Cenšas saglabāt humanitāro teritoriju

Iecavas un Vecumnieku starpnovadu mācību olimpiādes kulturoloģijā 10. – 12. klasēm, latviešu valodā 8. – 9. klasēm un fizikā
9. – 12. klasēm pagājušajā nedēļā notika Vecumnieku vidusskolā.
Abi novadi izglītības jomā sadarbojas kopš 2009. gada. Pēc skolotāju iniciatīvas olimpiādes rīko arī mācību priekšmetos, kuros vairs nenotiek valsts olimpiādes. Tāds priekšmets ir kulturoloģija, informē Vecumnieku novada kulturoloģijas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja Andra Rušmane.
Obligāts priekšmets vidusskolā
Vecumnieku vidusskolā Andra Rušmane māca kulturoloģiju, mājturību un tehnisko grafiku. Šajā izglītības iestādē, tāpat kā novada Valles un Skaistkalnes vidusskolā, 10. – 12. klasēm kulturoloģija ir obligāts priekšmets, savukārt Misas vidusskolā māca ētiku. Andra Rušmane skaidro, ka skolas var izvēlēties ētiku vai kulturoloģiju. Mācību programmu, kurā noteiktas vadlīnijas, pedagogi drīkst variēt, akcentējot svarīgas un aktuālas tēmas.
Kulturoloģijas olimpiādi organizēja Vecumnieku un Iecavas skolotāji, vērtēšanā iesaistot savus kolēģus – vēsturniekus, latviešu valodas skolotājus, novadu izglītības metodiķus. Vidusskolēniem tika piedāvāts temats par Dziesmu svētkiem. Kulturoloģijas mācību grāmatā šis jautājums netiek iztirzāts, tāpēc, gatavojoties olimpiādei, vidusskolēni varēja paplašināt redzesloku. To sarunā ar «Bauskas Dzīvi» atzīst Vecumnieku vidusskolas 10. klases audzēkne Zane Sirmoviča, kura šajā olimpiādē 18 dalībnieku konkurencē ieguva pirmo vietu. Zane spriež: «Es novērtēju iespēju mācīties kulturoloģiju. Tas ir ļoti interesants filozofiskas ievirzes priekšmets, kurā ir integrēta arī mākslas vēsture. Līdztekus tam vidusskolā turpinām apgūt vizuālo mākslu. Tai ir paredzēta viena stunda nedēļā. Priekšmetu ļoti interesanti māca Anda Sproģe – Vecumnieku mūzikas un mākslas skolas pedagoģe.»
Domā simbolu valodā
Kulturoloģijas olimpiādes dalībnieki veica vairākus uzdevumus. Viņiem bija jāizstrādā Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku logo, Renāra Kaupera dziesma «Trīs mezgli» jāataino simbolu valodā, jāatpazīst attēli, jāuzraksta eseja un jāatbild uz kultūras teorijas jautājumiem. Par savu veikumu stāsta Zane Sirmoviča: «Kaupera dziesmu manā zīmējumā simbolizē atvērta plauksta ar trim mezgliem. Vienu atdošu draugam, otru paturēšu sev, bet trešo dāvāšu Latvijai. Savukārt skolēnu dziesmu svētku logotipam izvēlējos Jumja zīmi. Tas ir auglības simbols. Centos parādīt, ka dzīve turpinās, dzimst bērni, kuri atkal kļūs par svētku dalībniekiem.»
Iespaidos par olimpiādi dalās arī Zanes klasesbiedrene, trešās vietas ieguvēja Diāna Ivaškēviča. Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki viņai asociējas ar Saules zīmi, ko akcentē četri stari. Katrs ir citā krāsā. Saules aplī ir attēloti cilvēki. Viņi mainās tāpat kā gadalaiki atkarībā no tā, kurā gaismas stara lokā atrodas.
Skolotāja Andra Rušmane stāsta, ka valsts olimpiādes kulturoloģijā tiek aizstātas ar atklātu konkursu. «Tas ir ļoti interesants piedāvājums. Konkurss notiek sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju. Dalībnieku grupām šogad vajadzēja izstrādāt scenāriju tradīcijai, kas ģimenē turpinās vairākās paaudzēs, un to prezentēt. Norisi filmēja Kultūras akadēmijas audiovizuālās mākslas un producēšanas programmas studenti. Šajā mācību gadā Vecumnieku vidusskola atklātajā konkursā nepiedalījās, bet nākamreiz gan sasparosimies,» teic Andra Rušmane.
