BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pēdējais brīdis maiņai

Artūrs Dulbe

2016. gada 8. aprīlis 00:00

498
Pēdējais brīdis maiņai

Auto industrijas eksperti ik pa laikam nāk klajā ar kādu jauninājumu vai ieteikumu, kad un kā pareizi mainīt un glabāt automašīnas gumijas «kurpītes», kādas riepas izvēlēties, un atklāj, kā paildzināt to mūžu par 10 – 15 procentiem. Piedāvājam dažus inovatīvus ieteikumus un noderīgu informāciju.

Ar «zieminiecēm» vasarā
Ziemas riepas pret vasaras riepām mainīt ieteicams tad, kad vidējā diennakts gaisa temperatūra ir septiņi grādi un vairāk. Tātad tagad ir pēdējais brīdis.

Daudzi vadītāji grēko un ar ziemas apstākļiem paredzētajām riepām rullē visu gadu. Aizliegts tas nav, bet arī ieteicams ne. Šāda prakse var būt bīstama. Vasaras riepām minimālajam protektora dziļumam ir jābūt 1,6 milimetriem. Ziemas riepu gumijas sastāvs ir pielāgots braukšanai zemā gaisa temperatūrā, un tās savu funkciju pilda tikai ziemīgos apstākļos. Vasarā tās neveic savu uzdevumu, un tādējādi bremzēšanas ceļa garums palielinās par vienas automašīnas tiesu. Lai glābtu dzīvību, tas ir daudz. Lietojot «zieminieces» vasarā, spēkrata vadāmība un kontrole samazinās, uzsver eksperti.

Savu viedokli par ziemas riepu lietojumu vasarā pauda SIA «EVA Autonams» klientu apkalpošanas konsultants baušķenieks Raitis Zeņuks: «Protams, ka šāda tendence nav pieļaujama. Ziemas riepas tam nav domātas. Tikai nedaudz pieņemams šķiet fakts, ja ar «zieminiecēm» pēc tam vairs netiek braukts, bet ir ļaudis, kuri nostūrē ziemu un vasaru ar ziemai paredzētām «gumijām» un tad vēl izdomā ar tām pašām ziemā braukt atkal.» 

Vecumnieku autoservisa «DM tehnika» vadītājs Artis Lebedis dalījās savā pieredzē un novērojumos: «Ir klienti, kuri ik gadu pērk jaunas riepas un lieto tās kā vasarā, tā ziemā. Protams, riepas nodilst ātrāk, bet gada laikā tās noteikti nekļūs nelietojamas. Arī pirmajā izmantošanas gadā riepu kvalitāte ir pietiekami laba, lai arī no drošības viedokļa nerastos draudi.» 

Sausumā un ēnā

Kad riepas nomainītas, jādomā, kur tās pa vasaru turēt. Protams, ideāls variants ir visus četrus ripuļus atstāt servisā, kur tos pienācīgi uzglabās, bet ne visos uzņēmumos šo iespēju nodrošina. Eksperti uzskata, ka arī mājas apstākļos ir iespējams pienācīgi riepas glabāt.

Andis Kļaviņš, autoservisa «Divupe 2» darbinieks no Bauskas, stāsta: «Auto «apavi» jāglabā sausā, ēnainā vietā, kur gaisa temperatūra nav augsta. Tam piemērotākais ir labs pagrabs, saimniecības ēka vai istaba. Galvenais un noteicošais kritērijs, lai riepas saglabātu kvalitāti, – tās nedrīkst atrasties ne tiešos saules staros, ne īpaši augstā, ne zemā temperatūrā. Ideālā variantā riepas vēlams nolikt ventilējamās telpās istabas temperatūrā. Tās ieteicams turēt uz balkona. Turklāt nekādi īpaši iesaiņojumi nav vajadzīgi. Neieteiktu riepas glabāt citu uz citas vai karināt striķos. Vislabāk tās novietot vertikāli, tā, kā tās atrodas, uzmontētas uz diskiem.» A. Kļaviņš skaidro, ka uz diskiem uzmontētas riepas jāglabā pretēji – tās drīkst karināt un novietot vienu uz otras – nav ieteicams atstāt vertikālā stāvoklī. Uz diskiem glabājamo riepu priekšrocības – tās netiek deformētas.

Protektoru trīs veidi
Lai arī riepu novecošanas process ir lēns, auto «apavus» nav ieteicams izmantot, ja tie ir vecāki par sešiem gadiem. Uz katra ripuļa var atrast apzīmējumu «DOT». Pirmie divi cipari norāda izgatavošanas nedēļu, pēdējie divi – gadu. Ja apzīmējumu nespējat saskatīt, tad, visticamāk, riepas ir nolietojušās un krietni pārsniegušas savu mūžu.

