BauskasDzive.lv ARHĪVS

Mākslinieku rezidence Bauskas pilī gūst ievērību

Aina Ušča

2016. gada 31. augusts 00:00

390
Mākslinieku rezidence Bauskas pilī gūst ievērību

Bauskas pilī ar atklāto ģenerālmēģinājumu 27. augustā baroka ansamblis «Barroco Tout» no Beļģijas noslēdza vienas nedēļas rezidentūru. Baušķenieki pirmie varēja noklausīties aizvadītajā nedēļā iestudēto programmu «Saulespuķe». Nākamajā dienā koncerts notika Rīgā.

Atbalsts karjeras sākumā
Kopš 2015. gada, kad Bauskas pilī tika iekārtota mākslinieku rezidence, tajā jau apmetušās četras Eiropas jauno mūziķu grupas. Viņu uzturēšanos atbalsta projekts «EEE» («Emerging European Ensembles»), nodibinājums «Creative Europe», Latvijas Republikas Kultūras ministrija. Viesmākslinieku grupu mentors ir Rīgas Senās mūzikas centra vadītājs, Latvijas Mūzikas akadēmijas profesors Māris Kupčs, kā arī viņa kolēģi. Centrs ir projekta «EEE» partneris.

Jaunajiem izpildītājiem rezidentūra kādā no Eiropas valstīm ir bonuss par labiem sasniegumiem Eiropas visprestižākajā senās mūzikas festivālā Francijas pilsētā Ambronē.

Stāsta Māris Kupčs: «Ik gadu Ambronē festivāla žūrija izvēlas sešas perspektīvākās senās mūzikas grupas. Projekta «EEE» nosacījumi paredz, ka noteiktu laiku tām ir jāuzturas dažādās rezidentūrās, gatavojot jaunas koncertprogrammas. Mūziķiem, kuri plašā apritē vēl nav pazīstami, projekts rada iespēju piedalīties nozīmīgākajos senās mūzikas festivālos Francijā, Vācijā, Ang-lijā, Itālijā un citur. Iesācējiem tas ir liels izaicinājums un atbildība.»

Ansambļi, kuru ģenerālmēģinājumus bez maksas varam noklausīties Bauskas pilī, pēc dažiem gadiem, visticamāk, nokļūs senās mūzikas izpildītāju Eiropas elitē, uzskata M. Kupčs, piebilstot: «Allaž esmu uzsvēris, ka Bauskas mūzikas mīļotājiem ir ekskluzīva iespēja pirmajiem vērot pagaidām vēl nepazīstamu, bet ļoti perspektīvu jauno mūziķu sniegumu viņu karjeras sākumā.»

Rundālē piedalās meistarklasē
Rīgas Senās mūzikas centra vadītājs uzsver, ka tāda rezidence kā Bauskas pilī Eiropā ir retums, jo mūziķi savas koncertprogrammas var iestudēt autentiskā, ideāli atbilstīgā vidē. Eiropas senās mūzikas speciālistu un izpildītāju aprindās Bauskas pils muzejs jau ir izpelnījies īpašu ievērību, atzīst Māris Kupčs.

Ansambļa «Barroco Tout» rezidentūras laikā turpinājās Rīgas senās mūzikas centra šovasar veiksmīgi sāktā sadarbība ar rundālieti Jeļenu Forsti – vēsturisko tērpu atdarinājumu kolekcijas autori. Vienu dienu ansambļa dalībnieki pavadīja Rundāles pilī, kur Jeļena Forste un Elīna Kuzņecova vadīja meistarklasi. Ar tās norisi iepazīstina Jeļena: «Četrus instrumentālistus un solistu mēs ietērpām rokoko stila kostīmos, uzlikām parūkas, izvēlējāmies aksesuārus. Beļģu mūziķi bija ļoti izbrīnīti par baroka tērpu plašo kolekciju un sacīja, ka vēl nekad nav pielaikojuši vēsturiskos kostīmus. Viņi bija priecīgi un azartiski, uzdeva jautājumus par galma etiķeti, manierēm, žestiem. Meitenes interesējās par grima uzklāšanas specifiku baroka laikmetā. Es un Elīna visus dalībniekus nogrimējām. Pēc tam pils parkā mūziķi sarīkoja fotosesiju. Prieks jauniešu acīs mums bija jauka dāvana.»

Līdzīga meistarklase pagājušajā vasarā notika Bauskas pilī, kad rezidentu grupas «Seconda Pratica» dalībnieki pielaikoja renesanses laikmeta kostīmus no muzeja kolekcijas.

Krāj iespaidus un pieredzi
Publikas interese par ansambļa «Barroco Tout» atklāto ģenerālmēģinājumu bija ievērojama. Koncertprogammu noklausījās gan pils muzeja muzikālo vakaru pastāvīgie apmeklētāji, gan interesenti, kuri bija atbraukuši no citām apdzīvotām vietām.

Ansamblis atskaņoja baroka mūzikas programmu ar vienojošu nosaukumu «Saulespuķe». Tas ir stāsts par vīru, kura alkas pēc mīlestības atgādina saulespuķes tiekšanos pēc siltuma un gaismas. Tenors Pako Garsia izpildīja K. Monteverdi operas «Orfejs» skaistākās ārijas un runāja franču 18. gadsimta dzeju. Pēc koncerta katrs mūziķis saņēma krāšņu saulespuķi, ko savā dārzā bija izaudzējusi pils muzeja speciāliste Vineta Skalberga.

Šīs vasaras mūzikas projekti Bauskas pilī kļuva par apliecinājumu jaunās speciālistes Renātes Gobiņas profesionalitātei. Viņa piedalījās Kurzemes-Zemgales hercogu Ketleru laika mūzikas un mākslas festivāla «Vivat Curlandia!» organizēšanā, jūlijā uzņēma pilī senās mūzikas ansambļa «Prisma» dalībniekus, augustā – grupu «Barroco Tout». Renāte ļoti labi pārvalda angļu valodu. Viņa bija viesmākslinieku tulce, konsultante, pavadone – vienmēr laipna un smaidīga, Renāte izrādījās arī lieliska organizatore.

«Ansamblis «Barroco Tout» ārkārtīgi daudz laika pavadīja mēģinājumos – daždien pat līdz pusnaktij. Varbūt tāpēc man neizdevās mūziķus tik labi iepazīt kā iepriekšējos rezidentus. Pirmo sadarbības pieredzi ar ārvalstu izpildītājiem guvu pagājušajā vasarā, kad pilī uzturējās ansamblis «Seconda Pratica». Mums izveidojās jaukas, sirsnīgas attiecības. Tā bija ļoti rosinoša sadarbība. Tagad es organizēju Kārļa Kazāka un Anetes Kozlovskas koncertu. Bauskas pilī tas notiks 10. septembrī,» atklāj Renāte Gobiņa.