BauskasDzive.lv ARHĪVS

Veiksme dāvā platu, platu smaidu

Uldis Varnevičs

2016. gada 31. augusts 00:00

1555
Veiksme dāvā platu, platu smaidu

Ātrumlaivu «Formula 2» pasaules čempionāta posms 27. un 28. augustā pirmo reizi notika Lietuvas pilsētas Zarasu ezerā, kur uzvarēja codietis Uvis Slakteris.

Veiksme parasti smaida stiprākajiem, un šoreiz Latvijas vienībai «Riga Powerboat Team» tā bija īpaši labvēlīga. Jau pirms sacīkstēm komanda neslēpa, ka normāls rezultāts būs vieta pirmajā piecniekā, bet labs – trešā pozīcija finišā. Sacīkšu līkloči aizveda līdz uzvarai.

Piemērotākā vieta
Sacīkšu sākums nebija cerīgs. Vienības «Riga Powerboat Team» vadītājs Atis Slakteris pastāstīja, ka Uvis mājas darbos sasitis galvu. Lai gan uztrauca iespējamais smadzeņu satricinājums, nebija šaubu – U. Slakteris kāps laivā un brauks.

«Mēs noteikti piedalīsimies sacīkstēs. Galvenais iemesls – jāatbalsta sacīkšu rīkotājs un «Formula 2» pilots lietuvietis Edgars Riabko. Pagājušajā gadā viņš uzņēmās rīkot Eiropas čempionātu Zarasos, šogad – pasaules čempionāta posmu. Jācer, ka sacīkstes te notiks arī turpmāk,» tā A. Slakteris.

Svarīga bija iespēja nodrošināt nepieciešamo laivu skaitu. Zarasos ieradās 18 piloti. Sacīkstēs Norvēģijā un Somijā startē pat 30 dalībnieku. Skandināvijas valstīs nacionālajos čempionātos brauc daudz sportistu, daļa piedalās pasaules čempionāta posmos. Savukārt Baltijas valstīs ir tikai divi piloti – U. Slakteris un E. Riabko, kas regulāri brauc ar šādu laivu, tāpēc Zarasos ieradās aktīvākie.

«Savulaik nesapņoju, ka Lietuvā varētu notikt šādas sacīkstes. Pirms gada izjuka Eiropas čempionāts Itālijā, un man piedāvāja to rīkot. Pats esmu no Kauņas un meklēju vietu tur, bet tad ieteica paskatīties Zarasu ezeru – šī vieta ir radīta «Formulas 2» sacīkstēm,» atceras E. Riabko.

Īpaša degviela
Sestdienas rīta braucienos Uvis izpildīja 50 apļus ar 13. rezultātu, no līdera Erika Edina atpaliekot par dažām sekundēm.

Vienlaikus ar «Formulas 2» sacensībām notika Eiropas čempionāta posms «FR1000» laivu klasē. Nesen viens posms aizvadīts Aizkrauklē, kur ieradās vairāk nekā desmit dalībnieku, bet šoreiz sešu braucēju vidū Bauskas vienības «Mēmeles sports» pārstāvji Lotārs Millers un Dmitrijs Aņikejevs.

D. Aņikejeva starts bija īsta avantūra. Nesen iegūta laiva, un pēdējā brīdī pieņemts lēmums braukt uz Zarasiem. T-550 klasē viņš ir bijis Eiropas un Latvijas čempions, bet ar «FR1000» klases laivu sacentās pirmo reizi. Treniņi beidzās neveiksmīgi – laiva līdz pusei ūdenī, jo izsists caurums. «Skaidrā laikā var pamanīt, ka ūdenī kaut kas peld, bet viļņos nekādi. Pēc remonta viss būs kārtībā,» optimistisks bija pilots. Viņš kopā ar brāli Jevgeņiju Aņikejevu ķērās pie darba, un pēc pāris stundām laiva bija gatava startam.

Treniņu sesijā L. Millers stāvēja malā. Izrādās, sacīkšu nolikumā nav skaidrības par degvielu. Lietuvā benzīnu tirgo ar 30 procentu etanola piemaisījumu, un «FR1000» motori ko tādu neņem pretim. Panākta vienošanās, ka degvielu var pirkt citur, un L. Millers devās uz Daugavpili pēc benzīna savai laivai.

