BauskasDzive.lv ARHĪVS

Aktieru sniegumā skatāma stabilitāte

Vilnis Auzāns

2016. gada 30. novembris 00:00

3188
Aktieru sniegumā skatāma stabilitāte

Piedzēries precinieks, pensionāre – narkobiznesa krustmāte, bezgala romantisks marta zaķis. Šie, kā arī vēl desmitiem citu varoņu sestdien, 26. novembrī, piepildīja Bauskas kultūras centra skatuvi.

Bauskas novada seši amatierkolektīvi ikgadējā teātru skatē izrādīja septiņus iestudējumus. Viņu sniegumu vērtēja Latvijas Nacionālā kultūras centra Amatierteātru konsultatīvās padomes locekle, Rīgas kultūras un mākslas centra «Ritums» teātra studijas «Haritas» režisore Dace Liepeniece, režisors un scenogrāfs Ints Sedlenieks un Latvijas Nacionālā teātra izrāžu vadītāja, režisora asistente un izrāžu producente Linda Helviga.

Apkopojot desmit stundās redzēto, žūrija atzina – kopējais līmenis ir labs. Nav šogad neviena tik negatava, neveiksmīga darba, ka to būtu kauns skatīties. Ir vairākas veiksmīgi izvēlētas un labā kvalitātē skatei sagatavotas izrādes. Ir jaunu formu meklējumi, lieliski ansambļa darbi. Divus iestudējumus žūrija nolēma aicināt piedalīties reģionālajā skatē. Šāds vērtējums novada amtierkopām nav bijis vairākus gadus.

«Zagļi» – Uzvaras amatierteātris
Pirms pāris gadiem skatē vairāki režisori uzklausīja žūrijas pārmetumus par kolektīvam nepiemērota, literāri nevērtīga materiāla izvēli. «Ja neko sev piemērotu un vērtīgu neizdodas atrast mūsdienu autoru darbos, klasika var kalpot kā glābiņš. Pozitīvi vērtēju režisora Uģa Donerblica lēmumu strādāt ar Blaumaņa lugu. Ir sižets, ir interesanti dialogi, skatītājiem patīk sadzīviskās situācijās saskatīt līdzību ar šiem laikiem,» tā par Gailīšu pagasta Uzvaras amatierteātra iestudējumu izteicās D. Liepeniece.

Pozitīvus vārdus izpelnījās jaunā mīlētāja lomas atveidotājs Dāvis Zāģers. Arī Ainim Dūnam, atveidojot žīdu Ābramu, komiskās izdarības izdevās saglabāt gaumes robežās. Nepārdomāta šķita Līvas Kalniņas izvēle saimniekmeitas lomai.

«Pašu audzināts» – Jaunsaules amatierteātris «Laucis»
Ādolfa Alunāna viencēliens iezīmīgs ar pārlieki klaju didaktiku – nepreciet, meitas, dzērājus saimniekdēlus! Vecsaules pagasta Jaunsaules teātra iestudējumā uzsvari un pamācības palikušas tā, kā to vēstījis autors. Žūrijas ieteikums bija materiālu nedaudz aktualizēt, pielāgojot mūsdienām.
 
Sadzīviskās situācijas iestudētas interesanti, uzteicams bija Edgars Tirzmalis saimniekdēla lomā. Viņš veiksmīgi ticis galā ar uzdevumu atveidot piedzērušos vīrieti korekti un gaumīgi. Amatierkopām nereti tas bijis par bīstamu klupšanas akmeni.

«Laulības treniņu aģentūra» – Codes amatierteātris «Spēlētprieks»
Šis iestudējums atklāja kādu būtisku skates trūkumu – izrāde, no iestudētās vides pārcelta uz kultūras centra lielo skatuvi, zaudē savu telpisko izkārtojumu. Tāpēc pirmajā daļā skatītājiem bija grūti uztveramas mizanscēnas, aktieru dialogos un kustībās bija haosa iezīmes. Režisore Solvita Rotberga nepaspēja tik ātri pārorientēties un pārbūvēt skatuvi. «Atbilstīgi autores iecerei korekti un pārliecinoši mātes lomu nospēlēja Ausma Rotberga. Uzteicams arī Andris Bergmanis Gunāra lomā. Šim aktierim ir potenciāls, režisorei tas jāizmanto. Tas ir labs māls, no kura mīcīt talantu,» tā A. Bergmani raksturoja I. Sedlenieks.

