Apdāvināti un patstāvīgi

Vidusskolas pēdējo klašu audzēkņi šogad Iecavā ir ļoti apdāvināti, patstāvīgi un nosvērti, raksturo pedagogi. Vairākumam ir zināms nākamais mērķis, ko censties sasniegt pēc absolvēšanas.
Brīvprātīgie «sanitāri»
Jauniešiem 12.a klasē pirms eksāmeniem mazliet bažas par angļu valodas gramatiku, un skolotājs Gorskis ir pierādījis, ka ķīmija ir aizraujošākais priekšmets. Šī klase padziļināti apgūst eksaktos priekšmetus, īpaši ķīmiju, tomēr par farmaceitiem gan negrasās kļūt. Kaut arī zināšanas ir pietiekami labas, ar paštaisītiem salūtiem neaizraujas, neesot no tiem, kam «divu roku par daudz».
Tik mazā klasē izjūta esot kā «daudzbērnu ģimenē», un audzinātāja Margita Buņķe viegli iekļaujas kopējā pozitīvajā ainā un noskaņā. Stundās vairāk uzmanības skolotāji viņiem nepievēršot, jo klase ir «diezgan klusa». Skolotāja teic, ka šie jaunieši «pieraduši darīt», tāpēc no biežākas izsaukšanas vairs nebaidās.
10. klasē, kad no teju 30 palikuši nepilni desmit, sākumā bijis pagrūti, sevišķi ģeogrāfijā, bet tagad pastāvīgā zināšanu pārbaude nesagādājot grūtības.
Šīs klases labākā tradīcija ir ēdnīcā pārpalikušo porciju apēšana. «Esam skolas «sanitāri»,» visi draudzīgi smejas, saucot dažādus labumus, ko gūst no šī brīvprātīgā pienākuma, proti – pašu naudas ietaupījums, un ēdiens nav jāmet ārā. Kā jau virtuvei pietuvinātām personām, viņiem izdodas īstenot dažu jau agrāk minēto vēlmi – visiem kopā nobildēties skolas ēdamzālē. Jāpiebilst, ka Iecavas vidusskolas pavāri ir slaveni ar saviem gardajiem ēdieniem, tos vienmēr atzinīgi novērtē debatētāji no visām malām. Ēdamais acīmredzami ir arī veselīgs, jo neviens šajā klasē pārāk noēdies neizskatās.
Vērtīga pieredze
Pēc absolvēšanas ceļš vedīs uz augstskolām studēt medicīnu, ķīmiju, dažam izvēle būs pēdējā brīža lēmums vai nāks ar lielāku pieredzi.
Audzinātāja ar saviem audzināmajiem ir kopā no 5. klases, kad viņi bijuši «diezgan traki». «Šī ir mana pirmā audzināmā klase, pieredze vairāku gadu sadarbībā ir bagāta. Ciešākie kontakti ar vecākiem bija vidējās klasēs, kad reizēm gāja traki. Pamatskolā klase bija liela, bet tagad te palicis kodols, ar kuru var strādāt kā ar pieaugušiem cilvēkiem,» raksturo M. Buņķe. Jaunieši ir patstāvīgi – «iesvētības» vidusskolas jauniņajiem izplānoja un vadīja paši, pēc tam vietu sakārtojot. «Man atlika tikai skatīties un izbaudīt,» gandarīta pedagoģe, «uz viņiem pilnībā var paļauties.»
Audzinātāja savējiem māca matemātiku, bet ārpus skolas katram ir sava aizraušanās. Viņi dejo, dzied, sporto, piedalās brīvprātīgajā darbā, nodarbojas ar mākslu, labi startē mācību olimpiādēs. Skolotāja neslēpj, ka atvadīties būs skumji: «Astoņi gadi kopā kaut ko nozīmē. Man lielākais gandarījums ir par saliedēto kolektīvu vidusskolā, drosmi mācīties matemātikas klasē un mērķtiecīgu domu par nākotni. Es no viņiem daudz esmu mācījusies, piemēram, nenobīties darīt iecerēto, pat ja citi to apšauba.»
Ātrāk dzīvē
Ģeogrāfijas skolotāja Andreja Indāna audzināmie 12.b klasē jau noskaņojušies tālākajām gaitām, jo vairākums te mācījušies no pirmās klases, gribas ko jaunu. No eksāmeniem ir mazliet bail, bet katram ir savs tuvākais un mazāk tīkamais priekšmets. Pēc izlaiduma ceļš vedīs uz Latvijas Universitāti, Rīgas Tehnisko universitāti, Ventspils augstskolu, Jūras akadēmiju, kādam plānos ir kļūt par skolotāju. Vairāki grasās mācīties ārzemēs.