Vēja pārtraukums
Sestdien bija jānotiek diviem «FR1000» laivu braucieniem, tomēr pusdienlaikā pūta spēcīgs vējš, un sacensības drošības pēc atcēla. «Formulas 2» ekipāžas gaidīšanu uztvēra kā ne pārāk patīkamu atpūtu.

«Būšana dīkā nogurdina vairāk nekā sacīkstes,» atzina «Riga Powerboat Team» mehāniķis Henrijs Paeglis. «Sestdiena, kad ir brīvie treniņi un kvalifikācijas, parasti ir pati nogurdinošākā. Meklējam labāko regulējumu, pārbaudām dzenskrūvi, domājam, kā uzlabot braukšanu. Kad laivu palaiž sacīkstēs, ir vieglāk – jāpalīdz ar acīm un jācer, ka viss izdosies,» saka mehāniķis Juris Slavītis.

Uz vakarpusi vējš nedaudz norima, «Formulas 2» laivas piedalījās kvalifikācijā. «FR1000» braucieni tika pārlikti uz svētdienu. Kvalifikācijas sacensībās U. Slakterim piektā vieta, kas deva priekšrocības sacīkšu startā. «Sākums ir ļoti svarīgs. Apdzīt trasē nav viegli – tas iespējams tikai tad, ja priekšā braucošais pieļauj kļūdu un esi viņam astē,» vērtē U. Slakteris.

Ātrumsacīkstes «Formula 2» laivām, ko nevērtē pasaules čempionātā, šoreiz atcēla, jo vakars ātri satumsa. Toties aizrāva paraplāni – vairāk nekā desmit lidoja pat ļoti zemu, teju virs paša ezera vai skatītāju galvām.

Vācieša faktors
Svētdien braucieni «FR1000» klasē mūsu sportistiem bija neveiksmīgi. Pirmajā braucienā pārliecinoši labākais ir Lotārs Millers, arī otro viņš sāka ļoti labi, bet beigās palika tikai trešais. Pēc apskates kļūst skaidrs, ka sacīkstes turpināt neizdosies – laiva ir pilna ar motora eļļu, iespējams, plīsis viens no virzuļiem.

D. Aņikejevam bija veiksmīgs trešais brauciens – ar trešo vietu rodas cerība tikt uz goda pjedestāla. Tomēr izšķirīgais ceturtais starts ir ļoti neveiksmīgs. «Viens palēca garām, otrs, trešais – nesapratu, kas, es stāvu?! Atvērt durvis un izkāpt?» nikns pēc brauciena bija D. Aņikejevs.

Rezultāti bija pietiekami labi, lai L. Millers pēc punktiem būtu trešajā vietā. Taču pāris apļus pirms brauciena beigām malā dodas līderis, vācietis Ulfs Stute, kas ļauj Lielbritānijas sportistam Džimam Nūnam finišēt otrajā vietā un savākt punktus, lai apsteigtu L. Milleru. Otro vietu izcīnīja lietuvietis Rolands Kavaliausks, kurš uz goda pjedestāla bija pats priecīgākais.

Sieviete ātrumlaivā

Sacīkstes šoreiz no malas vēroja Ieva Millere, jo «FR1000» Eiropas čempionāta posmā Vācijā sportiste ar laivu apmeta kūleni. Jāatjauno veselība un laiva, pēdējai vajadzēšot trīs vai četras dienas. Latvijas čempionātā gan veicās labāk – L. Milleram kopvērtējumā ir pirmā vieta, I. Millerei – otrā. «Tagad ir zināms stress – kāpt pēc avārijas laivā, bet tas ir jāpārvar,» stāsta I. Millere.

«FR1000» sieviete sportiste esot unikāls gadījums, jo šī laivu klase prasa lielu spēku. «Darbojos «krosfit» treniņos. Jau sākumā sapratu, ka fiziskā sagatavotība ir vajadzīga – pēc sacīkstēm rokas bija ļenganas kā striķīši. Tagad trasē esmu izturīgāka,» tā I. Millere.

