BauskasDzive.lv ARHĪVS

Dzīvot, spītējot slimībai

Aina Ušča

2015. gada 21. janvāris 00:00

480
Dzīvot, spītējot slimībai

Bauskas novada Gailīšu pagasta Pamūšas speciālajā internātpamatskolā šajā mācību gadā ir par 15 audzēkņiem vairāk nekā pērn. Izglītības iestādē visi nokļūst ar medicīniski pedagoģiskās komisijas atzinumiem. Pamatkontingents ir jaunu, kārtīgu, atbildīgu vecāku bērni. Sociāli nelabvēlīgu ģimeņu bērnu ir ļoti maz, uzsver skolas direktore Aelita Naumane. Speciālās izglītības nozarē viņa strādā 25 gadus, bet sešus ir direktore.

Vairāk smagu kaišu
Ģenētisku faktoru izraisītas slimības mūsdienās kļūst arvien biežāk sastopamas, savā pieredzē dalās Aelita Naumane. Zinātne vēl nav atradusi atbildi, kāpēc tā notiek. Garīgās attīstības traucējumi var rasties arī citu slimību, dažādu traumu ietekmē. Direktore skaidro: «Pēc slimības smaguma pakāpes visi audzēkņi ir sadalīti A, B, C līmeņos. Divi pirmie nozīmē vidēji smagus garīgās attīstības traucējumus, bet C līmenis – ļoti nopietnas atkāpes. Speciālo skolu sistēmā mēs viņus dēvējam par cerību bērniņiem, jo ikviena mamma un tētis cer, ka kļūs labāk... Ikvienai pamatslimībai, kā likums, vēl pievienojas daudzas citas kaites. Mums ir viens neredzīgs bērns, viens gulošs, citi pārvietojas ar grūtībām, nerunā. Zēniem slimības izpaužas smagāk nekā meitenēm. Tā ir ģenētiski ieprogrammēts.»

Mūsdienās daudziem bērniem diagnosticē autismu, kas nozīmē iekapsulēšanos savā pasaulē, nespēju uztvert apkārtesošo un komunicēt ar cilvēkiem, stāsta A. Naumane. Tipisks autists bija dāņu slavenais rakstnieks Hanss Kristians Andersens. Daudzi pasaulslaveni mūziķi, sākot no Baha pēctečiem, un mākslinieki ir sirguši ar autismu. Šajā grupā ir arī vislielākais ģēniju skaits.

«Daži bērni līdz 7. klasei nevar iemācīties lasīt, jo nespēj salikt kopā burtus un veidot loģisko saikni. Turklāt viņi nepavisam neizskatās pēc invalīdiem. Mēs, speciālie pedagogi, saprotam, kas par lietu, bet vispārizglītojošajās skolās šādi bērni nereti tiek uzskatīti par sliņķiem. Man ir noraidoša attieksme pret slimu bērnu integrēšanu parastajās skolās, kas tagad ir kā modes lieta. Mana pieredze rāda, ka cieš gan slimais bērns, gan veselie klasesbiedri, gan skolotājs, kurš ar situāciju netiek galā,» pārdomās dalās Aelita Naumane.

Tālrunis vienmēr ieslēgts
Latvijā ir bērnu psihiatru deficīts, bet speciālo skolu audzēkņi bez viņiem nevar iztikt. Pamūšas skolēnus konsultē lieliskā Jelgavas daktere Ludmila Zilbermane. Direktore Aelita Naumane ar auto brauc uz Jelgavu, atved ārsti un vakarā nogādā mājās. Tāpat rīkojas arī viņas kolēģi no Kurzemes speciālajām skolām. Ja kāds akūti sasirgst un neatliekamā palīdzība nogādā viņu uz bērnu slimnīcu Rīgā, Aelita Naumane brauc līdzi, pat ja tas notiek naktī. Savu tālruni viņa nekad neizslēdz.

Ar ārsta atļauju smagi slimie bērni piedalās nodarbībās ar zirgiem. Skolai ir laba sadarbība ar Codes pagasta zirgkopi Velgu Marčenkovu. Tā nav reitterapija, bet gan zirgu un poniju kopšana, barošana, mācīšanās jāt. Saskarsmei ar dzīvniekiem ir labvēlīgs, līdzsvarojošs efekts.

Daudzi bērni apmeklē mūzikas terapijas nodarbības, ko vada jauns, talantīgs skolotājs Jānis Rotšteins. Visās nodarbībās un mācību stundās audzēkņiem ir individuāla pieeja. Tā, piemēram, smagi slimo audzēkņu skaits klasē ir tikai no trim līdz sešiem. Stundas vada divi pedagogi, vienmēr ir klāt arī auklīte.

