BauskasDzive.lv ARHĪVS

Autobusu reisos nepieciešamas pārmaiņas

Vilnis Auzāns

2016. gada 11. jūlijs 00:00

16
Autobusu reisos nepieciešamas pārmaiņas

Valsts nodrošināto sabiedrisko transportu un skolēnu pārvadājumus gaida pārmaiņas. Par maršrutu tīklu iespējamo optimizāciju ar Bauskas novada domes vadību un speciālistiem spriedušas valsts SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) amatpersonas.

Sarunā piedalījās Zemgales plānošanas reģiona maršrutu tīkla plānotāja Dana Švēdere, kā arī vietējās pārvadātājas SIA «Aips» vadība. ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš iepazīstināja ar situāciju pasažieru pārvadājumos valstī.

Dotācijas – līdz pat 87 procentiem
Kristiāns Godiņš atzina, ka sabiedriskais transports bez valsts dotācijām nevar pastāvēt. Taču ir jādomā, kā veidot maršrutus, lai piemaksas samazinātu. Ir daudz maršrutu, kur valsts pārvadātājam piemaksā līdz pat 80 procentiem no nepieciešamās summas. Taču riska zona ir, ja valsts dotācijas pārsniedz 80 procentus. «Maršrutu tīkls nav akmenī cirsts. Ir jādomā, kā nodrošināt iedzīvotājiem šo pakalpojumu, vienlaikus meklējot iespējas samazināt izdevumus,» sacīja K. Godiņš.

Viens šāds maršruts ir Bauska–Priedītes, kur autobusā vidēji ir 3,5 pasažieri. Ļoti kritiski jāizvērtē maršruta Bauska–Vecumnieki–Bārbele–Bauska pastāvēšana. Te valsts dotācijas dažbrīd sasniedz pat 87 procentus. Pašvaldība kopā ar pārvadātāju tika aicināta izvērtēt iespējamo reisu pārskatīšanu maršrutos Bauska–Brunava–Mežgaļu skola un Bauska–Bardžūni–Paņe-mūne–Bauska.

Tāpat nesamērīgi liela valsts dotācijas daļa ir maršrutā Bauska–Iecava–Dzimtmisa. Vēlams pārskatīt, cik aktuāli iedzīvotājiem ir visi reisi maršrutā Bauska–Viesturi. Arī te valsts piemaksas pārsniedz 80 procentus. K. Godiņš uzsvēra – šis uzskaitījums nenozīmē, ka maršruti uzreiz jāslēdz, taču bez nopietna to lietderības izvērtējuma un reisu pārstrukturēšanas neiztikt.

Izskanēja ieteikums vienlaikus izvērtēt pašvaldības nodrošinātos skolēnu pārvadājumu maršrutus. Daudzviet tie garos ceļa posmos pārklājas ar sabiedrisko transportu.

Jāved uz tuvāko skolu
Bauskas novada administrācijas transporta nodaļas vadītājs Andris Juškevics sacīja, ka, piemēram, Brunavas pagasta skolēni izvēlējušies mācīties gan vietējā Mežgaļu pamatskolā, gan Ceraukstes pagasta Griķu pamatskolā. Pašvaldībai jānodrošina bērnu nokļūšana uz abām izglītības iestādēm. Tas skolēnu pārvadājumus krietni sadārdzina. «Valdības līmenī jādomā, kā ieviest principu pašvaldībai nodrošināt skolēnu nokļūšanu tuvākajā skolā. Tas atrisinātu daudzas pro-blēmas,» apliecināja SIA «Aips» valdes loceklis Uldis Kolužs.

Bauskas novada domes izpilddirektors Jānis Kalinka aicināja, lai tiktu dota atļauja skolēnu autobusos pārvadāt vietējos iedzīvotājus. Tā būtu iespēja daudzviet apvienot skolēnu autobusu un sabiedriskā transporta reisus. Ieguvēja būtu valsts, jo ietaupītos līdzekļi.

Izmantot sabiedrisko transportu
K. Godiņš aicināja pašvaldību meklēt iespēju skolēnu pārvadājumus nodrošināt ar sabiedrisko transportu. Piemēram, Viesītes un Rojas novadā nolemts visus skolēnu pārvadājumu maršrutus veikt ar sabiedrisko transportu. U. Kolužs apliecināja, ka arī Bauskas pusē ir iespējas dažus skolēnu maršrutus aizstāt ar sabiedrisko transportu. J. Kalinka solīja, ka jūlijā pašvaldība kopā ar pārvadātāju izskatīs sabiedrisko maršrutu tīklu.

D. Švēdere aicināja vienlaikus izvērtēt skolēnu pārvadājumu organizāciju. U. Kolužs piebilda, ka lielāka skaidrība varētu būt septembrī, kad skolās zinās audzēkņu skaitu, bērnu vešanas nepieciešamību. Tāpat korekcijas varētu ieviest iespējamā novada skolu tīkla optimizācija. Diskusijas noslēgumā klātesošie vienojās, ka šovasar jāveic nepieciešamā izpēte, lai pēc iespējas ātrāk ieviestu pārmaiņas maršrutu tīklā.