BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pedagogi tver malku spirgta gaisa

Vilnis Auzāns

2016. gada 11. aprīlis 00:00

15
Pedagogi tver malku spirgta gaisa

Nepilni divi simti matemātikas skolotāju no visas Latvijas 8. un 9. aprīlī strādāja Bauskā. Jaunas ierosmes un idejas viņi guva konferencē «Mācību resursi skolēnu matemātikas kompetenču attīstībā».

Iespēja satikt kolēģus, aizgūt pieredzējušu pedagogu idejas, uzzināt, kā strādā jaunieši. Šādas galvenās divu dienu laikā iegūtās vērtības nosauc Bauskas novada Mežgaļu pamatskolas pedagoģe Ausma Rīna. «Ikdienas ritms ir saspringts, stunda seko stundai, grūti atrast laiku sevis pilnveidei, jaunumu uzzināšanai. Šādu kolēģu satikšanos vērtēju kā lielisku iespēju tvert malku spirgta, svaiga gaisa, lai gūtu enerģiju tālākam darbam,» secina A. Rīna.

Jāseko laikam līdzi
Vecumnieku novada Skaistkalnes vidusskolas pedagoģe Gunta Romanovska skolā strādā vairāk nekā 40 gadus. «Bauskas Dzīvei» viņa atzīst, ka bez modernām tehnoloģijām pedagogam neiztikt: «Datori, viedtālruņi, planšetes – tie pašlaik ir iedarbīgākie rīki, kā rosināt skolēnus vairāk pievērsties matemātikai. Konference piedāvā plašu iespēju spektru, atliek izvēlēties, ko varēšu un spēšu izmantot.»

Bauskas pilsētas pamatskolas direktors un matemātikas skolotājs ar vairāk nekā trīsdesmit gadu darba pieredzi Jānis Rumba priecīgs, ka konferencē pieredzē dalās jaunie pedagogi. Viņš katrā seminārā, konferencē cenšas aizgūt jaunas idejas. J. Rumba pārliecināts, ka modernās tehnoloģijas palīdz saskatīt matemātikas krāšņumu. Arī Liene Logvina no Iecavas vidusskolas uzskata – kad apgūti matemātikas pamati, turpmākā izglītošanās jāīsteno atraktīvi un mūsdienīgi. Konferencē viņa guva apstiprinājumu šai atziņai.

Motivācija
Ilze France, Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra vadošā pētniece, 1988. gadā absolvējusi Bauskas 1. vi-
dusskolu. Paužot gandarījumu par iespēju atgriezties savā dzimtajā skolā, «Bauskas Dzīvei» viņa apliecina, ka gadu gaitā mainījies ne tikai mācību saturs un forma, bet arī skolēnu uztvere. Agrāk audzēkņi neprasīja, kāpēc jāiemācās viena vai otra lieta, bet tagad viņi jebkuram uzdevumam grib zināt motivāciju.

«Pateikt, ka reizrēķins ir jāzina, nepietiek. Talantīgam skolotājam jāprot pārliecināt, ko skolēns zaudēs, ja neapgūs matemātikas pamatus. Te lietā var likt moderno tehnoloģiju, jaunu mācību metožu izmantošanu. Konferencē runā par intelektuālajām spēlēm, interneta izmantošanas veidiem. Skolotājam jāprot sabalansēt moderno ar pamatvērtībām. Uzskatu, ka galvenais mācību resurss joprojām ir pedagogs – mūsdienīgs, prasīgs, radošs un inovatīvs. Otra svarīgākā lieta ir mūsdienīgi mācību materiāli un iespēja pie tiem piekļūt,» spriež bijusī baušķeniece I. France.

Mūsdienīgas spēles
Konferencē Bauskas Valsts ģimnāzijas vizuālās mākslas pasniedzējs Bruno Bahs iepazīstināja ar elektroniskajiem prezentāciju izveides rīkiem. Bijušais baušķenieks, Dobeles Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotājs Kristaps Auzāns stāstīja par loģikas trenēšanas iespējām, izmantojot viņa radītos spēļu komplektus «Logic card». Pilsrundāles vidusskolas pasniedzēja Anna Vasiļevska dalījās pieredzē par starppriekšmetu saikni matemātikas stundās. Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolotājs Jānis Dūrējs atklāja mobilo lietotņu iespējas matemātikā. Saistošas bija arī citas pedagogu apmeklētās radošās darbnīcas.

Vija Zargeviča no Lielvārdes «Bauskas Dzīvei» atzina, ka internetā piedāvāto iespēju izzināšana prasa daudz laika. Taču, visu apgūstot, izrādās, ka tā izmantošana sniedz milzum iespēju.

Bijusī matemātikas skolotāja, tagad Iecavas novada izglītības darba pārraudzītāja Vija Ieleja uzteica iespēju ar «Logic card»  trenēt skolēnu loģisko domāšanu. Izmantojot planšetes un viedtālruņus, skolēni pat nepamana, kā viņi apgūst sarežģītas lietas. «Pamatu zināšanu jau neviens neatceļ. Taču spēles padara stundu daudzveidīgāku, dod iespēju ieinteresēt skolēnus matemātikā,» uzskata V. Ieleja. Jelgavnieks J. Dūrējs piebilda, ka no moderno tehnoloģiju piedāvājuma noslēpties nav iespējams. Skolotājam nekas cits neatliek, kā to apgūt un izmantot savu pedagoģisko mērķu sasniegšanā.

Ministrs neierodas
Uz matemātiķu saietu Bauskas Valsts ģimnāzijā bija solījis ierasties izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis. Amatpersona plānus mainīja, jo skaidrojumu par situāciju nozarē no ministra vēlējās dzirdēt Valsts prezidents Raimonds Vējonis. Ministram tika norādīts gādāt arīdzan par mācību satura kvalitātes paaugstināšanu. Kā to īstenot, «Bauskas Dzīve» konferencē vaicāja Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības vadītājai Rudītei Andersonei. Viņa atzina – šis ir laikmets, kad no papīra un krīta kā mācību līdzekļiem notiek pāreja uz dinamisko mācīšanos. Jāliek lietā interneta un dažādu spēļu iespējas.

Jāizglītojas mērķtiecīgi
«Modernajās tehnoloģijās pedagogi ne vienmēr spēs visam izsekot līdzi tikpat ātri kā skolēni. Taču viņiem ir jāmāk audzēkņiem paskaidrot, kā šīs informācijas ieguves iespējas sakārtot un izmantot savu zināšanu uzlabošanai. Savās konferencēs cenšamies pedagogiem palīdzēt gūt ieskatu jaunajās iespējās. No pedagogiem tiek pieprasīta nemitīga tālākizglītošanās, skolotāji apmeklē kursus, kādi vien ir pieejami. Taču nav sistēmas. Ir jāpārskata un jāsakārto kvalifikācijas paaugstināšanas sistēma, veidojot to mērķtiecīgu, laikmeta prasībām atbilstīgu. Tāpat jāpārskata mācību saturs. Kādam ir jāspēj pedagogiem norādīt, ko skolēniem jāiemāca pašos pamatos, bet par ko jāgūst tikai priekšstats,» tādu problēmu risinājumu ieskicē R. Andersone.