Spēkratu pārbaudes – plašākas un dārgākas

Šī gada sākumā veikti grozījumi Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumu saņemšanā.
CSDD cenrādī paredzēta lielāka maksa par auto tehnisko apskati. Padziļināta pārbaude kļuvusi dārgāka pēc 2012. gada ražotiem spēkratiem un transporta līdzekļiem, kuru masa nepārsniedz 3,5 tonnas. Pieņemts lēmums pagarināt braukšanas eksāmena laiku.
Kontrolē drošības sistēmas
Pārmaiņas skārušas vieglos automobiļus un kravas mašīnas ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām. Maksa par tehnisko apskati palielinājusies aptuveni par 2,80 eiro, atsevišķos gadījumos – par sešiem eiro, atkarībā no automobiļa tehniskajiem datiem.
Padziļinātas pārbaudes veic pēc 2012. gada ražotiem spēkratiem, lai pārliecinātos par drošības sistēmas funkcionalitāti. Auto tehniskajā apskatē tagad kontrolē arī satiksmes drošībai nozīmīgas lietas: elektroniskās vadības un drošības sistēmas, notiek pieslēgšanās pašdiagnostikas sistēmai (OBD), skata bremžu antibloķēšanas sistēmu (ABS), elektroniskās stabilitātes kontroles sistēmu (ESC), pārbauda gaisa spilvenu drošības sistēmu (SRS), kā arī riepu protektoru un vecumu. Par pārāk vecām riepām soda punktus nepiemēro. Pārbaudei ir informatīvs nolūks. Automobiļa vadītājs uzzina, vai riepas pilda savas funkcijas. CSDD Bauskas nodaļas tehniskās apskates galvenais inspektors Ivo Vīndedzis «Bauskas Dzīvei» apstiprināja, ka automobiļus padziļināti pārbauda jau kopš šī gada pirmās darbdienas.
Bauskā jaunās programmatūras vēl nav
Paredzēta modernu iekārtu izmantošana, tāpēc augusi pakalpojuma cena un par pāris minūtēm palielinājies tehniskās apskates pārbaudes laiks.
«Lai mazinātu darbinieku subjektīvā viedokļa ietekmi, visās CSDD tehniskās apskates nodaļās pakāpeniski ieviesīs jauno kārtību. Bremžu un atgāzes rādītājus uzreiz fiksēs CSDD reģistrā. Iecerēts pārbaudīt arī adaptīvo gaismu un katalizatoru, visas labāku atgāzi nodrošinošās sistēmas. Ar 2016. gada 1. decembri uz vienas ass riepām vajadzēs būt ne tikai viena izmēra, bet arī viena modeļa un protektora zīmējumam,» par jaunumiem stāsta CSDD transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas priekšnieks Jānis Liepiņš.
Ivo Vīndedzis informēja, ka Bauskas nodaļā dati par bremžu un atgāzes rādītājiem vēl nenonāk CSDD reģistrā. «Pagaidām neesam to nodaļu vidū, no kurām dati uzreiz tiek sūtīti uz CSDD. Gada laikā tikai pāris Latvijas stacijās ievieš šo programmatūru,» skaidro I. Vīndedzis.
Lai mazinātu zagtu auto lietošanu, tiks veiktas padziļinātas pārbaudes ar jaunām drošības iekārtām. Šī pakalpojuma maksa sadārdzināsies no 3,65 līdz 4,90 eiro.
Braukšanas laiks divkārt ilgs
Palielināts braukšanas eksāmena ilgums, līdz ar to prāvākas kļuvušas izmaksas. Eksāmena vajadzībām nepieciešams iegādāties īpašus transportlīdzekļus, augušas arī darbaspēka izmaksas, informē Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba. Braukšanas eksāmena izmaksas palielinātas aptuveni par astoņiem eiro, 38,51 eiro – par eksāmenu.
Vairākums baušķenieku eksāmenu kārto CSDD Jelgavas nodaļā. Braukšanas apmācības instruktors Bauskā Imants Geiba informē, ka Jelgavā jaunās izmaiņas stājušās spēkā 18. janvārī, tagad eksāmens ilgst pusotru stundu. Pagarināts braukšanas laiks pa pilsētu – līdzšinējo 20 minūšu vietā jāstūrē vismaz 40. «Pašlaik neņemos spriest par jauninājumiem. Jebkuru mācekli var dzenāt pa pilsētu tik ilgi, kamēr tiek pieļautas kļūdas. Eksāmena laiks pagarināts, lai objektīvāk novērtētu jaunā vadītāja spējas pārvietoties,» uzskata I. Geiba.
Instruktors Aigars Bubinskis pastāstīja, ka ieviests vēl viens jauninājums: «Pēc komandas «Stop!» vadītājam nekavējoties jāaptur spēkrats, vispirms nospiežot bremzes pedāli, automašīna nedrīkst noslāpt, pareizajā mirklī jāizspiež sajūgs. To dēvē par avārijas bremzēšanu. Es neesmu pret eksāmena laika pagarinājumu. Jaunajiem autovadītājiem tas nāks tikai par labu,» vērtē A. Bubinskis.
Līdzīgi domā instruktors Gunārs Kačkāns: «No cilvēcīgā viedokļa tas ir nežēlīgi, no valstiskā – labi. Brauciens ir 20 minūtes ilgāks, bet prasības nemainās. Teorētiski tiek sagatavoti prasmīgāki autovadītāji.»
Jauno kārtību iepazinusi rundāliete Kristīne Ārmane, viņa atzīst: «Topošajiem šoferīšiem tas nāks tikai par labu. Jo ilgāk braucam, jo prasmīgāk to darām. Ir liela iespēja, ka šajā papildu laikā notiks kas neparedzēts, bet tā mēs gūstam rūdījumu.»
Pretenziju nav arī Laumai no Bauskas. «Protams, būtu labāk, ja eksāmens nebūtu tik ilgs, bet jebkurš topošais autovadītājs apzinās, ka neko nevar mainīt. Autovadītājam jāprot vadīt transportlīdzekli ilgāk nekā 20 minūtes,» noteic baušķeniece.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»