Par tehnisko apskati būs jāmaksā vairāk

Līdz ar 2017. gadu sākusies pāreja uz ceļa nodokļa likmju aprēķināšanu pēc oglekļa dioksīda (CO2) daudzuma izplūdes gāzēs automašīnām, kuras no šī gada 1. janvāra tiks reģistrētas Latvijā un kuru izlaiduma gads būs 2009. un jaunāks.
Jaunā kārtība paredz vieglo automobiļu un motociklu nodokļa atcelšanu, taču vienlaikus ir paaugstināta vieglo transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa jeb tā sauktā ceļa nodokļa likme par 7,4%.
Aprēķina veids tāds pats, likme – cita
Patlaban, reģistrējot auto, ir jāmaksā reģistrācijas nodoklis un reizi gadā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis jeb tā sauktais ceļa nodoklis. Likumprojekta autori pauduši, ka reformas mērķis ir vienkāršot spēkratu nodokļu sistēmu un veicināt automašīnu radītā CO2 samazinājumu, ievērojot principu – piesārņotājs maksā vairāk, liecina saeima.lv pieejamā informācija.
Sākotnēji jaunie nosacījumi attieksies uz tām automašīnām, kas no šī gada 1. janvāra tiks reģistrētas Latvijā un to izlaiduma gads būs 2009. un jaunāks. No 2019. gada 1. janvāra tas attieksies uz visiem auto, kas būs jaunāki par 2009. gadu. Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pirms 2009. gada, CO2 likmes nepiemēros, un mašīnu īpašnieki turpinās maksāt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc iepriekšējās kārtības.
Tā paredz, ka pirms 2009. gada ražotiem transportlīdzekļiem, par kuru izmešu daudzumu Ceļu satiksmes drošības direkcijai nav informācijas, ekspluatācijas nodokļa likmi veidos, summējot tādus lielumus kā motora jauda, motora tilpums un transportlīdzekļa pilna masa. Ja ziņas par motora jaudu un/vai masu nebūs pieejamas, nodokļa likme tiks aprēķināta pēc pašreizējās kārtības – pēc transportlīdzekļa pilnas masas. Tomēr līdzšinējā kārtība attiecas tikai uz nodokļa aprēķina veidu, nevis likmi.
Par vidēji desmit eiro dārgāk
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiek pārskatītas, tās palielinot par 7,4%, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas, kā arī nepieciešamību kompensēt vieglo automobiļu un motociklu nodokļa atcelšanu.
Jaunā kārtība zemāku ceļa nodokli paredz tikai jaunām mašīnām, lielākajai daļai Latvijas autoparka tehnisko apskati sadārdzinot.
Interneta komentāros var manīt daudz neapmierināto. Vairākums pie rakstiem par jauno nodokļu sistēmu pauž neapmierinātību, ka spēkratiem, kuri ražoti līdz 2009. gadam, nodokļa likme tiks aprēķināta tāpat kā līdz šim vai pieaugs, nedaudz summu noapaļojot. Realitātē nodoklis paaugstināts aptuveni par desmit eiro. Piemērs – 2007. gada izlaiduma «VW Passat» ekspluatācijas nodoklis, salīdzinot ar pērno gadu, pieaudzis precīzi par desmit eiro. Pilsrundālieša Pētera 2000. gada izlaiduma «Volvo» ekspluatācijas nodoklis pērn bija 75 eiro, šogad – 81 eiro. Baušķeniekam Jurim par 2003. gadā ražotu BMW pagājušajā gadā nācās atdot 162 eiro, šogad būs jāšķiras no 174 eiro. «Atcēla auto un motocikla nodokli, bet tagad finansiālo robu aizlāpīs ar ceļa nodokļa palielināšanu? Plašsaziņas līdzekļos cilvēkiem stāsta, ka summas tiks noapaļotas, bet par reālo cenu pieaugumu neviens konkrēti nerunā,» neizpratnē ir Juris.
Auto tirgotāji priecājas
Bauskas auto tehniskās apskates galvenais inspektors Ivo Vīndedzis neslēpa, ka jauno kārtību rūpīgi nav izzinājis. Viņš uzsvēra, ka nodokļus iekasē kasieri, ņemot vērā jauno Saeimas likumu. I. Vīndedzis pastāstīja, ka CO2 izmešu daudzumu var atrast automašīnu ražotāju izdotās grāmatiņās, šiem datiem jābūt ierakstītiem arī jauno spēkratu reģistrācijas apliecībā.
Ieguvēji no auto un motocikla nodokļa jeb pirmreizējās reģistrācijas maksas atcelšanas ir tie, kuri auto iegādājas ārzemēs, bet tad spēkratu pārdod Latvijā. Tādu darboņu mūsu valstī netrūkst. Līdz šim par pirmreizējo transportlīdzekļa reģistrēšanu bija jāšķiras no vairākiem simtiem eiro. Pērn, reģistrējot 1999. gadā ražotu «Audi», nācās atdot vairāk nekā 400 eiro, šogad šī summa būs 150 eiro. Starpība ir ievērojama. Par jauno likumu priecājas auto tirgotājs Pāvels (vārds mainīts): «Kaut arī tehniskā apskate ir nedaudz sadārdzinājusies, manam biznesam auto nodokļa atcelšana ir liels ieguvums.»
Automašīnu ekspluatācijas nodokļa aprēķināšana
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»