BauskasDzive.lv ARHĪVS

Daudzdzīvokļu namu likstas ar kanalizāciju

Sagatavojusi A. Rožlauka

2016. gada 27. jūlijs 00:00

521
Daudzdzīvokļu namu likstas ar kanalizāciju

Laikraksta lasītāja Bauskā Elizabete redakcijai iesūtījusi vēstuli, ko nodēvējusi par «nātru pušķi» daudzdzīvokļu namu apsaimniekotājiem – SIA «Vides serviss» darbiniekiem:

«Saņemot kārtējo rēķinu par apsaimniekotāju sniegtajiem pakalpojumiem, sapratu, ka  turpmāk ik mēnesi nāksies maksāt gandrīz par desmit eiro vairāk, jo PVN ir sasniedzis 21%.

Dzīvoju Vītolu ielas 10./12. namā. Kādu pēcpusdienu, atverot dzīvokļa durvis, pamanīju virtuves izlietni  pilnu līdz malām ar netīru kanalizācijas šķidrumu, kas draudīgi lija  pār izlietnes malām uz grīdas. Izmisumā tvēru pēc lupatas un spaiņa, lai netīrajam šķidrumam neļautu izplūst pa visu dzīvokli. Pēc draudu pagaidu novēršanas ar steigu zvanīju uz kāpņu telpā norādīto tālruni un ziņoju par ķibeli.

Santehniķi gan pēc kāda laika atbrauca un nebūšanas novērsa, taču no kaimiņiem, kas dzīvo pāris stāvu augstāk, vēlāk uzzināju, ka viņus arī pirms neilga laika piemeklēja šī pati liksta. Meistari atbraukuši, kaut ko pabakstījuši ar drāti kanalizācijas caurulē, ūdens aiztecējis, un viņi aizbraukuši. Diemžēl toreiz neviens neuzskatīja par vajadzīgu nokāpt lejā līdz pagrabam un pārbaudīt, vai tur viss ir kārtībā. Kā redzams, nekas nebija kārtībā. Kārtējais ķeksītis darbu izpildes lapā bija ievilkts, un ar to arī viss beidzās.

Uzskatu, ka, maksājot tik lielu summu apsaimniekotājiem, mums jāsaņem atbilstīga apkalpošana. Kurā makā tagad iekrīt tā summa, kas pieaug proporcionāli nodokļa palielināšanas apjomam, ja dzīvojamo māju vecākie tiek nolikti pie malas kā liekais elements?»

Pagrabā caurules pārbaudītas

Plašu skaidrojumu par vēstulē minētajām problēmām uzrakstījusi SIA «Vides serviss» sabiedrisko attiecību speciāliste Iluta Rasa:

«SIA «Vides serviss» 6. jūlijā saņēma ziņu, ka Vītolu ielā 12 ir kanalizācijas noplūde. Tiklīdz bija iespējams, santehniķi – trīs cilvēku brigāde – devās uz norādīto adresi, lai novērstu dzīvokļa applūšanu. Darbu vadītājs tīrīja caurules augšējā stāva dzīvoklī, kur notika noplūde, pārējie divi santehniķi tīrīja caurules pagrabstāvā. Ja sadzīves atkritumi vai citi priekšmeti, kas iemesti podos, nosprūst, piemēram, starp otro vai trešo stāvu, tad trešais stāvs noplūst, ja tas notiek kaut kur izvadā – tuvāk ielas kanalizācijai, cieš pirmais stāvs. Kanalizācijas sistēmas tīra lielākoties koplietošanas telpās – pagrabā vai caur ielas izvadiem, līdz ar to tiek sniegta nepatiesa informācija, ka SIA «Vides serviss» darbinieki ir strādājuši pavirši un nav bijuši pagrabstāvā.»

