BauskasDzive.lv ARHĪVS

Diskutē par «Rail Baltica» būvi

Vilnis Auzāns

2014. gada 12. novembris 00:00

695
Diskutē par «Rail Baltica» būvi

Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» būve pamazām iegūst reālus apveidus. Tiktāl jau izlemts, ka Latvijas un Lietuvas robežu tā šķērsos Bauskas novada Grenctālē.

Bauskas novada domes ārkārtas sēdē 11. novembrī pilnsabiedrības «RB Latvija» pārstāve Kristīne Casno deputātiem stāstīja par izpēti, meklējot dzelzceļa līnijas optimālo maršrutu.

Desmitiem variantu
Ir ieguldīts liels darbs, izstrādājot apjomīgu dokumentu. Tajā ņemti vērā dažādi kvalitatīvie un kvantitatīvie kritēriji dzelzceļa būvei. Posmā no Igaunijas robežas līdz Rīgai izskatīti vairāk nekā 30 sliežu izvietojuma varianti. Dienvidu daļā izvērtēti 15 varianti, līdz atlikuši divi. Bauskas novadā to atšķirības ir minimālas.

Dzelzceļa līnija izvietota galvenokārt maģistrāles A7 austrumu pusē. Bauskas novadā sliedes «ienāk» no Iecavas novada teritorijā starp Galenieku purvu un Dāliņiem. Codes pagastā iezīmēti divi iespējamie sliežu novietojuma varianti. Vienā tās paredzēts izbūvēt gar valsts meža robežu, otrā vairāk tiek skarta lauksaimniecības zeme. Bauskai tās pietuvojas starp Pētermuižu un zemnieku saimniecību «Vaidelotes», šajā apvidū šķērso Mēmeli.

Izvēlēsies vienu

Tālāk līdz Grenctālei sliežu izbūvē atkal ir divi varianti. Vienā no tiem pie Ārces sliedes šķērsos pašreizējo ceļu A7 un līdz robežai dzelzceļa līnija vīsies starp Mūsu un maģistrāli A7. Otrajā versijā Brunavas ceļu līnija šķērsos netālu no Bangām, ies cauri Skultēnu mežam un pie «Raiņa» ies pāri ceļam A7. Pie Zluktenes muižas maģistrāle turpināsies Lietuvā.

K. Casno skaidroja, ka tuvāko nedēļu laikā tiks izlemts par vienu galīgo variantu. Paredzams, ka nākamā gada janvārī varētu sākties projekta publiskā apspriešana, ietekmes uz vidi novērtēšana, kā arī objekta detalizēta lokālā projektēšana. Speciāliste apliecināja, ka Bauskas novadā sliežu izbūves 300 metru zonā būs jānojauc divas saimniecības ēkas, bet neviena dzīvojamā ēka. Aprēķināts, ka maģistrāle tieši ietekmēs 37 novada iedzīvotāju dzīves apstākļus.

Zemi atsavinās
Neiztiks bez īpašumu atsavināšanas. K. Casno skaidroja, ka vienā  variantā sliežu būvei var nākties «ziedot» nepilnus četrus hektārus nacionālas nozīmes lauksaimniecības zemes, otrā variantā tie būtu ap 16 ha. Ja dzelzceļu būvēs vairāk pa valsts mežu teritoriju, tad tas skars 25 īpašniekus, ja izvēlēsies otru variantu – dažādi apgrūtinājumi varētu būt 170 novada īpašumiem.

Deputāte Vera Grigorjeva interesējās, kāda ir iespējamā rīcība, ja zemes īpašnieks neparko nepiekritīs dzelzceļa būvei uz viņa zemes. K. Casno skaidroja – atbilstīgi Atsavināšanas likumam, zemi atņems, novērtējot to pēc likumā noteiktajiem kritērijiem. «Tā būs zemes atsavināšana brīvprātīgā piespiedu kārtā,» izskanēja kāda deputāta replika. K. Casno skaidroja, ka šī projekta īstenošanā paveikts jau tik daudz, ka to apturēt tikpat kā nav iespējams. Tam ir ne tikai ekonomiska, bet arī ģeopolitiska nozīme.

Par iespējamiem sliežu atzariem uz Bausku, citām niansētām detaļām varēs diskutēt, kad notiks projekta sabiedriskā apspriešana. To paredzēts uzsākt novembra beigās vai decembrī, informē Satiksmes ministrija.

Fakti

«Rail Baltica»


Līnija paredzēta kravu un pasažieru pārvadājumiem.

Tās garums Baltijas valstīs ir 728 kilometri: Igaunijā – 229 km, Latvijā – 235 km, Lietuvā – 264 km.

Brauciena ilgums no Tallinas līdz Lietuvas–Polijas robežai pasažieru vilcieniem – 4 h un 8 min, kravas vilcieniem – 10 h un 29 min.

Maksimālais projektētais ātrums – 240 km/h, vidējais pasažieru vilcienu ātrums – 170 km/h, kravas vilcienu vidējais ātrums – 68 km/h.

Pasažieru vilcienu kursēšanas biežums – ik pēc divām stundām no pulksten 6 līdz 24.

Pieturvietas: Tallinas centrālā stacija, Tallinas lidosta, Pērnava, Rīgas centrālā stacija, Panevēža, Kauņa.

Uzturēšanas infrastruktūras bāzes paredzēts būvēt Raplā, Krievupē un Jonavā.

Visā maršruta garumā tiks izbūvēts jauns dubulto sliežu ceļš. Dzelzceļa nodalījuma joslas platums – 50 m, kopējais ietekmētās teritorijas platums – līdz 300 m.