Kopā ar Aelitu Naumani «Bauskas Dzīve» iegriezās vairākās klasēs, vērojot stundu norisi. Skolotāja Dina Vizule Pamūšas speciālajā internātskolā strādā 13 gadu. Viņa ir iejūtīga, mierīga un laipna. Apvienotās 1. – 3. klases bērni ir iedziļinājušies lasāmgrāmatās, daži ļoti rūpīgi cenšas rakstīt burtus. Dievs ir devis Dinai pozitīvo enerģiju, spēju mīlēt un izprast katru bērnu, savu kolēģi raksturo Aelita Naumane. Bērni, kuri nerunā un nespēj pārvietoties, ieraugot svešiniekus, smaida un pauž emocijas ar mīmiku. Viņi jūtas drošībā un pasargāti.

Svētki priekam un labsajūtai
Māra Kampāne, skolas direktores vietniece ārpusklases darbā, aicina noskatīties pašas veidotu prezentāciju par ārpusklases pasākumiem un svētkiem. To ir ļoti daudz. Reizi gadā Pamūšā notiek Vecāku dienas, kad ierodas gandrīz visu audzēkņu ģimeņu locekļi. Dārza svētku rīkošanā ar entuziasmu iesaistās skolas padome. Rudenī bērni piedalījās konkursā «Mans mazais pārgājiens», Dzejas dienās V. Plūdoņa muzejā, Miķeļa un Mārtiņa dienas, Ziemassvētku svinībās.

Māra teic, ka audzēkņiem ļoti patīk sarīkojums «Es ar savu skolotāju». Visas klases iestudē priekšnesumus un kopā ar skolotājiem tos rāda uz skatuves. Notiek arī klases vakari, kad mājturības kabinetā skolēni gatavo ēdienus, cep kūkas, piedalās kopīgā mielastā. Labo darbu nedēļā skolēni izcepa torti un devās ciemos pie Pamūšas speciālās internātpamatskolas bijušās direktores Intas Feldmanes. Ikviena sarīkojuma galvenais mērķis ir sagādāt bērniem prieku un labsajūtu.

Vakar, 20. janvārī, skolas pagalmā bija iekurts barikāžu atceres ugunskurs. Pamūšas bērni šogad pirmo reizi piedalīsies Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos Rīgā. Svētku programmā ir sadaļa speciālo skolu audzēkņiem. Tautas deju kopa, ko vada horeogrāfe Anete Hegenbarte-Petrika, un dziedātāji Jāņa Rotšteina vadībā turpina apgūt svētku repertuāru.

Pozitīvs viedoklis par sava bērna skolu ir baušķeniecei Gunitai Ūdrei,  2. klases skolnieka Roberta mammai: «Novērtēju to, ka ikviens bērns Pamūšas speciālajā internātpamatskolā saņem individuālu uzmanību. Ļoti profesionāli skolotāji – viņi zina, ko dara un kāpēc. Skola daudz vērības velta dzīvē nepieciešamu prasmju apguvei. Silta, ģimeniska vide. Man ārkārtīgi patīk skolas sarīkojumi, kuros visi var izpausties. Bērni, vērojot ikdienā cits citu, redz, ka cilvēki ir ļoti dažādi, bet visiem ir svarīgi saņemt un izjust mīlestību. Vairākas ģimenes – arī manējā – esam sadraudzējušās un satiekamies arī ārpus skolas.»

UZZIŅAI

Pamūšas speciālā internātpamatskola


Pašlaik skolu apmeklē 105 bērni no Bauskas, Iecavas, Vecumnieku un Rundāles novada. Viņiem ir cerebrālā trieka, Dauna sindroms, autisms un citas smagas diagnozes.

Skolā, atkarībā no audzēkņa diagnozes, var apgūt speciālās izglītības astoņas programmas, kā arī arodizglītības programmu, iegūstot mājkalpotājas vai galdnieka palīga kvalifikāciju. Šajā mācību gadā papildus ir atvērta programma bērniem ar mācīšanās traucējumiem.

Skolā strādā 38 pedagogi un 21 tehniskais darbinieks.

Atbalsta personālu veido logopēds, sociālais pedagogs, psihiatrs, pediatrs, psihologs, medmāsa.

Pirmsskolas grupā uzturas bērni no 1,6 gadu vecuma.

Audzēkņi dzīvo skolas internātā. Viņiem ir diennakts aprūpe.

Speciālā internātpamatskola pamatfunkciju nodrošināšanai saņem finansējumu no valsts budžeta.