Sākta regulāra sistēmas kopšana
Kā uzsver I. Rasa, par kanalizācijas sistēmas problēmām daudzdzīvokļu namos «Vides serviss» ir skaidrojis iedzīvotājiem ar rēķinu, mājaslapas un mediju starpniecību, ir informējis savus klientus par ieteikumiem, kā uzturēt ūdensapgādes caurules un tualetes lietošanas kārtībā. Bieža problēma ūdensapgādes sistēmās ir pievadošo un cirkulācijas cauruļvadu «aizaugšana», kas izraisa šādas avārijas situācijas. Pat pareizi lietojot kanalizāciju, nevar izvairīties no šādām situācijām: noskalotie tauki, organiskie un neorganiskie atkritumi, nogulsnējoties uz cauruļu sieniņām, ar laiku aizpilda brīvās vietas. Iedzīvotāji aizņemtības vai nezināšanas dēļ bieži aizmirst – lai caurules pildītu savu funkciju un novadītu ūdeni, tajās var laist vienīgi ūdeni bez piemaisījumiem.

Labākais risinājums ir regulāra sistēmas tīrīšana, ko ar šī gada maiju SIA «Vides serviss» darbinieki profilaktiski rindas kārtībā veic. Tiek izmantota mūsdienīgā «Kärcher» tīrīšanas sistēma, precīzāk – hidrodinamiskā cauruļvadu tīrīšana, un Vītolu ielas 10./12. nams bija pirmais, kurā SIA «Vides serviss» darbinieki profilaktiski veica kanalizācijas sistēmas tīrīšanu ar jauno metodi, skaidro I. Rasa. Šī tīrīšanas metode ir visefektīvākā, ātrākā un saudzējošākā. Šādi strādājot, var iztīrīt praktiski līdz šim nepieejamākās vietas, proti, 90 grādu leņķis vairs nav šķērslis. Caurules, par kurām šķita, ka ir jau nederīgas un ir jāmaina, «Kärcher» iztīra bez problēmām un tās atkal ir kā jaunas. Aparāts ir ērti pārvietojams, stāsta I. Rasa.

Sagatavo pieņemšanas-nodošanas aktu
«Kopš šī gada aprīļa SIA «Vides serviss» strādnieki pēc darbu veikšanas sagatavo pieņemšanas-nodošanas aktu, ko paraksta darba veicēji un persona, kas darbiniekus izsaukusi. Tas tiek darīts, lai šādu «nātru pušķu» saņemšanas gadījumā mēs spētu reaģēt. Vēstules rakstītājs ar savu parakstu 6. jūlijā apliecinājis, ka visi nepieciešamie darbi avārijas situācijas novēršanai veikti kvalitatīvi un pasūtītājam pret santehniķu darbu nav pretenziju. Šo divu nedēļu laikā, kopš aizdambējums likvidēts, lasītājs ar sūdzību pie mums nav vērsies. Ja SIA «Vides serviss» tiek saņemta kāda sūdzība, tā tiek pēc iespējas ātrāk izskatīta, piesaistot atbildīgos darbiniekus. Tiek darīts viss, lai problēmu atrisinātu un atjaunotu iedzīvotāju uzticību. Tāpat šī lieta izskatīta un izrunāta ar darbiniekiem,» situāciju raksturo Iluta Rasa.

Nodokļa nauda – valsts kasē
Ar šī gada 1. jūliju dzīvojamo māju pārvaldīšanas pakalpojumiem (namu apsaimniekošanai) piemēro 21% pievienotās vērtības nodokli (PVN). Uzņēmuma speciāliste apliecina, ka SIA «Vides serviss», tāpat kā iedzīvotāji, ar bažām gaida maksas palielinājuma sekas, jo, kā zināms, šī papildu summa, kas tiks iekasēta no dzīvokļu īpašniekiem, nenonāks ne māju uzkrājumos, lai varētu uzlabot ēku, ne SIA «Vides serviss» budžetā, tā papildinās valsts kasi.

Veicot atkārtotus aprēķinus (0,50 eiro x 50,20 m²= 25,10 eiro + PVN (21%) = 30,37 eiro), redzams, ka ikmēneša maksājumi SIA «Vides serviss» pēc PVN 21% pievienošanas, aptuveni 50 kvadrātmetru dzīvoklim ir palielinājušies par 5,27 , nevis 10 eiro, kā norādīts vēstulē, akcentē I. Rasa.