Sarežģīti uzdevumi
Ar latviešu valodas olimpiādes norisi 8. – 9. un 11. – 12. klašu grupā iepazīstina priekšmeta pasniedzēja, Vecumnieku novada latviešu valodas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja Ingrīda Segliņa. Viņnedēļ latviešu valodas olimpiādē 8. – 9. klasēm piedalījās Iecavas un Vecumnieku novada skolu, kā arī Neretas novada Mazzalves pamatskolas 26 dalībnieki. Vienojošais temats gan pamatskolēniem, gan iepriekš notikušajai latviešu valodas olimpiādei vidusskolēniem bija Rainis un Aspazija. Vidusskolas grupā papildus vajadzēja aplūkot trimdas rakstnieka Dzintara Soduma devumu pasaules literatūras klasikas tulkošanā. Skolotāja spriež: «Tas ir specifisks un visai sarežģīts temats, jo Dzintara Soduma loma latviešu literatūrā vēl nav īsti apzināta. Mēs, skolotāji, zinām, ka Sodums pārstāv 20. gadsimta modernismu, bet, vai vidusskolēni spēj orientēties viņa daiļradē un novērtēt tulkotāja talantu, gan šaubos.»
Pedagoģe Ingrīda Segliņa uzskata, ka mūsdienu jauniešiem ir citi informācijas lauki un citas teritorijas. Tās nav humanitārās zinātnes. Viņa raksturo situāciju: «Latviešu valodas un literatūras vidusskolas mācību programmā ir paredzētas tikai četras stundas. Literatūru varam pārlūkot kā parādību, nevis iedziļināties. Protams, skolotāji variē programmu, ieplūdinot tēmas, kas ir ārpus tās. Diemžēl vairākums audzēkņu nesaprot un nespēj analizēt kontekstu, bez kā nav iespējama orientēšanās literatūrā. Izņēmums ir jaunieši, kuru ģimenēs tiek kopta lasīšanas tradīcija. Es saprotu, ka olimpiāžu organizatoru mērķis, nosakot tēmas, ir tikt pie izciliem nākamajiem literatūras pētniekiem, bet vidusmēra jauniešiem temati ir pārāk grūti.»
Latviešu valodas un literatūras abu olimpiāžu darbi ir nodoti Vecumnieku novada izglītības metodiķei, kura labākos nosūtīs Valsts izglītības satura centram (VISC), pievienojot vērtējuma tabulu. VISC izvēlēsies skolēnus, kuri piedalīsies latviešu valodas valsts olimpiādē.
Šonedēļ ir paredzētas trīs starpnovadu olimpiādes, kas notiks Iecavas vidusskolā un internātpamatskolā.
UZZIŅAI
Vecumnieku un Iecavas novada kulturoloģijas olimpiādes uzvarētāji:
1. vietā – Zane Sirmoviča no Vecumnieku vidusskolas,
2. vietā – Džūlija Rodenkirhena no Iecavas vidusskolas,
3. vietā – Diāna Ivaškēviča noVecumnieku vidusskolas.
Vecumnieku un Iecavas novada latviešu valodas olimpiādes uzvarētāji:
8. klašu grupa
1. vietā – Laima Kampa, Vecumnieku novada Valles vidusskola,
2. vietā – Arta Lauberga-Laukenberga, Iecavas vidusskola,
3. vietā – Lība Madžule no Iecavas vidusskolas un Astra Zaldāte no Valles vidusskolas.
9. klašu grupa
1. vietā – Anna Jaunzeme, Vecumnieku novada Misas vidusskola,
2. vietā – Santa Kalvāne no Iecavas vidusskolas,
3. vietā – Laura Spurķe no Vecumnieku vidusskolas.
11. klašu grupa
1. vietā – Niklāvs Ņikiforovs no Vecumnieku vidusskolas,
2. vietā – Terēze Stroda no Vecumnieku vidusskolas,
3. vietā – Beatrise Krūmiņa no Iecavas vidusskolas.
12. klašu grupa
1. vietā – Ilze Ģeķe no Valles vidusskolas,
2. vietā – Rūdolfs Jānis Štāls no Iecavas vidusskolas,
3. vietā – Valērija Sadovina no Misas vidusskolas.
Avots: olimpiāžu vērtēšanas protokoli.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»