Daudzos uzņēmumos jau pašlaik dienesta auto privātajām vajadzībām neizmanto

Jau tagad daudzos uzņēmumos dienesta automašīnas netiek izmantotas privātajām vajadzībām, biznesa informācijas portāls "Nozare.lv" uzzināja, aptaujājot dažādu nozaru lielākos uzņēmumus.Uzņēmumu pārstāvji arī pauž neizpratni, kā tiks veikta jaunā nodokļa administrēšana un kā tiks kontrolēts automašīnu lietojums privātajām un darba vajadzībām. Mazumtirdzniecības veikalu tīkla SIA "Elvi grupa" sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne norādīja, ka ir izprotams, kādēļ šāda norma jāpiemēro valsts sektorā strādājošajiem, lai izskaustu ļaunprātīgu nodokļu maksātāju resursu izsaimniekošanu, tomēr nav skaidrs, kāpēc šāda nodeva jāattiecina uz uzņēmumiem, kas darbojas bez valsts kapitāla. "Pašlaik sanāk tā, ka tie darbinieki, kas strādā ģeogrāfiski tālu no biroja, kuru pienākumu veikšanai regulāri tiek izmantots auto un kuru darbs jau tā notiek specifiskos apstākļos, no valsts puses par to tiek sodīti. Šī norma būtu jāpiemēro valsts sektorā strādājošiem, nevis privātajā biznesā nodarbinātajām personām," uzsvēra Grigāne. "Pati šāda nodokļa ieviešana savā būtībā ir diezgan neizprotama, jo par dienesta automašīnām tāpat kā par privātajiem auto tiek maksāts ceļa nodoklis un kārtotas visas pārējās obligātās saistības, tāpēc nav saprotams, kādēļ šīs automašīnas jāapliek ar vēl vienu nodokli," neizpratni pauda "Elvi" pārstāve. Arī alus darītavas AS "Cēsu alus" Personāla nodaļas vadītāja Daiga Ozoliņa-Punāne norādīja, ka uzņēmumā autotransports privātām vajadzībām netiek lietots. Viņas skatījumā, Finanšu ministrijas piedāvātā norma par nodokļa maksājuma ieviešanu par darba devēja auto izmantošanu personīgām vajadzībām ir absurda. "Šāds ieņēmumu gūšanas veids valsts budžetā ir ārkārtīgi primitīvs un, vēl vairāk, tas ir diskriminējošs tām biznesa jomām, kuru pamatdarbībā tiek izmantoti dienesta auto," sacīja Ozoliņa-Punāne. Savukārt sakaru operatora SIA "Lattelecom" Personāla vadības direktore Ingrīda Rone norādīja, ka "Lattelecom" jau vairāk nekā pirms gada ir ieviesta dienesta transporta līdzekļu maršruta kontroles sistēma, kas ļauj precīzi sekot līdzi automašīnas pārvietošanās virzienam un nodrošina automātisku maršruta lapu-ceļazīmju reģistrāciju. Tādejādi "Lattelecom" ir izskausta bezatlīdzības dienesta automašīnu izmantošana privātajiem mērķiem. Viņa gan nenoliedza, ka dienesta auto var izmantot privātiem mērķiem, bet tādā gadījumā dienesta transporta līdzekļu lietotājiem ir jāparaksta atsevišķa vienošanās par automašīnas izmantošanu privātajām vajadzībām. Vienošanās nosaka kārtību, kādā tiek veikta samaksa par dienesta transporta līdzekļa izmantošanu privātām vajadzībām, norēķinoties gan par izlietoto degvielas daudzumu, gan sedzot transporta līdzekļa amortizācijas izdevumus. Rones skatījumā, jaunais priekšlikums nav vērtējams viennozīmīgi, jo, no vienas puses, iespējams, pieaugs iekasēto nodokļu apjoms, bet, no otras puses, nebūtu godīgi aplikt darbiniekus un darba devējus ar papildu nodokli, par ko līdz šim ir veikts godprātīgs norēķins. "Jaunais nodoklis radīs papildu izdevumus arī uzņēmumam, jo situācijā, kad darbinieks vairs nevarēs atļauties izmantot dienesta automašīnu privātajām vajadzībām, būs jārisina jautājums par papildus īrēto autostāvvietu nodrošināšanu," pauda "Lattelecom" Personāla vadības direktore. Viņai nav skaidra arī jaunā nodokļa piemērošanas, kontroles un administrēšanas sistēma. Viņa arī pieļāva, ka pastāv risks par sociālo pabalstu palielināšanos uz šo iemaksu rēķina. "SEB bankas" Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Agnese Strazda, komentējot jauno nodokļa iniciatīvu, atzina, ka šim priekšlikumam ir