BauskasDzive.lv ARHĪVS

Internetā iepērkas arvien vairāk

Agita Bērziņa

2017. gada 3. janvāris 00:00

65
Internetā iepērkas arvien vairāk

Šī gada sākumā 44 procenti iedzīvotāju vismaz reizi gadā bija iepirkušies internetā. Salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu šis rādītājs audzis par sešiem procentiem. Centrālā statistikas pārvalde (CSP) arī izpētījusi, ka pēdējo desmit gadu laikā iedzīvotāju skaits, kuri iepērkas internetā, ir palielinājies no 8 procentiem 2006. gadā līdz 44 procentiem 2016. gadā. Iepirkšanās internetā mūsdienu sabiedrībā kļuvusi par pavisam ikdienišķu procesu.

CSP arī secinājusi, ka no visiem iedzīvotājiem, kuri veikuši pirkumus internetā pēdējā gada laikā, 81 procents iepirkās Latvijas interneta veikalos, 46 procenti – citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs reģistrētos interneta veikalos, bet 40 procenti – pārējo pasaules valstu veikalos. Vietējo interneta veikalu popularitāte Latvijas iedzīvotāju vidū ir pieaugusi par 10 procentpunktiem salīdzinājumā ar 2014. gadu un par pieciem procentpunktiem, salīdzinot ar 2015. gadu. Iedzīvotāju īpatsvars, kuri iepirkušies citās ES dalībvalstīs reģistrētos interneta veikalos, gada laikā ir sarucis par pieciem procentpunktiem, savukārt ārpus ES reģistrētos interneta veikalos audzis par septiņiem procentpunktiem.  Visbiežāk iedzīvotāji veikušu mazus pirkumus līdz 50 eiro vērtībā (38 procenti), kas ir par trim procentpunktiem mazāk nekā 2015. gadā (41 procents). Pirkumus interneta veikalos 51 – 100 eiro un 101 – 500 eiro vērtībā veica līdzīgi 27 procenti iedzīvotāju. Nedaudz pieaug lielo pirkumu īpatsvars internetā – par 501 eiro un vairāk iepirkās seši procenti iedzīvotāju, bet pērn – četri procenti.

Piesaista atlaides un bonusi
Santa Vika internetveikalos iepērkas jau apmēram astoņus gadus. Viņa neslēpj, ka internetā iegādājas, sākot no pavisam ikdienišķām lietām līdz pat dārgu zīmolu precēm. Internetā viņa pērk apģērbus, apavus, aksesuārus, kosmētiku, elektropreces.

«Priekšroku dodu ārzemju interneta veikaliem, jo tajos ir lielāka iespēja iegādāties preces ar lielām atlaidēm, saņemt kādus bonusus un dāvanas. Diemžēl Latvijas interneta veikalos šādu iespēju ir pavisam maz. Ja šaubos, vai prece derēs, pērku no veikaliem, kur ir bezmaksas preces atgriešana. Neslēpšu, ka sūtīt atpakaļ preci sanāk bieži. Internetā patīk iepirkties arī tādēļ, ka preci principā neviens nav apčamdījis un uzmērījis. Vienmēr atnāk akurāti iesaiņota oriģinālā iesaiņojumā. Piemēram, Latvijā, pērkot veikalā dārga zīmola somiņu, tā ir jāņem no plaukta, turpretim ārzemju veikalos – atnes no noliktavas un tavā acu priekšā atsaiņo to. Iepērkoties internetā, esmu novērojusi to pašu – soma ir oriģinālā iesaiņojumā un nav atvērta,» pieredzē dalās S. Vika.

Dārgākais viņas pirkums – «Burberry» firmas zābaki 500 eiro vērtībā, arī portatīvais dators pusotra tūkstoša vērtībā. «Veicot vērtīgus pirkumus, vienmēr ir bažas, vai viss būs kārtībā. Lai tā būtu, izvēlos oriģinālo zīmolu mājaslapas, nevis vairāku brendu tirgotāju lapas. Esmu pieredzējusi, ka ražotāji vienmēr iestājas par savu klientu – paši uztraucas, vai preci esmu saņēmusi un esmu mierā ar to. Gadījies tā, ka nesaņemu preci laikā, tad atdod naudu un piešķir vēl kādu atlaidi nākamajam pirkumam. Man patīk, ka internetā principā vienmēr ir pieejami visi izmēri un visas krāsas. Veikalā nereti ir izpirkts konkrētais izmērs vai krāsa.  Ja šaubos par kādu preci, tad, sēžot mājās, varu mierīgi izvēlēties, ko vēlos un nav jāskraida no viena veikala uz otru,» stāsta S. Vika.