«Teātri nebiju spēlējis kopš skolas gadiem. Sieva gan «Spēlētpriekā» ir jau ilgāku laiku. Es savukārt te nokļuvu pēc kādas kolektīva ekskursijas Sāremā salā. Laikam pārāk labi tur uzvedos, ka režisore mani uzrunāja Gunāra lomai. Nav, ko slēpt, man iepatikās darbs pie šīs lomas. Ja vēl žūrija apgalvo, ka nebiju pats sliktākais uz skatuves, tas ir vēl labāk. Zinu, ka kolektīvs gatavojas iestudēt jaunu lugu. Ceru, ka man tajā atradīsies kāda loma,» par savu iesaistīšanos amatiermākslā «Bauskas Dzīvei» pastāstīja telekomunikāciju uzņēmuma «Bite Latvija» menedžeris A. Bergmanis.

«Burvīgie blēži» un «Psihotropais nams» – Vecsaules amatierteātris
Žūrija uzteica režisores Gunas Siliņas centienus vienā izrādē salikt kopā divus dažādus darbus. Leldes Stumbres «Burvīgie blēži» ir trīs atsevišķi stāstiņi par naiviem un blēdīgiem ļautiņiem pagājušā gadsimta trīsdesmito gadu beigās Francijā. Kolorīti ir personāži katrā no stāstiem, īpašas uzslavas izpelnījās Hugo Strautnieks juveliera Krisola lomā.

Savukārt Andra Ūdra lugas «Psihotropais nams» saturu no komēdijas izdevies aizvest līdz traģiskam finālam. Iestudēt ar amatiermāksliniekiem traģikomēdiju ir liela uzdrīkstēšanās. Režisore G. Siliņa to varēja darīt, jo viņai ir tik lieliska aktrise kā Agra Ķēniņa. Nedaudz jāpieslīpē sniegums, jāpārkārto akcenti, neļaujot fināla notikumiem izvērsties vardarbībā. Tad iestudējums varēs pretendēt uz vēl augstāku vērtējumu.

A. Ķēniņa atklāj, ka pensionāres Lailas Purgailes tēlā centusies apvienot enerģiskumu ar vēlmi dzīvot laikam līdzi un izmantot piedāvātās iespējas tā, kā pati to saprot. «Man patīk raksturlomas, lai gan šī bija ļoti grūta. Daudz teksta, aktīva darbība. Tad vēl jānospēlē tas negaidītais fināls, kuru es pati, pirmo reizi lugu izlasot, īsti neaptvēru. Tagad es varu tikai jūsmot par autora izdomu un mēģināt viņa rak-
stīto pavēstīt skatītājiem,» savu varoni raksturo A. Ķēniņa.

Vecsauliešu iestudējumā žūrija īpaši uzteica Annu Guļķeviču policijas dežurantes lomā. It kā statiska loma, taču aktrise visus uzdevumus veica spīdoši, talantīgi.

«Alise Brīnumzemē» – Īslīces amatierteātris «Dadži»
«Pēc izrādes esmu ļoti labā garastāvoklī. Salīdzinot ar «Dadžu» pērn skatē rādīto, šis ir krietns solis augšup. Evita Novicka pelnījusi uzslavas par prasmi iemācīt visam ansamblim elpot vienā ritmā, būt vienā toņkārtā. Priecē daudzās asociācijas, kuras skatītājus rosina domāt, meklēt līdzības ar mūsdienām,» labus vārdus izrādei veltīja D. Liepeniece.

