Riepas iesaka mainīt laikus

Jau dažas dienas vidējā diennakts gaisa temperatūra nepārsniedz +8 grādu atzīmi. Tas nozīmē, ka ir laiks rīkoties, lai vasaras riepas nomainītu uz ziemai piemērotiem auto «apaviem».
Bezsniega mēnesis nekaitēs
Speciālisti atzīst – nekas īpašs riepu pasaulē nav mainījies, tomēr der atsvaidzināt iepriekš zināmo informāciju par pareizo riepu izvēli ziemas sezonai. Jāsāk ar to, ka vasaras riepas pret ziemas varat mainīt jau tagad. Daudzi uztraucas, ka, nomainot riepas agrāk, tās ātri nodils un ziemā nepildīs savas funkcijas. Tas ir mīts.
Bauskas autoservisa «First Stop – EVA Autonams» klientu apkalpošanas konsultants Raitis Zeņuks skaidro, ka labas ziemas riepas, braucot arī bezsniega apstākļos, nenodils. «Ja gaisa temperatūra vairākas dienas ir +10 grādu, kas oktobrī ir liels retums, labām ziemas riepām nekas slikts nenotiks. Līdz piecus gadus vecām ziemas riepām mēnesis bez sniega par ļaunu nenāks,» atzīst R. Zeņuks. Viņš mudina riepas mainīt laikus, izvairoties no drūzmēšanās pie riepu stendiem un gaidīšanas rindā.
Dilst lēnāk
Latvijā lielākoties sastopamas trīs veidu riepas – mīkstākas gumijas jeb skandināvu tipa, cietākas gumijas jeb Eiropas tipa un riepas ar radzēm. Latvijas laikapstākļiem piemērotākas ir otrās. Mīkstākas gumijas riepas paredzētas kārtīgām ziemām ar pamatīgām kupenām un biezu ledus kārtu uz ceļa. Kā novērots, jau vairākus gadus šādu apstākļu pie mums tikpat kā nav. Skandināvu tipa riepām gumija ir mīkstāka, ar asām, nocirstām maliņām. Protektoru lameles – protektora raksts – ir arī krietni dziļākas, un tajās saiet vairāk sniega, kas sekmē labāku apstāšanos. «Sniegs ar sniegu saķep un bremzējot veido «kupenu» vai «sniega valni». Tāpat asās, nocirstās maliņas nodrošina labāku auto vadāmību bargos ziemas apstākļos. Skandināvu tipa riepas ir domātas bargām ziemām, ar pastāvīgu sniega kārtu uz ceļa. Nocirstās riepu kantītes neļaujas izslīdēšanai, un auto būs labāk vadāms. Pārvietojoties pa tīru asfaltu, tās nolietosies ātrāk nekā Eiropas tipa riepas,» stāsta R. Zeņuks.
Latvijas ziemas apstākļos pārdošanas konsultants iesaka izmantot Eiropas tipa riepas. Tām ir cietāka gumija, noapaļotas maliņas, tās ir piemērotas kā sniegotos apstākļos, tā pārvietojoties pa sausu asfaltu. «Saskaroties ar tīru asfaltu, cietākas gumijas riepas dilst lēnāk nekā mīkstā tipa riepas, līdz ar to tās ilgāk kalpos. Pārvietojoties lielākā ātrumā, cietās gumijas riepas auto uz ceļa noturēs daudz stabilāk,» uzskata R. Zeņuks.
Radžu riepas vislabāk izmantot tad, kad ceļu klāj sniegs vai ledus. Tad savlaicīgas apstāšanās iespējas tiek krietni uzlabotas, taču, pārvietojoties pa tīru asfaltu, radžu riepas ļoti ātri nodilst un no tām tiek izplēstas metāla radzes. «Radžu riepām ir nepieciešama «darba virsma» – kārtīga ledus vai sniega kārta, citādi tās savas funkcijas nepildīs un ātri sabojāsies. Pirms savu auto aprīkojat ar radzēm, iepazīstieties ar šo riepu lietošanas noteikumiem Eiropā! Cik man zināms, daudzās Eiropas valstīs to izmantošana nav atļauta,» stāsta pārdošanas konsultants.
Svarīgākais – ražošanas gads
Iegādājoties ziemas riepas, liela vērība jāvērš uz to ražošanas gadu. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) drīz tehniskās apskates pārbaudēs ieviesīs obligātu riepu izlaiduma gada pārbaudi. Pārsniedzot noteiktos normatīvus, tehnisko apskati nebūs iespējams iziet, un vecās riepas būs jānomaina pret jaunāka izlaiduma.
Pērn Biķernieku kompleksās sporta bāzes trasē notika drošas braukšanas apmācības, kurās «Bauskas Dzīvei» uzskatāmi tika pierādīts, ka riepu izlaiduma gadam ir pat izšķiroša nozīme, lai spēkrats tiktu apstādināts laikus. Piemērs – viens no automobiļiem bija aprīkots ar radžu riepām, kas ražotas 2007. gadā, savukārt otrs – ar riepām bez radzēm, bet 2014. gada izlaiduma. Rezultāts – auto bez radzēm apstājās krietni ātrāk. Biķernieku kompleksās sporta bāzes direktors Normunds Lagzdiņš skaidro: «Ziemas riepas, kas vecākas par pieciem gadiem, savas funkcijas praktiski vairs nepilda. Latvijā ir izveidojusies ekonomiskā situācija, kas spiež iegādāties lētākās, it kā ar pieļaujamo protektoru – 4 mm – lietotas riepas, taču, nepārliecinoties par ražošanas gadu, īpašumā bieži vien nonāk nefunkcionējošas riepas.»
Jāpārbauda savirze
Pirms lietotu riepu pirkšanas noteikti jāpārliecinās par ražošanas gadu, protektora dziļumu un iepriekšējās uzglabāšanas apstākļiem. Par pirmajiem diviem jau stāstīts. Nepareizi uzglabātas riepas ir tādas, kuras ilgstoši nostāvējušas vaļējās telpās un bijušas pakļautas tiešiem saules stariem. Nepareiza glabāšana bojā gumiju – lamilas kļūst cietas un zaudē darba funkcijas.
Speciālisti gan iesaka iegādāties jaunas, nevis lietotas riepas. Starp labām lietotām un pilnīgi jaunām riepām cenas atšķirība būs aptuveni 7 – 10 eiro gabalā, bet kvalitātes ziņā starpība ļoti liela. Riepu piedāvājums pašlaik ir milzīgs, un jebkurā licencētā auto riepu veikalā ikviena biezuma maciņa īpašniekam jaunas riepas var piemeklēt.
Automašīnai ar lietotām vai jaunām riepām pēc tam, kad tās uzmontētas, noteikti vajadzētu nomērīt riteņu izgāzumu, nepieciešamības gadījumā to regulēt. Tas ir jādara, jo, braucot ar mašīnu, kam riteņiem neprecīza savirze, riepas ļoti ātri un nevienmērīgi nodils. Atgādinām, ka no 1. decembra līdz 1. martam transportlīdzekļiem Latvijā saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Šajā laikā atļauts lietot arī riepas ar radzēm, tiesa gan, no 1. maija līdz 1. oktobrim šīs riepas izmantot nedrīkst.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»