Apzinīgākie un gudrākie vadītāji riepas pērk jaunas. Šī tendence palielinās, un ļaudis ir sapratuši, ka lietotas riepas ir un paliek lietotas. Turklāt konkurējošo firmu ir tik daudz, ka pašlaik jaunas, varbūt ne tās labākās, riepas var iegādāties par tādu pašu summu kā lietotas.
Vasaras riepas iedala trijās kategorijās. Katra piemērota braukšanas manierēm, ceļa segumam un laikapstākļiem.

Senākais un klasiskākais riepu protektora raksta veids ir simetriskais. Šāda tipa riepas var likt jebkurā virzienā, neievērojot riepas iekšpusi vai ārpusi. Tās piemērotākas mazām pilsētas mašīnām braukšanai pa lauku ceļiem un bezceļiem. Pa bezceļiem tāpēc, ka riepas vienlīdz labi savas funkcijas pilda jebkurā braukšanas virzienā – uz priekšu un atpakaļ.

Otrā tipa riepas ir ar virzienveida protektoru jeb ar tautā dēvēto lietus rakstu. Šī tipa riepas ir ļoti labi piemērotas lietainā laikā, kad brauktuve klāta ar ūdeni. Tiesa, tām ir  pāris mīnusu. Gumijas mēdz izdilt zāģveida, robveida rakstā, krietni palielinot trokšņu līmeni, un ievērojami zaudē funkcijas efektivitāti.

Populārākais ir asimetriskais riepu raksta tips. Tas nozīmē, ka riepām ir iekšpuse un ārpuse. Ārmala veicina un nodrošina labāku saķeri pa sausiem ceļiem un pagriezienos, savukārt iekšmala gādā par auto labāku vadāmību slapjos ceļa apstākļos. Asimetriskais raksts nodrošina ūdens evakuāciju un veicina akvaplanēšanas pretestību.

Paildzina mūžu
Riepu mūžu var paildzināt. Lai to izdarītu, spēkratu īpašniekiem jāveic nelielas procedūras. Tiesa, tās nav sevišķi populāras. Viens no veidiem ir veikt riepu rotāciju aptuveni pēc astoņiem tūkstošiem kilometru, iesaka eksperti. Rotācija nozīmē priekšējo «apavu» nomaiņu pret aizmugurējiem, izlīdzinot nodilumu. Šī procedūra nodrošina vienmērīgāku nodilumu priekšējām un aizmugurējām riepām. Smagākā auto daļa ir priekšpuse, tāpēc bremzējot lielākā slodze ir tieši uz priekšējiem riteņiem. Tas pats notiek, veicot pagriezienus. Teju visos gadījumos, ja vadītājs nav bieži «griezis saulītes», visātrāk vajadzētu nodilt tieši priekšējās ass riepām.

Artis Lebedis uzskata, ka riepu nodiluma intensitāte atkarīga no to ražotāja un nobrauktajiem kilometriem. «Jā, riepu rotācijas metode  ir iespējama, bet, vai tā ir efektīva, grūti teikt. Ar riepām ir vienkārši – jo dārgākas, jo labākas. Cena nosaka riepu mūžu, un arī kvalitatīvāka gumija kalpos ilgāk pie vairāk nobrauktajiem kilometriem,» pārliecināti teic A. Lebedis.

Otrs veids, kā paildzināt riepu mūžu, ir pareizs gaisa spiediens. Pareizu riepu spiediena sadalījumu var redzēt uzlīmē durvju stenderēs vai otrpus bākas vāciņam. Tiesa, lai tādējādi izdotos paildzināt mūžu, spiedienam ir jābūt precīzam, pēc noteiktajiem kritērijiem, kad auto vadāt viens vai tajā ir aizņemtas visas sēdvietas un piekrāmēts bagāžnieks. Ja lielākoties ar mašīnu pārvietojas viens cilvēks, nav ieteicams riepas pumpēt maksimāli pilnas. Tad gumijai pa vidu veidosies nodilums. Riepas jāuzpilda ar gaisu tad, kad tās nav uzsilušas, – ne vēlāk kā 20 minūtes pēc brauciena sākuma. Pareizs riepu spiediens nodrošina vienmērīgu dilšanu, kas jūs pietuvinās ražotāju noteiktajiem degvielas patēriņa standartiem un veicinās riepu ilgāku mūžu.