Savukārt I. Sedlenieks uzteica scenogrāfiju un to košumu, kas no skatuves burtiski vēlās pār skatītājiem: «Tas ir milzīgs darbs, kas ieguldīts šajā iestudējumā. Paldies režisorei par drosmi un darbaspējām.» L. Helviga uzsvēra, ka īslīcieši veidojuši izrādi politiskā teātra žanrā, kas mūsdienās ir reti sastopams: «Lieliska iedrošināšanās, kuru vajadzēja turpināt līdz galam vēl tiešāk, vēl skaudrāk.»

«Klausoties žūrijas komentāros, man gandarījumu radīja atziņa, ka es varu paļauties uz saviem aktieriem, ka man lieli, pieauguši vīri tēlo zaķi, trusi, runci un nemaz nekaunas no tā,» prieku par savu kolektīvu neslēpj E. Novicka. Savukārt skates rīkotājiem viņa iesaka citu gadu padomāt par laika plānojumu, dodot iespēju žūrijai uzrunāt ne tikai režisorus, bet būtiskāko pateikt arī visam kolektīvam. Tā vēlamais vēstījums daudz precīzāk sasniegs adresātu.

«Koridors» – Bauskas Tautas teātris
Žūrija uzteica trupu par skaidro, nepārprotamo vēstījumu, par veiksmīgo scenogrāfiju, kas amatierteātra izrādēs nereti ir liels klupšanas akmens. Šoreiz nebija nekā lieka. Simboliska bija gan gaiteņa lampas mirgošana un izdegšana, gan plakāts, kurā rakstītais atklāja notiekošā skaudro patiesību. Uzslavas izpelnījās režisore Ināra Hegenbarte, kura sadzīvisko ludziņu nepārvērta jautrā farsā, bet gan līdz pat izrādes beigām spēja ieturēt sirsnīgi smeldzīgo, cilvēcisko attiecību līniju. «Izrāde liek domāt, tā ierauj sevī, un tad atliek tikai ieinteresēti sekot līdzi, ar ko viss beigsies,» «Koridoru» vērtēja D. Liepeniece. Žūrijas ieteikums bija vēl klusinātāk veidot izrādes finālu, tādējādi kāpinot emocijas un ļaujot skatītājiem notiekošajā saskatīt līdzību ar tik skaudro šodienas realitāti.

Uzslavas izpelnījās aktrise Līga Bukša, par talantīgu, daudzsološu mākslinieku vērtētāji nodēvēja Dāvi Zāģeru.

Bauskas novada amatierteātru skates rezultāti


Pirmās pakāpes diplomus saņēma Bauskas Tautas teātris par izrādi «Koridors», režisore Ināra Hegenbarte, Īslīces amatierteātris «Dadži» par izrādi «Alise Brīnumzemē», režisore Evita Novicka, un Vecsaules amatierteātris par lugu «Burvīgie blēži» un «Psihotropais nams» iestudējumu, režisore Gunta Siliņa.

Otrās pakāpes diplomus ieguva Jaunsaules amatierteātris «Laucis» par izrādi «Pašu audzināts», režisore Inga Cepure, un Uzvaras amatierteātris par izrādi «Zagļi», režisors Uģis Donerblics.

Trešās pakāpes diplomu saņēma Codes amatierteātris «Spēlētprieks» par izrādi «Laulības treniņu aģentūra», režisore Solvita Rotberga.

Labākā aktiera tituls piešķirts Dāvim Zāģeram par Georga lomu izrādē «Koridors» un Ozolu Pētera lomu izrādē «Zagļi».

Labākā aktrise Līga Bukša par Annas lomu izrādē «Koridors».

Labākās režisores tituls piešķirts Guntai Siliņai no Vecsaules amatierteātra par izrādēm «Burvīgie blēži» un «Psihotropais nams».

Labākais skatuves iekārtojums bija Bauskas Tautas teātra izrādei «Koridors».

Balva par labāko ansambļa darbu piešķirta Īslīces amatierteātrim «Dadži».

Skates labākā izrāde – Aivas Birbeles lugas «Koridors» iestudējums Bauskas Tautas teātrī.

Dalībai reģiona skatē izvirzīta Bauskas Tautas teātra izrāde «Koridors» un Vecsaules amatierteātra divu izrāžu apvienojums «Burvīgie blēži» un «Psihotropais nams».