Jaunas metodes un elastīga domāšana

Vecumnieku vidusskola ir Valsts izglītības satura centra (VISC) inovatīvās pieredzes skola dabaszinātnēs un matemātikā. Šis statuss izglītības iestādei tika piešķirts 2012. gadā, bet jau pirms deviņiem gadiem Vecumnieku vidusskolas dabaszinātņu un matemātikas skolotāji sāka sadarbību ar Latvijas Universitātes (LU) Dabaszinātņu un matemātikas (DZM) izglītības centru, kas veicināja mācīšanās jaunas pieredzes un metožu apguvi.
Efektīvs modelis
Inovatīvās pieredzes skolas koordinatore Rolanda Ķiņķevska skaidro, ka VISC ir noslēgts līgums ar Vecumnieku novada domi. Tas noteic, ka VISC Vecumnieku vidusskolai nodrošina konsultatīvu atbalstu, savukārt inovatīvās pieredzes skolas dabaszinātņu un matemātikas pedagogu komanda gādā par novada skolotāju metodikas pilnveidošanu jebkurā mācību priekšmetā.
Šajā mācību gadā ikvienas Vecumnieku novada vispārizglītojošās skolas pedagogi var iesaistīties tā dēvētajās mazajās mācīšanās grupās, kurās skolotāji sistemātiski pēta savu darbību mācību stundās un pēc skolēnu sasniegtajiem rezultātiem noskaidro, vai viņu lietotās metodes ir efektīvas, kā arī kopīgi meklē iespējas tās pilnveidot. Nodarbības vada inovatīvās pieredzes skolas mentori – dabaszinātņu un matemātikas skolotāji. Mazajās mācīšanās grupās, kas sanāk kopā reizi mēnesī, ir pieteikušies Skaistkalnes vidusskolas 14 skolotāji un deviņi Misas vidusskolas pedagogi. Viņiem pievienosies arī Neretas novada Mazzalves pamatskolas kolēģi, kuri jau piecus gadus sadarbojas ar Vecumnieku novada skolām.
Mazās mācīšanās grupas novada izglītības iestādēs būs jauna prakse, bet Vecumnieku vidusskolā ar labiem panākumiem tās darbojas jau vairākus gadus. Tā ir izcili laba Latvijā un ārvalstīs aprobēta visu mācību priekšmetu skolotāju sadarbības metode, uzskata Vecumnieku vidusskolas ķīmijas skolotāja Ilze Cīrule – viena no mentoru komandas pārstāvēm.
Kopīgi meklē risinājumus
Sarunā ar «Bauskas Dzīvi» piedalās koordinatore Rolanda Ķiņķevska, Ilze Cīrule, matemātikas skolotāja Rudīte Dambeniece un fizikas skolotāja Aldona Alenčika. Komandā darbojas arī bioloģijas skolotāja Anda Kuzma.
Dažādu mācību priekšmetu pedagogi, kuri strādā 1. – 12. klasēs, apvienojas nelielās komandās. Tajās parasti ir septiņi astoņi dalībnieki, jo sen ir pierādīts, ka lielākās grupās pazeminās darba produktivitāte, uzsver Ilze Cīrule.
«Mēs, inovatīvās skolas mentori, auditorijai piedāvājam trīs tematus. Katrs pedagogs brīvi izvēlas konkrētu sava darba aspektu, ko vēlas izpētīt, lai saprastu, kā viņa izraudzītā metode ietekmē kopējo rezultātu, kas atspoguļojas skolēnu zināšanās un prasmēs. Pērn Vecumnieku vidusskolas mazajās mācību grupās aktuālākā tēma bija lasītprasmes uzlabošana. Šo problemātiku pētīja gan sākumskolas, gan vidusskolas klašu pedagogi. Viņi analizēja katru savu stundu, dalījās pieredzē ar kolēģiem, uzklausīja priekšlikumus, izvirzīja jaunas idejas, meklēja risinājumus. Kāds prieks bija skolotājiem, kad pēc vairāku mēnešu mērķtiecīgi virzīta procesa bērnu lasītprasme bija uzlabojusies! Mazās mācīšanās grupas sniedz radošus impulsus, paaugstina pedagogu pašapziņu, veicina elastīgu domāšanu, uzdrīkstēšanos izmantot jaunas darba metodes. Vienlaikus tiek nostiprinātas dažādu mācību priekšmetu skolotāju sadarbības iemaņas,» mazo mācīšanās grupu darbību, mērķi un uzdevumus raksturo I. Cīrule.
Iesaistās starptautiskā sadarbībā
Vecumnieku vidusskolā tiek praktizēta atklāto stundu sistēma. Skolotāji, kuri mazajās mācīšanās grupās strādā ar līdzīgu tēmu izpēti, regulāri novēro un analizē kolēģu stundas. Koordinatore Rolanda Ķiņķevska uzsver, ka šajā jomā pastāv stingri reglamentēti ētikas noteikumi. Novērotāji veic piezīmes speciālās lapās. Nevienam nav tiesību skolotājam uzspiest savu gribu vai kritizēt. Analizējot atklāto stundu, pedagogam vispirms tiek pateikts pozitīvais. Pēc tam stundu iztirzā sīkāk – soli pa solim, atklājot skolotāja un auditorijas mijiedarbību, izmantotās metodes, skolēnu reakciju.
Citās Eiropas valstīs stundu novērošana nav populāra, tāpēc Latvija ar teicami izstrādāto mācību stundu novērošanas sistēmu daudziem ārvalstu kolēģiem ir paraugs līdzīgas pieredzes ieviešanā. No 8. līdz 10. oktobrim Rīgā notika starptautiska izglītības konference. Programmā bija iekļauta Zviedrijas un citu valstu augstskolu profesoru darba vizīte Vecumnieku vidusskolā. Viņi piedalījās mācību stundu novērošanā un analīzē, atzīstot mūsu pieredzi par ievērības cienīgu.
Viens no inovatīvās skolas darbības virzieniem ir skolēnu intereses veicinošu pasākumu rīkošana. Skolotāja Aldona Alenčika atgādina, ka Vecumnieku vidusskola jau ceturto gadu novada izglītības iestāžu 7. – 9. klašu audzēkņiem organizē «FiBiĶīMa» (fizika, bioloģija, ķīmija, matemātika) erudītu konkursu virtuālajā vidē. Tas notiek 11 kārtās. Veiksmīgākie dalībnieki tiek aicināti apmeklēt «FiBiĶīMa» vasaras skolu, kas Vecumnieku vidusskolā notiek jūnija sākumā. Trīs dienas skolēni nodarbojas ar pētniecību, dabaszinātņu teoriju, sporto un piedalās nometnes noslēguma ekspedīcijā. Interese par nometni, ko finansē Vecumnieku pašvaldība, ir ļoti liela. Pērn nometnē ieradās Dobeles novada skolu jaunieši un Mārupes vidusskolas audzēkņi.
Vecumnieku vidusskola piedalās starptautiskā projektā «Profiles», kura mērķis ir pilnveidot skolēnu pētnieciskās prasmes. Skolotājas Ilze Cīrule un Aldona Alenčika šī gada augustā pārstāvēja Latviju «Profiles» noslēguma konferencē Berlīnē. Projekta materiāli ir apkopoti divos biezos sējumos. Vecumnieku vidusskolas sasniegumi mazo mācīšanās grupu izveidē, stundu novērošanā, analīzē un skolēnu zinātniski pētniecisko darbu izstrādē ir atainoti «Profiles» pārskatā par inovācijām Latvijas izglītībā.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»