BauskasDzive.lv ARHĪVS

Uzvariešu āboli pārtop brendijā

Artūrs Dulbe

2015. gada 27. marts 00:00

1912
Uzvariešu āboli pārtop brendijā

Bauskas novada Gailīšu pagasta Uzvaras ciemā no pašiem gardākajiem, aromātiskākajiem un sulīgākajiem āboliem top brendijs «Fisher’s».

Zemnieku saimniecības «Fišers» 12 hektāru lielais ābeļdārzs pavasarī priecē daudzu Uzvaras iedzīvotāju acis, vēja nesto ziedu smarža jūtama vairāku simtu metru attālumā. Maijā ābeles pilnas ar plaukstošiem ziediem, atliek vien gaidīt, kad zarus rotās augļi. Pirmo ābeli sev piederošajā zemē Fišeru ģimene iestādījusi 1991. gadā un tagad var lepoties ar vairākiem simtiem augļkoku. Dēls Kristaps Fišers radis interesantu risinājumu vecāku dārzā briedušo ābolu izmantošanai.

Iecere par paša gatavotu brendiju Kristapam bijusi jau sen. Studējot biznesa augstskolā «Turība», puisis ticies ar ābolu brendija ražošanas lietpratējiem. Pēc kādas sarunas viņam vairs neesot bijis miera, tāpēc nolēmis rīkoties.

Vecāku pieredze Kristapam devusi lielu artavu brendija gatavošanā. «Tētis un mamma neatteica un labprāt ar mani dalījās ābolos,» smaidot teic puisis.

Dzelzs pacietība
Brendiju Uzvarā ražo aptuveni gadu, nu jau pusgadu tas tiek piedāvāts klientiem. Kristaps atzīst, ka šajā darbā nepieciešama dzelzs pacietība: «Likās, ka viss būs daudz vieglāk, taču Latvijā valdošā «demokrātija» rada pamatīgas galvassāpes.» Papīru kalni esot iespaidīgi, regulāri jāatskaitās, visam jāatbilst noteikumiem un standartiem.

Kad izraudzītas atbilstošākās ābolu šķirnes, bija pienāca laiks gatavot brendiju. Kristaps atceras: «Devos uz alkohola ražošanas kursiem, lasīju žurnālus un grāmatas, tikos ar šīs jomas lietpratējiem.» Jaunietis stāsta, ka daudzās viensētās pašu patēriņam gatavo kādu dziru, bet viņa mērķis ir iekarot tirgu ar Bauskas novadā tapušu kvalitatīvu brendiju, kas spēj konkurēt ar populāru firmu ražotiem dzērieniem.

Lai taptu brendijs, sākumā jāraudzē vīns. Tas divas reizes jādestilē un jātur ozolkoka traukos. Nostāvoties šķidrums iegūst kvalitāti – dzintara nokrāsu un lielisku aromātu. Pēc izfiltrēšanas produkts ir gatavs.

Satiekas nejauši
«Fisher’s» brendijs tiek pildīts biezās stikla pudelēs. Puisis pārliecinājies, ka tās ir izturīgas –, nokrītot uz asfalta, nesaplīst.

Interesantā un ilgstošā sadarbībā tapusi etiķete. Kristaps reiz dzirdējis kādu vīrieti stāstām dāmai par savu nodarbošanos – iepakojumu dizaina veidošanu. Viņš atgādinājis brīvdomātāju, mākslinieku. Kristaps nospriedis, ka tieši tas viņam vajadzīgs: «Piegāju pie kunga un teicu, lai stāsta man, jo izskatījās, ka sieviete garlaikojas, viņai par vīrieša nodarbi nebija nekādas intereses.» Pēc īsas sarunas «Fisher’s» brendijam nolemts veidot vienkāršu un elegantu etiķeti. Pudeli nerotā gari teksti un zīmējumi. «Vēlējos radīt viegli uztveramu un skaistu etiķeti ar «odziņu»,» skaidro Kristaps. Etiķetes tapšana ilgusi vairākus mēnešus.

Celies, ej un dari!
«Cilvēkiem katru rītu būtu jāceļas ar prieku, kaut tikai tāpēc, ka dienas gaitā varēs veikt patīkamus darbus,» uzskata Kristaps. Brendija ražošana ir nepārtraukta kustība, uzvarietis smej, ka viņš ir kā kāmis ritenī, kurš nebeidz griezties. Bieži zvana telefons, jākomunicē ar potenciālajiem klientiem un citiem interesentiem.

Kristaps visu dara viens. «Esmu pats sev saimnieks,» noteic puisis, atzīdams, ka brīžam neiet viegli, reizēm ir jāapstājas un jāpadomā. Ja kādu dienu nesokas, kā plānots, Kristaps neiesaka mesties pa galvu un kaklu kaut ko steigā labot. Šādās reizēs vajag atpūsties, problēmas vēlams risināt nākamajā dienā ar svaigām domām.

Jaunietis mudina nesēdēt malā: «Ja ir idejas, celies, ej un dari! Galvenais, lai no tā ir prieks, tad būs arī viss pārējais. Cilvēkiem ir jābūt zinošiem un nepārtraukti jāpilnveido sevi jomā, kurā darbojas. Par visu pašam jāpārliecinās, kaut reizēm liekas, ka tiekam malti kā gaļasmašīnā.»

Skats nākotnē
Patlaban Kristapa gatavoto dzērienu piedāvā vietējās kafejnīcās un vairākās vietās Rīgā. Nesen izdevies izveidot sadarbību ar vienu no lielākajiem alkoholisko dzērienu piedāvātājiem Latvijā «Spirits and Wine». 

Puisis stāsta, ka vēlas iekarot vietējo tirgu un nākotnē brendiju arī eksportēt. Kristaps piekodina, ka nodarbojas ar vairumtirdzniecību un iegādāties dzērienu personiskām vajadzībām pie viņa nevar. «Vēlos popularizēt Bauskas un Uzvaras vārdu plašākā mērogā. Domāju, ka ar paša ražotu, ļoti labu brendiju to var panākt,» atklāj jaunietis. Nākotnē plānots gatavot maigāku dzērienu, kas ietu pie sirds dāmām.

***

Kā minējām, vietējais brendijs ir pieejams Rīgas un Bauskas sabiedriskās ēdināšanas iestādēs. Kafejnīcas «Pauze» īpašnieks Kristaps Ozols stāsta, ka «Fisher’s» brendiju lielākoties ir iecienījuši ārzemnieki. «Viesi no citām valstīm vēlas baudīt vietējo ražojumu. Mēs ar lepnumu piedāvājam Uzvarā tapušo brendiju. Pēc pirmajiem malkiem dzēriena tīkotāji netaupa komplimentus par tā garšu,» teic K. Ozols. Viņš novērojis, ka brendiju izvēlas cilvēki virs četrdesmit. «Domāju, tas ir gaumes jautājums. Šis dzēriens ir jāsaprot, jābauda,» atzīst kafejnīcas īpašnieks.