Kvalitāte kritusies
Savukārt trīs bērnu mamma Agija Gailāne priekšroku dod Latvijas interneta veikaliem. «Pēdējā laikā internetā vairāk pērku sadzīves tehniku, smaržas, brīvā laika pavadīšanas preces bērniem (skrejriteni, skrituļdēli), auto preces (automašīnas jumta bagāžnieku, velosipēdu turētājus). Internetā šīs lietas pērku tāpēc, ka cenu ziņā tas ir par 10 – 30 procentiem lētāk nekā iegādājoties šīs pašas preces mazumtirdzniecības veikalā. Pirms pirkšanas preci cenšos apskatīt arī dzīvē kādā citā veikalā uz vietas,» stāsta A. Gailāne. Diemžēl apģērbus un apavus viņa internetā pērk arvien mazāk, taču pirms dažiem gadiem to darīja bieži. «Apģērbu un apavu veikalu piedāvājums ir gana liels, kā arī iespējas iegādāties preces ar ievērojamām atlaidēm tiek piedāvātas diezgan bieži, tāpēc neredzu jēgu pirkt preces internetā bez pielaikošanas un preces novērtēšanas klātienē. Pašlaik arī preču piegādes izdevumi lielākajā vairumā ārzemju interneta veikalu ir pieauguši, kas savukārt ievērojami sadārdzina izmaksas uz vienu preci, ja vēlies nopirkt tikai dažas lietas,» pieredzē dalās A. Gailāne.

«Kad bērni bija mazi un vajadzība pēc jauniem arvien lielāka izmēra apģērbiem un apaviem bija diezgan iespaidīga, tad iespēja nopirkt preces ārzemju interneta veikalos par ievērojami zemākām cenām tika izmantota krietni biežāk, jo, pirmkārt, tas, lai apģērbs bērnam «der kā uzliets», nebija tik svarīgi, salīdzinot ar to, kā tas ir pusaudžu un pieaugušā vecumā. Arī stila un modes ietekme attiecībā uz bērnu apģērbiem ir krietni demokrātiskāka, nekā tas ir jauniešiem. Un jāatzīst, arī kvalitātes prasību latiņa attiecībā uz bērnu apģērbu ir krietni zemāka, ņemot vērā, ka apģērbs viņiem derēs un tiks lietots ne vairāk kā divas sezonas. Kad bērni auga, preces internetā pirku vismaz četras līdz piecas reizes gadā. Toreiz arī preču piegādes maksa bija zemāka, un pasūtot preces, nevajadzēja apvienoties vairākiem pasūtītājiem, lai sūtījums būtu finansiāli izdevīgāks, kā tas ir pašlaik,» secina A. Gailāne. Viņa novērojusi, ka ievērojami pasliktinājusies preču kvalitāte, piemēram, visiem zināmā internetveikalā «SportsDirect».  «Tas ir viens iemesls, kāpēc tik bieži vairs netiek pasūtītas preces no šīs vietnes. Lielākoties galvenais vilšanās iemesls, saņemot atsūtīto preci, neapmierinoša kvalitāte. Otra lieta, kuras dēļ esam vīlušies pasūtījumā, ir neatbilstošs izmērs. Iespēju sūtīt atpakaļ nekad neesmu izmantojusi. Neatbilstoša izmēra preces ir noderējušas kādam no radiem, draugiem, paziņām,» atklāj sieviete.

Sīkumu paradīze – Ķīna
Gunārs Misiķis iepērkas gan ārzemju, gan Latvijas interneta veikalos. «Ar saņemtajām precēm esmu apmierināts. Jāteic, ka ar katru gadu interneta veikali kļūst labāki un preču sūtīšana – vienkāršāka. No ārzemēm esmu sūtījis maku, rotaslietu, elektropreces. Protams, ja  sūti  kaut ko no Ķīnas, tad  prece ir lēta un arī kvalitāte ir atbilstoša precei. Zinot, ka tā nākusi no Ķīnas, izturos pret to ar lielāku piesardzību, jo materiāli ir trauslāki,» viņš teic.

Iespēju internetā iegādāties preces izmanto arī Andris Bērziņš. «Pamatā sūtu preces no Ķīnas. Tie ir dažādi makšķerēšanas piederumi un saimniecības preces. Piemēram, durvju zvans tur maksā nieka dažus eiro – Latvijā vizuāli tāda paša izskata zvans maksā uz pusi dārgāk. Tas pats ir ar dažādiem elektropreču vadiem, telefonu vāciņiem un maciņiem, mānekļiem. Ķīnā piedāvājums ir plašāks un lētāks. Ir arī preces, kuras Latvijas veikalos neesmu redzējis, piemēram, elektriskais ūdens pumpis lielajai dzeramā ūdens pudelei, dažādi ūdenskrānu uzgaļi. Nevaru, protams, apgalvot, ka Latvijā tā visa nav, taču internetā šādus ikdienā noderīgus sadzīviskus sīkumus varu atrast daudz ērtāk un tie ir dažādu veidu. Latvijā ir viens, un viss, bet Ķīnā viena lieta ir vairākos veidos.  Kvalitātē nākas vilties reti. Ja neapmierina kvalitāte, sūdzos pārdevējam, kurš atdod naudu vai sūta citu preci. Ja preci nesaņemu – vienmēr atdod naudu. Vilties ir nācies tikai apģērbos – mēri kā gribi, vienmēr ir par mazu,» stāsta A. Bērziņš. Latvijas interneta veikalos viņš iegādājies rotaļlietas bērnam, dāvanas, kā arī izmantojis kolektīvo iepirkšanās portālu piedāvājumus.

Ko iedzīvotāji visbiežāk iegādājas internetveikalos?

20161229-1242-tab.jpg