BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ar mašīnu pa sniegu un ledu

Artūrs Dulbe

2015. gada 6. februāris 00:00

975
Ar mašīnu pa sniegu un ledu

Februārī autovadītājiem ar pašu auto ir iespēja piedalīties drošas braukšanas mācībās Biķernieku trasē Rīgā, ko bez maksas piedāvā Ceļu satiksmes drošības direkcija sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu.

Iespēju apgūt prasmi pārvaldīt mašīnu uz sniega un ledus klātas brauktuves izmantoja «Bauskas Dzīves» žurnālisti, pārliecinoties par šādu nodarbību lietderību. Drošas braukšanas kursu mērķis ir iemācīt vadītājus pareizi vadīt auto pa slidenu ceļu. Mācībās gūtā pieredze reālā problēmsituācijā ļaus pieņemt pareizu lēmumu.

Riepu protektors un vecums
Nelielu teorētisko ievadu sniedza Biķernieku kompleksās sporta bāzes direktors Normunds Lagzdiņš, izskaidrojot pamatlietas par saķeri, riepām, ātrumu, bremzēšanas tehniku mašīnām ar automātisko vai manuālo ātrumkārbu, ar bremžu pretbloķēšanas sistēmu (ABS) vai bez tās.

Visiem auto, ko izmantoja mācībās, pirms tam meistari nomērīja riepu protektora dziļumu un noteica riepu vecumu. Katram dalībniekam izsniedza rāciju, pa kuru instruktors pēc brauciena detalizēti izstāsta autovadītāja pieļautās kļūdas un sniedz ieteikumus nākamajam mēģinājumam. Visiem mācību dalībniekiem ir iespēja klausīties, ko saka katram braucējam, mācoties no citu kļūdām.

Braucieni sākās ar automašīnas bremzēšanas ceļa pārbaudi. Šoferi ar saviem spēkratiem ieskrējās līdz 50 km/h un noteiktā vietā sāka bremzēt. Šajā uzdevumā uzskatāmi varēja redzēt un pēc tam analizēt, kāpēc viena mašīna apstājas ātrāk, bet cita – vēlāk. Te svarīgs ne tikai riepu protektors, bet arī to vecums.

Uzskatāms piemērs izdevās diviem auto, kas bremzēja vienlaikus. Viens no spēkratiem bija aprīkots ar radžu riepām, kas ražotas 2007. gadā, savukārt otrs – ar 2014. gada riepām bez radzēm. Rezultāts – auto bez radzēm apstājās krietni ātrāk. N. Lagzdiņš skaidro: «Ziemas riepas, kas vecākas par pieciem gadiem, savas funkcijas praktiski vairs nepilda. Pērkot lētākas riepas, kam ir minimālais četru milimetru protektora dziļums, bet nepārliecinoties par ražošanas gadu, tās var izrādīties nefunkcionējošas.»

Lieliska kombinācija
Otrā praktiskā nodarbība jāatkārto vairākas reizes. Tā ir šķēršļu – plastmasas pilonu – apbraukšana uz slidena ceļa, kas jāizpilda tehniski pareizi. Uzdevumā var izkopt bremzēšanas tehniku, kas atšķiras automašīnām ar ABS un bez, kā arī ar manuālo vai automātisko pārnesumkārbu. N. Lagzdiņš uzskata, ka uzdevumu vieglāk izpildīt tiem automašīnu vadītājiem, kuru spēkrati aprīkoti ar automātisko kārbu un ABS: ««Automāts» un ABS ir lieliska kombinācija, jo ar to vadītājam tikai jāspiež bremžu pedālis un laideni jāstūrē. ABS neļauj bloķēties riteņiem, un tie ir vadāmi.»