Tiem, kas vēlas pamēģināt ātrumlaivu sportu, jauniete iesaka: «Ja nav tās dzirkstelītes, tā trakumiņa, kas liek startā aizmirst par visu, tad nekas nesanāks. Ja iepaticies, var sākt trenēties un pieredzi krāt sacīkstēs.» Baušķeniekiem pašlaik «FR1000» klasē pozīcijas ir diezgan spēcīgas. «Eiropas čempionātā veiksmīgi brauc trīs Lotāra konstruētās laivas,» norāda S. Millere.

Maza, bet lepna
Pirmssacīkšu periods mehāniķu nometnē nedaudz nervozs, lai gan visi to cenšas maskēt ar jociņiem. Krievu ekipāžas mehāniķim, stumjot laivu, tie ar politisku pieskaņu: «Kaut reizi apdzīsim šo mazo, bet lepno valsti!» Parādes aplim latviešu karogs daudz lielāks nekā mazais karodziņš uz Krievijas pilota laivas, un atskan: «Valsts maziņa, bet karogs pats lielākais!» «Attiecības ar krievu ekipāžām ir draudzīgas, bet rūgtumiņš viņiem tomēr ir – atbalsta miljardieris, bet mēs vēl aizvien esam viņiem priekšā,» smaida A. Slakteris.

Uz starta vietu dodas piloti – sirmais Ruperts Tempers no Austrijas, izskatīgais Konstantīns Ustinovs no Krievijas. Pats savu laivu palīdz stumt otrs krievu pilots Romans Vandiševs. Daudz ir zviedru – nopietns ir Pjērs Lundins, omulīgi smaidīgs Johans Ostenbergs, plats smaids sejā ir Bimbai Sjoholmai, tikpat smaidīgs Eriks Edins. Nedaudz nervozi koncentrēti ir Stefans Hagins un Niks Bisterfelds no Vācijas. Satraucies norvēģis Tobiass Munte-Kāss – viņam labs rezultāts kvalifikācijā, bet nav pārliecības pirms sacīkstēm. Ar platu smaidu uz lūpām ierodas pilots no Apvienotajiem Arābu Emirātiem Rašids Al Kuamzi, aiz viņa ar nikni savilktu ģīmi Mohameds Al Mehairbi. Lietuvas trase viņam bija veiksmīga, atnesot pirmos punktus pasaules čempionātā. Atšķirīgi ir Lielbritānijas pārstāvji – Ouens Dželfs ir sabiedrisks, kamēr Metjū Palfreimens izskatās mūžīgi noraizējies. Ar melno laivu trasē neizdodas izbraukt itālim Alberto Comparato – dzinēja problēmas ir pārāk nopietnas.

Braucēju pulkā Uvis Slakteris un Edgars Riabko izskatījās nesatricināmi pozitīvi. Mehāniķi Aivars Lenerts un Aldis Lakovičs-Lakovics pirms brauciena vēlreiz pārbauda laivu.

Ar caurumu bortā
Starts U. Slakterim ir neveiksmīgs – pirmajā līkumā viņš ir pašā ūdens šļakatu mākoņa vidū. «Pēdējā brīdī pamanīju, ka priekšā kāds ir apmeties otrādi, un rāvu stūri sānis. Jutu, ka bija sadursme,» vēlāk atceras Uvis. Pieredzējušā zviedra Pjēra Lundina laiva apgāzās, izjaucot braukšanu, tāpēc notika atkārtots starts. Codietim laivas bortā caurums, kur iestrēgusi detaļa no zviedra laivas. Pēc pirmās apskates ir skaidrs, ka novērst to ātri nevar, bet svešķermenis pamatīgi iestrēdzis. Ja izkritīs, tad laivai var noraut sānu, bet, ja neizkrīt, varbūt izbrauks līdz galam. Vienība nolemj riskēt. Uvis atklāj – katrā kreisajā līkumā laivā skalojās ūdens, bet ne tik daudz, lai brauktu malā.

Atkārtotais starts U. Slakterim ir veiksmīgs – mūsu sportists ir trešajā vietā. Apgāžas Metjū Palfreimens, cieš bojas un trasē dzeltenie karogi – laivas mierīgi brauc cita aiz citas. Pamazām U. Slakteris izvirzās otrajā vietā, priekšā tikai viens no līderiem Eriks Edins. «Tāda savāda sajūta bija, kad viņam pietuvojos un Eriks sāka priekšā griezt līkumus. Tad skatos, ka arī taisnē lēnāks,» par brīdi, kad divus apļus pirms finiša apdzina zviedru, stāsta U. Slakteris. E. Edina laiva kļuva lēnāka, un viņš finišēja piektais, bet mūsu sportistam uzvara. Otrais – austrietis Ruperts Tempers, trešais – Ouens Dželfs no Lielbritānijas.

