BauskasDzive.lv ARHĪVS

Bauskā Lāčplēša dienā svinīgi atklāts jaunais Mūsas tilts

Vilnis Auzāns

2014. gada 11. novembris 18:22

5427
Bauskā Lāčplēša dienā svinīgi atklāts jaunais Mūsas tilts

Lāčplēša dienā otrdien, 11. novembrī, Bauskas novada pašvaldība un būvuzņēmēja SIA «Tilts» svinīgi atklāja jauno Mūsas tiltu.

Oficiālais objekta nodošanas ekspluatācijā akts parakstīts 20. oktobrī. Svinībām izvēlēta Lāčplēša diena, apliecinot šīs dienas nozīmi ne tikai Bauskas, bet visas Latvijas vēsturē.

Mūžsens betons
Tilta jaunajos balstos saglabājušies materiāli no pirmā šajā vietā pāri Mūsai būvētā tilta 1887. gadā. Objekta būvuzraugi atzina, ka vairāk nekā 120 gadus vecie betona mūra balsti ir droši arī jaunā tilta laidumu turēšanai.

Bauskas novada domes priekšsēdētājs Raitis Ābelnieks pateicās projektētājiem, būvniekiem, citiem speciālistiem, īpašu paldies veltos iedzīvotājiem, kuri pusotru gadu piecieta būvdarbu radītās neērtības.

«Bija sanācis no apakšas noskatīties uz veco tiltu. Brīnos, kā tas vēl turējās, jo dažviet bija lieli izdrupuši caurumi. Tagad pār jauno tiltu eju un braucu droši,» «Bauskas Dzīvei» sacīja Mūsas kreisajā krastā dzīvojošais Ilmārs Legzdiņš. Novērtējot objektu kopumā, viņš vienīgi iebilda par jauno rotācijas apli Uzvaras ielas galā. Vīram šķiet, ka ar kravas auto to nav iespējams izstūrēt, neuzbraucot uz apmalītēm.

Lentīte par piemiņu
Būvnieku pārstāvis SIA «Tilts» valdes loceklis Artjoms Gridņevs pauda lepnumu, ka tieši viņa uzņēmums būvējis abus Bauskas tiltus – gan šo, gan arī otru pāri Mēmelei.

Svinīgajā pasākumā pūtēju orķestris «Bauska» spēlēja šādiem objektiem piemērotāko kompozīciju – Raimonda Paula dziesmu «Brauciet lēnām pār tiltu, draugi». Līdz ar atbildīgajām amatpersonām daudzi baušķenieki savā īpašumā ieguva lentes gabaliņu, ko glabās kā piemiņu no vēsturiskā notikuma.

Mūsas tilta rekonstrukcija ir viens no vērienīgākajiem pēdējos gados Bauskas novadā īstenotajiem projektiem, kā arī lielākais brauktuvju rekonstrukcijas objekts.

Tilta tehnisko projektu izstrādāja, aktualizēja un autoruzraudzību veica SIA «Projekts 3». Būvdarbus veica SIA «Tilts», būvuzraudzību nodrošināja SIA «Firma L4». Objektā notika arheoloģiskā uzraudzība, kas bija Bauskas pils muzeja speciālista Jāņa Grūbes pārziņā. Slodzes pārbaudi kā pagaidu, tā jaunajam tiltam veica SIA «Inženierbūve».

Būs citi remonti
Objektā, ko ikdienā dēvē par Mūsas tiltu, ir daudz dažādu inženiertehnisko darbu. Uzvaras ielas un Brīvības bulvāra krustojumā izbūvēts rotācijas aplis, izveidota papildu josla kreisajam pagriezienam uz Pilskalna ielu. Zem brauktuves ir pārcelti elektroapgādes, ūdensapgādes un gāzes tīkli. Izbūvēta jauna lietusūdens kanalizācijas sistēma 94 metru garumā. Objektā izvietotas 83 jaunas ceļa zīmes, 385 metru garumā izbūvēts apvienotais gājēju un velosipēdu celiņš. Ietvju malās izbūvēto drošības barjeru garums ir 535 metri.
Mūsas tilta un divu rotācijas apļu izbūve ir nozīmīgs ieguldījums satiksmes drošības uzlabošanā pilsētā. Valsts akciju sabiedrības «Latvijas Valsts ceļi» (LVC) Bauskas nodaļas vadītājs Dzintars Dzenis paskaidroja, ka pilsētas tranzītielās turpinās gādāt par satiksmes dalībnieku drošību. Pašlaik notiek Kalna un Zaļās ielas remonts. Salabojot brauktuvi un uzstādot jauna darba režīma luksoforu Zaļās un Slimnīcas ielas krustojumā, pārvietošanās kļūs drošāka. 2016. gadā varētu sākt Elejas ielas virzienā no Mūsas tilta līdz pilsētas robežai remontu.

UZZIŅAI

Pirmais Mūsas tilts uzbūvēts 1887. gadā. Būvniecībā izmantoti uz dabiskās grunts pamatnes izbūvētie betona mūra balsti. Uz mūra balstiem atradās koka pārsedze un braucamā daļa.

Pirmā un Otrā Pasaules kara laikā tilts tika daļēji nopostīts.

Pirms tagadējās rekonstrukcijas tilts pēdējo reizi atjaunots 1959. gadā.

Tilta garums ir 135 metri. Vecā tilta kopējais platums bija 10,75 metri, jaunais ir 15 metrus plats.

Brauktuve vecajam tiltam bija 7 metrus, jaunajam tā ir 9 metrus plata.

Vecā tilta ietves bija 1,4 metrus platas, jaunajam tās ir 2 un 2,5 metrus platas.

Mūsas tilta būves kopējās projekta izmaksas ir 4 947 589 eiro, 3 367 934 eiro ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums. Valsts budžeta dotācija – 105 394 eiro, Bauskas novada pašvaldības līdzfinansējums – 1 210 864 eiro.

Rekonstruētā posma finansēšanai Bauskas pašvaldība gadā saņem 1289 eiro valsts dotāciju. Sniegiem bagātajās ziemās tā nosedz 30 – 50 procentus no uzturēšanas darbu izmaksām.

Avots: bauska.lv