nepieciešamas plašāks izvērtējums arī no uzņēmēju puses. "Ja šāds jauninājums tiks ieviests, tas tiešā mērā ietekmēs jebkura uzņēmuma izmaksas, jo bez tā, ka par šo summu mašīnas lietotājs maksās sociālo un iedzīvotāju ienākuma nodokli, arī pašam uzņēmējam tās būs papildu izmaksas sociālā nodokļa veidā," norādīja Strazda. "SEB bankā" galvenais kontroles mehānisms auto izmantošanai dienesta vajadzībām ir maršruta karte, ko katru mēnesi aizpilda tie uzņēmuma darbinieki, kas lieto dienesta automašīnas. Arī AS "Rīgas piensaimnieks" sabiedrisko attiecību vadītāja Līga Rimšēviča uzsvēra, ka jau vairāk nekā gadu uzņēmumā ir rīkojums, ka tā transportu drīkst izmantot tikai darba vajadzībām, un "Rīgas piensaimnieka" auto netiek izmantots privātām vajadzībām. Viens no uzņēmumiem, kurā dienesta automašīnas izmantošana personīgām vajadzībām ir daļa no darbinieka motivācijas sistēmas, ir AS "Latvenergo". Uzņēmuma Ārējās komunikācijas daļas vadītājs Andris Siksnis pastāstīja, ka "Latvenergo" autoparkā ir 2400 transportlīdzekļu vienības un jau 2007.gadā "Latvenergo" tika ieviesta transporta uzskaites sistēma, kurā ir apkopota un uzturēta visa nepieciešamā informācija par "Latvenergo" grupas sabiedrību transporta līdzekļiem. "Centralizēta transporta līdzekļu datu uzturēšana sniedz iespēju veikt objektīvu un pilnīgu ar transporta līdzekļu lietošanu saistīto datu analīzi, piemēram, kopējā nobraukuma, vidējā nobraukuma, degvielas patēriņa, remontu izmaksu, tehnisko apkopju un apskašu termiņu analīzi u.c. Šie dati ļauj izvērtēt gan transporta nodrošinājuma funkcijai, gan struktūrvienībām, kas izmanto transporta līdzekļus, to ekonomiskumu un lietošanas lietderību," skaidro Siksnis. Tāpat viņš norādīja, lai auto varētu izmantot personīgām vajadzībām, tiek slēgts īpašs līgums, kurā ir atrunāti visi saistītie jautājumi un arī izmaksas, kuras auto izmantošanas personīgām vajadzībām gadījumā sedz darbinieks. Runājot par iecerētajiem likuma grozījumiem, "Latvenergo" pārstāvis uzsvēra, ka šis ir vēl negatavs likumprojekts un nav skaidrs, kā to administrēs. Jau ziņots, ka kopējais nodokļa maksājums par darba devējam piederoša automobiļa izmantošanu privātām vajadzībām mēnesī tiek plānots 81 lats, tādējādi papildu nodokļu slogs gada laikā sasniegs gandrīz 1000 latu par vienu automašīnu. Kā aģentūru LETA informēja Finanšu ministrijas Preses nodaļas vadītāja Diāna Krampe, grozījumi likumā par Iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) paredz aplikt darbinieka gūto labumu no darba devējam piederošas automašīnas izmantošanas privātām vajadzībām gan darba laikā, gan ārpus tā. Šim mērķim paredzēts nosacītu vērtību - 150 latus mēnesī - nodokļu aprēķina nolūkos pieskaitīt darba attiecībās gūtajam ienākumam. Tādējādi nodokļu summa, kas papildus tiks atskaitīta no darbinieka apliekamā ienākuma, būs 44,90 lati, ko veidos IIN 23% likme 31,40 lati un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu darba ņēmēja daļas 9% likme jeb 13,50 lati. Vēl 36,14 lati valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veidā būs jānomaksā darba devējam. Tādējādi kopējais nodokļa maksājums mēnesī būs 81,04 lati. Kā ziņots, šāda nodokļa maksājuma ieviešanu neatbalsta arī Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, bet Latvijas Darba devēju konfederācija ir gatava priekšlikumu atbalstīt ar nosacījumu, ja atbildīgās institūcijas sniegs detalizētu un skaidru nodokļu piemērošanas kārtību, definīciju par to, kas ir vieglā pasažieru automobiļa izmantošana personīgajām vajadzībām, kā arī, ja sociālajiem partneriem un sabiedrībai kopumā tiks skaidroti principi un citi būtiski jautājumi par šo nodokļa iniciatīvu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»