tās man bija ugunskristības un vērtīga pieredze. Ir ļoti svarīgi, kā uzņēmums reaģē krīzes situācijā. Es uzskatu, ka jābūt pilnīgi atvērtiem. Mēs atklāti komunicējām ar biedrību, kas publiskoja nepatīkamo informāciju, skaidrojām publikai procesus, Pārtikas un veterinārais dienests rīkoja neplānotu pilnu auditu visās dējējvistu novietnēs, un apstiprinājās, ka viss rit pēc noteikumiem. Mēs zinām, ka kaimiņvalstu uzņēmumos bija līdzīgas situācijas – Lielbritānijā, Dānijā, Polijā. Metodes bija līdzīgas, bet grūti pateikt, vai skandāls bija plānoti sarīkots.
Pārdošana nesamazinājās, es domāju, tāpēc, ka mēs pareizi komunicējām un skaidrojām situāciju ne tikai pircējiem, bet visiem klientiem. Atsevišķas kompānijas rīkoja savus auditus uzņēmumā, citi atbrauca apskatīties ražošanas procesu, un mums tas bija svarīgi, jo radīja uzticēšanos no pircēju puses. Rezultātā tā bija iespēja izskaidrot pircējiem putnu labturības principus.
Kā rit darbs «Balticovo» rūpnīcās Madonā un Daugavpilī?
– Tur nav pilnā olu ražošanas cikla, šķirot un pārstrādāt olas vedam uz Iecavas novadu. Tur dēj olas. Mēs paši Iecavā ražojam arī putnu barību, iegādājoties graudus no vietējiem lauksaimniekiem. Nopērkam vairāk nekā 60 tūkstošus tonnu graudu gadā. Barības ražošanas procesu ir ļoti svarīgi kontrolēt pašiem, jo tas ir galvenais izmaksu postenis. Barībai ļoti nozīmīga ir kvalitāte, tāpēc nepērkam to gatavu.
Kur ir jūsu ģimenes saknes?
– Esmu rīdzinieks, bet dzimis esmu Sibīrijā, un skolas laikā kopā ar vecākiem atbraucu uz Latviju. Vidusskolu un Aviācijas institūtu pabeidzu Rīgā, otru augstāko izglītību ieguvu Stokholmas Ekonomikas augstskolā. Katru dienu braucu uz darbu Iecavas novadā, ceļā pavadu gandrīz divas stundas. Sastrēgumos nestāvu, bet mašīnā klausos audiogrāmatas. Pārsvarā tā ir komercliteratūra un grāmatas par dzīvi un cilvēkiem angļu valodā, ko var vieglāk nopirkt.
Kurš «Balticovo» produkts jums pašam vislabāk patīk?
– Man un ģimenei vislabāk patīk pankūku mīkla, sevišķi brīvdienās, kad es gatavoju. Tas ir pilns cikls – tēvs pats saražo mīklu un uzcep pankūkas. (smejas) Pilna cikla princips «Balticovo» ir svarīgs, un tā ir priekšrocība, salīdzinot ar daļu konkurentu ārvalstīs, kas olas tikai savāc no dažādiem putnu turētājiem. Mēs cāļus nopērkam Vācijā, bet vistu audzēšana, uzturēšana, barības ražošana ir mūsu kontrolē, lai garantētu augstu kvalitāti.
Vadims Vlasovs
Dzimis: 1972. gada 12. septembrī.
Izglītība: absolvēts Rīgas Aviācijas institūts, Stokholmas Ekonomikas augstskola Rīgā.
Profesionālā karjera: dažādi vadības amati a/s «Stora Enso B&L», a/s «Laima», a/s «Staburadze», a/s «Gutta», SIA «Cido pārtikas grupa».
A/s «Balticovo» valdes priekšsēdētājs no 2016. gada 1. jūlija.
AKCIJU SABIEDRĪBA «BALTICOVO»
Uzņēmums izveidots uz agrākās Iecavas putnu fabrikas bāzes ar vairāk nekā 40 gadu pieredzi olu un olu produktu ražošanā.
Rūpnīcas: Iecavas novada galvenā ražotne ar 90% ražošanas apjoma, putnu fermas Madonā un Daugavpilī.
Īpašnieki: 95% akciju ir Latvijas pilsoņiem piederošās «BCO» īpašumā.
Eksports: 65% saražotās produkcijas.
Darbinieki: 246, no tiem Iecavas ražotnē strādā 210, vairākums no Iecavas novada.
Ganāmpulka lielums: 2,4 miljoni dējējvistu.
Atzinības un sertifikāti:
2016. gadā nosaukts par labāko darba devēju Zemgalē, saņēma «Ruban d’Honneur» konkursā «European Business Awards»;
viens no vērtīgākajiem Latvijas uzņēmumiem 2006. – 2015. gadā;
ISO 9001, ISO 22 000, ISO 31 000, BRC kvalitātes standartu apliecinājums.
Avots: «Balticovo».
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»