BauskasDzive.lv ARHĪVS

Seno deju jaunais maigums

Aina Ušča

2016. gada 6. decembris 00:00

770
Seno deju jaunais maigums

Tik aizkustinoši un maigi, ka dažbrīd «skudriņas skrēja» pār rokām – tā Bauskas pils muzeja seno deju grupas «Galms» jauno koncertprogrammu 3. decembra vakarā raksturoja Larisa Kona, pils muzeja speciāliste. Larisa nedejo, bet kolēģu un viņu domubiedru grupas «Galms» radošo darbību uztver ar sirdi.

Svētīga pauze
Pēc nepilnu divu gadu pārtraukuma deju grupas «Galms» dibinātāja un vadītāja Ilona Ozola skatītājus iepriecināja ar patiesi sirsnīgu pro-
grammu «Festa vita» jeb «Dzīves svinēšana». Pauzes iemesls bija dēliņa Laura piedzimšana Ilonas ģimenē. Arī dejotājas Ievas Bronko-Pastores ģimenē pērn pasaulē nāca puisītis Pēteris.

Jaunās programmas atbrīvotība, vieglums un trauslais maigums, šķiet, ir saistīts ar jauno sieviešu dzīves īpašo notikumu. Tās ir līdz šim nebijušas nianses seno deju horeogrāfes Ilonas Ozolas radošajās izpausmēs. Grupas vadītāja bija izvēlējusies dejas no 1651. gadā Anglijā izdotās Džona Pleiforda grāmatas «Angļu deju meistars».

Autors apkopojis 105 dažādas dejas, kas Rietumeiropas galmu zālēs bija pieprasītas 150 gadus. Grāmata bija tik populāra, ka tika izdota vairākkārt. Ieinteresētā auditorija izrādījās pilsētnieki, kuriem ļoti patika tā laika horeogrāfijā atainotā ikdiena – ēdienu gatavošana, mājas uzkopšana, bērnu audzināšana, izklaides sabiedrībā.

Prieka oāze
Ilona Ozola uzsver, ka tas bija visai drūms laikmets – Eiropā plosījās mēris un politiskie nemieri. Vienkārša, gaumīgas mūzikas pavadīta deja pilsētu iedzīvotājiem kļuva par prieka un miera oāzi – teju vai par vienīgo iespēju baudīt dzīvi.

Koncerta noskaņas radīšanā pirmo reizi piedalījās uzaicināto mūziķu trio – vijolniece Līga Jeleviča no Cēsīm, dūdu, blokflautas, perkusiju virtuozs un vokālists Māris Jēkabsons, renesanses lautas un baroka ģitāras spēlētājs Lenards Gotlubs. Abi ir rīdzinieki. Lenards «Bauskas Dzīvei» sacīja, ka vairākkārt ir piedalījies Senās mūzikas festivālos Bauskas pilī un Rundālē, bet pirmo reizi spēlē pavadījumu Bauskas pils muzeja grupai «Galms».

Par Māri Jēkabsonu stāsta kolēģe – firmas «Intarsija» restauratore baušķeniece Olga Ceple: «Māri pazīstu sen. Mēs bieži satiekamies Latvijas Restauratoru biedrības pasākumos. Viņš ir ļoti talantīgs. Brīnos, kā Māris visu var paspēt un jebkuru darbu paveikt nevainojami. Mans kolēģis ir Rīgas Celtniecības koledžas restaurācijas nodaļas vadītājs, grupas «Auļi» dalībnieks, kurš spēlē vairākus senos instrumentus un dzied. Māris ir arī Latvijas Valsts vēstures arhīva seno zīmogu restaurators.»

Mazuļu iemidzināšana

Instrumentālistu trio muzicēja deju pauzēs, un tie bija skaisti, piepildīti brīži ar sveču klusināto gaismu un vieglu dūmu aromātu, jo koncertzāles kamīnā sprakšķēja liesmu ieskautā malka.

Ilona Ozola komentēja katru koncerta numuru. Tas palīdzēja skatītājiem labāk saprast laikmeta fonu, pagājušo gadsimtu cilvēku ideālus, vēlmes, gluži sadzīviskas un mūsdienu skatījumam dīvainas izklaides, piemēram, 17. gadsimta Anglijā ļoti iecienītās lāču cīņas arēnā.

Bezgala emocionāls bija koncerta noslēgums – bērniņu iemidzināšana. Ilona aicināja dalībnieces no publikas, un divas māmiņas ar mazuļiem pie kamīna iejutās auklīšu un uguns sargātāju lomā. Katrs grupas «Galms» dalībnieks zālē ienāca ar savu «bērniņu» – grozā dusošu lelli. Divgadīgā meitenīte, kura ar mammu īsu brīdi piedalījās izrādē, ne mirkli nepārstāja paijāt savu maziņo leļļuku. Jaunās koncertprogrammas noskaņas ir kā radītas adventes laikam.