Saskata interešu konfliktu

Bauskas novada Ceraukstes pagastā pa ceļu Bauska–Brunava pagājušajā nedēļā vairākas dienas intensīvi veda granti. To no privātpersonām piederošā karjera pie Danes transportēja kravas automobiļi uz Lietuvu.
Ceraukstietis Mārtiņš Cimermanis piektdienas, 9. decembra, rītā uz šī ceļa sastapa vairākas kravas mašīnas, kas pārvietojās pa atkusnī izšķīdušo brauktuvi. «Mainīgajā salā un atkusnī uz lauku ceļiem veidojas šķīdoņa apstākļi. Pavasaros šādām grants brauktuvēm nosaka transportlīdzekļu svara ierobežojumus. Ceraukstes pagastā Lietuvas firma no karjera iegūst šķembas, izvedot tās ar smago transportu neatkarīgi no laikapstākļiem. Ceļš kļūst aizvien sliktāks,» satraukumu pauda M. Cimermanis.
Kad 9. decembra rītā notikuma vietā ieradās «Bauskas Dzīve», no karjera devās projām pēdējā automašīna ar Lietuvas numuriem. Tās šoferis pastāstīja, ka pašlaik vairs granti nevedīs, jo ceļš esot pārāk mīksts. Ja uzsals, tad, iespējams, vešanu varētu atsākt. Drīz pēc lietuviešu aizbraukšanas uz ceļa pie Danes ieradās valsts a/s «Latvijas Autoceļu uzturētājs» (LAU) greiders, pēcāk cita LAU mašīna atveda šķembu kravu. Sabojātais valsts ceļa posms tika steidzami labots.
Iespējama negodīga rīcība
Par bojātajiem valsts ceļa posmiem tika informēta Bauskas novada dome. Apskatīt brauktuvi ieradās novada domes priekšsēdētāja vietnieks Alvis Feldmanis. Viņš «Bauskas Dzīvei» paskaidroja, ka pie Danes esot karjers, kurš pieder privātpersonām. Viens no īpašniekiem strādājot uzņēmumā «Latvijas Autoceļu uzturētājs». «Viņš taisa biznesu, sabojā ceļu, pēc tam no valsts uzņēmuma ierodas tehnika, kas to salabo. Kaut kas te nav kārtībā,» pieņēmumu izteica A. Feldmanis.
Līdzīgus viedokļus telefoniski «Bauskas Dzīvei» pauda arī daži lasītāji. Izskanēja neizpratne, kādēļ rosība notikusi nakts stundās, vai tumsas aizsegā kaut kas netiek slēpts. Par rosību naktī uzņēmumā «Latvijas Valsts ceļi» paskaidroja, ka tas nav nekas īpašs. Nestabilos laika apstākļos, kādi tie ir arī pašlaik, uzņēmējiem tiek ieteikts darbus veikt naktī. Tad zemes virskārta ir stingrāka, ceļi mazāk bojājas. Lai saudzētu savas brauktuves, līdzīgi rīkojas arī meža izstrādātāji.
Ieguldījuši 40 tūkstošus
Ir noteikts – ja privātuzņēmējs, izmantojot valsts vai pašvaldības ceļu, to sabojā, viņam par saviem līdzekļiem brauktuve ir jāsalabo. Šādi pirms pāris gadiem rīkojās uzņēmums «Gaižēni» Brunavas pagastā. Par savu naudu tika veikts remonts sešus kilometrus garā ceļa posmā Brunavas pagastā no Jātniekiem līdz Tunkūniem. Tolaik SIA «Gaižēni» projektu vadītājs Juris Bērziņš informēja, ka darbiem izlietoti 40 000 latu (gandrīz 57 000 eiro) uzņēmuma līdzekļu. Pirms tam vēl par 8500 latiem (aptuveni 12 000 eiro) atsevišķos ceļa posmos izrakti grāvji, lai ceļš ātrāk nožūtu. Sešus kilometrus garajā posmā aptuveni 20 procentiem brauktuves veikts kapitālais remonts.
Taupot resursus
LAU sabiedrisko attiecību speciālists Miks Lūsis par ceļa labošanu skaidroja: «Intensīvās satiksmes rezultātā grants autoceļiem daļa seguma gadu laikā noput, tādēļ sāk veidoties iesēdumi jeb tā dēvētās «smilšu vannas». Turklāt šādām brauktuvēm nav greiderējamās kārtas. Lai nodrošinātu ceļa lietotājiem komfortablākus braukšanas apstākļus, LAU pirms pusotra mēneša atsevišķos ceļa Bauska–Brunava–Panemune posmos veica greiderējamās kārtas atjaunošanas darbus. Tiem izlietoti 24 000 eiro (bez PVN).»
LAU speciālists informēja, ka 8. decembrī kaisījuši ceļu, lai samazinātu slīdamību. To veicot, šoferi pamanījuši, ka vietām uz brauktuves veidojas iesēdumi, turklāt uzņēmums saņēmis arī sūdzību no vietējiem iedzīvotājiem par bedru veidošanos. «LAU greiders 9. decembrī strādāja uz cita netālu esoša ceļa. No resursu izmantošanas efektivitātes viedokļa tas pats autogreiders, lai novērstu iesēdumu veidošanos uz ceļa Bauska–Brunava–Panemune un uzlabotu braukšanas apstākļus, iestrādāja vienu šķembu kravu,» skaidroja Miks Lūsis.
Labo par savu naudu
«Bauskas Dzīve» sazinājās ar vienu no karjera īpašniekiem, LAU Bauskas nodaļas speciālistu Uldi Lauciņu. Viņš atzina, ka no privātā karjera granti regulāri izved uz Lietuvu. Liels apjoms darba tika veikts rudenī. «Lietuvieši izveda granti, pēc tam vienojāmies un viņi veica ceļa remontu. Par šo darbu izpildi valsts neko nemaksāja. Līdzīgi bija arī tagad,» skaidro U. Lauciņš. Viņš noraida pārmetumus, ka, ieņemot atbildīgu posteni LAU, viņš rod iespēju atbalstīt savu privāto biznesu. U. Lauciņš spriež, ka tie ir nelabvēļu izplatīti pārmetumi.
Skaidrojumu par veiktā remonta finansējumu ceļa Bauska–Brunava–Panemune atsevišķos posmos šoruden «Latvijas Valsts ceļu» pārstāve Anna Kononova solīja sarūpēt tuvāko dienu laikā. Tad ar to iepazīstināsim arī «Bauskas Dzīves» lasītājus.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»