Labākās atmiņas jauniešiem saistītas ar skolēnu mācību uzņēmumu laiku, kad ražojuši čības ar iebūvētām LED gaismiņām. Saviem skolotājiem viņi vēl izturību un lielāku algu, bet par politikas karjeru, lai uzlabotu izglītības sistēmu, pagaidām neviens nav domājis.
Skolotājs Andrejs Indāns Iecavas vidusskolā strādā vairāk nekā 30 gadus, par autoritāti viņu uzskata gan audzēkņi, gan kolēģi. Šī audzināmā klase izceļas ar lielu patstāvību, kas pedagogam reizumis liekot bažīties, tomēr par labu iznākumu vienmēr ir gandarījums. Arī tagad Žetonu vakara sarīkojuma uzvedums top bez skolotāja līdzdalības, un atliek tikai gaidīt, ko pārsteidzošu jaunieši būs sagatavojuši. Kolektīvā visi ir draudzīgi, kaut katrs ir ar savu «es».
«Pēc devītās klases maniem skolēniem bija lielas ambīcijas, bet darīt, lai kaut ko sasniegtu, viņi vēl nebija gatavi. Tagad viņi ir pieauguši, radusies apziņa, ka vidusskola jāpabeidz. Spējas jauniešiem ir daudzveidīgas, bet viņiem jāpieliek pūles, lai sasniegtu augstas atzīmes,» raksturo audzinātājs. Lielā patstāvība reizēm gan radot situāciju, ka skolotāja labi domāto padomu kāds uztver kā lieku iejaukšanos. A. Indāns vēl, lai tālākajā dzīvē citu palīdzību jaunieši uztver kā sadarbības iespēju un pret sevi ir prasīgāki, ar lielāku atbildību pret pašiem darāmo.
Prieks par katru
Topošos vakarskolas 12.c klases absolventus uz fotografēšanos rīta pusē sasaukt būtu grūti, jo viņi visi ir strādājoši cilvēki, stāsta audzinātāja Valda Karnīte. «Jaunieši strādā, tāpēc viņi ir mērķtiecīgāki. Tie, kas atgriežas vidusskolas solā, lai iegūtu diplomu, parasti zina savu mērķi. Dažs vēlas saņemt diplomu, bet citam tas ir pakāpiens tālākajai karjerai.»
Vakarskolas klasē skolēnu ir mazāk, tādējādi ir vairāk individuālā darba ar skolotāju. Taču arī stundu skaits ir mazāks, tāpēc vairāk jāstrādā patstāvīgi, raksturo V. Karnīte. Tas prasa spēju piespiest sevi mācīties arī pēc smagas darbdienas, apgūt zinības brīvdienās. «Šiem jauniešiem ir lielāka motivācija, jo viņi jau izbaudījuši patstāvību,» secina pedagoģe, «manā klasē ir ļoti patstāvīgi cilvēki, kas reti prasa padomu.»
Direktores vietniece Solveiga Lineja raksturo, ka 12.a klasē ir ļoti apdāvināti un vienlaikus ļoti mierīgi jaunieši: «Ar viņiem parasti nebija nekādu problēmu. Skolotāja Indāna audzināmajiem pirmajā vidusskolas gadā mācības negāja viegli, taču jaunieši ļoti daudz strādāja, un šogad redzam rezultātu – viņi ir ļoti apzinīgi, patstāvīgi, centīgi un mērķtiecīgi. Līdzīgi varu raksturot vakarskolas beidzējus – prieks par katru, kas saņēmies iegūt vidusskolas diplomu. Visiem mūsu divpadsmitajiem ir vēlme mācīties, viņi zina, ko grib sasniegt un iet uz priekšu ar lielu motivāciju.»
UZZIŅAI
Iecavas vidusskolas topošie absolventi
12.a klase: Uvis Dredžels, Dairis Feldmanis, Sintija Januševiča, Linards Jaunzems, Agate Mediņa, Rūdolfs Jānis Štāls, Edijs Ronalds Vanags, Zane Vasiļjeva, Dāvis Zāģers. Klases audzinātāja – Margita Buņķe.
12.b klase: Edgars Bogviļons, Alberts Briņķis, Anna Bugovecka, Arlita Elksnīte, Zane Grigaļuna, Edgars Ižiks, Sņežana Jokste, Edžus Kauķis, Jorens Kaupe, Sintija Krikščūne, Jeļizaveta Lisakovska, Una Maslobojeva, Anželika Matileviča, Lāsma Mežaka, Elizabete Onzule, Līga Pastare, Aelita Polenca, Ritvars Priede, Anžela Prihodjko, Ita Rupaine, Ieva Straujā, Kristaps Sviķis, Evelīna Vasiļjeva, Elīna Vorobjova. Klases audzinātājs ir Andrejs Indāns.
12.c klase: Līva Banga, Roberts Jansons, Diāna Luntēna, Diāna Meļņika, Ivars Porietis, Juris Pudulis. Vakarskolas klases audzinātāja ir Valda Karnīte.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»