Pārspēt «braļukas»

Panākumu visa ekipāža nosvinēja ar goda apli – mehāniķi sasēdās uz laivas un apbrauca apkārt ezeram, finišā gan teju grimstot. Mūsu sportistu sveica gan latviešu, gan lietuviešu līdzjutēji, ātrumlaivu piloti un komandu pārstāvji. Ceļš no goda pjedestāla līdz ātrumlaivu novietnei bija ļoti garš, jo daudzi vēlējās nofotografēties kopā ar «braļukas», kurš uzvarējis sacīkstēs Lietuvā.

Sajūsmināts par panākumu bija sacīkšu rīkotājs E. Riabko, kuram astotā vieta – viens no pilota labākajiem sasniegumiem. «Ceru, ka Uvja uzvara palīdzēs man atrast atbalstītājus, radīsies patriotisms ar vēlmi pārspēt «braļukas». Šis sporta veids prasa labus mehāniķus un finansējumu. Parasti esam labi draugi, bet trasē – konkurenti, ceru, ka ar laiku viņu pārspēšu,» tā Lietuvas sportists.

«Pagājušajā gadā biju pirmais kvalifikācijā, bet neveicās startā. Šodien starts bija labs un viss notika. Es ceru, ka šeit brauksim vēl un vēl, jo Lietuvā ir mana veiksmīgākā sacīkšu vieta,» tā U. Slakteris.

Sarežģītā «puzzle»
Panākumam gan ir ēnas puses. Pirmā trijnieka laivām bija jāizjauc motori, lai pierādītu, ka neizmanto aizliegtas detaļas. «Tik pamatīgi mūsu laivas motors nekad nav izjaukts. Mēdz teikt, ka priekšlaicīga motora izjaukšana ir sliktāka nekā salūšana. Cerams, ka tas problēmas neradīs,» saka A. Slakteris. Pārbaudē atzina, ka ar motoru viss ir kārtībā, bet mehāniķi uz vietas nelika to kopā – šī «puzzle» jāsaliek mājās. Aldis Lakovičs-Lakovics teic – tas būs vismaz vienas dienas darbs.

Nākamās sacīkstes būs 10. un 11. septembrī Francijā, noslēdzošais posms 7. – 9. oktobrī Ribadūro pilsētā Portugālē. «Riga Powerboat Team» svarīgākais starts būs Eiropas čempionāts 24. un 25. septembrī. «Pēc Lietuvas posma mums ir cerības cīnīties par trešo vietu. Eriks Edins un Pjērs Lundins diez vai ir panākami, bet trešā vieta ir turpat blakus,» atzīst A. Slakteris.


Pasaules čempionāta «Formula 2» ātrumlaivām kopvērtējums pēc sacīkstēm Zarasu ezerā

Vieta

Pilots

Valsts

Punkti

1.

Eriks Edins

Zviedrija

55

2.

Pjērs Lundins

Zviedrija

55

3.

Ruperts Tempers

Austrija

32

4.

Metjū Palfreimens

Lielbritānija

30

5.

Alberto Komparato

Itālija

28

6.

Uvis Slakteris

Latvija

27

7.

Ouens Dželfs

Lielbritānija

26

8.

Johans Osterbergs

Zviedrija

20

9.

Niks Bisterfelds

Vācija

14

10.

Bimba Sjoholma

Zviedrija

12

11.

Ola Petersons

Zviedrija

12

12.

Frode Sunsdals

Norvēģija

12

13.

Konstantīns Ustinovs

Krievija

12

14.

Rašids Al Kuamzi

AAE

9

15.

Pals Viriks Nilsens

Norvēģija

9

16.

Daniels Segenmarks

Zviedrija

7

17.

Edgars Riabko

Lietuva

6

18.

Mette Bjerknaes

Norvēģija

5

19.

Romans Vandiševs

Krievija

5

20.

Tobiass Munte Kāss

Norvēģija

4

 

Avots – f2worldchamp.com.