BauskasDzive.lv ARHĪVS

«Tehniskā apskate» kā automašīnai

Zane Gorškova

2014. gada 12. novembris 00:00

131
«Tehniskā apskate» kā automašīnai

Latvijas Urologu asociācija šomēnes aicina vīriešus audzēt ūsas, pievēršot uzmanību vīriešu veselības problēmām, to savlaicīgai diagnostikai un ārstēšanai.

«Movembri» jeb Ūsu mēnesi rīko visā pasaulē. Akcijas pamatā ir ideja, ka ūsas kā vīrišķības pazīme simbolizē vīrišķīgu rīcību laikus apmeklēt ārstu, lai nenokavētu kādas vīriešu slimības, piemēram, prostatas vēža, diagnostiku un ārstēšanu.

Mazpilsētā baidās

Pacienti iedalāmi divās daļās: tie, kas uztraucas par savu veselību un regulāri to pārbauda, un tie, kas pie speciālista nāk, kad vadzis jau ir lūzis, skaidro urologs Atis Karulis. Viņš pacientus Bauskas poliklīnikā pieņem katra mēneša otrajā otrdienā. Vīrieši ir kautrīgi un mazpilsētā baidās, ka paziņas viņus ieraudzīs pie urologa kabineta durvīm, tāpēc pierod un samierinās, ja naktī divreiz jāiet uz tualeti, urīnā ir asinis vai urinēšanas laikā izjūt sāpes, pazīmes uzskaita A. Karulis.

Te jāiesaistās ģimenei, kas delikāti motivēs apmeklēt ģimenes ārstu. Urologs uzskata, ka onkoloģisku slimību ārstēšanā viena no vissvarīgākajām ir ģimenes ārsta institūcija, kas uzrauga pacientus, izvērtē riskus, pārbauda analīzes un vajadzības gadījumā sūta pie urologa vai cita speciālista. «Ja ar ģimenes ārstu nav kontakta, mainiet speciālistu,» iesaka A. Karulis.

Statistika dramatiska
Kopš šī gada aprīļa Bauskas poliklīnikā strādā jauns urologs Jurijs Tomaševičs, kurš pacientus pēc pieraksta pieņem mēneša otrajā un ceturtajā ceturtdienā. Lai sniegtu medicīniskos pakalpojumus mūspuses iedzīvotājiem, profesionāļi mēro ceļu no Rīgas.

Urologu asociācija informē, ka Latvijā statistika ir dramatiska – ar prostatas vēzi vidēji ik dienas mirst kāds vīrietis. Pērn ar prostatas vēzi nomira 368 vīrieši, un no jauna tas diagnosticēts 910 pacientiem. No tiem tikai 11 procentiem jeb 99 vīriešiem tas konstatēts agrīni jeb pirmajā stadijā, kas sniedz maksimālu iespēju atveseļoties.

Savukārt no urīnpūšļa vēža pērn miruši 164 vīrieši, no nieru vēža – 105. Speciālisti ir vienisprātis – viens no iemesliem šādai statistikai ir novēlota palīdzības meklēšana pie mediķiem.

«Ikvienam vīrietim jāatceras, ka uroloģiska rakstura problēmas nav normāls novecošanās simptoms, bet gan saslimšana, kuru nepieciešams ārstēt,» uzskata urologs, medicīnas zinātņu doktors, asociētais profesors un Latvijas Urologu asociācijas prezidents Egils Vjaters.

Traucē bezrūpība
Statistika rāda, ka vīrieši Latvijā dzīvo par desmit gadiem mazāk nekā sievietes. Bieži vien tas ir vīriešu bezrūpības dēļ, jo lielākā daļa pie ārsta dodas novēloti, kad slimība jau ielaista. Analizējot situāciju piecu gadu periodā, gandrīz trešdaļa prostatas vēža slimnieku mirst, secina A. Karulis. Viņš stāsta, ka Amerikā statistika ir pozitīvāka – mirst septītā daļa šīs slimības pacientu. To var skaidrot ar profilaktiskajiem pasākumiem, kuru sistēma attīstīta kā bizness.

Urologs uzskata, ka mirstības rādītāji kritīsies, kad 70 – 80 procenti vīriešu regulāri pārbaudīs veselību. Pieņemts, ka pēc 45 gadiem profilaktiskās pārbaudes pie ārsta jāveic ik gadu, pat ja nav nekādu sūdzību. A. Karulis ieteic – pirmajai vizītei jābūt 50 gadu vecumā. Visas nākamās atkarībā no analīžu rādītājiem nosaka speciālists. Tās iespējamas arī vienreiz vai divreiz četros gados. «Vīrietim, tāpat kā automašīnai, ir jāveic «tehniskā apskate», lai saprastu, ka ar veselību viss ir kārtībā,» rezumē E. Vjaters.

KAMPAŅA «MOVEMBER»

No 2003. gada katru novembri daudzās pasaules valstīs norisinās kustība, kas nosaukta «Movember», no vārdiem «moustache», tulkojumā ‘ūsas’, un mēneša vārda «November» angliski.

Sociālajā kampaņā aicina audzēt ūsas, lai pievērstu uzmanību vīriešu veselības problēmām, piemēram, depresijai, prostatas un sēklinieku vēzim.

«Movembra» ideja ir dzimusi 2003. gadā Melburnā Austrālijā, kad divi draugi, apspriežot aktuālākās modes tendences, nolēma atsākt ūsu audzēšanu un darīt to tieši novembrī. Iedvesmojoties no drauga mātes, kura vāca ziedojumus krūts vēža ārstēšanai, viņi nolēma kampaņu veltīt vīriešu veselībai.

2003. gadā kampaņā piedalījās 30 vīrieši, bet pēc desmit gadiem jau četri miljoni ūsu audzētāju pievērsa sabiedrības uzmanību vīriešu veselībai.

Daudzi augsta līmeņa sportisti, slavenības un amatpersonas visā pasaulē atbalsta šo kampaņu.

Latvijā aktīva sadarbība kampaņas īstenošanā plānota ar hokeja klubu «Dinamo Rīga».