Sarežģītāka šķēršļu apbraukšanas tehnika ir automašīnām, kurām nav ABS. «Bremzējot ar bloķētiem riteņiem, spēkrats slīd un nav vadāms. Tāpēc šoferiem, kuru spēkrati nav aprīkoti ar ABS, jāatceras – apbraucot šķēršļus, jābremzē līdz brīdim, kad sāk grozīt stūri. Manevra laikā bremžu pedālis ir jāatlaiž, lai auto būtu vadāms. Svarīgi laikus reaģēt, samazinot reakcijas laika un bremzēšanas ceļa garumu,» stāsta N. Lagzdiņš.

Jāsamazina inerce
Spēkratos ar manuālo pārnesumkārbu ierasta lieta šoferiem ir ārkārtas situācijās bremžu pedāli nospiest reizē ar sajūga pedāli, taču, lai auto ātrāk apstādinātu, pareizāk būtu bremzēt, pārslēdzot pārnesumus.

«Bremzējot ar izspiestu sajūga pedāli, automašīnas motors turpina griezties ar 3000 apgriezieniem minūtē benzīna dzinējiem un 2000 apgriezieniem minūtē dīzeļdegvielas dzinējiem. Samazināt auto inerci var, ne tikai bremzējot ar tam paredzēto pedāli, bet arī pārliekot ātrumu mazākā pārnesumā. Bremzējot ar izspiestu sajūga pedāli, jāpārliek ātrums mazākā «robā», no piektā uz ceturto vai trešo ātrumu. Pēc ātruma pārslēgšanas noteikti jāatlaiž sajūga pedālis, lai motora mazākiem apgriezieniem mazinātu auto inerci,» skaidro N. Lagzdiņš.

Lēni, bet progresīvi
Lai šķērsli apbrauktu laideni bez automašīnas izslīdēšanas, pareizi jāgriež spēkrata stūre. «Stūres griešanas kustībai jābūt lēnai, bet progresīvai, nepārkārtojot rokas un nesagriežot stūri vairāk par 90 grādiem,» iesaka drošas braukšanas eksperts Mārtiņš Lagzdiņš. Daļa autovadītāju, pirmo reizi izbraucot trasē, ļoti strauji sagrieza stūri, padarot auto nevadāmu un izraisot saslīdēšanu.

«Izvairoties no šķēršļa, auto ir jāiestūrē iepriekšējā joslā. Lai automašīnu nesanestu, arī atpakaļ ejošajām kustībām ar stūri jābūt lēnām, bet progresīvām, vienādā ritmā,» atgādina M. Lagzdiņš.

Eksperts atklāj, ka manevrēšanā ļoti svarīga nianse ir reakcijas laiks. «Reakcijas laiks ir aptuveni sekunde, tās laikā, braucot ar ātrumu 50 km/h, paveic 14 metrus garu ceļu. Svarīgi ir laikus novērtēt situāciju un sākt manevru. Novēlotu darbību dēļ var nepietikt bremzēšanas ceļa, un sadursme būs neizbēgama,» skaidro Mārtiņš.

Kursu vadītāji sniedza padomus, kā spēt laikus novērtēt situāciju uz ceļa un pieņemt pareizo lēmumu. Ja lēmums ir pareizs, apgūtās praktiskās iemaņas noderēs reālā bīstamā situācijā uz ceļa. «Mēs gribam ticēt, ka, izbraucot no trases, cilvēki briesmu brīdī neiekrampēsies stūrē un nespiedīs tikai bremžu pedāli, skaļi kliedzot, bet izmantos teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, kuras sniedzām mācībās,» rezumē Mārtiņš Lagzdiņš.

UZZIŅAI

Drošas braukšanas mācības:


Ceļu satiksmes drošības direkcija sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu mācības rīko Biķernieku trasē visu februāri;

Pieteikšanās pa tālruni 67025800;

Iebraukšana trasē pa 8. vārtiem;

Līdz 2. februārim mācībās bija piedalījušies aptuveni 700 cilvēku;

Sieviešu un vīriešu īpatsvars mācību grupās – 40/60.